ترین های اکسپریا: نگاهی متفاوت به گوشی های یک دهه اخیر سونی و سونی اریکسون

16
۱۰,۸۰۶


حدود یک دهه از معرفی اولین گوشی هوشمند اندرویدی توسط سونی اریکسون میگذرد که در این مدت، بیش از یکصد تلفن هوشمند در خانواده XPERIA توسط سونی اریکسون و سونی به بازار عرضه شدند. گوشی های سونی در این سال ها برای انواع سلیقه ها در نظر گرفته شده بود و به همین خاطر، مجموعه ای از تفاوت ها را بین گوشی های این شرکت مشاهده میکنیم.

از گوشی های ارزان قیمت با امکانات ابتدایی گرفته تا گوشی های گران قیمت با مجموعه ای از قابلیت ها، همه و همه در این خانواده بزرگ جمع شدند. اولین گوشی های سونی مطابق با طراحی آن روزها ساخته شدند تا اینکه رفته رفته سونی تغییرات لازم را بر روی محصولات خود ایجاد نمود.

امروز در این مقاله کوتاه، قصد داریم تا نگاهی جالب به ترین های سونی در طی یک دهه گذشته داشته باشیم. جامعه آماری این مقاله، تمام گوشی های اندرویدی با پیشوند XPERIA است که در زمان سونی اریکسون و سونی ساخته شد. اولین گوشی هوشمند اندرویدی سونی اریکسون اکسپریا X10 و آخرین گوشی سونی نیز اکسپریا XZ3 بود که بین معرفی این دو حدود 9 سال گذشته است. با هم نگاهی به ترین های سونی در یک دهه گذشته خواهیم داشت.


سبک ترین: اکسپریا X10 Mini با 88 گرم وزن
در سال 2010 سونی پس از معرفی اکسپریا X10 و تجربه موفقی که این گوشی داشت، سعی کرد تا یک نسخه کوچک شده از آن را هم عرضه کند. اکسپریا X10 به واسطه ابعاد بسیار کوچک آن، در چند بخش از ترین های این مقاله جای دارد. سبک ترین گوشی تاریخ اکسپریا اکسپریا X10 است که تنها 88 گرم وزن داشت.


سنگین ترین: اکسپریا XZ2 Premium با 236 گرم وزن
یکی از گوشی هایی که امسال توسط سونی عرضه شد، اکسپریا XZ2 Premium است که سنگین ترین گوشی تاریخ سونی نیز نام دارد. این گوشی 236 گرم وزن دارد. در مورد وزن این گوشی همین بس که تنها 34 گرم از تبلت 8 اینچی اکسپریا Z3 Compact کمتر است.


ضخیم ترین: اکسپریا مینی پرو با 11 میلی متر ضخامت
در آخرین سال فعالیت سونی اریکسون، اکسپریا مینی یکی از محصولات موفق این شرکت بود که در دو مدل عرضه شده بود. یک مدل معمولی و یک مدل با کیبورد فیزیکی که با نام مستقل اکسپریا مینی پرو شناخته شده بود. این گوشی 1.8 سانتی متر ضخامت داشت که البته با توجه به کیبورد فیزیکی که در زیر آن قرار داشت، این چنین ضخامتی دور از انتظار نبود.


باریک ترین: اکسپریا Z Ultra با 6.5 میلی متر
در کارنامه سونی، اکسپریا Z Ultra را میتوان به عنوان یکی از شاهکارهای طراحی لقب داد. یک فبلت بزرگ و باریک که چشم هر بیننده ای را در نگاه اول به خود خیره میکرد. این فبلت تنها 6.5 میلی متر قطر داشت تا به این صورت عنوان باریک ترین گوشی تاریخ سونی را به خود اختصاص دهد. عنوانی که از سال 2013 تا امروز به دست هیچ گوشی دیگری نرسیده است!


کوچکترین صفحه: اکسپریا X10 Mini Pro و اکسپریا X10 Mini با 2.6 اینچ
شاید تصور اینکه امروز یک گوشی هوشمند صفحه نمایشی کوچک تر از 4 اینچ داشته باشید، دور از ذهن باشد، اما سونی اریکسون در سال 2010، سابقه ساخت گوشی هوشمند با صفحه نمایش 2.6 اینچی را هم دارد. اکسپریا X10 و نسخه کیبورد دار آن، به صفحه نمایش 2.6 اینچی مجهز شده بودند.


بزرگترین صفحه: اکسپریا Z Ultra با 6.4 اینچ
در این بخش نیز اکسپریا Z Ultra از سونی عنوانی را در اختیار گرفته که 6 سال است هیچ گوشی دیگری به آن نزدیک نشده است. صفحه نمایش این گوشی 6.4 اینچ بود که البته به نظر میرسد در سال آینده توسط گوشی های جدید سونی این رکورد شکسته خواهد شد.


کم تراکم ترین: اکسپریا X10 Mini Pro و اکسپریا X10 Mini با 157 پیکسل در هر اینچ
هر آماری که به کوچک بودن یک گوشی بستگی دارد، نام اکسپریا X10 Mini در آن می درخشد. اکسپریا X10 Mini Pro و اکسپریا X10 Mini با صفحه نمایش 240×320 و اندازه 2.6 اینچ، تعداد 157 پیکسل را در هر اینچ جای داده بودند تا به این صورت، از نظر تراکم پیکسلی در پایین ترین حد ممکن قرار بگیرند.


پر تراکم ترین: اکسپریا XZ Premium با 807 پیکسل در هر اینچ
سونی تا به امروز سه گوشی هوشمند با صفحه نمایش 4K عرضه کرده که طبق گفته سونی، اکسپریا XZ Premium با 807 پیکسل در هر اینچ، بیشترین تراکم صفحه را دارد. البته اکسپریا Z5 Premium نیز تراکم 806 پیکسلی دارد که میتوانیم این گوشی را هم در کنار اکسپریا XZ Premium به پرتراکم ترین گوشی های سونی لقب بدهیم.


کوچکترین باتری: اکسپریا X10 Mini Pro با 930 میلی آمپر ساعت
طبیعتاً از یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش 2.6 اینچی نمیتوانیم انتظار یک باتری بزرگ را داشته باشیم. آن هم در زمانی که بزرگترین گوشی های هوشمند هم باتری هایی در حدود 1500 میلی آمپر ساعت داشتند. اکسپریا X10 Mini Pro با یک باتری 930 میلی آمپر ساعت از این حیث یکه تاز است.


بزرگترین باتری: اکسپریا XA2 Ultra و XA2 Plus با 3580 میلی آمپر ساعت
توجه ویژه سونی به بحث باتری از ابتدای سال 2018 در تمامی گوشی های این شرکت نمود پیدا کرد. دو فبلت 6.0 اینچی این شرکت هر دو به باتری 3580 میلی آمپر ساعت مجهز هستند. این دو گوشی تا این لحظه بزرگترین باتری را در بین تمامی گوشی های سونی در اختیار دارند اما به نظر نمیرسد این عنوان مدت زیادی تحت سیطره آن ها باقی بماند و به زودی گوشی های جدید آن را تصاحب خواهند کرد.


کم حاشیه ترین: اکسپریا XZ3 با نسبت صفحه نمایش به بدنه 80.5 درصد
در این آمار بالاخره نام آخرین پرچمدار سونی هم دیده شد. اکسپریا XZ3 با طراحی زیبای خود، تنها گوشی سونی است که نسبت صفحه نمایش به بدنه در آن از مرز 80 درصد هم فراتر رفته و به 80.5 درصد رسیده است. همانند قبل این عنوان نیز احتمالا در سال آینده توسط گوشی های سونی شکسته خواهد شد.


پر حاشیه ترین: اکسپریا X10 Mini Pro با نسبت 43 درصد
صفحه نمایش 2.6 اینچی اکسپریا X10 Mini Pro، تنها 43 درصد از فضای کل جلوی دستگاه را تحت پوشش قرار داده بود. شاید این آمار امروز کمی خنده دار باشد اما 8 سال قبل، شاید هیچ کسی به این موضوع توجهی نمیکرد! در واقع یک گوشی اندرویدی با صفحه نمایش 2.6 اینچی و قیمت مناسب، آنقدر مهم بود که حاشیه های زیاد بالا و پایین آن اصلا مورد توجه قرار نمیگرفت.

در این مقاله نگاهی کوتاه به ترین های سونی و سونی اریکسون در سال های فعالیت این دو شرکت در زمینه تولید گوشی های اندرویدی داشتیم. شما کدامیک از گوشی های زیر را داشتید؟ نظر خود را در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

16 دیدگاه ها

  1. یکی از (ترین ها) رو جا گذاشتی آقای معراجی عزیز.
    سونی با معرفت ترین و وفادار ترین مشتری ها رو داشته که واقعا با بد و خوبش ساختن و همیشه فقط خوبیای اکسپریا رو دیدن…

    پاسخ

  2. ادم وقتی به اون دوراه با شکوه سونی برمیگرده و فکر میکنه ی حس غرور داره چه شوق و ذوقی و چه بازاری برای جدیدها و کم کم اندرویدهای جدید تلفن های جدید غوغا کرد. منZL خریدم سال ۲۰۱۳ اون موقع زد اولترا هم چشم مو گرفته بود اما چون بزرگ بود نخواستم بخرم اما چشم و میلم ففط و فقط زد ال بود. حتی زد وان رو هم نمیخواستم چون زد ال خودم سر بود. بهرحال دوران خوب و خاطرات خوبی رقم خورد اون موقع حدااقل برای من و مطمئنن برای دوستداران سونی..بعد اون هم xzp رو دارم و فعلا حسرت پرچم دار جدید رو هم دارم مثل خیلی ها …تجربه سونی ارکسون ها رو هم دارم خوب بودن واقعا اما x10 رو نداشتم اما دیدمش. جالب هست تو صدر جدول قرار گرفته این مینی

    پاسخ

    alipuyani گفته:
    ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۹:۱۶

    مثل اینکه درست نخوندین مطلب رو، x10 در قسمت کمترین وزن و کمترین تراکم فقط اول شده!!

    پاسخ

  3. من الآن از XZ3 دارم استفاده میکنم عالیه فقط دو تا ایرادش اینه جا اضافه نداره برای مموری، در صورتی میشه مموری استفاده کرد که از یه سیم کارت استفاده کنی اگر دو تا سیم کارت استفاده کنی نمیشه مموری استفاده کرد و بنظرم زمان شارژ باطری تغییر نکرده گوشی قبلیم Z5 Premium بود زمان شارژ هر دو یکیه، و جالب اینکه تو سایت آمازون گلاس واسه صفحه اسکرین نیست یعنی هنوز تولید نشده!

    پاسخ

    Ali.SH گفته:
    ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۹:۰۱

    خیلی مواظب باش، بشکنه خودت که هیچ ما هم بیچاره میشیم 🙂

    پاسخ

    Armin.z گفته:
    ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۳:۰۴

    آره حواسم هست

    پاسخ

    علی.علی گفته:
    ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۹:۰۹

    کدوم کشورید شما؟؟؟

    پاسخ

    Armin.z گفته:
    ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۳:۰۰

    ایتالیا

    پاسخ

    sasan.tgh گفته:
    ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۰:۰۷

    بسی خوش بحالت ای دوست

    پاسخ

  4. سلام به نظرتان zآلترا گیر میاد دست دوم و سالمش

    پاسخ

    POLAT.ZL گفته:
    ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۸:۳۵

    سلام. اره هست اما باید بگردید و از کسی مطمئن بخرید. معمولا کارکرد زیاد هست

    پاسخ

    MOAZEZ گفته:
    ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۰:۰۷

    من۲۰تا آکبند بنفششو داشتم قبل از عید. همه بچه های سونی باز خریدن ازم. خودمن یکیشو نگه داشتم برای خودم که تازگیا دادم دست پسرم. تو فامیل هرکی میبینه دست پسرم کرک و پرش میریزه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here