بررسی تخصصی اکسپریا X: به سرباز جدید سونی اعتماد کن …

96
۳۸,۳۷۳

Xperia-X (16)
تا چند روز قبل از آغاز کنگره جهانی موبایل 2016، هیچکس تصور نمیکرد که سونی در این رویداد با گوشی های هوشمند جدید وارد شود. اما نه تنها سونی این رویداد را با معرفی گوشی های جدید آغاز کرد، بلکه خانواده ای جدید در اسمارت فون های خود به نام “X” را نیز بنا نهاد.

خانواده X سونی از سه عضو به نام های اکسپریا X، اکسپریا X Performance و اکسپریا XA تشکیل شده است که البته چهارمین عضو این خانواده نیز چند روز قبل به نام اکسپریا XA Ultra توسط سونی معرفی شد. هر چند که سطح قیمت گوشی های این خانواده نسبتا بالاست اما عدم وجود برخی مشخصه های اساسی در آنها باعث شده تا ما انتظار یک گوشی هوشمند پرچمدار را از هیچ یک از آنان نداشته باشیم.

پیش بینی میشود پرچمدار اصلی سونی که قرار است جایگزین اکسپریا Z5 گردد، در شهریور ماه امسال معرفی شود. از طرف دیگر اکسپریا X Performance نیز که یک شبه پرچمدار در خانواده X به حساب می آید جایی برای ورود به بازار ایران ندارد تا بر این اساس اکسپریا X را شاخص ترین گوشی هوشمند سونی در سال 2016 بدانیم که تا پیش از پرچمدار بعدی به بازار ایران عرضه خواهد شد.

سونی در اکسپریا X و برادرانش، به سه فاکتور مهم تاکید دارد: دوربین، طراحی و باتری. سونی معتقد است که غالب افراد از گوشی هوشمند انتظار یک دوربین با کیفیت، باتری با دوام و ظاهر زیبا را دارند و اکسپریا X همانی است که هر سه مورد را در خود جای داده است.
Xperia-X (19)
از همه اینها اگر بگذریم، اکسپریا X به چند دلیل برای بسیاری ناشناخته بوده و هست. عدم درز اطلاعات و ویژگی های ریز و درشت این دستگاه با وجود گذشت چند ماه از معرفی و قیمت گذاری تقریبا عجیب آن باعث شده تا بسیاری از کاربران احساس کنند که هنوز چیز زیادی از این دستگاه نمیدانند. شاید یک بررسی تخصصی کامل و همه جانبه از اکسپریا X باعث شود که نقاط تاریک این دستگاه برای بسیاری از علاقه مندان روشن شود. اکسپریا X که به صورت بسیار معدود در هفته گذشته وارد ایران شد، هم اکنون از طرف دفتر سونی موبایل در اختیار ما قرار گرفته تا با بررسی آن جواب سوال های متعددی که در ذهن ها ایجاد شده را بدهیم. پس تا پایان این بررسی با ما همراه باشید.


 

شناسنامه اکسپریا X
اکسپریا X در دو نسخه تک سیم کارت با 32 گیگابایت حافظه داخلی و دو سیم کارت با 64 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه میشود.
کد این دستگاه برای مدل تک سیم کارته F5121 و برای مدل دو سیم کارته F5122 است.
برای مشاهده مشخصات کامل هر کدام از مدل ها بر روی عکس های بالا کلیک کنید.


مشخصات فیزیکی و طراحی
یکی از سه ضلع مورد تاکید توسط سونی در خانواده X، تغییر در طراحی دستگاه بود. سونی پس از شش نسل پر افتخار با بدنه شیشه ای در سری Z بالاخره از این طراحی محبوب دست کشید و اکسپریا X را با بدنه تمام فلزی معرفی کرد.

سونی تغییر در طراحی را از جعبه دستگاه آغاز کرد. بسته بندی اکسپریا X با رابط کاربری این دستگاه همگام شده به طوری که در چهار طرف جعبه از تصاویر پس زمینه اکسپریا X استفاده شده است. ابعاد جعبه نیز به کوچکترین حالت ممکن در آمده و تقریبا برابر با ابعاد خود گوشی است.
Xperia-X (2)
طراحی اکسپریا X را بدون تردید میتوان یکی از شاخصه های اصلی این دستگاه دانست. ابعاد ۱۴۲٫۷ × ۶۹٫۴ × ۷٫۷ میلی متری از این دستگاه یک اسمارت فون خوش دست ساخته است.

ضخامت 7.7 میلی متری شاید در مقابله با برخی از پرچمداران روز بیشتر باشد اما اصلا در دست این ضخامت به چشم نمی آید. وزن دستگاه نیز با وجود بدنه تمام فلزی 153 گرم گزارش شده که ما با ترازوی طلافروشی، به وزن دقیق 154.2 گرم رسیدیم.
Xperia-X (5)
بدنه فلزی در پشت دستگاه، دیگر جای نگرانی از بابت شکسته شدن شیشه در اثر ضربات شدید و یا به جا ماندن اثر انگشت ندارد. قسمت پشت دستگاه، خلوت ترین منظره ای است که ما در گوشی های اکسپریا دیده بودیم. به غیر از لنز و فلاش، تنها چیزی که در این قسمت دیده میشود لوگوی “XPERIA” است که در وسط و جایی که قبلا لوگوی SONY بود جای گرفته است.
Xperia-x
لوگوی سونی به کلی از پشت دستگاه حذف شده و NFC نیز به قسمت جلو و در کنار دوربین جلو منتقل شده است. با یک نگاه به جلوی دستگاه ناخودآکاه به یاد اکسپریا Z3 و آن اسپیکرهای معروفش افتادیم. محل قرارگیری و مدل بلندگوهای بالا و پایین در اکسپریا X شبیه به اکسپریا Z3 است. لوگوی سونی در بالا مثل سری Z5 کم رنگ است که دو طرف آن را دوربین 13 مگاپیکسلی و حسگر مجاورتی پوشش داده است.
DSC_0417
نوار دور دستگاه کاملا یکپارچه است که در سمت راست، دکمه های پاور، صدا و شاتر دوربین را جای داده است. ترتیب قرارگیری این سه دکمه مثل دیگر گوشی های اکسپریا است. اکسپریا X بر خلاف اکسپریا XA مقداری حاشیه در دو طرف دستگاه دارد که سونی دلیل آن را وجود حسگر اثر انگشت در سمت راست بدنه و نیاز مبرم به یک حاشیه برای قرار دادن این حسگر در زیر صفحه نمایش دانسته است.
Xperiax1
سمت چپ نیز تنها چیزی که مشاهده میشود پورت سیم کارت و میکرو اس دی است. البته این بار با طراحی متفاوت که اسلاید کارت حافظه به درپوش متصل شده است.

قسمت بالا و پایین اکسپریا X میزبان همان هایی است که در گوشی های قبلی دیده بودیم. بالا پورت 3.5 میلی متری هندزفری به همراه یک میکروفون کوچک و پایین نیز پورت میکرو یو اس بی به همراه میکروفون اصلی دستگاه قرار گرفته است. در این دستگاه هیچ خبری از جای مخصوص بند که در سری Z5 دیده بودیم نیست.
Xperia-X (3)
اکسپریا X چهار رنگ زیبای سفید، مشکی گرافیتی، طلایی لیمویی و رز گلد را در پیش روی شما قرار میدهد تا مطابق با سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. در هر چهار رنگ، تمامی قسمت های دستگاه به صورت یکپارچه است به نحوی که بر خلاف برخی مدل های قبلی، قسمت جلوی دستگاه دیگر به صورت مشکی نیست.

در مجموع اکسپریا X شاید در نگاه اول تغییر چندانی نسبت به سری Z نداشته باشد، اما با دست گرفتن آن متوجه تغییرات و بهبود کلی طراحی میشوید. اگر اندازه صفحه نمایش برای شما مهم نیست و فقط به یک اسمارت فون خوش دست فکر میکنید، بین اکسپریا X با صفحه نمایش 5.0 اینچی و سری Z با صفحه نمایش 5.2 اینچ ما اکسپریا X را به شما پیشنهاد میکنیم.
Xperia-X (6)


شبکه های مخابراتی
اکسپریا X در دو مدل تک سیم کارت و دو سیم کارت به بازار عرضه میگردد. مدل F5121 این دستگاه به عنوان نسخه تک سیم کارت و مدل F5122 نیز به عنوان نسخه دو سیم کارت به بازار عرضه میشود. در برنامه کشور ایران و به کلی منطقه خاورمیانه، تنها نسخه دو سیم کارت با کد F5122 عرضه خواهد شد.

هر دو سیم کارت این دستگاه امکان اتصال به شبکه های LTE را دارد. البته هر دو سیم کارت به طور همزمان نمیتوانند بر روی شبکه 4G فعال شوند که برای استفاده از طریق میانبرهای موجود در منوی نوتیفیکیشن میتوان شبکه ها را به سرعت بین 4G و 3G تغییر داد.

پورت سیم کارت به صورت یک خشاب از سمت چپ دستگاه بیرون می آید. پورت سیم کارت دوم و محل کارت حافظه این دستگاه در یک قسمت واقع شده است. با این حساب اگر قصد استفاده از سیم کارت دوم را داشته باشید ناچار به خارج کردن کارت حافظه خارجی هستید. شاید دلیل سونی برای استفاده از حافظه داخلی 64 گیگابایتی برای نسخه دو سیم کارت این دستگاه نیز همین باشد که کاربر بدون نگرانی بابت کمبود حافظه از هر دو سیم کارت استفاده کند.
Xperia-X (4)


صفحه نمایش
سونی در اکسپریا X همانند تمامی پرچمداران سری Z به صفحه نمایش 1080 بسنده کرده است با این تفاوت که صفحه نمایش این دستگاه 5.0 اینچی است تا تراکم پیکسلی آن به 441 برسد. این تراکم پیکسلی برابر با اکسپریا Z و Z1 و اندکی بیشتر از اکسپریا Z2 تا Z5 است. با این حال تراکم پیکسلی هیچگاه به تنهایی در حکم یک صفحه نمایش با کیفیت نیست.
Xperia-X (11)
صفحه نمایش اکسپریا X در مقایسه با اکسپریا Z5 درخشان تر به چشم می آید. تست ما از اکسپریا X درخشندگی 712 نیت را برای این دستگاه نشان میدهد که در مقایسه با اکسپریا Z5 و اکسپریا Z5 Premium پر نورتر و در مقایسه با اکسپریا Z3 Plus درخشندگی کمتری دارد. با این حال میزان درخشندگی صفحه نمایش این دستگاه بسیار عالی است و از این بابت هیچ مشکلی برای کار با دستگاه در زیر نور آفتاب نخواهید داشت.
Xperia-X (12)
رنگ ها در صفحه نمایش اکسپریا X کاملا زنده و شاداب هستند که نمونه آن را در پرچمداران روز دنیا مشاهده میکنیم. عمق رنگ مشکی در این دستگاه به نسبت سایر گوشی های اکسپریا بسیار بالاتر است تا رنگ مشکی را با لذت بیشتری در این دستگاه ببینیم. البته در مقایسه با اکسپریا Z5 Premium رنگ سفید اندکی تمایل به شیری دارد و رنگ قرمز نیز کم رنگ تر نمایش داده میشود. با این حال صفحه نمایش این دستگاه به تنهایی عملکرد بسیار بالایی دارد که شاید نتوان به سادگی انتقادی بر آن وارد کرد. در تصاویر زیر گوشی سمت راست اکسپریا Z5 Premium و گوشی سمت چپ اکسپریا X است.


صفحه نمایش اکسپریا X مثل سایر پرچمداران سونی از تکنولوژی هایی همچون Triluminos display و X-Reality Engine و Super Vivid Mode نیز بهره میبرد که تاثیر بسزایی در وضوح بیشتر تصاویر و افزایش کیفیت دارند.

امکان روشن کردن صفحه نمایش با دو بار کلیک که با نام Tap to wake شناخته میشود در اکسپریا X دیده میشود اما عملکرد و دقت آن در مقایسه با اکسپریا Z5 اندکی پایین تر است. در این زمینه دقت قابلیت Tap to wake در اکسپریا X را میتوانیم در رده ای مثل اکسپریا Z2 و Z3 قرار دهیم. در کنار Tap to wake، قابلیت Double tap to sleep نیز وجود دارد که با دو بار کلیک روی صفحه، میتوانید صفحه نمایش را بدون استفاده از دکمه پاور خاموش کنید.

صفحه نمایش این دستگاه از نوع 2.5D (صفحه نمایش دو و نیم بعدی) است که در آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. لبه های صفحه نمایش از هر چهار طرف اندکی قوس دارد که با مشاهده آن از نزدیک بهتر متوجه آن خواهید شد.
Xperia-X (9)


دوربین
اکسپریا X دومین نسل از گوشی های هوشمند سونی با دوربین 23 مگاپیکسلی است. سنسور مورد استفاده در این دستگاه از نوع IMX300 و دقیقا مشابه با همان چیزی است که در اکسپریا Z5 دیده بودیم.

دومین ضلع مورد تاکید سونی در سری X پس از طراحی، دوربین است که سونی به آن امید زیادی دارد. اکسپریا X با وجود اینکه روی کاغذ از دوربین مشابه با اکسپریا Z5 برخوردار است اما در چند زمینه برتری های خود را به اکسپریا Z5 تحمیل میکند.
Xperia-X (7)
دوربین 23 مگاپیکسلی اکسپریا X در بهترین حالت میتواند عکس هایی با رزولوشن 5520×4140 را در حالت 4*3 ثبت کند. این کیفیت، چه در حالت اتوماتیک و چه در حالت دستی در اختیار کاربر قرار دارد و کاربر میتواند در هر دو حالت، رزولوشن مورد نظر خود را به دلخواه خود انتخاب کند. دوربین این دستگاه برای ثبت عکس های 16*9 نیز حداکثر کیفیت 20 مگاپیکسل را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

حالت اتوماتیک، این فرصت را در اختیار ما قرار میدهد تا بدون هیچگونه تنظیمات خاصی و در سریعترین زمان ممکن، عکس هایی با کیفیت بالا را به ثبت برسانیم. حالت اتوماتیک در محیط های روشن و حتی نسبتا کم نور میتواند در گرفتن عکس های با کیفیت بسیار تاثیر گذار باشد. اما در شب و محیطهای تاریک عکس برداری در حالت اتوماتیک با کیفیت 23 مگاپیکسلی نسبت به حالت 8 مگاپیکسلی عملکرد ضعیفتری دارد. این به علت عدم دستیابی به حداکثر ISO در حالت 23 مگاپیکسلی است و برای این کار پیشنهاد میشود که حالت 8 مگاپیکسلی را برای محیط های تاریک انتخاب کنید. البته این به شرطی است که کاربر قصد استفاده از فلاش را نداشته باشد. در غیر این صورت به کمک فلاش در محیط های تاریک نیز میتوان عکس هایی با کیفیت بالا را به ثبت رساند. عکس های زیر از یک محیط تاریک گرفته شده است. عکس سمت راست حالت 8 مگاپیکسلی اتوماتیک بدون فلاش، عکس وسط حالت 23 مگاپیکسلی بدون فلاش و عکس سمت چپ نیز حالت 23 مگاپیکسلی با فلاش است.


عکس های گرفته شده بوسیله اکسپریا X در مقایسه با اکسپریا Z5 کنتراست بالاتری دارد تا باعث شود تصاویر بسیار جذاب تر و شاداب تر دیده شوند. هر چند عکس های با رزولوشن بالا در هنگام زوم با مقداری نویز همراه هستند اما عکس ها کاملا واضح و کوچکترین جزئیات به بهترین شکل در آن نمایش داده میشود.

برای مشاهده عکس ها با کیفیت اصلی بر روی عکس کلیک کنید.

 

در مورد دوربین اکسپریا X، به جز چند مورد که سونی در این دستگاه نسبت به اکسپریا Z5 بهبود بخشیده، هر چه در مورد اکسپریا Z5 گفته بودیم اینجا نیز صدق میکند. زوم 5 برابری بدون افت کیفیت کاملا مورد تایید است که میتوانید سوژه های دور را با 5 برابر زوم و بدون نگرانی از افت کیفیت به ثبت برسانید.

دوربین فیلم برداری اکسپریا X، یک ویژگی بسیار مهم را در پرچمداران قبلی سونی به همراه ندارد. در اکسپریا X خبری از فیلم برداری 4K نیست اما فیلم برداری HD با سرعت 120 فریم توسط برنامه TimeShift Video وجود دارد که پیش از این هیچجا به آن اشاره نشده بود. همچنین فیلم برداری 1080 با هر دو کیفیت 30 و 60 فریم بر ثانیه صورت میگیرد.

لرزشگیر دیجیتال یا همان Steadyshot در اکسپریا Z5 با عملکرد خیره کننده خود، مورد تحسین بسیاری قرار داشت اما به جرأت میتوانیم بگوییم عملکرد لرزشگیر اکسپریا X در مقایسه با اکسپریا Z5 معجزه میکند. عملکرد لرزشگیر این دستگاه را در روزهای آینده با سری Z5 مقایسه خواهیم کرد که میتوانید از سایت تخصصی اکسپریا تماشا کنید.


یکی دیگر از نقاط برتری دوربین این دستگاه نسبت به سایر گوشی های هوشمند فوکوس فوق العاده Predictive است. فوکوس Predictive یا فوکوس پیشگویانه در واقع ترکیبی از همان قابلیت Object Tracking و قابلیت جدیدی به نام Motion prediction engine است میتواند رفتارهای شما را پیش بینی کرده و مطابق با آنها فوکوس خود را انجام داد. از این ویژگی نیز روزهای آینده بررسی های اختصاصی را انجام خواهیم داد.
Xperia-X (17)
اما سونی اکسپریا X را با یک دوربین 13 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه تبدیل به یک سلفی فون پر قدرت کرده است. اگر عاشق ثبت تصاویر سلفی هستید اکسپریا X انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. دوربین جلو همانند دوربین اصلی در دو حالت اتوماتیک و دستی قابلیت تنظیم رزولوشن را دارد. عکس های 13 مگاپیکسلی در ابعاد 4*3 و عکس های 10 مگاپیکسلی نیز با ابعاد 16*9 ثبت میگردند.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی اکسپریا X مجهز به فلاش نیست اما به لطف ISO بالای آن حتی در محیط های بسته و با نور کم نیز مشکلی از بابت افت کیفیت تصاویر نخواهید داشت. تصاویر زیر در دو محیط باز خیابان و درون ساختمان کیفیت دوربین جلوی این دستگاه را نشان میدهد.

برای مشاهده عکس ها با کیفیت اصلی بر روی عکس کلیک کنید.


سونی از آخرین رابط کاربری خود در دوربین اکسپریا X استفاده کرده است. امکان تنظیم روشنایی و حرارت گرما در هر دو حالت دستی و اتوماتیک وجود دارد و برنامه های جانبی دیگری نیز مثل Style portrait, AR mask, Face in picture, Sound Photo، AR Effect, Timeshift video به چشم می آید که البته امکان دانلود برنامه های دیگر نیز وجود دارد.


پردازنده
شاید یکی از قسمت هایی که کاربران را در انتخاب اکسپریا X و اکسپریا Z5 دو دل میکند، پردازنده آن باشد. در اکسپریا X از چیپست اسنپدراگون 650 استفاده شده که در اصل یک پردازنده 6 هسته ای با چهار هسته ۱٫۴ گیگاهرتزی Cortex-A53 و دو هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A72 به آن قدرت بخشیده است.
Xperia-X (22)
پردازنده اکسپریا X هر چند که در سری 600 جای دارد، اما دست کمی از پردازنده های بالا رده ندارد. حداقل این پردازنده توان رقابت با پردازنده های پرچمدار سال گذشته را دارد. تست بنچمارک این دستگاه در برنامه آنتوتو نیز نشان میدهد به اکسپریا X نباید به چشم یک محصول میان رده صرف نگاه کنیم.

همانطور که مشاهده کردید، نتیجه بدست آمده از بنچمارک، این دستگاه را بالاتر از برخی پرچمداران سال گذشته مثل گلکسی S6، نکسوس 6 و الجی V10 قرار داده است. اکسپریا X شاید در مجموع امتیازات بدست آمده در بنچمارک آنتوتو کمی پایینتر از اکسپریا Z5 قرار میگیرد اما با نگاه دقیقتر به جزئیات بنچمارک این دو دستگاه متوجه میشویم، تنها فاکتوری که اکسپریا Z5 را نسبت به اکسپریا X بالاتر قرار داده پردازنده گرافیکی آن است.


در واقع پردازنده گرافیکی اکسپریا X از نوع Adreno 510 است که در این زمینه توان رقابت با اکسپریا Z5 با پردازنده اسنپدراگون 810 و پردازنده گرافیکی Adreno 430 را ندارد. البته این پردازنده گرافیکی را نمیتوان پردازنده ضعیفی دانست اما اگر اهل بازی با گوشی هوشمند هستید اکسپریا Z5 انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود.

شاید یکی از مهمترین مزایای پردازنده اسنپدراگون 650 نسبت به پردازنده های بالا رده عدم داغ شدن آن باشد. به جد میگوییم که بدنه دستگاه حتی در هنگام بازی نیز گرمایی را به دستان شما منتقل نمیکند که نمونه آن را حتی در میان رده ها نیز مشاهده نمیکنیم. هر چند که سونی در سری Z5 به بهترین نحو دمای دستگاه را کنترل کرده بود اما دمای قلب دستگاه در اکسپریا X بسیار خنک تر از سری Z5 است که کاربر را از کار کردن طولانی مدت با دستگاه ناراحت نمیکند.
Xperia-X (8)


حافظه
سونی هنوز از رم 3 گیگابایتی در هیچ یک از گوشی های خود فراتر نرفته است. رم 3 گیگابایتی که از اکسپریا Z2 در سونی دیده بودیم، در اکسپریا X نیز تکرار شده است. با کمک رم 3 گیگابایتی هیچ مشکلی در اجرای برنامه ها و بازی ها نخواهید داشت و میتوانید تا چند بازی را به صورت همزمان و بدون هیچگونه مشکلی اجرا کنید.

حافظه داخلی اکسپریا X در مدل های تک سیم کارت و دو سیم کارت متفاوت است. نسخه تک سیم آن 32 گیگابایت حافظه کل را داراست که از این مقدار 21 گیگابایت در دسترس کاربر است اما نسخه دو سیم کارت این دستگاه با حافظه داخلی 64 گیگابایتی عرضه میشود. حافظه داخلی نسخه دو سیم نیز حدود 48 گیگابایت حافظه آزاد را در اختیار کاربر قرار میدهد با این حال سونی امکان افزودن حافظه بوسیله کارت خارجی تا 200 گیگابایت را نیز به کاربر میدهد.


نرم افزار
اکسپریا X، به صورت پیش فرض اندروید 6.0.1 را اجرا میکند که بالاترین نسخه موجود در گوشی های اکسپریا است. اندروید 6.0.1 در حال حاضر در گوشی های سری Z2 و Z3 نیز اجرا میشود اما آنچه که از رابط کاربری اکسپریا X میبینیم کاملا متفاوت با آنها است. نسخه ای که در اختیار ما قرار داشت، مدل F5122 این دستگاه بود که در هنگام اولین اجرا با دریافت یک آپدیت کوچک به شماره ساخت 34.0.A.1.264 ارتقا پیدا کرد.

سونی در اندروید 6.0 مارشمالو لانچر اختصاصی اکسپریا را دستخوش تغییراتی کرد که این تغییرات را در اکسپریا X نیز مشاهده میکنیم. لانچر این دستگاه در قسمت تنظیمات، امکان تغییر شکل و اندازه آیکون، فعال سازی قابلیت Double tap to sleep و افکت های مربوط به اسلایدر منوی برنامه ها را دارد.


آیکون های برنامه ها با شکل و شمایل جدیدی دیده میشوند، همچنین در قسمت برنامه ها نیز چند برنامه پیشنهادی به کاربر ارائه میشود که با کلیک بر روی آنها مستقیما به گوگل پلی ارجاع داده میشود.


لاک اسکرین اکسپریا X نسبت به قبل به کلی دگرگون شده و با طرح جدید ظهور پیدا کرده است. باز کردن قفل دستگاه در لاک اسکرین جدید با کشیدن دست از راست به چپ صورت میپذیرد.


منوی تنظیمات با ظاهر تقریبا متفاوتی نسبت به رابط کاربری گوشی های فعلی ظاهر میشود. تعدادی از گزینه های موجود جا به جا شده و گزینه های جدیدی نیز به آن شدند.


در این نسخه مدیریت بر حافظه داخلی و رم نسبت به قبل گسترده تر شده است. با ورود به منوی حافظه وضعیت حافظه داخلی دستگاه نشان داده میشود. گزینه ای به نام Smart cleaner دیده میشود که با فعال سازی آن به صورت خودکار بهینه سازی حافظه داخلی انجام میشود. همچنین منوی پیشرفته در این قسمت نیز گزینه Keep Cache وجود دارد که توسط آن میتوانید برنامه هایی که قصد حفظ کش اطلاعات آن را دارید انتخاب کنید.

 


یکی از مهمترین ویژگی های ذاتی اندروید 6.0 یعنی مدیریت بر دسترسی برنامه ها در این دستگاه نیز مشاهده میشود. کاربر در اکسپریا X میتواند انتخاب کند که هر برنامه دسترسی به کدام قسمت های دستگاه داشته باشد.


در اکسپریا X یکی از قابلیت های قدیمی سونی به کلی حذف شده است. اسمال اپ ها که از اکسپریا T با آن همراه بودیم دیگر جایی در اکسپریا X نداشتند. همینطور در قسمت کیبورد نیز در کمال تعجب اثری از کیبورد اختصاصی اکسپریا نبود و به جای آن سونی از کیبورد Swiftkey با طراحی مشابه کیبورد اکسپریا استفاده کرده است. البته کیبورد سونی هم اکنون در گوگل پلی نیز موجود بوده و کاربرانی که به کیبورد اکسپریا علاقه دارند میتوانند آن را دانلود و نصب کنند.


قسمت های دیگر رابط کاربری تغییراتی نسبت به اندروید مارشمالوی موجود در سری Z2 تا Z5 دارد. تعداد تم های پیش فرض کمتر شده و ظاهر برخی برنامه ها نیز با تفاوت هایی همراه شده است.


صدا
اسپیکرهای دوگانه در بالا و پایین دستگاه در گوشی های اکسپریا امری عادی است. این اتفاق کمک میکند تا صدا با پخش از هر دو بلندگو حالت استریو به خود بگیرد. بلندگوها در روی بدنه قرار گرفتند که نمونه آن را در اکسپریا Z3 دیده بودیم. هنگام پخش موزیک و یا حتی بازی مشکلی از بابت پوشاندن بلندگوها توسط دست وجود ندارد.

قدرت صدای دو اسپیکر بالا و پایین دستگاه در هنگام پخش موزیک بسیار عالی است. بلندی صدای این دستگاه تقریبا برابر با اکسپریا Z5 و شاید اندکی بیشتر باشد اما شفافیت و وضوح صدای اکسپریا Z5 به مقدار ناچیزی بیشتر مورد پسند ما واقع شد.

در تنظیمات صدای دستگاه گزینه هایی همچون DSEE HX و نیز +ClearAudio به همراه Dynamic Normalizer وجود دارد. به لطف تنظیمات نرم افزاری و قابلیت های سخت افزاری کیفیت صدای اکسپریا X بسیار عالی است که جای هیچ ایرادی را باقی نمیگذارد.

اکسپریا X همانند گوشی های خانواده Z قابلیت پشتیبانی از هندزفری های Noise Canceler را دارد اما به صورت پیش فرض در جعبه این دستگاه هندزفری MH410c قرار داشت که یک هندزفری ارزان قیمت با کیفیت متوسط است. البته این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اقلام درون جعبه دستگاه در هنگام عرضه و با توجه به پیشنهادهای فروش شرکت ها ممکن است متفاوت باشد. پس در مورد لوازم جانبی نهایی باید منتظر عرضه رسمی و ورود به بازار باشیم.
Xperia-X (20)


باتری
در نهایت ضلع سوم ویژگی های تاکیدی از جانب سونی، باتری دستگاه است. باتری اکسپریا X ظرفیت 2620 میلی آمپری را دارد که برای آن ایده آل به نظر میرسد. اما سونی تنها به ظرفیت باتری این دستگاه اشاره ای ندارد بلکه از فناوری جدیدی صحبت میکند که میتواند ما را شگفت زده کند.

اکسپریا X از فناوری جدیدی به اسم Qnovo استفاده میکند. فناوری Qnovo علاوه بر بالاتر بردن سرعت شارژ در اولین مرحله شارژ، باعث میشود سیکل های شارژ گوشی نیز بیشتر شود و به اصطلاح عمر باتری افزایش یابد. با فناوری های حال حاضر، باتری ها با سرعت تقریباً متوسطی میتوانند شارژ شوند.

اکسپریا X از تکنولوژی شارژر سریع کوالکام برای سرعت بخشیدن به شارژ دستگاه بهره میبرد. مدت زمان تقریبی برای شارژ دستگاه از 0 تا 100 حدود 110 دقیقه است که البته در 60 دقیقه اول حدود 75 درصد شارژ دستگاه پر خواهد شد.
Screenshot_20160522-143231
روی دیگر سکه، میزان مصرف باتری دستگاه است که بنا بر گفته سونی تا دو روز دوام باتری خواهد داشت. شاید مصرف باتری در اکسپریا Z5 پس از آپدیت به اندروید 6.0 مارشمالو به علت حذف قابلیت استامینا چندان رضایت بخش نباشد اما اکسپریا X با اندروید مارشمالو داستان متفاوتی دارد.

سونی اکسپریا X را از نعمت استامینا و الترا استامینا محروم نکرده و این قابلیت را در این دستگاه جای داده است. البته تنظیمات این بخش در مقایسه با آنچه که در اندروید لالی پاپ دیده بودیم بسیار محدود تر است.


در مجموع باتری اکسپریا X در این بخش نمره قبولی را بدست آورده است. با وجود تست های پر فشار ما از این دستگاه دو روز مصرف باتری را با یک بار شارژ به عینه مشاهده کردیم.


حسگر اثر انگشت
اکسپریا Z5 اولین تجربه سونی در استفاده از سنسور اثر انگشت بود که میتوان آن را تجربه ای موفق نیز دانست. حال اکسپریا X دومین نسل گوشی های هوشمند سونی است که از لایه امنیتی به اسم حسگر اثر انگشت استفاده میکند.
Xperia-X-2
حسگر اثر انگشت در اکسپریا X مثل اکسپریا Z5 بر روی دکمه پاور جای گرفته است. با توجه به ابعاد کوچک دستگاه، به هیچ وجه نمیتوان از محل این سنسور ایرادی گرفت. باز کردن قفل دستگاه با انگشت هر دو دست به راحتی صورت میگیرد.

شکل و شمایل این سنسور با آنچه که در اکسپریا Z5 دیده بودیم یکی است اما عملکرد آن به طرز واضحی بهبود پیدا کرده است. تشخیص اثر انگشت به بالاترین سرعت ممکن انجام میشود که شاید در این زمینه هیچ رقیبی را نتوان برای آن متصور شد. ویدئویی که پیش از این به شما نشان داده بودیم این موضوع را تایید میکند.


یکی از ایرادات وارد بر سنسور اثر انگشت اکسپریا Z5 حساسیت بسیار بالای آن نسبت به مرطوب بودن انگشت بود که دیگر اینجا خبری از این مشکل نیست. رطوب انگشت دست در اکسپریا X مانعی برای تشخیص اثر انگشت نیست و از این بابت یک مزیت بسیار مهم برای این دستگاه به حساب می آید.

علاوه بر سرعت تشخیص بالای انگشت، سرعت شناسایی اولیه انگشت به دستگاه نیز بسیار بالاست. در اکسپریا Z5 برای اینکه شما انگشت خود را به دستگاه معرفی کنید حدود 15 ثانیه زمان نیاز داشتید که در اکسپریا X در کمتر از 5 ثانیه میتوانید این عمل را انجام دهید.

سونی به منظور امنیت بیشتر، بعد از هر 5 خطا در وارد کردن انگشت، راه بازگشایی قفل را بوسیله انگشت مسدود میکند و کاربر باید با وارد کردن رمز عبوری که در ابتدا انتخاب کرده نسبت به بازگشایی قفل اقدام کند. این حسگر در حال حاضر تنها کاربردی که دارد، امکان بازگشایی قفل دستگاه است. البته ممکن است در آینده ای نزدیک قابلیت هایی دیگر نیز به آن اضافه گردد. سونی به کاربر امکان اضافه کردن 5 انگشت را میدهد تا به این صورت چندین نفر نیز شانس استفاده از این لایه امنیتی را در یک گوشی هوشمند داشته باشند.
Xperia-X (13)


سایر ویژگی ها
مقاومت در برابر آب یکی از ویژگی های کاربردی در گوشی های اکسپریا بوده که از قدیم آن را دیده بودیم. سونی در اکسپریا X هیچ صحبتی از وجود چنین قابلیتی نکرده و حتی استاندارد های IP را نیز برای این دستگاه دریافت نکرده است. با این حال اکسپریا X را نمیتوانیم یک گوشی هوشمند مقاوم در برابر آب قلمداد کنیم.

اکسپریا X بر اساس خبرهای رسیده از منابع معتبر، تمام تست های مربوط به مقاومت در برابر آب را از جانب سونی با موفقیت طی کرده است. با این حال سیاست جدید سونی نشان میدهد که آنها دیگر به مقاومت گوشی های خود در برابر آب تاکید ندارند و تنها به مقاوم سازی آن اکتفا میکنند. شاید سونی با این کار خود را پیشاپیش در چشم آنهایی که نا آگاهانه و بدون رعایت کردن شرایط مقرر گوشی های خود را در برابر آب قرار میدهند تبرئه کرده است. پس اکسپریا X مثل سری Z میتواند در برابر نفوذ آب مقاوم باشد اما به هیچ وجه توصیه نمیشود که کاربران این دستگاه را در آب غوطه ور کنند.
Xperia-X (15)
اکسپریا X به نسخه 4.2 بلوتوث مجهز شده و سونی در آن از حسگرهای شتاب سنج, ژیروسکوپ, حسگر مجاورتی, قطب نما, فشارسنج، قدم شمار استفاده کرده است.


جمع بندی و نتیجه گیری
خانواده اکسپریا X، بر اساس شواهد موجود قرار است تا پایان سال 2018 ما را همراهی کنند. همانند خانواده Z این خانواده نیز عمری سه ساله دارند که با اکسپریا X آغاز شده و مشخص نیست که با کدام محصول به پایان میرسد.
Xperia-X (1)
اکسپریا X با فقدان چند ویژگی اساسی به ما تاکید میکند که به او مثل یک اسمارت فون پرچمدار نگاه نکنیم. با این حال میان رده خطاب کردن این دستگاه نیز غرور آن را لکه دار میکند. چرا که اکسپریا X ویژگی هایی را از خود بروز داده که ما حتی در پرچمداران روز نیز آن را مشاهده نمیکنیم.

قیمت گذاری اکسپریا X توسط سونی، انتقادات زیادی را به همراه داشت. این دستگاه در اروپا با قیمت تقریبا برابر با اکسپریا Z5 پا به بازار گذاشت که برای یک اسمارت فون با پردازنده اسنپدراگون 650 کمی زیاد به نظر میرسد. اما همه چیز پردازنده نیست!

شاید نزدیکترین اسمارت فونی که بتوان با اکسپریا X مقایسه کرد اکسپریا Z5 باشد. در بخش سخت افزار اکسپریا Z5 برتری خود را به ما نشان داده اما اکسپریا X در بخش های دیگر است که نشان میدهد حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر محرومیت اکسپریا X از فیلم برداری 4K را در نظر نگیریم، اکسپریا X چه از نظر کیفیت عکس برداری و چه از نظر قابلیت های موجود در دوربین برتری مثال زدنی نسبت به اکسپریا Z5 دارد. در بخش سنسور اثر انگشت نیز دیدیم که اکسپریا X هیچ جای صحبتی باقی نمیگذارد.

با وجود برتری هایی که اکسپریا X نسبت به اکسپریا Z5 دارد، اما این دستگاه شخصیت یک اسمارت فون پرچمدار را ندارد. شاید سونی به عمد اکسپریا X را از برخی امکانات که افزودن آن به این دستگاه نیز کار دشواری نبود محروم کرده تا ما این گوشی زیبا و دوست داشتنی را به چشم پرچمدار نگاه نکنیم. به هر حال اکسپریا X پرچمدار نیست، اما میان رده نیز به حساب نمی آید. در واقع سونی مرزهای این دو رده را در هم نوردیده و یک اسمارت فون کم نقص را به ما معرفی کرده است.
Xperia-X (18)
اگر محدودیت هایی که سونی در این دستگاه به عمد ایجاد کرده را در نظر نگیریم، واقعا ایراد گرفتن از اکسپریا X سخت است. چرا که سونی در هر بخش اعم از دوربین، صفحه نمایش، طراحی، باتری، امکانات جانبی و … بهترین ها را در این دستگاه جای داده است. تمام تصورات ما در این سه ماه که از معرفی اکسپریا X میگذرد، با چند روز کار با آن از بین رفت و متوجه شدیم که اکسپریا X را تا در دستان خود نگیرید، به زیبایی و کیفیت آن پی نخواهید برد. شاید لذتی که در دست گرفتن اکسپریا X و کار کردن با آن به ما رسید را پیش از این در هیچ یک از گوشی های سونی تا امروز نچشیده بودیم. فقط کافی است شما هم اکسپریا X را در دست گرفته و به آنچه سونی به شما هدیه داده اعتماد داشته باشید.

ScoreX

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

96 دیدگاه ها

  1. سلام من گوشی سونی x رنگ مشکی و حافظه داخلی ۶۴ با قیمت یک ملیون و هفتاد خریدم
    و باید بگم فوق العاده راضیم…. این گوشی به نظرم باید جزو پرچمدارا میشد چون با این کارایی که من از این گوشی تو دو روز دیدم واقعا لیاقت مقایسه شدن با پرچمدارارو داره… تو خرید این گوشی شک نکنید….خیلی بیشتر از چیزی که پول دادم می ارزه

    پاسخ

  2. با سلام
    بنده دو هفته هست که این گوشی خریدم همه چیش عالی مخصوصا کیفیت نمایشگر که همون چیزیه که از سونی انتظار میرفت ولی یه موردی که هست وقتی نور صفحه زیاد میکنم و یه تصویرکاملاً مشکی به نمایش میزارم قسمت پایینی پنل ال سی دی یه نور های مایل به سفید نشون میده که من فکر میکنم مشکل از پیکسل های دستگاه میباشد. و یا وقتی که گوشی رو از یه ارتقاع خیلی کم یه جا میندازم یه صدای ریز از داخل بدنه گوشی به گوش میرسه که نمیدونم اون مال چیه.

    پاسخ

  3. با سلام
    بررسی جامع و کاملی بود چند سوال برام پیش اومد
    ۱- تو عکس ۶ از بالا اون دایره ی بزرگ کنار دوربین چیه
    ۲- تو متن گفتید فریم فلزی دور گوشی یکپارچست ولی در عکس ۸ از بالا خط هایی در کناره ها دیده میشه
    ۳- تو یکی از سایت ها اشاره شده که پشت گوشی یک پارچه نیست و خطوط انتنی وجود داره و مثل جی ۵ رنگ شده هست آیا واقعا اینطوریه ؟

    پاسخ

    ablv2_sayyad گفته:
    ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۸:۵۰

    اون کنار دوربین NFC

    پاسخ

  4. گوشی من z3c هستشیه عکس درست کردم که از ۳ رنگ قرمز سفید و سیاه مطلق شکیل شده این عکسو با تمام برندای دیگه از قبیل G flex2 note5 s6 g3 g4 lumia 950xl g5 s7 و … مقایسه کردم و واقعا به گوشیم و برند سونی افتخار می کنم تمام گوشیهای که نام بردم تو نشون دادن سفید و قرمز کم آوردن گوشیهایی که صفحه AMOLED داشتن فقط مشکیشون بهتر بود ولی قرمز رو کلا تمام نارنجی نشون می دادن و سفید رو خاکستری یا شیری. مثل این میموند که کاغذ درجه یک سفید رنگ رو کنار کاغذ کاهی قرار بدی صفحه OLED الجی وضعیتش از سامسونگ بهتر بود بقیه هم همین تور هیچ کدومشون نتونستن قرمز و سفید رو درست نشون بدن با این مقایسه ای که کرم حالم از گوشیهای دیگه بهم خورد بماند که روشنایی گوشی من گوشیهای دیگه رو سوسک کرده بود در مورد اکسپریا X هم بگم این گوشی واقعا فوقالعاده زیبا و خوش دسته گوشی رو باید دست بگیری تا بفهمی چجوریه درود بر سونی که با این همه اختراع تو ضمینه تکنولوژی بشریت بهش مدیونه .

    پاسخ

  5. من موندم z5 که تا دو سه هفته پیش از نظر صفحه نمایش s7 edge و G5 رو کنار زده بود،چطور این هفته توسط این میان رده اینجوری تحقیر میشه!!
    و این قدر هم اکسپریا x با این قیمت ارزش خرید نداره باس زیره یه تومن بشه چون یه میان رده ست و کسی که این گوشی رو پرچمدار بشناسه به نظرم از گوشی چیزی نمیفهمه

    پاسخ

    ablv2_sayyad گفته:
    ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۸:۴۹

    عزیز این یه گوشی بالاردست شما به نظر من نمیفهمی بالارده ما بین پرچم دار و میان رده است که درک این مطلب احتیاج به یک مغز با توانایی اندیشیدن میخواد ک من در شما نمیبینم همچین گزینه رو

    پاسخ

  6. ببیخشید اون درسته که نور صفحه نمایش زد۵پریمیوم کمتر از زد۵ هست؟ زدفایو که ۶۸۰نیت بود. پریمیوم چقدره. و اونیکه تو تصویر با ایکس مقایسه شده زیر نور مستقیم زد۵ خودشه یا پریمیوم هست؟

    پاسخ

  7. خب دوست گرامی ممنون از این بررسی خوب . ولی بهتره GPS این گوشی رو هم با GPS زد ۵ مقایسه کنین تا بدونیم کدوم بهتره … در سرعت اتصال به ماهواره و همچنین تعداد ماهواره های متصل شده و دقت گیرندش بر اساس نقشه های گوگل ( یعنی خطاش ).
    با تشکر

    پاسخ

  8. اینجا سایت سونیه نبایدم نقاط ضعفشو بگه

    بقول گفتنی هیچکس نمیگه ماست خودم ترشه

    پاسخ

    مهران گفته:
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۳۹

    اگه اشتباه نکنم رشته ی اقا هادی وکالته و این چیزا و وصله ها به اقا هادی و سونی باز ها نمیخوره

    پاسخ

    کووالسکی گفته:
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۲۶

    شما برو تو سایت جاصابونی و ماست خسرو

    پاسخ

    mohsen گفته:
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۱:۱۹

    :)))
    جا صابونی و ماست خسرو میشن کدوما؟

    پاسخ

  9. بررسی بسیار جامع و کاملی بود فقط قیمتش مشکل داره که میاد پایین
    دوستان چ مدت میکشه تا قیمتش به ۱۸۰۰ برسه؟

    پاسخ

    Soheil Xperia گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۵۳

    واقعا بررسی بسیار کاملی بود و گوشی به خوبی معرفی شد ممنون از زحماتتون

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۴۴

    گوشی خوبیه ولی ۱۸۰۰ نمی ارزه! هم قیمت زد۵ بایدبشه. ۱۳۵۰

    پاسخ

  10. سلام آقای معراجی ممنون بابت بررسی خوبتون، قسمت ضد آب بودن بررسی واسم مبهم بود، اگه میشه یه مقدار بیشتر توضیح بدین این گوشی مقاوم در مقابل آب هست یا نه؟؟
    با تشکر از شما

    پاسخ

    reza گفته:
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۸:۴۷

    سلام دوست عزیز، این گوشی ضدآب نیست.

    پاسخ

  11. با سلام دوستان من میخام گوشی بگیرم اما بین زد تری پلاس و زد فایو موندم بخاطر اینکه زد تری بنظرم خیلی قشنگه عاشق گوشه های براقشم و هم نازکیش و رنگ مسی و سبز ابیش اما زد فایو به نظرم به اندازه زد تری پلاس قشنگ نیست به نظرتون میارزه بخاطر زیبایی زد تری پلاس بگیرم ؟ در زمن زد فایو طلایی هم خوبه اما نه به اندازه زد تری پلاس

    پاسخ

    PanaSONYc گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۴۸

    اگه سنسور اثر انگشت،خوش دستی و دوربین براتون مهم نیست و ظرافت و زیبایی، صفحه نمایش روشن تر براتون مهمه، همون Z3 Plus پیشنهاد میشه.

    پاسخ

    reza گفته:
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۸:۵۲

    به نظر من زد ۵ پریمیوم بگیرین بهتره، چون اینطوری که سونی داره پیش میره و هر روز با بدقولی و ازطرفی با معرفی مدل های جدید، مدل های قدیمی رو از گردونه پشتیبانی نرم افزاری خارج میکنه حداقل مطمئن هستین که گوشیتون حداقل تا ۲ سال دیگه شتیبانی نرم افزاری خواهد داشت.
    ولی بازم انخاب با خودتون.
    موفق باشی.

    پاسخ

  12. سلام خیلی معذرت میخوام چراشماهمش این گوشی میان رده روداریدباپرچمدارش مقایسه میکنیدبریدبامیان رده های دیگه مقایسش کنیدXکجاوسریZکجا

    پاسخ

  13. ای کاش با یه گوشی تقریباً هم اندازه مقایسه می کردید مثل Z5 که اندازه صفحش نزدیک تر به X هستش. درمورد تست نور زیر نور خورشید هم نور Z5 بیشتر از پریمیوم هست می تونید برید توی یوتیوب ببینید.یه خواهشی که دارم اینه که یکم بیشتر اسم Z5 رو ببرید چون بعد یه عمر رفتم پرچم دار بگیرم که اونم زیر سایه پریمیوم گم شد..

    پاسخ

  14. نگین خاورمیانه قیمت اکسپریا X کاهش داد احتمالا تا هفته دیگه قیمتش پایین تر هم میاد
    اکسپریا x: قیمت ۲۲۵۰۰۰۰
    از دوستانم در ارین شیراز سوال کردم گفت اکسپریا x دوسیم با حافظه ۶۴ گیگ به صورت رسمی و انبوع وارد ایران میشه فعلا دست نگهدارید ارین یه پک ویژه اکسپریا X قرار به فروش برسونه تو این پک تمام لوازم جانبی x و هنذفری NC750 و کیف هوشمند هم رنگ گوشیتون قرار میده پک ها متنوع هم در سری x ادامه داره مدت گارانتی گوشی ها سونی در سری x تغییرکرده از ۱ سال به ۲ -۳ سال تغییر کرده
    کرده

    پاسخ

  15. حوصله تایپ دیدگاه ندارم؛ چون، ماشاءالله اینقدر بررسی تخصصی طولانی و عالی بود که خسته شدم، فقط اینو بگم که چند تا ویژگی مانند: روشنایی و رنگ مشکی و سفید نمایشگر، دوربین،لرزشگیر، طراحی، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی، تا حدودی باتری، اثر انگشت، رابط کاربری فوق‌العاده همراه با تکنولوژی های تازه منو خوشحال کرد ولی ی سری چیزا مانند: خذف اسمال اپ، رنگ قرمز نمایشگر، tap to wake-up ضعیف تر، حذف جای بند، به کار نبردن Xperia™ Keyboard منو ناراحت کرد.

    پاسخ

    سجاد گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۹:۳۱

    با وجود برتری هایی که اکسپریا X نسبت به اکسپریا Z5 دارد، اما این دستگاه شخصیت یک اسمارت فون پرچمدار را ندارد
    و دیگر هیچچچ

    پاسخ

  16. درودی دیگر،اقا این گوشیه X خیلی عالی هست و چیزی کم نداره ب نظرم ولی بازم با این حال با قیمت نجومی ۲/۷۰۰ یعنی اصلا نمیرزه بخریش من خودم چند وقت دیگه میخوام Z5p بگیرم قیمتش عالی شده الان و نسبت با X هزار برار بهتر هست،ولی در کل قیمت این گوشی باید ۱/۳۰۰ باشه که هر که میخواد بگیره بیرزه بش ولی در کل سری Z5 فراموش نشدنی اَن، 🙂

    پاسخ

  17. اصلا بررسی خوبی نبود
    کلا بررسی های شما رو قبول ندارم
    همش تعریفه
    کامل نیست
    همه سایتا همینجوری اند به جز ترنجی
    واقعا واقعا ترنجی بهترین و بدون نقص ترین بررسی ها رو میکنه و طرفدار برند خاصی نیست و اصلا بررسی هاش تعصبی نیست و تمام نکاتو میگه

    پاسخ

    amir گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۳۹

    منم با این دوستمون موافقم خیلی تعریف میکنید از گوشی و اصلن به نقاطِِ ضعف اشاره نمیکنید…مثلا باتری گوشی که چیزی درمورد ساعت پخش ویدئو ،وبگردی و تماس نگفتین و فقط گفتین با استفاده سنگین دوروز دووم اورد که با عرض معذرت کاملن مشخصه خالی بندیه حتی زد ۳ من هم با استفاده سنگین به دو روزِ کامل نمیرسه و اوایلِ روز دوم به شارژ شدن نیاز داره یا در موردِ بدنه که اینطور از تصاویر مشخصه قلب پشتی با فریمِ گوشی یکی نیست ولی شما گفتین با بدنه یکدست که فکر کنم منظورتون unibody هستش که این گوشی نیست….در کل فکر میکنم هنوز تو نقد و بررسی گوشی اماتور هستید…

    پاسخ

    کووالسکی گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۰۴

    درسته باید یه چن تا ایراد من درآوردی میذاشتید روش مثل بقیه سایتا و چن تام فحش نثارش میکردید
    هم جذابیتش بیشتر میشد
    هم بغضی دوستان راضی؟!!!!

    پاسخ

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۱۴

    ممنون از شما
    ولی من نمیدونم مفهوم تعریف و نقص از دید شما چیه؟
    شما تمام بررسی های قبلی ما رو بخونید متوجه میشین که از تمام گوشی ها ایراداتی گفتیم
    اما ایراد باید منطقی باشه. وقتی اکسپریا E4 داره بررسی میشه نباید به نبود فیلم برداری ۴K توی این گوشی ایراد گرفت! چون از سطح اون گوشی انتظاری نمیره.
    توی اکسپریا X هم ما به چند مورد مثل حذف برخی قابلیت های نرم افزاری، ضعف پردازنده گرافیکی در مقایسه با سری اسنپدراگون ۸۱۰، یکی بودن پورت سیم ۲ با میکرو اس دی، یا عملکرد متوسط حالت Tap to wake، ضعف عکس برداری در شب با حالت ۲۳ مگاپیکسلی و … اشاره کردیم. اگر این موارد شما رو راضی نمیکنه بیایم الکی بگیم که گوشی خود به خود منفجر میشه تا یه نقص درست و حسابی گفته باشیم.
    شما بررسی های قبلی ما رو ببینید، به طور مثال سری Z5، الان با گذشت شش ماه از ورودشون به بازار هر نقصی که این روزها کاربران به اون اشاره میکنن ما توی بررسی اشاره کردیم. البته بعضی ایرادات هستن که با یک روز دو روز تست به هیچ وجه خودشون رو نشون نمیدن.

    پاسخ

    Alinafe گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۱۸

    ,واقعا نمیبینید اسم سایت.سایت تخصصی اکسپراست؟
    می خواید ت بررسی گوشی سونی رو بکوبن تا منصفانه بشه؟

    پاسخ

    رضا گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۰:۲۷

    ترنجی و بررسی بی نقص!!!!! جوک خوبی بود
    باید بگم که این ترنجی که ازش تعریف میکنی یکی از بدترین سایت هایی هست که دیدم و به خاطر طرفداری از سامسونگ و اپل و الجی همیشه یک مشت بررسی دروغ و غیر واقعی تحویل مردم میده

    پاسخ

  18. واقعا خسته نباشید بسیار از برسی اکسپریا x لذت بردم برسی بسیار جامعه و کاملی بود
    در مورد صفحه نمایش باید عرض کنم تو رنگ سفید z5p سفید متمایل به ابی و x سفید متمایل به شیری کم رنگ نشون میدادن
    در رنگ قرمز برتری مطلق با z5p بود
    x قرمز متمایل به نارنجی نشون میداد
    سلطان تو صفحه نمایش بی رقیب هست
    در پست قبلیم گفتم z5 ام زمان سیو کردن اثرانگشت ۱۵ ثانیه بود اینجا به حرفم رسیدید
    بهتون گفتم ۱۰۰% سرعت بالا سنسور اثرانگشت اکسپریا x سخت افزاری نه نرم افزار!!! ضد و اب هم که هست سونی درک کرد بعضی ها بی شعوراند (بلا نصبت بعضیا ) به جا گرفتن گوشی زیر اب شیرین گوشی میبرند تو اب کلر(استخر) یا اب دریا و… بعد میگن سونی اشغال و فلان..
    کیفیت دوربین X عالی و اسلوموشن ۱۲۰ فریم هست فقط ۴K نداره بنده بخاطر حجم بسیار بالایی ۴k استفاده نمیکنم همیشه روی FullHD
    ضبط میکنم فک کنم همه مثل هم هستیم در مورد نرم افزار گوشی هم به این نتیجه رسیدم رابط کاربری سری X به هیچ عنوان به سری Z نخواهد امد بنده خودم ناراحت شدم ولی خوب که فکر میکنم کار سونی بسیار منطقی و درست هست چون سونی میخواهد بین سری Z و X هم نرم افزار و هم سخت افزار تفاوت ایجاد کنه بنده به سری X امیدوار هستم
    ما با سری Z خاطره ها خوبی داشتیم و داریم خواهیم داشت و امیدوام تو سری X
    تکرار بشه just sony

    پاسخ

    میلاد گفته:
    ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۵:۳۳

    من Z1 داشتم و با اینکه اولش اطمینان کامل از ضد آب بودنش نداشتم ولی به تدریج امتحان کردم و حتی سرعين داخل آب گرم هم کلی استفاده کردم تعجب میکنم میگید تو استخر نباید ببریم
    البته من اوایل خریدم و از آدم مطمئن بعدا ديدم که تو موبایل آی آر فروشنده ها رسما یک مدل رو به علت داشتن پنل اصلی ۳۰۰ هزار تومان گرانتر از مدل معمولی فروشگاه خودشون میفروشند و با برداشتن پنل اصلی بدنامیش میمونه واسه سونی

    پاسخ

  19. نسبت به این گوشی چند تا انتقاد دارم 🙁 😐
    اول این که حذف کیبورد اصلی اکسپریا از این گوشی 😐
    دوم اینکه نمیشه همزمان از دو سیمکارت و مموری کارت استفاده کرد که شده مثل سایر شرکت ها، خیلی بده 😐
    سوم اینکه قابلیت اسمال اپ حذف کرده که خیلی مفید بود 😐
    چهارم حذف قابلیت حذف ضد اب هست که ما سونی بازا شدید بهش عادت داشتیم و حذف شدنش ناراحت کننده هست 😐
    و انتقاد دیگه هم اینه که کمی شکل گوشی و لبه های گرد کرده و یکمی من خوشم نمیاد،من زبان طراحی ژاپنی که گوشی مستطیلی با لبه های تیز هست رو خیلی بیشتر دوست داشتم
    و مورد اخر هم حذف فیلمبرداری ۴K و سایز کوچکتر شدن صفحه نمایش که ۵٫۲ خیلی عالی بود
    احساس میکنم این سونی، یکمی تغییر کرده
    با این که عاشق سونی هستم ولی باید بگم این انتقاد ها لازم بود،مخصوصا که نمیشه همزمان از دو سیمکارت و مموری کارت استفاده کرد
    امیدوارم این مشکلات رفع بشه

    پاسخ

    کاکو سعید گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۴۶

    با حرف شما موافقم ولی چیزی از خوبی های اکسپریا x کم نمیکنه سری X اغاز گر نسل جدید از اسمارتفون های سونی هست در مورد ضد اب بودن هم باید بگم سونی طراحی ضد اب و بودن سری Z در اکسپریا X انتقال داده اکسپریا x باطنن ضد اب هست ولی دیگه مانور تبلیغاتی روش نمیذاره

    پاسخ

    Saeed گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۰۴

    کیبورد اکسپریا بهترین بود،این x چی بود، سونی اگه بشه مثل سامی اونوقت من چه موبایلی بگیرم سونی این دفعه آخرت بود ها مارو عذاب نده آخه به کیبورد چیکار داشتی تو!!!

    پاسخ

    ME & GH گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۲۷

    دوست عزیز این گوشی میانرده ی سونی هست نه پرچمدار با این قابلیت هایی که شما گفتین میشد پرچمدار.
    گوشی فوق العاده ای است اما پرچمدار نیست
    صد در صد سونی پرچمدار مناسبی رو برای امسال معرفی میکنه مثل سری Z5

    پاسخ

  20. آقای معراجی از بررسی تون ممنونم اما در مورد سرعت گوشی در منو ها چیزی نگفتید نسبت به Z5 سرعتش چطوره؟ سونی توی وبلاگش گفته بود Smart Cleaner باعث شده سری X همیشه آماده رقابت با گوشی های دیگه در زمینه سرعت و روان بودن باشه
    لطفا در این مورد کمی توضیح بدید

    یک مورد دیگه هم هست یادمه یکی از لو دهنده های معروف گفته بود عمر باتری سری Z5 در اندروید ۶ با حالت استامینا جدید به قهرمان تبدیل میشن
    حالا شما که از سری X استفاده کردید عملکرد و تاثیر حالت استامینا با اندروید های قبلی فرقی کرده؟ در کل نسبت به Z5 پریمیوم که خودتون دارید باتری کدوم بهتره؟

    ممنون

    پاسخ

  21. ”مصرف باتری در اکسپریا Z5 پس از آپدیت به اندروید ۶٫۰ مارشمالو به علت حذف قابلیت استامینا چندان رضایت بخش نباشد”
    یعنی این قابلیت کلا حذف شده؟؟؟امکان نداره تو آپدیت های بعدی اضافه بشه؟؟؟ینی چی چندان رضایت بخش نبود؟؟؟چقدر تاثیر گزاشته مگه؟؟؟

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۰۴

    حذف شده ولی قراره در آپدیت بعدی نسخه جدید استامینا اضافه بشه مثل همینی که در X هست

    پاسخ

  22. خیلی زیبا شده
    قیمتش بیاد تا یه تومن حتما میزنم تو گوشش
    واقعا گوشی سرحالیه
    طراحیش خیلی زیبا شده
    یعنی سونی فقط میخواد ادما رو شوکه کنه ها

    پاسخ

  23. خدا کنه سونی امکانات نرم افزاری این سری (x) رو تو اپدیت های بعدی به گوشی های دیگه بده مخصوصا که Smart cleaner خیلی جالبه!
    سونی جان لطفا زودتر…!

    پاسخ

    ME & GH گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۳۱

    میده دوست من
    مث دادن حالت Stamina در لالی پاپ به زی۱

    پاسخ

  24. صفحه نمایشش عالیه واقعا دمش گرم سونی بالاخره صفحه نمایششو زیر نور افتاب درست کرد سری زد واقعا داغونه

    پاسخ

    Saeed گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۸:۱۰

    زد۳ ۷۱۳ هست از این بهتره رنگها رو از خود رنگ بهتر نشون میده.:-(

    پاسخ

  25. همون زد۳ خودم رو عشقه 🙂

    پاسخ

    PanaSONYc گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۳۵

    داداش فعلا گوشیی ندیدم که بتونه جای Z3 Dual رو بگیره؛ یعنی، ارزش عوض کردن داشته باشه.
    ما هم با طراحی بی‌نظیر اسپیکرهای Z3، گمان رو بر این میبریم که دوباره Z3 متولد شده!

    پاسخ

  26. بررسی خوب و کاملی بود برخلاف سایت دیجیا.. که بررسی بسیار ضعیفی انجام داده انگار هیچ میلی برای بررسی نداشتن! تمام نقاط مبهم اکسپریا X برای من رفع شد کاملا

    در کل گوشی خیلی خوبیه صفحه نمایشش یکم غلظت رنگش کم شده اما خوشبختانه رنگ سفید هاله آبی نداره و عمق رنگ مشکیش خیلی پیشرفت کرده

    پرچمدار سری X چی میشه دیگه؟! از حالا منتظرشم!

    پاسخ

  27. یه سایت چینی چن وقت پیش ادعا کرده بود
    پرچمدار سال ۲۰۱۶سونی
    به دو دوربین مجزا که یکی مجهز به “دید در شب” است
    معرفی میشه
    اگه اونجوری باشه واقعا گوشی های موبایل دچار
    تحول بزرگی میشن
    قبلا شاهد ۸میلیون پیکسل در premium بودیم
    از سونی که شعارش
    “سونی سازنده ناباروری هاست” بعید نیست

    پاسخ

  28. گوشی عالیه
    فقط باید صبر کرد تا عرضه رسمی و پایین امدن قیمتش ..

    پاسخ

    شایان گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۱۷

    یک سوال هم داشتم.لطفا جواب بدید.من توی عکس های gsmarena دیدم که لنز دوربین این گوشی یکم بیرون زده! این راسته!؟اگه درست باشه که….!

    پاسخ

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۲۳

    نه دوربین با بدنه کاملا هم سطح هست. اما یک فریم دور لنز کشیده شده که توی عکس ها اینطوری به نظر میاد

    پاسخ

  29. سلام، آقای معراجی ممنون از بررسی کامل تون،اما یه سوال که بعد از خوندن بررسی اکسپریاxتوسایت همسایه برام پیش اومد این که نوشته بودند که قاب دور گوشی پلی کربنات!ممنون میشم بگید فلزی هست یا پلی کربنات؟

    پاسخ

    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۵۵

    فلزی است.

    پاسخ

    Sony forever گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۱

    کاش double tap to sleep. رو جز ستینگ اصلی میکرد مثل ال جی ن قابلیت لانچر

    پاسخ

  30. سلام.. من پشیمون شدم میرم زدفایوپریمیوم میخرم،، بااینکه سه ماه هس زدتری پلاس خریدم، وراستی بنظرشما برم زدفایوپریمیوم بگیرم یا نه؟؟
    یا زدتری پلاس خودم خوبه؟؟
    ولی کمی باتری زود خالی میکنه مخصوصا تواندروید مارشمالو

    پاسخ

    متین گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۰

    همون +z3 خوبه فرقشون فقط یه درجه است دیگه اگه z2 داشتی آره

    پاسخ

    amirhunter666 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۱

    دوسته عزیز گوشی به این خوبی از چیه زد۳پلاس بدت میاد.من از sp مهاجرت کردم به پلاس.واقعا هم راضیم و پشیمون نیستم.برای باتری هم در اینده تو یه اپدیت استمینا براش میاد و باتریش عالی میشه

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۱۴

    من فرق خیلی زیادی بین Z2 و Z5 پریمیوم نمیبینم حالا شما میخوای Z3+ رو با Z5 پریمیوم عوض بکنی؟!
    اشتباه محضه تفاوتشون کمه واقعا !در ضمن باتری Z5 پریمیوم در حد همون Z3+ هست مخصوصا اگر فیلم زیاد میبینید با گوشی Z3+ شارژدهی بهتری داره چون صفحه ۴K در فیلم دیدن فعال میشه و مصرف میره بالا

    پاسخ

    محراب گفته:
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۵۲

    اخه تو كه دستت نگرفتي چيز شر ميگي چيكار كني؟؟؟

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۳:۲۳

    درست صحبت بکن!! توی خونمون داریم آقای محترم!! یکجوری جبه میگیرن انگارن به اینا توهین کردی ! خجالت بکشید واسه یک گوشی به بقیه توهین میکنید!!

  31. سلام تورو خدا این لاک اسکرینش رو برا بقیه های گوشی های سونی پورت کنین تا بتونن دانلود کنن و لذت ببرن ممنون

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۱۵

    تا جایی که من یادمه چند وقت پیش پورت شده بود!

    پاسخ

  32. بعد از خریدن زد۳ پلاس :
    بررسی های گوشی بعدی سونی رو فقط رد کرده میبینم و چیزی نداره که دل ببندم چون هرچی میخوام تو زد ۳ پلاس هست …

    نازک
    رنگ مسی بسیار زیبا
    قدرتمند و بی مشکل
    دوربین باکیفیت
    کیفیت صدا مناسب
    صفحه نمایش عالی

    پاسخ

    محمدرضا گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۳۸

    من میخواستم بخرم اما گفتم شاید x یا xa بهتر باشه اما تنها پیشرفتش دوربینشه و بقیه چیزاش فقط خراب شده قیمتشم که نجومی باید همون z3+ بگیرم

    پاسخ

    amirhunter666 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۴۴

    واقعا زد۳پلاس گوشی عالی هستش خیلی در حقش ظلم شد (شایعه ها)
    بهترین طراحی تو سری زد
    کیفیت دوربین عالی
    کیفیت باند خوب
    ضد اب و گرد و غبار
    جنس عالی
    سخت افزار عالی و…

    پاسخ

    ALI T2 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۴۸

    اگه قسمت باشه تا یک هفته دیگه +z3 میگیرم واقعا حالا که قیمتش ۱۱۰۰ هست خیلی عالیه

    پاسخ

    Sony forever گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۴

    ۱۱۰۰ چیه ۱۰۲۰
    سه هفته پیش
    البته همدزفری خزی داره
    و اکثر تو بازارم رفرشان

    پاسخ

    ALI T2 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۱۳

    رفرش چی هست؟

    amirhunter666 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۳۷

    چی میگی برادره من مگه ایفونه گه رفرشش تو بازار باشه.زد۳پلاس رفرش اصلا گیر نمیاد

    امین گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۲۱

    منم تصمیم گرفته بودم +Z3 بگیرم. اما وقتی تو فروشگاه سونی از نزدیک باهاشون کار کردم، روشناییه بیشتر صفحه نمایش Z5 دوسیم من رو از تصمیمم منصرف کرد.کیفیت صفحه نمایش Z5 همونی بود که میخواستم.

    پاسخ

    علی گفته:
    ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۰:۲۸

    سونی ها بعضا نورشون بصورت خودکار کم میشه و بعضی مواقع جوگیر میشن ۱۰۰% میشن
    بنده مقایسه کردم تفاوتی نداشت کیفیت تصویر و روشنایی
    خود سونی هم نگفته که صفحه نمایش زد ۵ از زد ۳ پلاس بهتره

    MOAZEZ گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۵۹

    من همیشه میگم نقطه بهترین شدن سونی z2 بود ولی سونی با معرفی z3+ نشون داد بخش موبایلو جدی گرفته و میخواد جدی تر وارد رقابت بشه. Z3+ از موبایلهای زمان خودش بسیار سرتر بود و همین باعث شدتا سامسونگ سر کیسه رو شل کنه برای بدنام کردنش چون میدونست s6 جوکی بیش نیست پیش z3+

    پاسخ

    amirhunter666 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۲

    اقایه معزز دیگه اس ۶ اینقدرا هم گوشی بدی نیست من باهاش کار کردم اونم گوشی خوبیه

    پاسخ

    Sony forever گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۵

    دستم خورد دوست عزیز

    MOAZEZ گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۱۴

    پیش z3+ چیزی نبود s6

    amirhunter666 گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۵

    اقای معزز دیگه اینقدرا هم اس سیکس گوشی بدی نیست.تمامه پرچمدارانه امروزی به حد کمال رسیدن و فقط مونده طرفدار کدوم برند باشی.چون هرکدوم از پرچمدار هارو بگیری نیازهایه ادمو کامل برطرف میکنن

    پاسخ

    h.mid گفته:
    ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۷:۱۳

    خیلی عالی….
    ولی به نظرم ترکیب شیشه و فلز قشنگ تر بود البته این سلیقه ایه

    MOHSEN.MEHR گفته:
    ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۲:۳۱

    چند روز پيش يكي از اقوام رو تو مهموني ديدم كه S6 خريده بود و كلي باخودش حال ميكرد و از طراحي قشنگ و كيفيتش راضي بود. منم گوشيم رو از كيف رنگ و رو رفته و پاره پوره كه يكسال ونيمه دارمش بيرون آوردم و دادم بهش.
    چشاش چهارتا شده بود و يه چند دقيقه اي مات و مبهوت گوشي رو چپ و راست ميكرد و گفت سوني عجب پرچمداري زده خيلي قشنگه، گفتم كجايي داداش اين پرچمدار ۲ سال پيش سونيه اگه سامسونگ تازه تو S6 رفت سراغ شيشه و فلز ، سوني سه ساله داره گوشي فلزي با قاب شيشه اي ميزنه.
    بعد ۲۰ تا عكس مختلف با كيفيت بالا واسش فرستادم و يكي يكي با بيشترين نور صفحه باهم مقايسه كرديم . چند نفر رو داور كرديم و بدون استثنا همه به كيفيت بالاتر صفحه نمايش Z3 اعتراف كردن.
    نميخوام بگم فقط سوني خوبه و بقيه آشغالن يا بلد نيستن گوشي بسازن ، هر گوشي نقاط ضعف و قوتي داره و هربرندي تو يه چيزي حرفهايي واسه گفتن داره ولي خداييش كمترين نقص و كاملترين امكانات رو نسبت به هزينه اي كه ميكني سوني داره.
    يادمه زماني كه ديجي كالا Z3 نقد و بررسي كرد با وجود اينكه همه ميدونيم مغرضانه بررسي ميكنه و همش سنگ سام رو به سينه ميزنه ، ولي هيچ انتقاد و ايرادي نتونست به اين گوشي بگيره ، واقعا هيچي غير از خوبي از اين گوشي نگفت.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here