جنگ سونی و سامسونگ بر سر تامین سنسور تصویر؛ قیمت تمام شده برنده را مشخص می کند

4
۱۷,۳۱۳

طبق گزارشاتی که اخیرا در فضای مجازی و به ویژه توییتر پخش شده است ، قیمت معاملات عمده حسگر های تصویر CMOS در سه ماهه اول سال 2021 نسبت به سه ماهه چهارم سال 2020 در حدود 3 درصد کاهش کاهش یافته است. اخیرا ، دو غول فناوری در زمینه تولید و فروش سنسور های تصویر CMOS ، یعنی شرکت های کره ای و ژاپنی سامسونگ و سونی در قیمت گذاری بر روی محصولات خودشان اقدامات جدی تری را انجام داده اند. در واقع ، در حال حاضر یک جنگ قیمتی آهسته اما فعال بین این شرکت ها وجود دارد. طی این سه ماهه متوالی گذشته ، شاهد این بوده ایم که قیمت سنسور های تصویر CMOS کاهش یافته است.

در حال حاضر ، در میان بسیاری از محصولات حسگر تصویر CMOS ، نماینده اصلی این محصول یعنی سنسور 13 مگاپیکسلی (با اندازه ای در حدود 1/3 اینچ) است و این سنسور را می توان ارزان ترین سنسور موجود در بازار به حساب آورد که در صورت خرید عمده توسط شرکت های بزرگ حتی تا 1.55 دلار به ازای هر سنسور نیز به فروش می رسد. درست مانند سایر محصولات ، می توان کاهش 3 درصدی قیمت را در این سنسور نیز حس کرد.

اکنون دستگاه های بیشتری به سنسورهای CMOS نیاز دارند

به دلیل گسترش تلفن های هوشمند در نسل پنجم ارتباطات ، 5G ، اتومبیل های خودران و بازار ربات های ساده ، پیشرفته ، تجاری و سرگرمی ، تقاضا برای حسگر های تصویر CMOS برای محصولات مرتبط افزایش یافته است. این تقاضا به قدری افزایش یافته است که شرکت سامسونگ الکترونیکس در اوایل سال 2021 قرار است کارخانه تولید کننده مموری یا همان DRAM را به خط تولید سنسور های تصویر CMOS تبدیل کند. آنها با انجام این این امر اطمینان حاصل خواهند کرد که میزان تولید نهایی شان در حدود 20 درصد بیشتر از قبل خواهد بود. فعالان در بازار و صنعت نیمه هادی معتقد هستند که این اقدام سامسونگ به صورت مستقیم شرکت سونی که بزرگترین تولید کننده سنسور های تصویر CMOS در دنیا هست را هدف گرفته و در تعقیب این شرکت است. البته ، هدف آنها در رقابت با سونی استفاده از یک استراتژی بزرگ بر روی قیمت گذاری نهایی محصولات است. از ماه جولای تا سپتامبر (تیر تا اول مهر 1399) سال 2020 ، سهم جهانی سامسونگ از سنسور های CMOS به 21.4 درصد رسیده و این یعنی آنها هنوز هم از شرکت سونی با در اختیار داشتن 44.2 درصد از سهم فروش سنسور های تصویری در جهان عقب هستند.

جنگ قیمت تنها بخشی از دلیل کاهش قیمت سنسور های تصویر CMOS است. دلیل احتمالی دیگر تغییر تقاضا در صنایع وابسته است. در گذشته ، به دلیل “لنز های چندگانه” تلفن های هوشمند ، تقاضا برای حسگر های تصویر CMOS زیاد بود و همین قضیه نیز به شدت بر ثبات عرضه و همچنین تغییر رویه قیمت گذاری بر روی محصولات ضربه وارد کرد.

با این حال ، ممکن است در سال های آینده استفاده از چندین سنسور در گوشی های هوشمند را کمتر شاهد باشیم. این به این دلیل است که تولیدکنندگان می خواهند هزینه تلفن های هوشمند 5G را کاهش دهند. استفاده از چند سنسور فقط قیمت ها را افزایش خواهد داد. این امر همچنین باعث کاهش قیمت سنسور های تصویر CMOS می شود.

آقای یوشو یوکی (Yushu Yuki) ، مدیر ارشد مالی شرکت سونی (CFO) ، در جلسه ای که در 3 فوریه (15 بهمن) سال جاری برگزار شد ، گفت:

“تولید سنسور های تصویر CMOS در سه ماهه قبلی (اکتبر تا دسامبر 2020) 117،000 بوده که این رقم در واقع بالاتر از تخمین اولیه ما یعنی 110،000 واحد بود. ما تخمین می زنیم که تولید این فصل (ژانویه تا مارس 2021) به 127،000 واحد افزایش یابد. در حال حاضر ، تمام کارخانه های سونی کاملا باز هستند و سفارشات دستگاه های تلفن همراه و دوربین ها به تدریج در حال افزایش است. کارخانه جدید ما در شهر ناگازاکی طبق برنامه و در ماه آوریل 2021 (اواخر فروردین 1400) تولید خود را آغاز می کند”.

نظر شما درباره این جنگ و رقابت بین سونی و سامسونگ چیست؟ آیا تولید سنسور های ارزان قیمت 108 مگاپیکسلی فراوانی یافته و منجر به پیروزی کره ای ها بر ژاپنی ها خواهد شد یا برعکس؟ منتظر نظرات شما در بخش کامنت ها هستیم.

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

4 دیدگاه ها

  1. شاید برند های بنجول چینی به خاطر ارزونی از سامسونگ خرید کنن ولی جایی که بحث کیفیت باشه سونی رغیب نداره
    قطعا آیفون و گوگل و بلک بری و موتورولا که برند های آمریکایی بودن، حاضر نمیشن بخاطر چند سنت کمتر کیفیت و فدا کنن

    پاسخ

  2. سامسونگ بزرگترین اشتباه مرتکب شده ،سامسونگ به جای سنسور سازی دوربین و سرمایه گذاری هنگفتی که انجام داده شکست تاریخی و سنگینی از سونی میخوره
    سونی تو هر زمینه ای اگه شکست بخوره ولی تو صنعت سنسور سازی تا حدی متبحر و تجربه داره که هم وطناش پودر کرده
    حالا بنجلسونگ جای خود داره
    سامسونگ نه کیفیت داره و نه تکنولوژی سونی داره و نه قیمت بهتری داره
    سنسور۱۰۸سامسونگ شکست خورد
    شیائومی و اوپو هم دارن سنسور جدیدIMX800سونی میخرن و دست از سنسور فول نویز بنجلسونگ دست کشیدن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here