با انتشار اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان، اَندروید P رسماً توسط گوگل رونمایی شد.

23
۷,۲۷۲

گوگل نهایتاً با انتشار اولین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان، از اَندروید P رونمایی کرد. همانطور که انتظار میرفت، همچون نسخه هایِ قبل، گوگل پیش از معرفی رسمی نسخه بعدی اَندروید، شروع به انتشار نسخه هایِ پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان کرده است و بر طبق سنت پیشین، اولین نسخه از این پیش نمایش مخصوص کسانی است که میخواهند نرم افزارهایِ خود را بر پایه اَندروید بعدی بنویسند.

گوگل در واقع این نسخه بسیار ابتدایی را نسخه آلفا در نظر میگیرد و ممکن است امکاناتی که در این نسخه وجود دارند، در نسخه هایِ بعدی یا نسخه نهایی اصلاً وجود نداشته باشند، که این موضوع قطعاً باعث به وجود آمدن مشکلاتی برایِ کاربران و توسعه دهندگان نرم افزاری خواهد شد، به همین دلیل گوگل توصیه میکند این نسخه را تنها توسعه دهندگان نرم افزار، آن هم بر رویِ یک گوشی دوم نصب کنند.

اما بهتر است به سراغ تغییرات برویم. گوگل سرانجام در مقابل تغییرات سرخم کرد و بر اساس حرکتی که کمپانی اَپل آنرا در گوشی هایِ هوشمند ایجاد کرد، دست به پشتیبانی از صفحات نمایش خاصی که به شکل بریده هستند زد. همانطور که میدانید، آیفون X کمپانی اَپل از صفحه نمایشی تمام صفحه بهره میبرد و تنها یک بریدگی در قسمت بالایِ صفحه نمایش برایِ دوربین سلفی در آن وجود دارد. حال گوگل با توجه به درخواست کمپانی هایِ مختلفی چون ال.جی، ایسوس، هوآوی و وان پلاس که در حال حاضر دست به طراحی گوشی هایی با این سبک زده اند، این قابلیت را به اَندروید P اضافه کرده است.

گوگل در راستایِ هوشمندتر ساختن فضایِ داخلی خانه ها با کمک بنیاد Wi-Fi قابلیت جذاب دیگری را به این نسخه از اَندروید اضافه کرده است. با کمک استاندارد 802.11mc، گوشی هایِ پشتیبانی کننده از این قابلیت اجازه دارند که به صورت هوشمندی به چند نقطه دسترسی به صورت بیسیم متصل شده و اندازه ها را به صورت دقیقی بسنجند. به این ترتیب نقشه برداری توسط گوشی هایِ هوشمند در زیر سقف بسیار دقیق تر از قبل انجام خواهد شد و در آینده شاهد ساخت نرم افزارهایی برایِ این اَمر خواهیم بود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است مثالی بزنیم. فکر کنید در خانه هوشمندتان، شما در اتاق خواب یا در پذیرایی هستید. در حالت عادی برایِ کنترل هوشمند نور محیطی که در آن هستید باید گوشی هوشمند خود را برداشته و به صورت دستی آنرا تنظیم کنید؛ اما اَکنون در اَندروید P با کمک قابلیتی که اشاره شد و سیستم هوشمندی که با Google Assistant یکپارچه شده است ( سیستم Disambiguated Voice Control )، میتوانید با ادایِ واژه ” این چراغ را روشن کن “، چراغ محیطی که هم اَکنون در آن هستید را روشن کنید. بدین معنا که با قابلیت مذکور، گوشی هوشمند شما به دقت مکانی که در آن قرار دارید را شناسایی کرده و به دستورات شما پاسخ درست میدهد.

قابلیت دیگر مربوط به سیستم پیامرسان گوگل یا Google Messaging میباشد. حالا در اَندروید P هنگامی که پیامی دریافت میکنید، به سادگی میتوانید در بخش اعلانیه ها آنرا مدیریت کنید. تا پیش از این قابلیت پاسخگویی به پیام ها در بخش اعلانیه وجود داشت، اما از این به بعد میتوانید با امکانات بیشتری به چت کردن با دوستان خود بپردازید. همچنین،گوگل امکان نمایش استیکرها در اعلانیه را نیز برایِ پیامرسان خود فعال کرده است.

گوگل دست به برخی تغییرات در نوار اعلانیه نیز زده است و آنرا کمی مدرن تر از قبل کرده است، که این مهم معمولاً در نسخه هایِ جدید اَندروید اتفاق می افتد و اینبار نیز همچون نسخه هایِ قبل با تغییر رنگ و شکل ظاهری برخی از آیکن ها در نسخه جدید پیاده شده است.

گوگل به فکر دوربین هایِ دوگانه پشت و جلویِ گوشی هایِ هوشمند نیز بوده است. در نسخه جدید اَندروید گوگل کتابخانه هایِ مستقلی برایِ دوربین هایِ اصلی و ثانویه دوگانه در دسترس توسعه دهندگان قرار داده است و کمپانی هایی که گوشی هایِ هوشمندشان از این قابلیت بهره میبرند میتوانند به صورت رسمی از کتابخانه هایِ گوگل برایِ شکار تصاویر سلفی و اصلی بسیار با کیفیت و عُمق دادن به تصاویر نهایت استفاده لازم را ببرند.

هنوز مشخص نیست که کمپانی هایِ بزرگ در قبال این موضوع چه موضعی اتخاذ میکنند و آیا همچون قبل از ابداعات خود استفاده کرده یا رو به استفاده از کتابخانه هایِ گوگل برایِ موارد اشاره شده می آورند. هر چند، توسعه دهندگان نرم افزارهایِ ثالث میتوانند از این قابلیت نهایت استفاده را برده و نرم افزارهایِ خود را به نحو بسیار شگفت انگیزی با دوربین هایِ دوگانه اصلی و سلفی هماهنگ کنند.

گوگل اشاره میکند که نسخه جدید اَندروید از ویدئوهایِ HDR VP9 و سیستم فشرده سازی تصویری جدیدی با نام HEIF پشتیبانی به عمل می آورد و تا قبل از انتشار نسخه نهایی در کیفیت پخش تصاویر و ویدئوها بازنگری و تغییرات بسیار محسوسی ایجاد خواهد شد. همچنین، زبان یادگیری ماشین که در اَندروید 8.1 معرفی شده بود در نسخه بعدی اَندروید به ویرایش 1.1 ارتقا خواهد یافت و بدین ترتیب گوشی هایِ هوشمند آینده از قدرت بیشتری برایِ یادگیری بهره خواهند برد.

گوگل اذعان میکند سیستم « پر کردن خودکار اطلاعات » که در اَندروید 8.0 برایِ اولین بار معرفی شده بود حالا به ویرایش جدیدی ارتقا یافته است و بسیار بهبودیافته تر از گذشته عمل خواهد کرد. همچنین، نرم افزارهایِ ثالث اکنون بهتر میتوانند از سیستم امنیتی اثر انگشت در برنامه ها استفاده کنند، که یک اَمر بسیار مهم میباشد. قدم دیگر برایِ اَمن تر شدن نسخه جدید اَندروید نیز، محدود کردن دسترسی به میکروفون، دوربین و سنسورها به صورت پیشفرض برایِ تمام برنامه هایِ موجود بر رویِ گوشی هایِ هوشمند آینده است.

گوگل هیچ سخنی از تاریخ انتشار نسخه هایِ پیش نمایش آینده اَندروید P به میان نیاورده است و به طور دقیق هنوز مشخص نیست چه زمانی نسخه نهایی اَندروید P عرضه خواهد شد، اما این کمپانی با انتشار عکسی به صورت بسیار مبهم تاریخ انتشار نسخه هایِ پیش نمایش آتی و نسخه نهایی را به ما نشان میدهد.

بر اساس این عکس، نسخه اول پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان در فاصله ای بین ماه مارس و آوریل 2018 میلادی منتشر شده است و در ادامه نسخه هایِ پیش نمایش دوم و سوم به ترتیب در اوایل مِی و اوایل ژوئن منتشر خواهند شد، که با عرضه نسخه پیش نمایش سوم در واقع امکانات نسخه بعدی اَندروید تقریباً نهایی خواهد شد. در همین فاصله و تا پیش از پایان ماه ژوئن و فرا رسیدن جولای نسخه چهارم پیش نمایش منتشر خواهد شد و در اواخر ماه جولای نیز آخرین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان که نسخه 5 میباشد عرضه خواهد شد.

گوگل اشاره میکند که در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نسخه نهایی اَندروید P برایِ گوشی هایِ پیکسل عرضه خواهد شد. این بدان معناست که باید تا پیش از پایان ماه سپتامبر سال 2018 میلادی منتظر انتشار نسخه نهایی اَندروید P باشیم. همچنین، بر اساس برنامه ریزی هایِ صورت گرفته پس از انتشار نسخه پیش نمایش دوم که نسخه بتا میباشد، صاحبان گوشی هایِ پیکسل میتوانند در برنامه بتایِ اَندروید شرکت کنند.

اما آخرین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم پیرامون شماره نسخه بعدی اَندروید میباشد. شاید برایِ بسیاری از کاربران گوشی هایِ اَندرویدی این سوال مطرح شود که گوگل چه شماره ای را برایِ نسخه بعدی اَندروید در نظر خواهد گرفت. راستش را بخواهید هنوز هیچکس به درستی نمیداند نسخه بعدی اَندروید داخل در اَندروید 8 خواهد بود یا گوگل شماره 9 را برایِ نسخه آتی انتخاب خواهد کرد. اما با توجه به تغییرات بسیار گسترده ای که شاهد آن هستیم، احتمالاً گوگل به سراغ نهمین شماره از سیستم عامل محبوب اَندروید خواهد رفت.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

23 دیدگاه ها

  1. سلام از کجا باید نسخه جدید لانچر دانلود کرد ممنون

    پاسخ

    Omids7 گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۲:۱۲

    Apkmirror. Com

    پاسخ

    mzm1989 گفته:
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۱:۵۵

    سلام من دان کردم و نصب کردم اتغییری توش ندیدم…

    پاسخ

  2. دوستان با ۱ تومن گوشی چی معرفی میکنین؟ سونی که چیزی نیست x هم پیدا نمیشه. از سامسونگ و اچ تی سی و هواوی

    پاسخ

    ..reza.. گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۴:۰۸

    A3 با این ک ا سامسونگ اصلا خوشم نمياد ولی واقعا گوشیه جذابیه ضد آب هم هست

    پاسخ

    ..reza.. گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۴:۰۹

    نووا پلاس هم خوبه از a3 بهتره

    پاسخ

    MH19 گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۷:۳۶

    هیچی جز X ارزش خرید نداره بگرد پیدا کن حتما پیدا میکنی کرمانشاه فکر کنم داره آشنا داری بگو از پاساژ ارگ برات بخره

    پاسخ

    .Alireza. گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۸:۴۸

    LG Q6, samsung j7, sony L2,

    پاسخ

    Omids7 گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۰:۵۰

    Huawei p smart
    Huawei p10 lite
    Htc one m9 plus
    Samsung galaxy A5
    Htc u play

    پاسخ

    A.m.ir گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۲:۴۵

    گوشی کار کرده پرچمدار سال پیش رو بگیر
    اما سمت سری ای سامسونگ با این پول نرو

    پاسخ

    sasan.tgh گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۴:۰۹

    ممنون دوستان خیلی لطف کردین

    پاسخ

  3. نسخه بتا لانچر اکسپریا آپدیت شده و رابط کاربریش و آیکن ها مثل XZ2 شده

    Xperia™ Home 11.3.A.0.6 beta

    پاسخ

    mehranq گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۳:۰۴

    منظورت از رابطه کاربری چی اش عوض شده؟!
    در مورد ایکن هم تغییری نکرده
    ولی عزیزان میتونن
    Xperia pixel icon رو دانلود کنن تا مث اندروید هشت بشه

    پاسخ

  4. کاش یه کاری میکردن تو مدیریت رم سبک میکردن مثلا از ۴ گیگ رم حداقل ۲٫۵ گیگ باید خالی باشه نه ۱٫۵ گیگ. در ضمن منتظر باشین تیم نرم افزار سونی هرچی قابلیت فابریک اندروید هست و حذف کنن بدن دست ما -_- . این قابلیت روشن شدن صفحه تو xz2 خیلی وقته توی نسخه اصلی اندروید هست حتی با اپشن های بیشتر مثل دبل تپ تو نکسوس. یا نایت مود و خیلی چیزای دیگه.

    پاسخ

  5. با افزایش این‌ همه شماره اندروید تا چند سال به اعداد سه رقمی نیرسه در حالی که تغییرات انچنانی نداشته ، الانه باید ۵ًیا ۶ میشد نه ۹

    پاسخ

    mehranq گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۳:۰۶

    دقیقا تغییرات اندک میدن هی شماره میبرن بالا تا به ای او اس برسن
    هیچی غیر این نیس

    پاسخ

  6. XZ رو سونی آپدیت میکنه یا نه؟ 🙁

    پاسخ

    R.A.D.E.P.A گفته:
    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۹:۰۷

    خدا کنه به XZ آندروید ۹ رو بده لامصب پول کمی ندادیم برا این گوشی مشخصاتش هم ضعیف نیست که بخواد چشمشو روش ببنده و بهش نده

    پاسخ

    mehranq گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۳:۰۷

    دو سال بشه پرونده اش بسته اس احتمالا اخری ۹ باشه

    پاسخ

    kian13 گفته:
    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۹:۲۴

    احتمالش خیلی کمه چون دو سال پشتیبانیش قبل از اومدن آندروید جدید تموم میشه اما باید دید سونی چه میکنه

    پاسخ

    Mёy$αM گفته:
    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۳:۵۱

    نمیده
    مگه زد۵ نبود هنوز ۳ ماه پشتیبانیش مانده بود لیستشو اعلام کرد به کل به زد۵ اندروید۸ نداد به اینم نمیده
    از من میشنوی هنوز ضرر نکردی برو بفروش مدل جدیدتر بخر اونموقع که نصف قیمتی که خریدی هم ازت برنداشتن نسوزی

    پاسخ

    mehranq گفته:
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۳:۱۱

    کاستوم رام اندروید هشت برا زد فایو نمیدن چرا؟

    البته کاستوم هم به درد نمیخوره با کلی باگ

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here