sony-morpheus-gdc2014-hubert-nguyen-640x575

نمایشگاه CES 2016 برای شرکت سونی یکی از بی سر و صداترین و آرام ترین نمایشگاههایِ سال بود. سونی امسال تنها دست به معرفی فناوری هایِ صوتی و تصویری خود در نمایشگاه CES امسال زد و خبری از بخش موبایل و سرگرمی هایِ سونی در نمایشگاه نبود. اما صحبت هایی پیرامون بخش سرگرمی ها از زبان مدیرعامل سونی مطرح شده است، که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که در جریان هستید، فیسبوک در خلال کنفرانس CES 2016 مجدداً هدست واقعیت مجازی خود با نام Oculus Rift را به نمایش عمومی گذاشت و اعلام کرد این هدست برای پیش خرید با قیمت 599 دلار در دسترس علاقه مندان قرار دارد. از طرفی، HTC نیز در صدد است تا هر چه سریعتر هدست واقعیت مجازی خود با نام HTC Vive را رونمایی کند.

در پی همین موضوع، خبرنگاران بر آن شدند تا از مدیرعامل شرکت سونی که یکی از بازیگران اصلی این عرصه است وضعیت هدست واقعیت مجازی این شرکت را جویا شوند. کازو هیرای در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وضعیت هدست واقعیت مجازی سونی اعلام کرد که به زودی این هدست آماده تولید اَنبوه خواهد بود.

متأسفانه هیرای صحبتی از قیمت این هدست نکرد، اما اعلام کرد نیاز نیست گیمرهایِ سراسر دنیا نگران موجود نبودن بازی هایِ همگام با این هدست باشند، چون توسعه دهندگان سونی سخت در تلاش هستند که در هنگام عرضه بازیهایِ زیادی برای این هدست موجود باشد.

تعداد بازیهایِ مخصوص این هدست 100 بازی تخمین زده شده است، اما بدیهی است که در زمان عرضه همه 100 بازی در دسترس قرار ندارند و در مدت زمان کمی در دسترس علاقه مندان به بازیهایِ ویدئویی قرار خواهد گرفت. همچنین، بر اساس گزارش ها قیمت این هدست واقعیت مجازی چیزی بین 400 تا 600 دلار تخمین زده شده است، که برای رقابتی بودن باید قاعدتاً کمتر از قیمت Oculus Rift فیسبوک باشد.

چند روز پیش وبسایت Forbes اعلام کرد که بر اساس اشتباه یکی از کارمندان وبسایت خرید اینترنتی آمازون موفق شده است قیمت هدست واقعیت مجازی سونی را کشف کند، که برای آن قیمتی 800 دلاری در نظر گرفته شده بود، اما زمان زیادی نگذشت که کازو هیرای این گفته را تکذیب کرد و گفت که قیمت مذکور بر اساس یک خطایِ انسانی بر رویِ سایت آمازون قرار گرفته است و Playstation VR سونی قیمتی به مراتب کمتر و در حد یک کنسول PS4 را خواهد داشت ( قیمتی بین 400 تا 600 دلار ).

playstation-vr

همانطور که پیش بینی میشد، سال 2016 را میتوان سالِ هدست هایِ واقعیت مجازی خواند. فیسبوک بخاطر تجارت جهانی خود و سونی بخاطر کنسول محبوب و بسیار پر فروش Playstation 4 خود سرمایه گذاری ویژه ای بر رویِ هدست هایِ واقعیت مجازی کرده اند. کمپانی تایوانی HTC نیز با وجود ضررهایِ مالی پی در پی، در نظر دارد وارد بازار پر سود هدست هایِ واقعیت مجازی شود.

اطلاعات درون سازمانی خبر از هزینه تحقیق و سرمایه گذاری 6.1 میلیارد دلاری برای هدست واقعیت مجازی سونی میدهند و کارشناسان تخمین میزنند هدست واقعیت مجازی سونی موسوم به Playstation VR تا پایان سال جاری میلادی چیزی نزدیک به 1.9 میلیون نسخه فروش خواهد داشت.

شاید این رقم در مقابل هزینه هایِ تحقیق و سرمایه گذاری سونی سودی ناچیز در بر داشته باشد، اما بدیهی است که برای اولین سال ورود این فناوری به دنیا بسیار خوب است. در این بین پیش بینی میشود که علاوه بر گیمرهایِ کنسول هایِ بازی و پلتفرم PC، کاربران موبایل نیز به سمت هدست هایِ واقعیت مجازی سوق پیدا کنند.

البته در این بین شاید پیشنهادهایِ ارزانتری نسبت به هدست هایِ واقعیت مجازی سه کمپانی بزرگ سونی، فیسبوک و اچ.تی.سی مانند Google Cardbord باشد، اما فناوری برتری که هدست هایِ واقعیت مجازی نسل جدید به کاربران انتقال میدهند بسیار برتر از نسل اولیه هدست هایِ واقعیت مجازی است.

منبع: