اتهام شیائومی به همکاری با ارتش سرخ و بیانیه این شرکت

2
۱۳,۷۲۲

چندی پیش بود که خبرگزاری رویترز گزارش داد كه دولت آمریكا 9 شركت چینی را در لیست سیاه به اصطلاح “مرتبط با ارتش چین” قرار داده است. جالب اینکه Xiaomi و COMAC در این لیست بودند. علاوه بر این ، طبق ممنوعیت مربوط به سرمایه گذاری در شرکت ها ، سرمایه گذاران آمریکایی باید سهام خود را در شرکت های “در لیست سیاه” قبل از تاریخ 11 نوامبر (20 آبان 1400) سال جاری بفروشند.

امروز گروه شیائومی اطلاعیه ای را در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ منتشر کرد:

این شرکت خاطرنشان کرد که وزارت دفاع آمریكا در 14 ژانویه 2021 (به وقت آمریكا) با انتشار بیانیه مطبوعاتی اظهار داشته است كه شیائومی مطابق ماده 1237 قانون مجوز دفاع ملی سال 1999 در لیست مربوطه قرار خواهد گرفت.

این شرکت همیشه به عملیات قانونی و سازگار عمل کرده و از قوانین و مقررات مربوطه در محل کار پیروی می کند. خدمات و محصولات برای اهداف غیر نظامی یا تجاری استفاده می شوند. این شرکت تایید می کند که یک حزب نظامی متعلق به چین ، تحت کنترل یا وابسته به آنها نیست و همچنین یک شرکت نظامی چینی نیست که طبق قانون NDAA ایالات متحده تعریف شده است. ما اقدامات مناسبی را برای محافظت از منافع شرکت و سهامداران مان انجام خواهیم داد.

این شرکت در حال بررسی عواقب احتمالی این حادثه است تا تاثیر آن را بر روی گروه زیر مجموعه خودش ارزیابی کند. این شرکت در موعد مقرر اعلامیه های بیشتری را منتشر خواهد کرد.

بیانیه ای که سهام شیائومی را تکان داد

اتهام شیائومی به همکاری با ارتش سرخ و بیانیه این شرکت

در 15 ژانویه (26 دی) ، گروه شیائومی (01810.HK) با ارزش هر سم 29 دلار هنگ کنگ (3.74 دلار) فروش خود را آغاز کرد. این قیمت 11 درصد کمتر از قیمت بسته شدن معاملات در روز قبلی بود. از زمان انتشار بیانیه توسط مطبوعات ، این مبلغ 29.1 دلار هنگ کنگ بود که 10.87 درصد کاهش داشت. گردش مالی 22.605 میلیارد دلار هنگ کنگ (2.92 میلیارد دلار) بوده و به 765 میلیون سهم رسید. نرخ گردش مالی 3.04 درصد و ارزش کل بازار برای شیائومی 732.95 میلیارد دلار هنگ کنگ (94.53 دلار) بوده است.

بیانیه چین

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ژائو لیجیان در پاسخ به سوالات مربوطه در روز 14 ژانویه (25 دی) گفت که موضع چین در مورد موضوعات مربوطه صریح و روشن است.

“دولت چین همیشه شرکت های چینی را تشویق کرده است که مطابق با اصول بازار ، قوانین بین المللی و قوانین و مقررات همکاری اقتصادی خارجی انجام دهند. آنچه ما مخالف آن هستیم ، سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری ، سوء استفاده از قدرت ملی ، تعمیم مفهوم امنیت ملی و سرکوب بی دلیل شرکت های خارجی است. ایالات متحده باید كاملا به اصول اقتصاد بازار و رقابت عادلانه احترام بگذارد ، قوانین اقتصادی و تجاری بین المللی را رعایت كند و یك فضای باز ، عادلانه و بدون تبعیض را برای شركت های کشور های مختلف از جمله شركت های چینی برای سرمایه گذاری فراهم كند. و اجازه دهد آنها در ایالات متحده فعالیت کنند.”

علاوه بر این ، چند روز قبل ، ژائو لیجیان گفته بود كه تاثیر مستقیم سرکوب ایالات متحده بر شرکت های وابسته چینی بسیار محدود است ، و همین مورد آن چیزی است که در نهایت به منافع و چهره ملی ایالات متحده و همچنین وضعیت جهانی بازار سرمایه ایالات متحده آسیب می رساند. ایالات متحده باید به قانون احترام بگذارد ، به بازار احترام بگذارد و برای حفظ نظم بازار مالی جهانی ، محافظت از حقوق و منافع مشروع سرمایه گذاران و کمک به توسعه پایدار اقتصاد جهانی اقدامات بیشتری انجام دهد. نه تنها چین ، بلکه کشورهای دیگر نیز در حال بررسی کارهایی هستند که ایالات متحده انجام می دهد. رفتار ایالات متحده تعیین خواهد کرد که آیا تصویر این کشور در نزد مردم جهان معتبر ، قابل اعتماد و شایسته همکاری است یا خیر.

آیا بازار مالی شیائومی به مشکل خورده است؟

در 24 نوامبر (4 آذر) سال 2020 ، گروه شیائومی گزارش سه ماهه خود را برای سال 2020 منتشر کرد. در سه ماهه سوم سال 2020 ، درآمد کل شیائومی به 72.2 میلیارد یوان (11.16 میلیارد دلار) رسید ، که در مقایسه با سال قبل 34.5 درصد افزایش داشته است. سود خالص تعدیل شده 4.1 میلیارد یوان (0.63 میلیارد دلار) بود که سالانه 18.9 درصد افزایش را نشان می دهد. عملکرد کلی بسیار فراتر از انتظارات بازار بوده است. در حدود 15 شاخص عملکردی مانند درآمد و سود خالص در یک سه ماهه گذشته به رکورد بالایی رسید.

اتهام شیائومی به همکاری با ارتش سرخ و بیانیه این شرکت

فروش گوشی در بازار های جهانی

در تاریخ 13 ژانویه (23 دی) ، Digitimes Research گزارشی از محموله های جهانی تلفن های هوشمند در سال 2020 منتشر کرد. داده ها نشان می دهد که محموله های جهانی تلفن های هوشمند در سال 2020 1.24 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال 2019 ، 8.8 درصد کاهش را نشان می دهد. بیش از 20 درصد محموله های سه ماهه دوم نیز با دو رقم کاهش نسبت به سال قبل مواجه شدند.

شش برند برتر تلفن های هوشمند که موفق شده اند بیشترین گوشی های هوشمند را در سال 2020 به فروش برسانند عبارتند از: سامسونگ ، اپل ، هواوی ، شیائومی ، OPPO و VIVO. در این میان ، محموله های اپل و شیائومی هر دو بیش از 10 درصد رشد سالانه داشته اند.

به گزارش Securities Times ، پانگ مینگ ، اقتصاد دان ارشد موسسه Huaxing Securities (هنگ کنگ) ، گفت:

“من فکر می کنم تاثیر محرومیت شیائومی از سمت آمریکایی ها موقتی است و بلند مدت نیست. اول از همه ، شیائومی یک شرکت سهامدار هنگ کنگی است و به لیست Southbound Stock Connect نیز وارد شده است ، که توسط صندوق های سرمایه گذاری جنوب چین پشتیبانی می شود. در صورت ادامه انتشار سهام شیائومی ، اعتقاد بر این است که توسط سرمایه گذاران داخلی بیشتری خریداری انجام خواهد شد. با مشخص نبودن موضع و وضعیت دولت ایالات متحده ، سرمایه گذاران خارجی و هر یک از سرمایه گذاران احتیاط بیشتری خواهند کرد. این ممنوعیت حملات گسترده ای را شامل می شود و مشتقات اوراق بهادار مرتبط و حتی وجوه منفعل ETF را شامل می شود.”

پس از سقوط ارزش هر سهم از شرکت شیائومی به 9.2 دلار هنگ کنگ (1.19 دلار) در 20 مارس سال گذشته ، قیمت سهام شیائومی به سرعت برگشت. از 14 ژانویه 2021 ، قیمت سهام 242.6 درصد افزایش یافت. افت ارزش امروز اما باعث شده است که بسیاری از سرمایه گذاران بگویند فرصت خرید سهام این شرکت به قیمت پایین تر هم اکنون محیا شده است.

اتهام شیائومی به همکاری با ارتش سرخ و بیانیه این شرکت

Futu Securities ، یک سرمایه گذار خرده فروشی چینی ، بیش از 50 میلیون سهم را خریداری کرده است. به علاوه ، سهام داران متصل شانگهای ، شنژن و هنگ کنگ نزدیک به 20 میلیون سهم شیائومی را خریداری کرده اند. Credit Suisse ، Morgan Stanley ، Daiwa و سایر سرمایه گذاران خارجی نیز به نیروی اصلی فروش تبدیل شده اند.

SPDB International در گزارش تحقیقاتی خود اظهار داشت که همچنان به اطمینان از رشد عملکرد حاصل از افزایش سهم تلفن های هوشمند شیائومی در چین و اروپا خوش بین است.

نظر شما درباره اتفاقات رخ داده برای شرکت شیائومی چیست؟ آیا بلایی که سر هواوی آمد به زودی گریبان گیر شیائومی نیز خواهد شد؟

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

2 دیدگاه ها

  1. ایول بهترین خبری هست که شنیدم
    با توجه به اینکه جناب بایدن نفرت و بدبینی که در گذشته از چینی های بنجل ساز داره بدون شک شیافومی بنجل ساز فاتحه اش خونده شد رفت
    بایدن اگه شناخت کافی ازش ندارین همین که در گذشته زمان اوباما چین تحریم کرد این دفعه هم بدتر از تحریم های ترامپ در انتظارش هست
    بچه های طرفدار این برند بنجل ساز هر چه زودتر گوشی هاتون بفروشید تا ضرر نکردین

    پاسخ

  2. اگر دونالد ترامپ همچنان رییس جمهور آمریکا باشد بله به سرنوشت هواوی دچار میشود. ولی اگر جوبایدن برسرکار بیاید ممکنست اینگونه نباشد و همچنان منافع شرکتهای چندملیتی بجای منافع ملت آمریکا در اولویت باشد و رغبتی به جنگ تجاری با چین وجود نداشته باشد. ترامپ یک وطنپرست بود و بخاطر منافع ملی حاضر شد دست به ریسکهای بزرگی بزند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here