بررسی اندروید 8، بخش چهارم: منوی تنظیمات و قابلیت انتخاب هوشمند متن

6
۸,۴۹۹

در قسمت پیش از بررسی اندروید اوریو مشاهده کردیم که گوگل چگونه با ایجاد تغییراتی در بخش نوتیفیکیشن ها، تجربه ی کاربری بهتری را برای کاربران خود رقم می زند. حالا و در قسمت چهارم از این بررسی قصد داریم تا به بررسی منوی تنظیمات و قابلیت انتخاب هوشمند متن بپردازیم.

منوی تنظیمات با ساماندهی و طراحی جدید:

گوگل هر سال در نسخه ی جدید سیستم عامل خود تغییراتی را در بخش منوی تنظیمات ایجاد می کند. حالا و در اندروید 8 نیز این روند ادامه پیدا کرده است و شاهد تغییراتی در بخش طراحی و چینش آن هستیم. در منوی تنظیمات اولین نکته ی جلب توجه کننده تغییر رنگ کلی منو به رنگ خاکستری و استفاده ی کمتر از رنگ آبی می باشد. همچنین، دیگر از navigation drawer که پیشتر و در اندروید 7 معرفی شده بود، استفاده نشده است.

بخش بالایی منوی تنظیمات میزبان بخشی است وضعیت فعال بودن یا غیرفعال بودن حالت Do Not Disturb را به همراه پیشنهادهایی برای شما، به شما نمایش می دهد. با وجود این که این بخش ممکن است بخش کاربردی باشد اما، می توان آن را غیرفعال نمود.

در اندروید 8 به دلیل انتقال برخی از تنظیمات به زیرشاخه ها، در این منو شاهد وجود گزینه های کمتری هستیم. زمانی که در این منو به گزینه های موجود نگاه کنید، زیر آن ها اطلاعاتی در مورد زیرشاخه ها و مواردی که امکان تنظیم آن ها با استفاده از آن بخش وجود دارد را نیز مشاهده خواهید کرد. برای مثال، در زیر بخش Network & Internet عبارت های Wi-Fi، اینترنت سیمکارت، مصرف اینترنت و قابلیت هات اسپات را مشاهده خواهید کرد که این به معنی امکان دسترسی به این تنظیمات با استفاده از شاخه ی Network & Internet می باشد.

اما از این پس دیگر برای مشاهده ی میزان باتری باقی مانده و میزان حافظه ی در دسترس نیازی به واردشدن به قسمت های مختلف ندارید؛ بلکه می توانید از همان منوی اصلی و با اندکی اسکرول به سمت پایین این اطلاعات را مشاهده نمایید.

با وجود این که ممکن است در ابتدا کاهش تعداد آپشن های موجود در منوی اصلی برای برخی از کاربران گیج کننده باشد اما، این تغییر در نهایت یک تغییر مثبت خواهد بود و کاربران را از سردرگمی دور می کند.

تنظیمات جدید باتری:

یکی دیگر از بخش هایی که در بخش تنظیمات تغییراتی را به خود دیده است، بخش مدیریت باتری می باشد. اولین نکته ای که در این بخش توجه شما را جلب خواهد کرد این است که با مراجعه به تنظیمات باتری، در قسمت بالایی آن یک باتری به شکل گرافیکی را مشاهده خواهید کرد که در کنار آن میزان درصد باقی مانده از باتری و زمان پیش بینی شده ی بازدهی آن نمایش داده شده است. در زیر این موارد هم اطلاعاتی در مورد مدت زمان آخرین شارژ انجام شده و مدت زمان روشن بودن صفحه نمایش را مشاهده خواهید کرد.

در قسمت میانی این صفحه تنظیماتی برای مدیریت باتری را مشاهده خواهید کرد. برای مثال با استفاده از این بخش می توانید Battery saver یا بهینه ساز مصرف باتری را فعال نمایید. یا در قابلیتی دیگر می توانید مشخص کنید که آیا درصد باتری دستگاه در منوی وضعیت نمایش داده شود یا خیر. در تنظیمی دیگر هم می توانید تنظیم اتوماتیک روشنایی صفحه نمایش را فعال یا غیرفعال کنید.

اما تغییر دیگری که در این بخش قابل مشاهده است، تغییر در نمایش اپلیکیشن های پرمصرف می باشد. در اندروید اوریو در منوی تنظیمات باتری شما تنها نام اپلیکیشن های نصب شده بروی دستگاه که مصرف باتری بالایی دارند را مشاهده خواهید کرد. بنابراین، در این لیست دیگر اپلیکیشن های پیش فرض و سیستم عامل نمایش داده نمی شوند و نمی توان در صورت وجود مصرف باتری بالا به وسیله ی آن ها، آن ها با استفاده از این بخش شناسایی کرد. اما خوشبختانه گوگل این قابلیت را، اندکی دشوارتر از پیش، برای کاربران خود قرار داده است. با ضربه زدن بروی علامت سه نقطه و انتخاب گزینه ی Show full device usage می توانید باتری مصرف شده به وسیله ی تمامی بخش های سیستم عامل را مشاهده نمایید.

قابلیت Google Play Protect:

یکی از قابلیت های مهمی که گوگل چند هفته پیش از معرفی رسمی اندروید اوریو از آن رونمایی کرد، Google Play Protect بود که البته این قابلیت تنها به دستگاه های بهره مند از اندروید 8 محدود نمی شود.

Play Protect یک سرویس امنیتی ارائه شده از سوی گوگل است که به صورت دوره ای اقدام به اسکن اپلیکیشن های نصب شده بروی دستگاه شما می کند و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، به شما اطلاع داده خواهد شد. همچنین، امکان غیرفعال کردن این اسکن های امنیتی با استفاده از تنظیمات گوگل پلی نیز وجود دارد.

قابلیت انتخاب هوشمندانه ی متن:

در اندروید اوریو، در هر قسمت از سیستم عامل که شما شماره تلفن، آدرس یا لینکی را انتخاب نمایید، پس از انتخاب شدن آن متن، سیستم عامل به صورت خودکار در منوی بازشده به شما پیشنهاد استفاده از اپلیکیشن مربوطه را خواهد داد. برای مثال، در صورتی که شماره تلفنی را انتخاب کرده باشید، در منوی انتخاب، گزینه ی Phone به شما نمایش داده خواهد شد که با لمس آن می توانید به سادگی با شخص موردنظر تماس بگیرید یا برای او پیام ارسال کنید. همچنین، برای آدرس ها نیز می توانید به سادگی از گوگل مپ برای یافتن دقیق محل موردنظر استفاده کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

6 دیدگاه ها

  1. سونی نوار نوتیفیکشن رو سفید نکرده همون رنگ نوقاست 😐

    پاسخ

    Sina2024 گفته:
    ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۲:۵۲

    عزیزم دقت نکردی سونی هم سفید کرده هم منوش رنگی تره خام هستش و خوشگل تر

    پاسخ

    Bahmanamraei3 گفته:
    ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۳:۲۳

    انگار فیلماش تو یوتیوب ندیدی همون خاکستریه

    پاسخ

  2. یه سری امکنات جالب داره که به درد بخورن مثل همین که اگر شماره تلفنی رو مارک کنی میتونی از همونجا وارد فون بشی. یا وقتی که یکی از آلارم ها زنگش خورده میشه تو نوار نوتیفیکیشن اطلاع میده که آلارم بعدی ساعت چنده و آیا میخوای زنگ بخوره یا قطش کنی؟ و جالبه اگه قطعش کنی دوباره شب ازت میپرسه میخوای اینو برای فردات اکتیو کنم یا نه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here