آیا سامسونگ نگران قدرت سونی در بخش موبایل است؟

1
۵,۶۳۱

smartphone-market-610x396
در اینکه کنترل جهانی بازار اسمارت فون ها مدتی است که تحت سلطه و قدرت سامسونگ قرار دارد شکی نیست و این شرکت توانسته است با دیکته کردن قدرت خود به سایرین، به سودهای کلانی دست پیدا کند. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۲ میلادی به تنهایی یک پنجم از کل درآمدهای کشور کره جنوبی را تشکیل داده است که واقعا رقم سرسام آور و تامل برانگیزی می باشد.
مطابق گزارش های منتشر شده، این شرکت در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۸۲.۲ میلیون دستگاه هوشمند شامل اسمارت فون، تبلت و نوت بوک را در سراسر جهان بفروش رسانده است.

با وجود مشکلات قانونی بوجود آمده میان این شرکت و اپل، سامسونگ کماکان توانسته است به تسلط خود در بازار اسمارت فون ها ادامه دهد، مخصوصا قدرت این شرکت در آخرین پرچمدار از سری گلکسی بیشتر خودنمایی کرده است. قدرت بازاریابی و یودجه تبلیغاتی این شرکت می تواند این تضمین را بدهد که پرچمدار جدید آن ها مانند کیک و شکلات بفروش برسد، اما سوال اینجاست که آیا این موضوع به تنهایی می تواند تضمینی باشد برای ادامه راه موفق سامسونگ در بازار جهانی؟

شرکت تایوانی HTC در آخرین پرچمدار خود HTC ONE خط و نشان های فراوانی را برای رقبا کشید و به عنوان یک رقیب جدی برای گلکسی اس۴ مطرح است. اما مشکل اینجاست که این شرکت از لحاظ قدرت بازاریابی و تبلیغاتی، قدرت سامسونگ را ندارد و میزان درآمد آن ها نیز در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۹۸ درصد کاهش را نشان می دهد و این به خودی خود می تواند انگیزه مضاعفی برای این شرکت در جهت پشتیبانی قدرتمند از آخرین پرچمدار خود باشد. مدل One می تواند برخلاف برادر بزرگتر خود OneX که از لحاظ فروش در سایه گلکسی اس۳ قرار گرفت، شانه به شانه اس۴ به رقابت بپردازد و به راحتی می تواند به خوبی محصول کره ای باشد اما مشکلی که وجود دارد اوضاع نامناسب مالی این شرکت است که می تواند مانعی در راه آن باشد.

شرکتی که می تواند در آینده ای نزدیک به رقابتی جدی با سامسونگ بپردازد، سونی ژاپن است. اگر از محصولات قبلی سری اکسپریا فاکتور بگیریم، آخرین پرچمدار آن های یعنی اکسپریا Z با طراحی عالی و زیبای خود توانسته که به محبوبیت و فروش بسیار مطلوبی دست پیدا کند.

بدون شک این شرکت پیشرفت قابل ملاحظه ای را در ماه های اخیر داشته است و هم اکنون برای تصاحب رده سوم آمار جهانی فروش اسمارت فون ها به شدت در نبرد با چند شرکت دیگر قرار دارد. سیاست های سونی در مدت اخیر، رسیدن به سطح اول بازار رقابت در مدت ۲ سال با تمرکز بر روی محصولاتی رقابتی بوده است و این می تواند زنگ خطری برای رقبا قلمداد شود.

در آخرین گزارش موسسه معتبر IDC از وضعیت بازار اسمارت فون ها در سال ۲۰۱۲، در منطقه جنوب شرق آسیا تعداد اسمارت فون های بفروش رفته حدود ۱۰ میلیون عدد بوده است که سامسونگ به تنهایی ۳۷ درصد از کل فروش این منطقه را به خود اختصاص داده است در حالیکه اپل، HTC، نوکیا و بلک بری فقط ۴۰ درصد از میزان فروش این منطقه را تصاحب کرده اند. بررسی این موسسه نشان می دهد که در اندونزی کماکان بلک بری بیشتری میزان فروش و محبوبیت را دارد اما سامسونگ به شدت در حال کمتر کردن اختلاف و شکاف خود با بلک بری می باشد(اهمیت کشور اندونزی از آن جهت است که جمعیت این کشور در حدود ۳۰۰ میلیون نفر می باشد)

تحلیلگر IDC به CNET آسیا گفته است که:

سامسونگ از بابت جایگاه کنونی خود نگرانی آنچنانی ندارد. در حال حاضر شرکت های HTC و سونی محصولات قدرتمندی ارائه داده اند اما نخواهند توانست به این زودی ها جایگاه کنونی سامسونگ را تصاحب کنند.

همچنین این گزارشگر عنوان کرده است که شرکت های سازنده در یک “نبرد سخت و دشوار” باید با همدیگر رقابت کنند زیرا اختلاف های میان محصولات اندرویدی زیاد چشمگیر نیست و تقریبا همگی در یک سطح مشغول به رقابت هستند.

این تحلیل می تواند بیانگر آن باشد که آخرین محصول شرکت سونی که با کد i1 و به نام “Honami” شناخته می شود، صرفا با تکیه بر سنسور بزرگ ۱/۱.۶ اینچ نمی تواند عاملی برای جذب بسیاری از کاربران و خریداران اسمارت فون های جدید باشد و معادلات مربوط به رقابت بسیار فشرده و نزدیک شرکت ها بسیار پیچیده می باشد.

در شرایطی اینچنین رقابتی و دشوار، شرکت ها می توانند با الگو گرفتن از سامسونگ و سرمایه گذاری های کلان در بخش تبلیغات و رسانه به موفقیت دست پیدا کنند. شرکت سونی تاکنون در بحث بازاریابی و تبلیغات چندان قدرتمند عمل نکرده، اما از این پس می تواند با تمرکز بیشتری روی این بخش، سهم خود را از بازار رقابتی افزایش دهد.

سونی تنها شرکت در میان بزرگان دنیای تکنولوژی می باشد که همزمان در بخش هایی مانند استودیو فیلم، بازی سازی و… فعال می باشد و در این بخش ها به موفقیت های چشمگیری نیز دست پیدا کرده است، اما این شرکت می بایست توانایی های خود را در این بخش ها به دنیای اسمارت فون ها وارد کند تا با تلفیقی از امکانات مولتی مدیا و جذاب در محصولات خود به مرور زمان به رقیبی قدرتمند برای اپل و سامسونگ در بازار اسمارت فون ها تبدیل شود.

بدون شک بحث کردن در رابطه با اوضاع بازار و ارزیابی شرایط آینده می تواند به درازا بیانجامد اما روزی فراخواهد رسید که شرکت سونی با سیاست های خود و با پشتوانه توانایی های فنی در سایر بخش ها، سهمی به مراتب بیش از آنچه اکنون در اختیار دارد را از بازار سودآور اسمارت فون ها تصاحب کند.

CNET
به نقل از pcwar

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here