دانستنی های اندروید: حذف کش و حذف دیتای برنامه ها چیست و چه تفاوتی با هم دارد؟

6
۹,۰۶۹


پاک کردن Cache یا پاک کردن Data اپلیکیشن: تفاوت در چیست؟ هر کسی که تا به حال در اندروید با یک مشکل نرم افزاری مواجه شده است ممکن است این پیشنهاد را شنیده باشد که Cache یا Data اپلیکیشن مربوطه را پاک کند. این دو راه حل معمولا به عنوان یک درمان معجزه آسا برای اندروید شناخته می شوند، اما فرق بین این دو عمل تقریبا مشابه چیست؟

پاک کردن Cache یک اپلیکیشن به چه معنا است؟
Cache حافطه ی موقتی یک دستگاه اندروید است که انواع خاصی از اطلاعات را نگهداری می کند. هدف از وجود این نوع حافظه، سرعت بخشیدن به عملکرد دستگاه اندرویدی شما و کاهش مقدار اطلاعاتی است که توسط دستگاه پردازش و ذخیره می شود.

بعد از Restart کردن اسمارتفون خود آیا توجه کرده اید که دفعه اول که اپلیکیشن دوربین دستگاه خود را باز می کنید، چقدر کند اجرا می شود، در حالی که دفعات بعد با سرعت بیشتری اجرا می شود؟ سرعت بیشتر در اجرای یک اپلیکیشن پس از باز کردن آن برای اولین بار به خاطر داده های ذخیره شده در حافظه Cache است. به طور مشابه، می بینید که وقتی یک صفحه وب را برای بار دوم باز می کنید، با سرعت بیشتری باز می شود، این سرعت نیز به خاطر ذخیره شدن فایل هایی مثل عکس های وبسایت مورد نظر در حافظه Cache است.

معمولا نیازی به مدیریت اطلاعات ذخیره شده در Cache نیست و اندروید به راحتی از پس این کار بر می آید. اما اگر یک اپلیکیشن به درستی عمل نکند یا به طور کامل از کار بیفتد، آنگاه شاید شما بخواهید این کار را به طور دستی انجام دهید. شما می توانید با مراجعه به مسیر زیر، با یک لمس ساده تمامی اطلاعات ذخیره شده در حافظه Cache دستگاه خود را به راحتی پاک کنید: Settings > Storage > Cached Data

وقتی شما اطلاعات ذخیره شده در حافظه Cache مربوط به یک اپلیکیشن را پاک می کنید، شما فایل های موقتی ای را که اپلیکیشن ذخیره کرده است را پاک می کنید، و شما مطمئنا از این که این کار ساده چقدر خوب عمل می کند شگفت زده خواهید شد. البته باید توجه کنید که این کار همیشه باعث سریع تر شدن عملکرد نمی شود و حتی ممکن است سرعت عملکرد اپلیکیشنی که حافظه Cache آن را پاک می کنید در اولین اجرا کند تر هم بشود.

پاک کردن Data یک اپلیکیشن به چه معنا است؟
پاک کردن Data یک اپلیکیشن کاری شدید تر از پاک کردن Cache یک اپلیکیشن است. در حالی که Cache می تواند با ریسک بسیار کمی نسبت به از دست دادن تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده پاک شود، پاک کردن Data اطلاعات ذخیره شده اپلیکیشن را به طور کامل پاک خواهد کرد.

پاک کردن Data یک اپلیکیشن آن را به حالت پیش فرضش (یعنی درست مثل وقتی که اپلیکیشن را برای اولین بار دانلود و نصب می کنید) باز می گرداند. برای مثال، فرض کنید که شما تنظیمات اپلیکیشن بدنسازی مورد علاقه خود را تغییر می دهید، مثلا مدت تمرین ها یا تنظیمات صدا. پاک کردن Cache در این تنظیمات هیچ تغییری ایجاد نمی کند اما پاک کردن Data ممکن است (اکثر مواقع) این کار را خواهد کرد (با پاک کردن Data حافظه Cache نیز پاک خواهد شد). پاک کردن Data یک اپلیکیشن کار بسیار ساده ایست، اما تمام تنظیمات و اطلاعات ذخیره شده در آن را پاک خواهد کرد.

چه مواقعی باید این دو عمل را انجام داد؟
در برخی شرایط ممکن است که شما نیاز به انجام یکی از این دو عمل داشته باشید. یکی از این شرایط، خالی کردن حافظه است. گاهی اوقات بعضی از اپلیکیشن ها ممکن است مقدار بسیار زیادی اطلاعات (تا چند گیگابایت) ذخیره کرده باشند که شما دیگر به آن ها نیازی نداشته باشید (اپلیکیشن های پادکست معمولا چنین کاری را انجام می دهند). در این صورت، شما شاید بخواهید که Data این اپلیکیشن ها را پاک کنید.

مورد دیگر و معمول تر وقتی است که شما می خواهید یک اپلیکیشن را به حالت پیش فرض خود بازگردانید و معمولا این کار را به خاطر این انجام می دهید که با اپلیکیشن مورد نظر دچار مشکل شده اید.

چگونه حافظه Cache یا Data را پاک کنیم؟
پیشنهاد ما این است که برای پیشگیری از بروز مشکلات، هر از گاهی حافظه Cache دستگاه خود را پاک کنید، و وقتی این کار را انجام می دهید، آن را از لیست برنامه هایی که بیشترین فضا را اشغال کرده اند انجام دهید. برای انجام این کار:

• به منوی Settings بروید.
• روی Apps کلیک کنید.
• تب All را بیابید.
• یک اپلیکیشن که فضای زیادی را اشغال می کند انتخاب کنید.
• روی دکمه Clear Cache کلیک کنید. (اگر نسخه اندروید اسمارتفون شما 6.0 به بالا است، باید ابتدا روی دکمه Storage و سپس روی دکمه Clear Cache کلیک کنید.
این کار حافظه Cache هر اپ را به طور جداگانه پاک می کند. برای پاک کردن Cache تمامی اپلیکیشن ها به صورت زیر عمل کنید:
• به منوی Settings بروید.
• روی Storage کلیک کنید.
• روی Cache Data یا Saved Data کلیک کنید.
• یک پنجره باز خواهد شد که از شما درخواست می کند تا پاک کردن Cache تمامی اپ ها را تایید کنید. این عمل را تایید کرده و تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید تا حافظه Cache به طور کامل پاک شود.

توضیحاتی در مورد اپلیکیشن های “Performance-boosting” (افزایش سرعت) اندروید:
اپلیکیشن های بسیاری وجود دارند که ادعا می کنند که سرعت کار کردن دستگاه شما را بالا می برند اما معمولا این ادعایی بی اساس است. بیشتر اوقات این اپ ها فقط یک دکمه برای بستن پردازش های در حال اجرا و پاک کردن حافظه Cache در اختیار شما قرار می دهند که هر دوی این کار ها در اندروید امروزه کاملا غیر ضروری است. شما می توانید (و بهتر است که) هر از گاهی هر موقع که نیاز شد این کار ها را به صورت دستی انجام دهید، اما این کار ها را تبدیل به یک عادت برای خودتان نکنید.

حافطه Cache یک محل ذخیره سازی برای ذخیره اطلاعات و پردازش هایی است که مرتبا مورد استفاده قرار می گیرند تا در آینده بتوان سریع تر به آن ها دسترسی پیدا کرد. به طور کلی وجود حافظه Cache باعث صرفه جویی در زمان شده و از استفاده غیر ضروری از سخت افزار اسمارتفون شما جلوگیری می کند. بنابراین، پاک کردن Cache یک برنامه موقعی که اسمارتفون شما کند شده است یا حافظه تان پر شده است به نظر بهتربن راه حل در کوتاه مدت است، اما انجام این عمل می تواند در طولانی مدت عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، و به همین خاطر است که نباید بیش ازحد این کار را انجام داد.

نتیجه گیری نهایی:
هیچ بهتر یا بدتری میان این دو عمل (پاک کردن Cache و پاک کردن Data) وجود ندارد و هر کدام از آن ها برای هدف خاصی استفاده می شوند. اولین گام در رفع مشکل یک اپلیکیشن پاک کردن حافظه Cache است، چون این عمل کمترین تاثیر را در اطلاعات و تنظیمات ذخیره شده در اپلیکیشن دارد. اگر پاک کردن حافظه Cache کمکی نکرد، گام بعدی پاک کردن Data خواهد بود. فقط به خاطر داشته باشید که پاک کردن Data تمامی فایل های صوتی و تصویری، به علاوه تنظیمات ذخیره شده در اپلیکیشن را پاک خواهد کرد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

6 دیدگاه ها

  1. کاش یه مطلب هم راجب کار با فلش تولز بزارید، خیلی دوست دارم یاد بگیرم، میدونم انجمن هست اما نمیدونم چرا از انجمن خوشم نمیاد هرچی هم میخونم متوجه نمیشم، اگه اینجا یه توضیح کامل بزارید مطمعنن همه خوشحال میشن

    پاسخ

    MOHSEN.MEHR گفته:
    ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۱:۰۳

    دقيقا بنده هم همين مشكل رو تو انجمن دارم، جناب معراجي لطف كنيد و يه دستي به سر و روي انجمن بكشين خيلي پيچيده و نچسبه ( البته ببخشيد كه اينطور ميگم ولي بارها واسه مشكلاتم مراجعه كردم و درسته كه دوستان خيلي زود پاسخ ميدن و همراهي ميكنن ولي واسه ارسال يه پيام كلي اذيت ميشم)
    هر هفته از اين مطالب مفيد و آموزنده بذارين كه مطمينم خيلي استقبال ميشه

    پاسخ

  2. سلام ببخشید یه سوال:
    وقتی به Setting مراجعه میکنم بعد به Storage میرم بعد یه گزینه هست بنام فایل های متفرقه (misc) وقتی واردش میشم اولین گزینه estrongs که حدود ۶ گیگ حافظه داخلیمو اشغال کرده…..خواستم بپرسم اگه فایل مهمی داخلش نیست حذفش کنم چون حافظم خیلی کمه
    گوشیم Z1 C

    پاسخ

    amir159 گفته:
    ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۲:۰۷

    پوشه ی برنامه Es file manager هستش وکار همون سطل زباله ویندوز رو میکنه شما از تو برنامه es روی سه تا خط بالا ی صفحه قسمت Recycle bin تمام فایل هارو حذف کنین بعدشم قابلیت Recycle bin رو خاموشش کنین تا این مشکل پیش نیاد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here