انگشت اتهام به سمت سونی! آیا بخش موبایل جدی گرفته نشد؟

28
۱۰,۷۴۶


این روزها بیشتر از هر زمان دیگری، سونی موبایل تنها شده است. بخش موبایل سونی بدترین و فاجعه بارترین روزهای خود را سپری میکند و در جدیدترین گزارش مالی سونی نیز این بخش آنقدر در ضرر فرو رفت که روند رو به رشد سایر بخش ها را هم تحت تاثیر قرار داد. هفته گذشته در مقاله ای با عنوان سونی موبایل عزیز، بهانه بس است، خودت را گول نزن مستقیماً سونی موبایل را مقصر اصلی این اتفاقات خواندیم، اما آیا سونی موبایل مستقلاً مقصر این فاجعه بوده یا از بالاتر چنین تصمیمی گرفته شد؟ امروز در ادامه روند ریشه یابی مشکلات سونی موبایل، پا را فراتر گذاشتیم و انگشت اتهام را به سمت سونی گرفتیم. چرا که شاید مهمترین دلیل این ناکامی در بخش موبایل این باشد که این واحد آنچنان که باید توسط سونی مورد توجه قرار نگرفت.

سونی بر خلاف برخی از کمپانی های فعلی سازنده گوشی هوشمند، فعالیت خود را تنها به این بخش محدود نکرده و در حوزه های متعددی حضور مستمر دارد. این مورد یک مزیت بزرگ برای سونی بود که میتوانست از آن برای موفقیت در بخش موبایل استفاده کند که به نظر این فرصت را با سهل انگاری و یا شاید سیاست های خاص خود از دست داد.

در طول سال های اخیر، سونی بسیاری از واحدهای خود را تعطیل یا واگذار کرد اما واحد موبایل را فقط کوچک و کوچک تر کرد. دلایل سونی برای فروش برخی واحد ها نظیر وایو قانع کننده بود. سونی این بخش ها را رو به افول دانست و دیگر تمایلی به حضور در آن بازارها نداشت. به راستی هم اینگونه بود. بازار لپ تاپ ها دیگر مانند یک دهه قبل پر زرق و برق نبود! مردم به سمت و سوی ابزارهای کوچکتری به نام گوشی هوشمند حرکت کردند، پس کمترین انتظار این بود که با تعطیلی بخش وایو، توجه این بخش به سمت بخش موبایل منعطف گردد.


شاید جذاب ترین گجت در حوزه تکنولوژی را طی یک دهه گذشته بتوانیم همین گوشی های هوشمند لقب بدهیم. فروش گوشی های هوشمند در جهان تقریباً به 1.5 میلیارد دستگاه در سال رسیده که نشان میدهد این بازار تا چه اندازه محبوب است. پس انتظار از سونی برای بخش موبایل این بود که به این بخش توجه بیشتری میکرد. اما چه توجهی از بخش موبایل دریغ شد؟

سونی در بازاریابی بسیار بی حوصله بود. چند سال است که مدیران سونی موبایل در مصاحبه های خود از ورود جدی به بازار ایالات متحده آمریکا حرف میزنند؟ پس این ورود چه زمانی قرار است اتفاق بیوفتد؟ بازار ایالات متحده یکی از معدود بازارهایی است که برندهای چینی مقبولیت زیادی در آن ندارند. به همین خاطر برندهای نامی نظیر سونی فرصت بهتری برای موفقیت در آن دارند. اما سونی هیچگاه به صورت جدی وارد این بازار نشد. عدم قرارداد قوی با اپراتورها، عرضه گوشی ها با تاخیر و ایجاد محدودیت در آنها از جمله کارهایی بود که سونی را از این بازار مهم دور کرد.

یکی دیگر از انتقاداتی که میتوانیم به سونی وارد کنیم این بود که منابع مالی خوبی برای توسعه سخت افزاری و نرم افزاری گوشی های اکسپریا اختصاص نداد. بسیاری از سازندگان تلفن های همراه نظیر سامسونگ، هواوی و اپل از چیپست های اختصاصی در گوشی های خود استفاده میکنند. سونی پتانسیل توسعه سخت افزاری را داشت اما هیچگاه به سمت آن نرفت تا یک بار دیگر به این نتیجه برسیم که بخش موبایل برای سونی آنقدر که ما انتظار داشتیم مورد توجه قرار نگرفت. حتی در بخش نرم افزاری نیز سونی به خصوص در سال های اخیر به شدت تنبل بود و بسیاری از برنامه های اختصاصی خود را کنار گذاشت و حتی از ساده ترین رابط کاربری ممکن برای گوشی های اکسپریا استفاده نمود.

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که سونی میتوانست با رابطه عمیق تر بین بخش های مختلف، گوشی های هوشمندِ خود را غنی تر کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که سونی غول دنیای تصویربرداری است و هم اکنون حدود نیمی از سنسورهای دوربین در گوشی های دنیا را تامین میکند. وقتی شرکتی چنین پتانسیلی دارد، انتظار میرود که دوربین گوشی های آن حداقل یک سر و گردن از دیگر گوشی های موجود قوی تر باشد. اما چنین چیزی در گوشی های سونی وجود نداشت.

سه سال قبل سونی پیش بینی کرده بود که به زودی شرکت ها به سمت دوربین های دوگانه خواهند رفت. این پیش بینی به ثمر نشست به طوری که حالا بسیاری از شرکت ها از دوربین های دوگانه نیز فراتر رفتند و گوشی های خود را با دوربین های چندگانه تجهیز میکنند. با این حال سونی هنوز به صورت جدی به دوربین های دوگانه روی نیاورده است. شاید برای شما جالب باشد که سونی از دوربین های چندگانه دیگر شرکت ها سود هنگفتی بدست آورده است. چرا که فروش سنسورهای سونی حالا با این تکنولوژی ها چندبرابر شده است. یکی دیگر از دلایلی که میتوانیم سونی را به کم کاری در بخش موبایل متهم کنیم همین است! سونی آنقدر در بخش های دیگر از فروش گوشی های رقیب سودآوری کرد که شاید با توسعه دوربین در گوشی های اکسپریا به چنین سودی نمیرسید!

اگر بخواهیم بی مهری های سونی در مورد گوشی های اکسپریا را بشماریم، قطعاً به همین چند مورد محدود نخواهد شد. سونی حتی برای معرفی پرچمداران خود نیز بسیار شسته و رفته رفتار کرد. فقط کافیست مراسم معرفی پرچمداران سونی را با سری نوت یا S سامسونگ و یا گوشی های اپل مقایسه کنید. سامسونگ برای معرفی پرچمداران خود یک رویداد اختصاصی دو ساعته بسیار مجلل تدارک میبیند که در جهان تمام نگاه ها را به خود جلب میکند. در حالی که مراسمات سونی معمولاً 15 تا 20 دقیقه و به صورت خلاصه برگزار میشود.

آنچه که از یک چند سال فعالیت سونی موبایل به صورت خلاصه میتوان فهمید این است که سونی بخش موبایل را برای آینده آن میخواهد. سونی موبایل تلفن های هوشمند را به شکلی که امروز میبینیم جدی نگرفت اما آنها را برای آینده ای که در راه است حفظ میکند. شاید در آینده زمانی که گوشی های هوشمند دستخوش تغییرات بزرگی شدند، سونی موبایل نیز توجه متفاوتی به آن کند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

28 دیدگاه ها

  1. ولی انگار خود سونی فهمیده احتمالا پرچمدار بعدی پیشرفت خوبی داشته باشه xz3 طراحی خوبی داشت ولی مشکلش اینه که اثر انگشت جای بدی بود که حالا انگار دوباره میخواد برش گردونه سر جای اولش. صفحش اولد شد. فقط مونده دوربین که انگار xa3 هم قراره از دوربین دوگانه استفاده کنه پس پرچمدار بعدیش هم دوربینش احتمالا دوگانست باید منتظر موند و دید!!

    پاسخ

    pars71 گفته:
    ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۵:۵۹

    شاهکار کرده ! سامسونگ روی میانزده دوربین ۴ تایی اصلی گذاشته این سونی هنوز تو دوگانه مونده . تازه صرفا بحث لنز نیست هزار و یک مورد دیگه که باید توی دوربین از سخت افزار و نرم افزار باشه تا یک دوربین باکیفیت و پرامکانات رو به ارمغان بیاره

    پاسخ

  2. همه شدن کارشناس!
    گوشی های سونی از زد۲ تا حالا بهتر و بهتر شدن و تمام گوشی های سونی دارای بهترین کیفیت و بهترین رابط کاربری هستند، شیک و سبک و کاربردی، من الآن از xz و xzp خودم خیلی خیلی راضی‌ام 🙂
    فقط افسوس می خورم که چرا سونی از ایران رفت، همین. 🙁

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۲:۴۵

    مهم نیست تو راضی باشی مهم اینه اکثریت راضی باشن قرارم نیس از زد۲ به بعد پسرفت میکرد همه گوشیها پیشرفت داشتن ولی سونی خیلی خیلی کمتر

    پاسخ

    pars71 گفته:
    ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۶:۰۴

    به یک نفر نیست . دنیا ازش راضی نیست که گوشی هاش فروش نداره. اگر یکبار با یک پرچمدار سامسونگ یا اپل کار کنی امکانات و کیفیت و رابط کاربری درست حسابی رو میبینی
    از Z2 بهتر شدن ؟! خخخخخخ اگر Z3 و Z3+ و XZ ها پیشرفته پس نسل های پشت سر هم سری های S و نوت سامسونگ ما فوق پیشرفته اند . اصلا سونی که رقمی نیست بخواد با سامسونگ قیاس بشه حتی در برابر شیائومی و هواوی و oppo و vivo و نوکیا هم کم اورده

    پاسخ

  3. تمام ایراداتی رو که دوستان این چند وقته به سونی گرفتن رو قبول دارم ولی منتهی این فقط ۱۰ درصد مشکل سونی موبایل هستش، بنظر من ۹۰ درصد مشکل سونی در تبلیغات و بازاریابی بسیار بسیار ضعیف و همچین ارایه دیر هنگام محصولات بعد از معرفیه، بعضی از پرچمدارا بوده که بعد از ۳ یا ۴ ماه به بازار اومدن و تمام تب و تاب بازار واسه خریدنشون خوابیده، این مسیله رو هیچوقت درک نکردم و نتونستم هضمش کنم که چرا یه محصول معرفی شده اینقدر باید طول بکشه تا موجود بشه.
    همه دوستانی که از کاربران قدیمی سایت هستن میدونن که شلوغ ترین و مهیج ترین روزهای سایت روزاییه که سونی میخواد محصول جدیدش رو معرفی کنه و همه خبرها رو پیگیری میکنن که در جریان اخبار قرار بگیرن، حالا تصور کنید نهایتاً یه هفته بعد این محصولات تو ویترین فروشگاهها موجود میشد ، با اون ذوق و شوقی که بین کاربرا بود مطمیناً خرید زیادی انجام میدادن، ولی وقتی بعد از چند ماه به بازار میومد دیگه انگیزه خیلیها واسه خرید از بین رفته و فروکش کرده بود، طرف میگفت صبر کنم ۲ سه ماه دیگه پرچمدار جدید میاد.
    حتی بعضی وقتها خود بچه های اکسپریان هم واسه نقد و بررسی گوشیها به مشکل برمیخوردن.
    خلاصه حرفم اینه که اگه سونی با تمام کم و کاستیها که دوستان میگن گوشی میزد ولی تبلیغات درست و حسابی و ارایه بموقع به بازار میداشت، قطعاً الان حال و روزش خوب بود و خیلی بهتر از الانش بود. هرچند که سونی همیشه پرچمداراش جز بهترین های بازار از هر نظر بوده.
    جناب معراجی درست میگه، شاید به دلایلی که ما نمیدونیم، سونی نمیخواد یا نخواسته یا نتونسته بخش موبایل رو روی بورس و بالا نگه داره وگرنه من مطمینم اون شرکت با اون سابقه با وجود این همه متخصص و کارشناس میدونه باید چکار کنه و جطور رفتار کنه تا بازار رو قبضه کنه، ولی اینکه چرا این اتفاقات افتاده و داره میفته، شاید گذرزمان همه چیز رو مشخص کنه…

    پاسخ

  4. حالا دیگ چه فرقی میکنه ما ک دیگ نمیتونیم گوشی بخریم گوشیمون خراب شد باید بریم سمت گوشیای ساده دکمه دار

    پاسخ

    pariu گفته:
    ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۳:۴۸

    من فقط و فقط این رو مطمنم سونی یواشکی یک کارایی میکنه یهو میترکونه این همه هم میگیم کم کاری کرده ۲۰ دقیقه کنفرانس گذاشته و غیره خدا رو شکر مثل کشور ما نیست هیچی از خودش نداره ی کنفرلنسم نداره بعد جالبه سخت میگیریم به این کار سونی اما جوایز درو میشه مهم نیست جالبتر اینکه سونی و بقیه سیاست اقتصادی دارند که برای هم دارند سونی اعلام میکنه سیستم فروش گوشیش توی سود نیست اما این رو نمیگه مشتری بدتر بره در کنارش خودش میگه توو جدال با برندهای دیگر نیستم یعنی همه باهم دست در دستن و برای هم دیگر دارند درسته توو آمریکا نیست اما سنسور دوربین داره میفروشت درسته تبلیغ نمیکنه اما پولشم در میاره و منی که باهاش راحتم بازم باهاش راحتم جنگولک بازی توو نرم افزارها کارایی به من به شخصه نمیده کاری ندارم سونی باشه اپل باشه واقعا برام مهم نیست با این گوشی مشکل ندارم میگم همینقدر پول دادم راضی هستم دیگه چرا انقدر بکوبمش؟! مثلا ه فروشنده به مشتری میگه برد سونی قبلا قرمز بوده الان سبز !!!! شما با تبلیغ سونی و طراحیش شعور اون شخصم میتونی ببری بالا؟!!!!

    پاسخ

  5. بنظرم دوران افول سونی موبایل از ابتدای سال ۲۰۱۳ شروع شد درست بعد از درخشش اکسپریا z. یادمه سال ۲۰۱۲ با معرفی تعداد زیاد گوشی و تبلیغات فراوان مقدار زیادی سهم بازار (در ایران) بدست اورد. الان هم فکر میکنم خود سونی هم به شرایطش اگاهه و منتظر یه اتفاق انقلابی در بخش گوشی همراهه…

    پاسخ

    Saeed_SX گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۱:۱۹

    بیشترین سود و فروش رو در سال ۲۰۱۴ کرد با ابر اسمارتفون‌های Z2 و Z3 😐

    پاسخ

  6. من یادمه وقتی سونی تازه اومد تو بازار گوشی همه حتی طرفدارای سامسونگ هم میگفتن وااای سونی(همون که خیلی معروفه همون که خیلی باکیفته) شروع کرده گوشی تولید کردن بریم بخریم، که همونم شد اکسپریا Z کلی فروش کرد اما درآخر دیدن نه بابا هیچ خبری نیست سونی تو بخش موبایل خیلی ضعیف عمل میکنه
    حیف این شرکت به این با اصالتی!!!!

    پاسخ

  7. مطلب خیلی خوب و به حقی بود،سونی هیچوقت نخواست پایه گذار یه حرکت جدید باشه، از سنسور اثر انگشت تا دوربین دوگانه و… به نظر بنده اگه یکی دو مدل گوشی ناچ دار هم میزد بد نبود، میتونست یه تعدادی از افرادی که این طراحی رو میپسندن جذب کنه، حتی سامسونگم بزودی گوشی ناچ دار میزنه ولی سونی فعلاً برنامه ای براش نداره.
    درباره بازار ایالات‌متحده نکته ای که به ذهنم میرسه اینه که به خاطر مشکلاتی که برای استفاده از سنسور اثر انگشت در این کشور داشت، برنامه ریزی سونی رو برای ورود جدی به این کشور کاملاً بر هم زد.

    پاسخ

  8. خیلی راحت میتونه دوباره فروشش رو ببره بالا
    فقط باید به روز باشه تغییرات رو سریع انجام بده
    هنوزم اسم سونی که میاد ناخودآگاه آدم به یاد کیفیت و ماندگاری محصولات میفته ،
    واقعا حیفه از این پتانسیل استفاده نمیشه

    پاسخ

  9. به نظر من بعضی مشکلاتی که تو این مقاله به سونی موبایل نسبت داده شده اشتباهه که در زیر بهشون اشاره میکنم:
    ۱- ببینید همه ی ما میدونیم ک دوربین های چندگانه جنبه تبلیغاتی داره و سونی با استفاده از یک دوربین میتونه کاره اصلی موبایل دوربین دوگانه ک همون قابلیت بوکه است رو انجام بده گرچه این قابلیت رو دیر به موبایل هاش اضافه کرد
    ۲- سونی موبایل تویه این چند سال تونسته ک با تراشه های کوالکام قدرته موبایل هاشو همیشه بیشتر از همه موبایل ها بکنه و نیازی به سخت افزاری نداشته
    ۳- لانچر و نرم افزارای اختصاصی سونی بسیار عالی توسعه داده میشن فقط تنها اشتباهی ک سونی موبایل انجام داد تمام کردن پشتیبانی بعضی از اپلیکیشن هاش مثل TrackID بود
    در نهایت موبایل های سونی بهترین موبایل های بازار از نظر قدرت و طراحی هستند

    پاسخ

    apkmilad گفته:
    ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۳:۰۳

    دلایل الکی
    همه چیز عین روز روشنه

    پاسخ

  10. من این رو پارسال توی سایت موبایل دات آی آر با پروفایل m e گفته بودم ولی عده ایی کج فهم ظرفیت پذیرش حرفام رو نداشتن.
    سونی سود فروش سنسوراش براش کافیه.
    سونی داره رقابت ایجاد میکنه بین سایر برندها در مورد کیفیت دوربین و این رقابت زمانی به نفع سونی هست که خودش بهترین دوربین موبایلی رو برای خودش نذاره و اجازه بده دیگران رقابت کنن و هر سال پیشنهادات بیشتری رو برای خرید سنسور از سونی داشته باشن.
    اگه سونی همیشه بهترین دوربین موبایلی رو برای خودش بذاره دیگه برندها انگیزه ایی ندارن واسه رقابت.چون با وجود سونی دیگه در واقع شانسی برای اول شدن ندارن و این یعنی خرید کمتر سنسور از سونی.
    و اما در آینده هم منتظر باشین که باطریهایی توی موبایل استفاده میکنه که هنگام شارژ شدن هم میشه ازشون استفاده بشه.یعنی درواقع باطری موبایل به دو قسمت تبدیل میشه که موقع شارژه قسمت اول،گوشی از قسمت دوم باطری استفاده میکنه و وقتی قسمت دوم خالی شد ،گوشی از قسمت اول باطری استفاده میکنه و همینطور روال سوییچ شدن بین دو بخش باطری ادامه پیدا میکنه.هنگامی که از گوشی استفاده نمیشه هم کل باطری شارژ میشه.

    پاسخ

    sia.hbb گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۳:۴۳

    اتفاقا سونی همیشه از یک مدل سنسور بالاتر از پرچمدار های سایر برندها ک مشتیری سونی بودن استفاده میکرد از جمله سامسونگ و الجی و… منتها ظاهرا مهندسان و متخصصین بخش مربوطه در فرایند پردازش نرم افزاری تصویر دوربین ب ویژه توی نورکم توان لازم رو نداشتن … الان هم ک موتور پردازش تصویر bionz رو ارتقاع دادن و کلی حرکت دیگه زدن و واقعا توی گوشی های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ پردازش تصاویر بهبود چشمگیری داشته دیگه دیره و کار از کار گذشته…

    پاسخ

    hergestellt in Japan گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۳:۱۵

    کیفیت دوربینش در حد سنسورش نبود.عزیز من اگه سنسور پیشرفته تر رو خودش استفاده نمیکرد که دیگه خیلی تابلو میشد سیاستش.سنسور پیشرفته رو گذاشت ولی در نهایت ،کیفیت دوربین خودش رو چند پله پایین تر قرار داد.

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۲:۵۲

    خیلی توهمی سونی برا خودش استفاده کنه موبایلش فروش بالایی داشته باشه که بیشتر سود میکنه مثلا رغابت بین سامی و سونی و اپل باشه سونی بیشتر سود میکنه یا وقتی سونی نباشه؟!

    پاسخ

    hergestellt in Japan گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۷:۵۱

    همینجوری یه چیزی نپرون.
    اگه سونی وارد رقابت بشه اونوقت کمتر از دوسال باید دوربین های حرفه ایی بیان مقایسه بشن با موبایلهای سونی.دوربین های حرفه ایی رو کی میزنه؟ بله،سونی.بیاد ضرر بزنه به بخش دوربین های کامپکت خودش؟؟؟ عقل کل،الان فروش سنسورش رو داره،فروش بخش دوربین های کامپکتش رو هم داره.افتاد؟؟

    پاسخ

  11. واقعا زیبا و عالی بود. الان شرکت ها، از بحث هایی که‌ سونی درگیرش هست مثله حاشیه و دوربین، خیلی وقته گذر کردند و دارن روی تکنولوژی گوشی های منعطف کار میکنند. حتی گوگل برای توسعه دهندگان آماده باش قرار دادند برای این نوع صفحات. آیا به نظرتون سونی اصا به این بخش فکر میکنه ؟ سونی که خودش یه زمانی مخترع کاربردی ترین وسایل دنیای کامپیوتر مثل سی دی و بلوری بود، الان داره با چه مسائلی دست و پنجه نرم میکنه. واقعا سونی حقش نیست. شرکت به این با اصالتی و با کیفیتی و بزرگی… متاسفم
    سونی با معرفی Z2 میتونست بازی رو به راحتی ببره. هنوزم خیلی دوسش دارم.
    جالبه بعضیا میان اینجا میگن کاربر چه نیازی داره به این چیزای جدید یا چرا سونی باید وارد چیزی بشه که هنوز آیندش مشخص نیست. در صورتی که سونی قبلا شروع کننده خیلی چیزایی بود که الان یه چیز عادی محسوب میشه و خود کاربرا عقل و‌شعور دارند و میفهمند به چه چیزی نیاز دارند. یادمه وقتی دابل تپ رو سونی حذف کرده، یکی‌اومده بود گفته بود خوب شد به این چیزای اضافی نیازی نبود…
    سونی همین الانم بخواد میتونه. مگه نوکیا کلا شکست نخورده بود. مثالی ک برای معرفی گوشی های اپل زدید عالی بود.
    ما که تا تهش میمونیم تا جایی که بشه ولی کاش این بخش مثل وایو نشه. حتی وایو هم واقعا ناراحتی بزرگی داشت…
    به امید تغییرات بزرگ در سطح تصمیم گیرندگان اصلی سونی

    پاسخ

  12. اصلا معلوم نیست تو مغز مدیران سونی موبایل چی می گذره. هر کمپانی سعی می کنه یه محصول بده مورد پسند کاربرا و فن هاش باشه اما سونی اصلا سلیقه ونظر فن هاش واسش مهم نیست.
    الان اکثرا میگن طراحی با برآمدگی خوب نیست یا جای سنسور اثر انگشت تو پرچندارا خوب نیست اما باز میبینی همون طراحی تکرار میشه. یا همه انتظار داشتن تو xz3 دوربین دوگانه قرار بگیره که دوربین تکی شد.

    پاسخ

  13. اگه سالهای دیگه هم گوشیهای هوشمند دستخوش تغییرات عظیم شوند و نگاه سونی به اونروزها باشه بازم سونی این فاصله ۶ماه عقب موندگی خودشو با اونها حفظ میکنه و باز اشتباه اشتباه اشتباه و باز تکرار مکرر اشتباهات

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۲:۵۶

    من به عشق سونی طرفدار کاشیما ژاپن هستم لنگ پاره کنه

    پاسخ

  14. در هر صورت گوشی های اکسپریا هم بسیار با کیفیت هستند هم دلربا، سایت اکسپریان هم عشق ماست، یقیین بدانید کمپانی سونی بازی رو دوباره تغییر میده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here