از کجا تا کجا؟ نمودار تغییر قیمت گوشی های سونی طی 7 سال گذشته در ایران و اروپا

10
۸,۴۲۱


دلار، ارز، تورم، قیمت و … کلید وازه های این روزهای ما ایرانی ها هستند. آنچه که ما از این کلید واژه ها میتوانیم بنویسیم، اثرات آنها بر روی قیمت گوشی های هوشمند است. گوشی های هوشمندی که روز به روز از دسترس بسیاری از ما دورتر میشوند. ما در ایران با واژه هایی رو به رو هستیم که بعضاً بسیاری از آنها در هیچ جای دنیا مفهومی ندارند. یکی از آنها چند برابر شدن قیمت یک کالای ضروری به اسم تلفن همراه است که در طی چند سال اخیر رخ داده است. افزایش قیمت ها یک امر طبیعی در تمام نقاط دنیا است، اما سرعت افزایش قیمت یک کالا، تفاوت ایران با کشورهای اروپایی را به وضوح در این زمینه نشان میدهد.

سونی موبایل بعد از جدا شدن از اریکسون در سال 2012 گوشی های خود را با نام تجاری SONY در تمام جهان از جمله ایران عرضه نمود. از عرضه اولین گوشی با نام SONY تا امروز هفت سال میگذرد که به طور تقریباً منظم، سونی در هر شش ماه، یک یا چند گوشی پرچمدار را معرفی کرد.

شاید بعضی از شما، هفت سال گذشته را به یاد نیاورید، روزهایی که اکسپریا S با قیمت حدود یک میلیون و دویست هزار تومان در ایران عرضه شد که در آن زمان یک گوشی گران قیمت به حساب می آمد. چند ماه بعد اکسپریا T با قیمتی در حدود یک و نیم میلیون تومان وارد ایران شد اما موج اول افزایش قیمت گوشی های سونی از اوایل سال 2013 آغاز شد. جایی که اکسپریا Z به عنوان اولین گوشی از خانواده Z با قیمت نزدیک به 2.8 میلیون تومان به ایران رسید.

تقریبا پنج سال، گوشی های کمتر از 3 میلیونی سونی را به عنوان پرچمداران این شرکت ژاپنی میشناختیم. اما همه چیز از سال 2018 و موج دوم افزایش قیمت ارز آغاز شد. موجی که سبب شد اکسپریا XZ2 در اولین ورود خود قیمت 5 میلیون تومان و بعد از چند روز، قیمت 6 میلیون تومانی را هم تجربه کند.

نموداری که در پایین مشاهده میکنید، بالاترین قیمت گوشی های سونی در طی 7 سال اخیر را نشان میدهد. در این نمودار، گرانترین گوشی های سونی در هر شش ماهه محاسبه شدند که در نیمه دوم سال 2015 گوشی اکسپریا Z5 Premium و در نیمه دوم سال 2017 هم گوشی اکسپریا XZ Premium با این عنوان در نمودار قرار گرفتند. در نیمه اول 2016 هم از آنجایی که سونی اصلا پرچمداری را معرفی نکرده بود، در جدول قیمت این مقطع از زمان را وارد نکردیم.

همانطور که مشاهده میکنید، دو موج افزایش قیمت در طی 7 سال گذشته در بازار ایجاد شد که دومین موج، در همین روزها گریبان سونی و دیگر شرکت ها را گرفته است. هر دو موج، قیمت گوشی ها را نسبت به نسل با افزایش عجیبی مواجه کرد که در دومین مرحله این افزایش بیشتر از مرحله اول بود.

حالا بد نیست نگاهی هم به افزایش قیمت گوشی های سونی در اروپا داشته باشیم. از سال 2012 با اکسپریا S تا سال 2018 با اکسپریا XZ2 میانگین قیمت گوشی های سونی در هر شش ماهه سال، افزایش ناچیزی داشته است. این میانگین قیمت فقط برای کشورهای اتحادیه اروپا و به واحد یورو محاسبه شده که تقریبا در بازه زمانی 7 ساله، حدود 200 یورو افزایش را نشان میدهد.

اگر افزایش قیمت گوشی های سونی در ایران با اروپا را با هم مقایسه کنیم با اختلاف عجیبی مواجه میشویم. طی هفت سال گذشته قیمت گوشی های سونی در اروپا حدود 40 درصد افزایش داشته در حالی که در ایران این افزایش قیمت حدود 400 درصد بوده است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

10 دیدگاه ها

  1. نگا مغزهای جَوونا وقتی اینِ وای به حال بقیه

    هَـــــــــمِــــــه میگن خدا

    به خوده خدا قسم خدا کاری نمیکنه/ ماها (منظور مسیولینه بی کِفایته ج اِ ) باید خودمون تلاش کنیم / برنامه ریزی کنیم / مدیریت بحران کنیم

    پاسخ

  2. ایران و عربستان هم به عراق و سوریه و یمن و افغانستانو…شدن نزدیک میشن…عربستان با ولخرجی و عدم مدیریت…ایرانم با فقر و غنا…یه عده معدود بتونن صد تا ماشین میلیاردی بخرن یه عده نتونن برای گوشی میانرده هزینه کنن…دروغم میگن «ارز چهار هزار و دویست تومانی»… وقتی گوشیو حذف میکنی از سبد کالا های مستحق دریافت «ارز چهار هزار و دویست تومانی» غلط میکنی بیاید بگید ما به یه عده برای واردات موبایل «ارز چهار هزار و دویست تومانی» دادیم… مثل اینکه خدا بگه ما ربا را برای عده ای حلال کردیم…بر پدر دروغگو لعنت…

    پاسخ

    HSDPA گفته:
    ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۱:۳۵

    اخه نمیدونید که سایت وزارت صنعت هک شده ۵۰۰۰ ماشین لاکچری احتمالا با «ارز چهار هزار و دویست تومانی» وارد کشور شده!!! ما هم جنس گوشمون velvet می باشد…

    پاسخ

  3. دزدی ها هم که رو شده همه با دلار۴۲۰۰ وارد کردن و با دلار ۹ تومن چپوندن به مردم حرام خوری تا کی؟!انشاالله که از گلوشون پایین نمیره

    پاسخ

  4. انشاءالله بزودی همه ی ایرانیا بهترین کالاهای دنیارو براحتی میخرن

    پاسخ

    sasan.tgh گفته:
    ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۱:۲۳

    انشاءالله. ای خدا میشه ینی تو این همه ناراحتی و اخبار بد یهو وضعمون عوض شه. یهو بشنوی داد این مردمو

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here