خروج ال جی از بازار موبایل و زنگ خطر این حرکت برای تجارت بخش موبایل سونی

13
۱۴,۴۲۴

گزارش شده است که شرکت کره ای ال جی به دنبال ضرر های ریز و درشت طی چندین سال و کمبود مشارکت کاربران در بخش گوشی های هوشمند در حال کنار گذاشتن بازار موبایل خودش است. سونی نیز در زمینه فروش تلفن های هوشمند وضعیت بهتری نداشته است. این شرکت از بازار مناطق مختلف دنیا خارج شده و بازاریابی کمی برای تبلیغ محصولات خود انجام می دهد اما در زمینه کاهش هزینه ها به منظور هدف قرار دادن سودآوری کار های مفیدی انجام داده است.

ال جی نیز روندی مشابه سونی را در پیش گرفته است زیرا سعی کرده تلفن های هوشمند همه جانبه و خوبی را ارائه دهد. محصولاتی دارای دوربین های مناسب ، عمر باتری و عملکرد مناسب تر. تلفن های ال جی ، به ویژه سری V آنها ، بهترین تلفن های مخصوص صوت و تصویر با پشتیبانی از کدک های صوتی DAC و از نوع درجه یک بودند. ال جی همچنین یکی از معدود تولیدکنندگانی بود که جک هدفون 3.5 میلی متری را حتی در دستگاه های پرچمدار خودش حفظ کرد. به یاد داشته باشید ، ال جی همچنین یکی از اولین شرکت هایی بود که دوربین های زاویه گسترده را درون تلفن های همراه به محبوبیت رساند.

با این حال ، ال جی نتوانسته است جذابیت لازم را برای رقابت با برخی از برند های بزرگ دنیا بدست بیاورد. در حالی که سری های “G” و “V” گوشی های بسیار شایسته ای بودند ، طراحی آنها به ندرت برجسته بود و ال جی به دلیل کندی به روزرسانی نرم افزاری و پشتیبانی ضعیف از برخی از تلفن های خود در نهایت مقصر شناخته شد.

اگر ال جی واقعا از ماجراجویی در بخش موبایل خارج شود ، خبر بدی برای طرفداران اندروید در همه جای دنیا خواهد بود. از اولین دلایل این ماجرا عدم دادن حق انتخاب به مشتریان است. ال جی حداقل سعی در آزمایش برخی از تلفن های جدید خود داشته و ابتکارات جدیدی مانند LG Wing را کاملا امتحان کرده است. ال جی همچنین در CES 2021 طرح مفهومی از صفحه نمایش قابل رول شدن را برای گوشی های هوشمند نشان داد که باعث می شود آنچه را که با نمایشگر های تاشو دیده ایم به به سطح پیشرفته تری برساند.

یکی از مزایای بزرگ اکوسیستم اندروید ، تنوع و انتخاب تلفن های هوشمند ارائه شده است. با این وجود ، طی سال های اخیر ، این انتخاب که در اختیار مصرف کنندگان اندروید قرار گرفته است ، بخصوص در فضای گوشی های پرچمدار ، کم و کمتر می شود. خروج ال جی به لیست طولانی دیگر تولیدکنندگانی که از عرضه تلفن های همراه خارج شده و یا بخش موبایل را تجزیه می کنند ، می افزاید.

یکی از بزرگترین OEM های اندروید ، شرکت چینی هواوی ، به دلیل کمبود سرویس های گوگل اکنون گزینه ای برای علاقه مندان به سیستم عامل اندروید در خارج از چین نیست. شکی نیست که هواوی همچنان سخت افزار خارق العاده ای را در محصولاتش استفاده می کند و بهترین دوربین های موجود در هر تلفن هوشمند را تولید می کند. اما عدم یکپارچه سازی با سرویس های گوگل به میزان قابل توجهی بر فروش تلفن های این شرکت در بازارهای غربی تاثیر گذاشته است و بعید است این روند به این زودی ها تغییر کند.

بلک بری گزینه دیگری است که از بازار موبایل های هوشمند حذف شده است. با وجود این ، گوشی هایی مانند بلک بری KEYone و KEY2 به عنوان دستگاه های محبوبی در خدمت کسانی قرار می گیرند که هنوز تلفن اندرویدی با صفحه کلید فیزیکی می خواهند ، شرکت TCL تولید کننده محصولات بلک بری در یک برهه زمانی احساس می کرد که محصولات این شرکت به اندازه کافی محبوب نیستند تا تلفن های بلک بری بیشتری را تولید کند. بلک بری در سال 2020 همکاری خود را با TCL به پایان رساند. یک شرکت تازه تاسیس به نام OnwardMobility تولیدات محصولات بلک بری را به دست گرفته و نوید یک گوشی با نام تجاری 5G Blackberry را می دهد ، اما جزئیات دقیق و درستی تا به امروز از این محصول در دسترس نیست.

سپس برند HTC را داریم که قبلا یکی از بزرگترین OEM های اندروید بود اما اکنون در سایه بقیه شرکت ها حرکت می کند. عرضه تلفن های همراه از سوی این شرکت بسیار کم است و این برند با توجه به سال هایی که در جاده خاکی گذرانده است از ذهن اکثر مردم دیگر پاک شده است. نوکیا برند دیگری است که در حالی که همچنان به فضای اندروید خدمات می دهد ، بیشتر بر روی گوشی های بودجه محور و میان رده متمرکز است و نه به عنوان پرچمدار سال های اخیر.

از همه آنچه که گفتیم به این نتیجه می رسیم که ، دوست داران گوشی های اندرویدی انتخاب های کمی پیش روی خودشان دارند. شما واقعا نمی توانید OEM ها را بخاطر خارج شدن از صنعت موبایل یا تمرکز مجدد در محصولات جدیدشان سر زنش کنید. اگر همه دنیا بخواهند تلفن های Samsung Galaxy / Google Pixel / OnePlus / Xiaomi را خریداری کنند ، دیگر گزینه جذابی برای دیگران باقی نمی ماند.

از این جهت ، ما از ژاپنی ها سپاسگزاریم که شرکت سونی همچنان به ما تلفن های هوشمند Xperia را ارائه می دهد. بله ، قیمت محصولات این شرکت بالاست و رقابتی در کار نیست ، اما به همین دلیل است که امسال احتمالا سودآوری در کسب و کار سونی رقم خورده است – چیزی که نمی توان برای سایرین که در سال های اخیر افت کرده اند گفت. از همه مهمتر ، این یک انتخاب مهم را به ما می دهد.

ما منتظر دنیایی باقی نمی مانیم که انتخاب هایمان را به محصولاتی مانند سامسونگ ، شیائومی ، وان پلاس ، گوگل پیکسل و … محدود کند. سونی تنها شرکتی است که همچنان به ارائه ویژگی هایی ادامه می دهد که برخی از مصرف کنندگان هنوز خواهان آنها هستند. با فکر کردن به برند اکسپریا گوشی های سونی ، جک 3.5 میلی متری هدفون ، درگاه کارت حافظه microSD ، دکمه اختصاصی شاتر دوربین و … بلافاصله به ذهن شما خطور می کند.

اگرچه انتظار نداریم که گوشی های سونی اکسپریا در بخش های مختلف با برخی از برند های بزرگ رقابت کند ، اما امیدواریم که عرضه محصولات این شرکت ژاپنی برای چندین سال ادامه داشته باشد تا ما هم برای خرید این گزینه اضافی را در اختیار داشته باشیم. به هر حال ، این همان چیزی است که اندروید همیشه در مورد آن بوده است … قدرت انتخاب.

نظر شما درباره اتفاقات اخیر دنیای تکنولوژی چیست؟ خروج ال جی از بازار موبایل ، فروش یک میلیون واحدی گوشی های سونی ، خروج سونی از خاورمیانه و به ویژه ایران.

[تعداد: 7    میانگین: 3.9/5]

13 دیدگاه ها

  1. ممنونم از نویسندگان و گردانندگان سایت خوب اکسپریان
    اگر امکانش هست مقاله تنظیم کنید درباره احتمال واردات سونی به بازار ایران توسط تجار ایرانی و مثلا یکجور petition جهت رسوندن علاقه دوستداران

    مطمعنا تو بازار آشفته ایران که برند های امریکایی مثل اپل و گوگل و موتورولا حضور داران غیر رسمی ، سونی هم میتونه به صورت غیر رسمی باشه
    کافیه ما هواداران صدای خودمونو به گوش تجار برسونیم، فکر نمیکنم حساسیت قانونی/امنیتی رو برند سونی باشه

    جالبه که تلویزیون و پلی استیشن براحتی وارد میشه اما گوشی سونی داره تبدیل به خاطره میشه
    اگر در گمرک مدل های سونی و ثبت نکردن کافیه یک چالش ایجاد کنیم جوری که در طی یک هفته هزاران هوادار سونی با روابط عمومی گمرک تماس بگیرن و اونا رو مجبور به ثبت مدل های این برند بکنن

    پاسخ

  2. سلام اقا ایوب گل،اول جا داره به خاطر رفتار تندم معذرت خواهی کنم
    تمام شرکت های ژاپنی سابقه اشون اطلاع داشتم
    و جالبه اطلاع نداشتم توشیبا موبایل هم میسازه
    بابت اطلاعات در مورد توشیبا متشکرم
    اتفاقا چون حرف از پاناسونیک و خصوصا شارپ
    شده به نظرم شارپ ظرفیتش داره بیشتر تو زمینه موبایل وارد بشه
    از پنل هایIGZO SHARPکه تو موبایلش استفاده میکنه بیشتر خوشم میاد و بیشتر از امولد قبولشون دارم
    به هر حال تا جایی که بنده اطلاع دارم الان بهترین موقع هست سونی یه تکون اساسی به خودش بده
    تو بحث طراحی رول شونده، سونی میتونه وارد بشه
    چون طراحی گوشی منعطف شونده سامسونگ محکوم به شکست هست
    اینده گوشی به طراحی رولی (کشویی منعطف الجی)ختم میشه

    پاسخ

    ایوب گفته:
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت: ۱۹:۴۱

    خواهش میکنم برادر عزیز. موفق باشید.
    راستی درباره ی شارپ حق باشماست. شارپ خیلی گوشیهای خوبی میسازه و من همیشه دوست داشتم از صفحات شارپ توی اکسپریا استفاده بشه. شارپ قبلا در ژاپن خیلی طرفدار داشت ولی الان ظاهرا ایسوس و اپل پرطرفدارترین گوشی در اون کشور هست.

    پاسخ

  3. با سلام خدمت دوستان!
    قبل از هرچیز خدمت دوستمانamerعرض کنم که تقریبا تمام شرکتهای دنیا که در زمینه ی دستگاههای الکترونیک فعال بوده اند(بجز گوشی سازان چینی که فقط گوشی وتبلت تولید کردند) اقدام به تولید گوشیهای موبایل کردند. از جمله توشیبا که بنابر اطلاعات ناقص سایتmobile.ir ازسال۲۰۰۵گوشی میساخته و گوشی ویندوز فون و سپس اندروید هم ساخت، ولی درحال حاضر یا تولید نداره یا فقط درژاپن فروش داره. وزیمنس هم ازسال۱۹۹۸گوشی میساخته .
    غرض بنده این بود که این دو شرکت بلحاظ گستردگی و تنوع تولیدات و چندخوشه ای بودن شرکت بسیار از سونی بزرگتر هستند و قویتر، ولی این قضیه باعث نشد که روند رشدشان در تولید موبایل را ادامه دهند. این نکته ای هست که باید به آن کاملا دقت کرد که: چرا؟ من برداشت خودم را داشتن هواداران متعصبی میدانم که از قدیم با رادیوهای جیبی و سپس واکمن و دیسک من و حالا هم با گوشی مانوس بودند و هستند، و از اینکه مرتبا سونی یک چیز تازه ای برای دنیا میساخت ذوق زده میشدند. این چیزی هست که توشیبا و زیمنس و بالاخره الجی (گلدستار سابق) از آن بی بهره هستند. من حتی شارپ و پاناسونیک وفوجیتسو هم مانند سونی نمیدانم، هرچند شارپ گوشیهایی میسازد که منطبق با مد روز و سلیقه ی مصرف کنندگان هست. ولی شارپ و دیگر شرکتهای هموطنش هرگز نتوانسته اند فروش جهانی ای مانند سونی اریکسون و سونی داشته باشند و محدود به ژاپن و کشورهای همجوار بودند.

    پاسخ

  4. این اتفاق به هیچ عنوان واسه سونی نمیوفته به این دلیل که سونی موبایل زیر چتر سونی الکترونیک هستش و هیچ کمپانی تو کل دنیا در زمینه نوآوری،تکنولوژی و فروش بالا با این کمپانی قابل مقایسه نیست.به طور کلی پشتیبانی مالی بسیار قدرتمندی داره و فقط برای طرفداران و کامل بودن محصولات موبایل تولید میکنه رقابت با استارت آپ های چینی در شان سونی نیست

    پاسخ

  5. اقا ایوب توشیبا ژاپنی هست ولی چه ربطی به سونی داره!پرفسور زیمنس کیلوچند،زیمنس عرضه اگه داشت اون زمان گوشی های چندرغازش نتونست کاری بکنه
    توشیبا ندیدم گوشی تولید کنه !
    اگه منظورت تکنولوژی و کیفیت و نواوری و خلاقیت هست که هیچ شرکتی در زمینه گوشی و محصولات صوت و تصویر و سرگرمی و اپتیک و سنسورسازی و دوربین حرفه ای و سینما و انمیشین به گرد پای سونی نمیرسن این واقعیتی هست که از قدیم بوده و هست و خواهد بود
    فقط به من بگو توشیبا گوشی هم تولید کرده
    کی و چه سالی و اسم گوشی چی هست!
    زیمنس هم شرکت مخابراتی هست و ندیدم جدیدا گوشی تولید کنه!
    منظورت از اینکه توشیبا و زیمنس از سونی بهتر هستن چی هست در چه زمینه ای از سونی بهتر هستن واضح تر بگو از فرمایشات جنابعالی فیض ببریم!

    پاسخ

    محمدرضا سیمین فر گفته:
    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۱:۴۴

    به نظر من منظور ایشون این بود که سونی مثل زیمنس و توشیبا نیست که بخواد از بازار خارج بشه. در واقع هدفشون این نبود که بگن این دو برند از سونی بهتر هستند بلکه برعکس.

    پاسخ

    amer گفته:
    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۳:۰۶

    سلام دوست عزیز جناب سیمین فر
    کاملا حق با جنابعالی بوده بنده برداشت اشتباه از طرز نوشتاری دوستمون جناب ایوب داشتم
    عذر میخوام

    پاسخ

  6. وقتی تنوع کم باشه رقابت تکنولوژی کمتر میشه
    شیافومی و حبابی تحریم شدن البته شیافومی هنوز از طرف گوگل تحریم نشده
    میمونه بنجلسونگ و نوکیا و وان پلاس

    الان تو بازار ایران به غیر از بنجلسونگ و چند عدد نوکیا و شیافومی هیچ انتخابی نداریم
    حاضرم سونی باشه و هیچ برندی در بحث گوشی نباشه
    چه وضعشه الان من مجبورم گوشی پلاستیکی بنجلسونگ بخرم از روی اجبار و نه از روی انتخاب چون علاقه ای به بنجلسونگ ندارم ولی مجبورم
    گوشی که دوام و کارایی بالایی داشته باشه فقط ایفون و اکسپریا هستن ولی چون ایفون سیستمش اندروید نیست حال نمیکنم و از طرفی گوشی اکسپریا دوست دارم ولی تو ایران نیست
    گوشی شیافومی که زیاد با رابط کاربریش حال نمیکنم
    نوکیا هم با کیفیت هست و هم رابطش دوست دارم ولی گوشی جدید و قوی که ناب دلم باشه تو ایران نیست یک ۸٫۳داره که قبولش دارم ولی از شانسم به ایران نمیاد!
    پس مجبورم بنجلسونگ بخرم!
    سونی باید باشه حتی اگه به قیمت حذف همه برندها باشه
    چون وقتی گوشی تولید کرده بخری و تو دستت بگیری همیشه حس تازگی بهت دست میده که تو هیچ کدوم از گوشی های برندهای دیگه این حس تازگی و خاص بودن وجود نداره

    پاسخ

  7. با نویسنده همعقیده نیستم. سونی حتی با توشیبا و یا زیمنس قابل مقایسه نیست. این شرکت چنان هواداران متعصبی دارد که همیشه بخش موبایل سونی به آنها میتواند دلخوش باشد. فقط این وسط باید بفکر جذابتر کردن تولیداتش برای سایر مصرف کننده ها هم باشد. و جذابیت بخاطر قیمت و امکانات مهمترین فاکتور هست.

    پاسخ

  8. واقعا عالی بود
    سونی اگه تبلیغ بیشتری بکنه می تونه از بقیه جلو بزنه
    xperia 5 ii تنها گوشی جهان هست میشه call of duty رو با ۱۲۰fps بازی کرد درحالی که هیچی تبلیغ خاصی در موردش نشده یا شارژدهی فوق العاده ایت گوشی نسبت به رقبا
    عاشقتم سونی برگرد…

    پاسخ

    آرمین گفته:
    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت: ۱۲:۰۹

    دمت گرم واقعا…
    نمیدونم چیز های کوچیکی که همه ی برند ها توی بوق و کرنا میکنن واسه تبلیغ. چرا سونی خیلی چیز های خفن تر رو تبلیغ نمیکنه…

    خسته شدم دیگه از این شیاعومی و سامسونگ

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here