sony-logo
سونی با روی کار آوردن خانواده ای جدید به نام X در صدد بود تا تغییر و تحولاتی عظیم در خط تولید گوشی های اکسپریا ایجاد کند. غالب تصورات این است که تغییر و تحولاتی که سونی از آن صحبت میکند تنها به ظاهر گوشی های خانواده X ختم میشود در حالی که اینگونه نیست و سونی بسیاری از سیاست های خود در بخش موبایل را دگرگون کرده است.

سونی موبایل، اخیرا در ژاپن یک روز کاری پر فشار را با سرمایه گذاران خود سپری کرد. در این روز سونی از استراتژی های جدید خود در بخش موبایل سخن گفت که نشان از تغییرات عظیم در سیاست های سونی طی سال های آتی دارد. در واقع سونی سیاست های خود در بسیاری از مناطق را دچار تغییر خواهد کرد. سونی موبایل در سیاست جدید خود معتقد است که استراتژی آنها یک استراتژی منطقه ای است. این استراتژی منطقه ای حالا با تمرکز بر گوشی های هوشمند لوکس برخی بازارها را هدف قرار داده و برخی بازارها را به علل خاص از محور تمرکز خود خارج میکند.

در سیاست جدید سونی موبایل، این شرکت قصد دارد تا تمرکز خود را از چند بازار مهم بردارد. سونی از بازارهایی مثل آمریکا، چین، برزیل و هند به عنوان مناطقی سخن گفته که قصد عدم تمرکز بر آنها را دارد. تمامی این بازارها از جمله بازارهای مهم در جهان به حساب می آیند که سهم زیادی از فروش کل گوشی های هوشمند در دنیا را سالانه به خود اختصاص میدهند. اما سونی برای این تصمیم مهم خود دلایل منطقی دارد.

سونی موبایل با ارائه نمودارهای آماری نشان میدهد که رشد فروش گوشی های هوشمند در مناطقی مثل، آمریکای شمالی، چین، هند، برزیل و اندونزی بسیار پایینتر از سایر نقاط دنیاست. همانطوری که در جدول زیر مشاهده میکنید فروش گوشی های هوشمند در یک دوره سه ساله بر اساس پیش بینی ها با رشد محسوسی مواجه است در حالی که در کشورهای چین، هند، اندونزی و برزیل رشد فروش با 0.3 درصد همراه است که تقریبا میتوان روی آن به عنوان توقف رشد فروش حساب کرد. حتی در آمریکای شمالی رشد فروش در سال آینده منفی خواهد بود که سرمایه گذاری در زمان حاضر در آن منطقه را بیشتر از قبل غیر معقول جلوه میدهد. اما در سایر نقاط دنیا فروش گوشی های هوشمند در سال جدید بیشتر از سال قبل و در سال آینده نیز بر اساس پیش بینی ها بیشتر از امسال خواهد بود.

Sony-Mobile-IR-Day-2016_1-640x362

اما سونی در مقابل از حضور جدی در برخی از مناطق دنیا خبر داده که خوشبختانه منطقه خاورمیانه نیز یکی از آنهاست. سونی موبایل در سیاست جدید خود از کشورهای شرق آسیایی از جمله ژاپن، کشورهای اروپایی و خاورمیانه و آفریقا به عنوان مرکز توجهات خود نام برده است. در هفته های گذشته نیز با ورود خانواده X به بازار ایران، حضور پر رنگ سونی در کشورمان به خوبی احساس شد که ناشی از سیاست های جدید سونی در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس است. علاوه بر این سونی همچنان زیر چشمی به کشورهای آمریکای لاتین و اقیانوسیه و کشورهای دیگر آسیایی نگاهی دارد و بازار این مناطق را نیز برای پیش برد اهداف خود رصد میکند.

بر اساس آخرین آمارهایی که چندی پیش ارائه شد و ما نیز به استحضار شما رساندیم، سونی هم اکنون بعد از اپل، بالاترین میانگین قیمت در گوشی های هوشمند را به خود اختصاص داده است. میانگین قیمت گوشی های اکسپریا بیشتر از 400 دلار است که نشان میدهد بیشترین سهم فروش گوشی های سونی از مدل های بالارده و پرچمدار بوده است. سیاست های جدید سونی نیز بر همین موضوع تاکید دارد که به جای اسمارت فون های ارزان قیمت، به روی مدل های با کیفیت تر و گران قیمت تر تمرکز شود.

در حال حاضر آمارها حاکی از آن است که بیش از یک چهارم گوشی های هوشمند موجود در بازار 250 دلار یا بیشتر قیمت دارند. سونی نیز دقیقا این نقطه از بازار را هدف قرار داده و سعی دارد تا عطای اسمارت فون های ارزان قیمت را به لقا بخشیده و به مدل های گران قیمت توجه کند.

Sony-Mobile-IR-Day-2016_2-640x362

به هر حال سونی از آغاز سال 2016 تا پایان سال 2018 یک استراتژی سه ساله را دنبال میکند که موجب تغییر و تحول در خانواده اکسپریا شده است. یکی از این تحولات نیز عدم تمرکز بر بازارهای آمریکا و چین و تمرکز بیشتر بر اروپا و آسیای غربی است. البته این بدان معنا نیست که سونی قصد خروج از این بازارها را دارد. بلکه سونی سعی دارد تا تلاش خود را برای حفظ جایگاه خود و حتی گسترش آن در مناطقی انجام دهد که پتانسیل بیشتری برای رشد دارند و در کنار آنها فعالیت های خود را به صورت جزئی در بازارهایی که به آنها اشاره شد ادامه میدهد.

از حق نگذریم سونی در سال های اخیر تلاش های زیادی برای حضور در بازارهایی از جمله چین و آمریکا داشته اما موانع محکمی سد راه آنها بوده است. بازار آمریکا تقریبا در اختیار اپل و سامسونگ است و بازار چین نیز که بزرگترین بازار دنیا است جولانگاه اسمارت فون های ارزان قیمت چینی است که راه را برای حضور برندهای با کیفیت مثل سونی بستند. به همین خاطر تصمیم سونی برای کاهش تمرکز از بازارهایی نظیر چین و آمریکا به نظر تصمیمی منطقی می آید که در ماه های آینده اعمال خواهد شد. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا این تصمیم سونی میتواند راهی برای پیش برد اهداف آنها باشد؟

منبع: