حاشیه سازی جدید ایرانسل: ماجرای مصرف آزاد اینترنت در هنگام تغییر IP چیست؟

10
۱۱,۳۹۱


چندی پیش اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل اعلام کردند که تعرفه مصرف آزاد اینترنت را برای دریافت محتوای شماری از وب‌سایت‌های ایرانی به نصف کاهش داده‌اند. این اقدام طبق اعلام اپراتورها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از تولید محتوای داخلی و اهداف شبکه ملی اطلاعات و با هدف رونق محتوای فاخر ایرانی و توسعه کسب و کارهای بومی انجام شد.

بر این اساس، مشترکان اپراتورها می‌توانستند برای دریافت محتوای شمار قابل توجهی از وب‌سایت‌های داخلی، نصف تعرفه مصرف آزاد اینترنت را بپردازند. یعنی تعرفه اینترنت همراه مشترکان اپراتورها در سایت‌های پر مراجعه داخلی به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت و این کاهش تعرفه که شامل کاهش ۵۰ درصدی «تعرفه آزاد» اینترنت همراه مشترکین در ۲۵۰ سایت پرمراجعه ایرانی (بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) می‌شود، از اواخر فروردین امسال اجرایی شد.

البته طبق گفته علی اصغر عمیدیان – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – قرار بود اپراتورها سایتهای داخلی پر ترافیکی را از اسفندماه پارسال به کاربران اعلام کنند که نسبت به سایت‌های خارجی ۵۰ درصد تخفیف دارند و در مدت سه ماه تا اردیبهشت ۱۳۹۶ تمامی محتوای داخلی و خارجی در لایه دسترسی تفکیک خواهند شد.

در هر حال صرفنظر از اینکه ملاک انتخاب ۲۵۰ سایت‌ پربازدید ایرانی که ظاهرا از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گرفته، چه بوده است و آیا جز این تعداد، سایت پربازدید داخلی دیگری وجود ندارد، اخیرا خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود مبتنی بر اینکه اپراتور دوم تلفن همراه برروی سایت خود و در بخش مربوط به تغییر شرایط و ضوابط خرید اینترنت همراه بندی را اعلام کرده که می‌گوید: “آدرس آی‌پی‌های استفاده شده در بسته محتوایی براساس اطلاعات دریافتی از شرکت‌های مذکور بوده و در صورت تغییر آنها، ترافیک شبکه به صورت عادی محاسبه می‌شود و ایرانسل مسوولیتی در قبال این تغییر نخواهد داشت؛ همچنین در صورت استفاده از نرم‌افزارهای تغییر دهنده آی پی‌های داخلی (وی پی ان یا فیلترشکن) در زمان استفاده از اینترنت، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و در نتیجه امکان اعمال تخفیف ترافیک ملی وجود نخواهد داشت”.

بنا بر اعلام ایرانسل که گفته مسوولیتی در قبال اینکه کاربر به کدام آی‌پی وصل می شود، ندارد، حال این استنباط برای کاربران مطرح شده است که اگر کاربری به آی‌پی استخراج شده توسط رگولاتوری وصل شد که تخفیف می‌گیرد، اما اگر حتی به طور ناخواسته به آی‌پی دیگر سایت که به هر دلیل در لیست رگولاتوری وجود ندارد، وصل شود، تخفیف نخواهد گرفت.

ایرانسل قبل‌تر اعلام کرده بود اگر کاربران بدون خرید بسته و با تعرفه آزاد، از یک سری وب‌سایت‌های ایرانی دیدن کنند، تعرفه مصرف آزاد آنها نصف محاسبه می شود و این به شرطی است که آی پی شما ایرانی باشد و از نرم‌افزارهای تغییر آی پی استفاده نشود( وی پی ان و فیلترشکن) چون در این صورت آی پی شما کاملا تغییر خواهد کرد و امکان تشخیص اینکه شما ایرانی هستید از بین میرود. به طور مثال در بسته ویژه ۵+۱ که قبلا توسط این اپراتور معرفی شده، اگر سیستم قادر به شناسایی آی پی شما نباشد، یک گیگابایت رایگان برای شما محاسبه نمی شود و طبق روال همیشگی، حجم مربوطه از بسته عادی شما کاسته خواهد شد.

در هر حال طبق اطلاعات به دست آمده، افزوده شدن این بند به شرایط و ضوابط ایرانسل برای خرید بسته‌های اینترنت همراه، به دشوار بودن شناسایی آی پی کاربران برای سیستم، در صورت استفاده از وی پی ان و فیلترشکن‌ها بازمی‌گردد. چون فیلترشکن برای ایجاد دسترسی به سایتها از ای پی غیر ایرانی استفاده می‌کنند و در نتیجه امکان شناسایی از بین می‌رود.

اما ذکر این نکته ضروری است که طبق توضیحاتی که برخی سایتها در فضای مجازی درباره این موضوع منتشر کرده‌اند، استفاده از نرم افزار تغییر دهنده IP، به بسته اینترنت کاربر و نوع مصرف آن ارتباطی ندارد. صرفاً به دلیل استفاده شخص از IP کشوری به جز ایران، ایرانسل نمی تواند تعرفه را به شکل داخلی و نیم بها محاسبه کند، ولی در هر صورت بهره گیری از بسته خریداری شده، به قوت خود باقیست.

همچنین ایرانسل در حال حاضر صرفاً یک بسته محتوایی به فروش می رساند که در آن، ترافیک سایتهای منتخب نیم بها محاسبه می شود. در این بسته، ۵ گیگابایت ترافیک بین المللی و یک گیگابایت ترافیک داخلی وجود دارد و اگر از نرم افزار تغییر دهنده IP استفاده کنید، آن یک گیگابایت قابل استفاده نیست و ترافیک از قسمت ۵ گیگابایتی بسته مصرف می شود. طبیعتاً اگر هیچ بسته ای نداشته باشید و اقدام به تغییر دادن IP کنید، در صورت مشاهده وب سایت های منتخب داخلی، سیستم قادر به شناسایی IP داخلی شما نیست و این ترافیک نیم بها محاسبه نمی شود.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

10 دیدگاه ها

  1. من مدتیه شارژ ایرانسل فقط ایرانسل وارد گوشیم میکنم خود به خود صفر میشه کافیه دو سه روز استفاده نکنی بعد ز بزنی دفعه میبینی صفر شدی کسی نمیدونه دلیلش چیه 🙂

    پاسخ

  2. الکی ترسوندن ما رو، گفتیم از این به بعد باید هر چی در آمد داریم رو فقط صرف هزینه خرید اینترنت بکنیم. خدا شکر که اینجوری که فکر میکردم نیست.

    پاسخ

    Arash0711 گفته:
    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۹:۰۹

    جو نساز اینجا ایرانه هرچی بگیم حقیقت پیدا میکنه:-)۰

    پاسخ

  3. همه جای دنیا اینترنت حجمی یه چیز منسوخ شدست ولی تو کشور ما دست از این کار که برنداشتن هیچ، تازه با ترافیک داخلی و بین‌المللی داره به ریش ملت هم میخندن.

    واقعا برای خودم متاسفم که با اینکه تو یه کشور خوب زندگی میکنم، ولی به لطف دوستان جیب بزرگ هیچوقت طعم خوشی‌رو اونجور که باید نچشیدم.

    پاسخ

  4. سوتفاهم شده ایرانیل حقیقت رو گفته ملت حاشیه ساز و شایع پرداز چیز دیگه برداشت کردن و نشر دادن! اصلا معلومه نباید ایپی رو تغییر داد چون وصل میشه به یک سرور خارجی و اون سرور خارجی که جز لیست تخفیف سایت های ایرانی نیست که! این به این معنی نیست که ملت نمیتونن کلا با وی پی ان از بسته اینترنتشون ایتفاده کنن همه چیز مثل قبل هست

    پاسخ

    Arash0711 گفته:
    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۹:۲۱

    دوست عزیز اینم خودش یه سیاسته اینترنت بدون وی پی ان تو گوگل پلی نمیره یعنی اینکه بدرد نمیخوره.. الان یه نرم افزار بخوای دانلود کنی حتمآ باید با وی پی ان پیدا کنی

    پاسخ

  5. http://up.xperian.ir/do.php?imgf=-20170501-175043.jpg
    ایرانسل کلا رو ابرا سیر میکنه
    ۱۰۰ میلیون برای یه خط؟!

    پاسخ

    kian13 گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۹:۲۶

    این قیمت که عالیه داداش من شماره هایی رو دیدم که تا ۱۶ میلیارد تومن به فروش میرسه
    مثلا شماره هایی که با اعدادی که مال حروف اسم شخص هست نوشته میشه مخصوصا نام های ۷ حرفی

    پاسخ

    masoudxperiaz2 گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۲۳

    طرف مغز خر خورده پول ۸ تا پورشه رو داده سیم کارت خریده؟

    پاسخ

    Majid0711 گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۰۹

    ایرانسل فکر کرده خطاش کد یک هست ک اینو زده خخخخ
    😐

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here