تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

0
۶۶,۷۸۰

کوالکام از نسخه ارتقا یافته چیپست پرچمدار خود رونمایی کرد. اسنپدراگون 8+ نسل 1 (SM8475) نوید بهبود های متوسطی در سرعت و صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی را می دهد. هر چند که نسخه اصلی 8 نسل 1 هرگز کند نبود اما مصرف انرژی و تولید گرما از مشکلات اصلی آن بود.

کوالکام 10 درصد عملکرد CPU بالاتر و 30 درصد بهبود راندمان انرژی برای CPU را در این تراشه جدید تبلیغ می کند. اوج سرعت هسته Cortex-X2 اکنون می تواند به 3.2 گیگاهرتز برسد که در نهایت با سرعت کلاک اسنپدراگون 870 از اوایل سال 2021 برابری می کند (سرعت کلاک هسته X2 در تراشه 8 نسل1 3.0 گیگاهرتز بود).

دو کلاستر دیگر CPU نیز تقویت شده ‌اند. هسته اصلی به سرعت 3.2 گیگاهرتز ، هسته‌ های طلایی به سرعت 2.75 گیگاهرتز و هسته‌ های نقره‌ ای به سرعت 2.0 گیگاهرتز رسیده اند. این ارقام به ترتیب از 3.0 گیگاهرتز ، 2.5 گیگاهرتز و 1.8 گیگاهرتز افزایش یافته اند.

تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

به طور مشابه ، پردازشگر گرافیکی یا همان GPU با 10 درصد فرکانس بالاتر اجرا می شود در حالی که مصرف انرژی را 30 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این ، موتور هوش مصنوعی اکنون 20 درصد عملکرد بهتری در هر نسبت به وات دارد. مودم های بی سیم نیز کار آمدتر شده اند.

بازده کلی انرژی در سطح سیستم روی تراشه تا 15 درصد بهبود یافته است. به بیانی عملی تر ، تلفنی که از چیپست مشابهی استفاده می کند ، می تواند 1 ساعت و 30 دقیقه بیشتر از گوشی با استفاده از تراشه قدیمی ، ویدئو پخش کند. تماس ‌های صوتی اکنون می ‌توانند 5 ساعت و 30 دقیقه طولانی ‌تر باشند..

تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

برای به دست آوردن این پیشرفت ‌ها ، کوالکام مجبور شد کارخانه‌ های ریخته‌گری را جا به‌ جا کند. این فرآیند هنوز با عنوان “4 نانومتری” شناخته می‌ شود ، اگرچه به جای سامسونگ از فناوری ساخت TSMC در اینجا استفاده شده است.

این بهبود های عملکرد و کارایی اعداد رسمی هستند. عملکرد تراشه در تست های واقعی چگونه است؟ بدین منظور ایسوس یک دستگاه ROG Engineering برای آزمایش را برای ما ارسال کرد که در بخش انتهای این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این گوشی ROG قرار نیست یک دستگاه تجاری باشد ، در عوض ویترینی از قابلیت های تراشه جدید است.

بقیه سخت افزار های داخل اسنپدراگون 8+ نسل 1 با مدل اصلی یکسان است. حداکثر 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 (3200 مگاهرتز) به همراه حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می شود. درایور نمایشگر می‌تواند رزولوشن +QHD را تا 144 هرتز یا 4K در 60 هرتز انجام دهد، با رندر 10 بیتی (Rec. 2020) و پشتیبانی از +HDR10.

تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

مودم Snapdragon X65 حداکثر سرعت تئوری 10 گیگابیت بر ثانیه دارد ، در حالی که FastConnect 6900 Wi-Fi 6/6E را تا حداکثر 3.6 گیگاهرتز انجام می دهد. اتصال بلوتوث 5.3 شامل aptX Lossless و Bluetooth LE Audio (با زمان پخش طولانی تر به لطف بهره وری بهبود یافته) است.

این چیپست دارای همان ISP سه گانه Spectra هجده بیتی است که می تواند تا سنسور های 200 مگاپیکسلی و فیلمبرداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه (4K در 120 فریم بر ثانیه) را اداره کند. به علاوه ترفند های پردازش تصویر مانند کاهش نویز چند فریمی و DoL HDR. موتور بوکه و پشتیبانی از فرمت های HLG+ ، HDR10 و Dolby Vision نیز در این تراشه وجود دارند.

با این حال ، اتصال و مهارت پردازش تصویر هرگز برای تراشه 8نسل 1 مشکلی نبود. مشکل این بود که بارهای کاری سنگین باعث افزایش دما و کاهش انرژی باتری می شد.

تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

کوالکام می گوید که اولین دستگاه های اسنپدراگون 8+ نسل 1 در سه ماهه سوم (ژوئیه تا سپتامبر) در دسترس خواهند بود. از هم اکنون سازندگان بسیاری در حال آماده کردن گوشی های هوشمند خود با این تراشه هستند: در اینجا آنها به ترتیب حروف الفبا آنها را لیست کرده ایم: از جمله Asus ROG ، Black Shark ، HONOR ، iQOO ، Lenovo ، Motorola ، Nubia ، OnePlus، Oppo ، OSOM ، realme ، Red Magic ، Redmi ، vivo ، Xiaomi و ZTE.

ما از طریق پایگاه داده بنچمارک تراشه خود استفاده کردیم و بالاترین امتیازهایی را که از هر یک از مدل های مجهز به نسل قبلی اسنپدراگون 8+ نسل 1 با آن مواجه شده بودیم را استخراج کردیم تا عملکرد آن را در چارچوب قرار دهیم. همچنین اطمینان حاصل کرده ایم که عملکرد را فقط با دستگاه‌ هایی با وضوح 1080p مقایسه کنیم ، زیرا نمونه مهندسی مرجعی که از ایسوس دریافت کردیم با صفحه نمایش 1080p ارائه شده بود.

ما با تست های سنگین CPU شروع می کنیم.

نمرات GeekBench 5 نشان می دهد که پردازنده به روز شده 14 درصد عملکرد سریع تری نسبت به پلتفرم SD 8 Gen 1 ارائه می ده د، به این معنی که به گفته های سازنده عمل شده است.

تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

عملکرد تک هسته ای حدود 7 درصد سریعتر است ، که حتی اگر جزئی باشد ، افزایش عملکرد آشکاری است.

در واقع ، کلاک های هسته بالاتر CPU به افزایش عملکرد کلی پردازنده کمک می ‌کنند. بار دیگر ، بهره وری انرژی باید مهمتر باشد ، هر چند که با اندکی افزایش سرعت نیز مشکلی نداریم.

حالا بیایید در مورد پردازنده گرافیکی Adreno 730 صحبت کنیم. این بخش هنوز همان چیزی است که در SD 8 Gen 1 دیده می شود ، اما اکنون کلاک سریع تری دارد که روی 900 مگاهرتز کار می کند ، 10 درصد سریعتر از نسخه قبلی.

سرعت کلاک 10 درصدی لزوما به معنای بهبود 10 درصدی نیست. با اجرای معیار های GPU خارج از صفحه ، می ‌توانیم شاهد بهبود عملکرد حدود 9 تا 10 درصد نسبت به چیپست استاندارد SD 8 Gen 1 باشیم.

و در نهایت ، تست ترکیبی AnTuTu این دستگاه را در راس همه چیزهایی قرار می‌دهد که تا به حال آزمایش کرده ‌ایم ، حدود 13 درصد سریع ‌تر از بهترین امتیاز Snapdragon 8 Gen 1 با سیستم خنک کنندگی در بنچمارک های ما.

تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کم مصرف تر، 10 درصد سریع تر + نتایج بنچمارک

در نهایت ، ما بنچمارک های Burnout را اجرا کردیم که نتیجه آن آمار شگفت انگیزی مانند مصرف انرژی و فریم در ثانیه بر وات را نشان می دهد.

ما این بنچمارک را بر روی هر دو نسخه عادل و پلاس پلتفرم Snapdragon 8 Gen 1 اجرا کردیم.

عملکرد CPU در مدل پلاس بهتر است و FPS بالاتری در هر وات ارائه می دهد. 1.74 در مقابل 1.41. مجموع توان مصرفی CPU برای مدل پلاس 9.88 وات و برای مدل استاندارد 9.61 وات بود.

اعداد GPU حتی جالب تر هستند. مدل پلاس اکنون 4.07 FPS در هر وات تولید می کند ، در حالی که تعداد FPS بالاتری را در 23.7 ارائه می دهد و 5.6 وات انرژی مصرف می کند. در مقایسه ، مدل عادی 3.27 فریم در ثانیه بر وات ، حداکثر 20.1 فریم در ثانیه و 6.07 وات انرژی مصرف کرد.

و اگر اینها اظهاراتی برای بهبود بازده انرژی نیستند ، می توانید به امتیازات NPU نگاه کنید. هر دو مدل حدود 6.3 وات مصرف کرده اند ، اما مدل پلاس 52.6 FPS در هر وات در مقابل 35.8 FPS در هر وات در مدل عادی ارائه می دهد.

در واقع ، به نظر می رسد اسنپدراگون 8+ نسل 1 جدید مزایای قابل توجهی در زمینه بهره وری انرژی به لطف فرآیند تولید جدید دارد.

اولین برداشت ها

بنابراین ، ما موفق شدیم تایید کنیم که Snapdragon 8+ Gen 1 افزایش 10 درصدی را در عملکرد خام ارائه می دهد که بسیار عالی است. اما مزیت حتی بیشتر باید فرآیند ساخت کارآمدتر باشد که منجر به مصرف باتری کمتر شود. شاید بتوانیم برخی از بهبود های کنترل گرما را نیز مشاهده کنیم که به تراشه اجازه می دهد عملکرد پایدار بهتری نیز ارائه دهد.

انتظار برای اینکه ببینیم ایسوس و سایر سازندگان از این پلتفرم جدید اسنپدراگون 8+ نسل 1 چه خواهند ساخت بسیار سخت خواهد بود. در حال حاضر این تراشه بهترین سیستم روی تراشه در بخش اندروید است و اگر واقعا در مقایسه با مدل عادی بسیار کارآمدتر باشد ، می‌توانیم بگوییم که در نهایت ممکن است سیلیکون پرچمداری داشته باشیم که عمر باتری فوق‌ العاده‌ای را ارائه می‌کند و امکان بازی کردن با تولید گرمای کمتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here