بسته شدن مجدد سایت گمرک و عدم امکان رجیستری! در انتظار انفجار قیمت موبایل

8
۹,۹۰۳

رجیستری گوشی های موبایل در ایران، هر روز با یک حاشیه جدید همراه است. بعد از چند سال که اجرای این طرح در حد یک حرف دنبال شده بود، بالاخره از دو سال قبل اجرای طرح رجیستری رسماً کلید خورد تا واردات گوشی های موبایل به ایران از طرق قانونی امکان پذیر باشد. بعد از توقف فعالیت بسیاری از وارد کننده های قانونی، تنها راه رجیستر کردن موبایل، استفاده از سایت گمرک به عنوان واردات مسافری بود که اکثر گوشی های بازار در ایران را شامل شد.

در واردات مسافری، کاربر برای ثبت یک گوشی نیاز به مشخصاتی نظیر کد IMEI، شماره تلفن، شماره گذرنامه و شماره ملی داشت. البته به علت عدم اتصال سایت گمرک به سامانه ناجا، امکان استعلام شماره گذرنامه وجود نداشت و کاربر میتوانست هر شماره ای را به دلخواه در این بخش وارد کند. اما از امروز، یک اردیبهشت این سامانه رسماً به سامانه ناجا متصل شد تا تنها گذرنامه هایی که در سه ماهه اخیر از کشور خارج شدند امکان ثبت گوشی به عنوان مسافری را داشته باشند.

با تغییر جدیدی که در سایت گمرک رخ داده، واردات موبایل با محدودیت بسیار زیادی روبه‌رو شده که به صورت خلاصه، نتیجه آن افزایش سرسام‌آور قیمت ها خواهد بود. در واقع پیش بینی اینکه در آینده ای نزدیک قیمت گوشی های موبایل یک انفجار بزرگ را تجربه خواهد کرد، چندان دشوار نیست. چرا که نیاز بازار به مراتب بیشتر از حجم واردات موبایل به کشور خواهد بود. اما قسمت تلخ ماجرا، ناعدالتی بزرگی است که این طرح به همراه دارد.

با این قانون، تمامی افرادی که به تازگی سفر خارجی را تجربه کردند، امکان ثبت گوشی با قیمت معمول را دارند. اما سایر افراد باید با قیمت های بسیار بالاتر گوشی های موجود در بازار را خریداری کنند. ناعدالتی اینجاست که عمده افرادی که به سفرهای خارجی میروند، از تمکن مالی برخوردار هستند و خرید گوشی با قیمت کمتر برای این افراد در مقایسه با آنهایی که شرایط سفر به خارج از کشور را ندارند، یک بی عدالتی محض است!

از طرف دیگر با توجه به تحریم‌های کشورمان و خروج تدریجی نمایندگی های موبایل از ایران، واردکننده‌های قانونی آزاد عملاً معنایی ندارند. اگر هم وارد کننده ای باشد، بسیار محدود و واردات نیز انحصاری خواهد بود که این مورد نیز نتیجه ای جز افزایش قیمت در پی نخواهد داشت.

به هر حال این قانونی است که به تازگی تصویب شده و به نظر میرسد، دود آن مستقیماً به چشم فروشنده‌های موبایل و اکثریت مردم کشور خواهد رفت. فروشنده‌های موبایلی که برای کسب روزی حلال در حال تلاش مستمر هستند، اما هر روز با یک قانون عجیب، با سنگ بزرگی در جلوی راهشان مواجه می‌شوند. و همینطور مشتریانی که کم کم خرید یک گوشی خوب با قیمت مناسب برای آنها تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی می‌شود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

8 دیدگاه ها

  1. از دیدگاه من اینا میخوان اون بلایی که سر خودرو اوردن، سر موبایل هم بیارن. چون اگه قیمت ها موبایل مثل ماشین بالا بره ، فقط تولید داخل میمونه که همونم گرون قیمت میشه.
    یعنی اروم اروم باید به سمت GLX بریم!

    پاسخ

  2. خدا من کاری ندارم که قیمت موبایل چند میشه اما تقصیر خودمان هم هست وقتی نخریم قیمت ها شکسته میشه الان فروش موبایل به ۵۰ درصد رسیده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here