کوالکام از پردازنده اسنپدراگون 690 در کنار پلتفرم رباتیک RB5 5G مبتی بر اسنپدراگون 865 رونمایی کرد

1
۱۹,۸۵۴

امروز شرکت آمریکایی کوالکام از پردازنده های جدید خود برای گوشی های میان رده با قابلیت اتصال به نسل پنجم شبکه های ارتباطی 5G پرده برداشت که این چیپست جدید، اسنپدراگون 690 بوده و در خانواده سری 700 جای می گیرد که دارای مودم ترکیبی 5G نیز می باشد.

این چیپست جدید با فناوری لیتوگرافی 8 نانومتری ساخته شده است و آن را می توان به نوعی جایگزین پردازنده موفق 675 دانست که سال گذشته در دو گوشی ردمی نوت 7 پرو و موتورولا وان استفاده شده بود. به گفته شرکت کوالکام، این سیستم روی چیپ جدید مجهز به یک پردازنده محاسباتی با قدرت پردازشی 20 درصدی و یک پردازنده گرافیکی با قدرت پردازشی 60 درصدی قوی تر از مدل 675 است.

کوالکام از مودم X51 در این پردازنده استفاده کرده است تا بتواند قابلیت اتصال گوشی های مجهز به این چیپست به شبکه هایی با باند فرکانسی sub-6GHZ را فراهم کند. به لطف تکنولوژی Qualcomm’s FastConnect 6200، ویژگی Wi-Fi 6 در این پردازنده ها فعال است.

موتور جدید هوش مصنوعی که کوالکام نامش را ARCSOFT گذاشته است شامل شتاب دهنده Hexagon Tensor است و بدین صورت قادر است تا فیلتر های زنده اسنپ چت را بدون هیچ لگ و تکانی بر روی چهره افراد تنظیم نماید. همچنین در حین جا به جا شدن بین دوربین های زاویه عریض و تله فوتو شاهد حرکت نرم تر و واقعی تری خواهی بود.

کوالکام از پردازنده اسنپدراگون 690 در کنار پلتفرم رباتیک RB5 5G مبتی بر اسنپدراگون 865 رونمایی کرد

پردازنده جدید اسنپدراگون 690 همچنین از صفحه نمایش های +FHD و نرخ تازه سازی 120 هرتز به همراه ضبط ویدیو با کیفیت 4K و از نوع 30 فریم بر ثانیه و دوربین هایی تا رزولوشن 192 مگاپیکسل نیز پشتیبانی می کند. کوالکام همچنین می گوید که بر روی انکود ویدیو ها نیز تغییراتی را اعمال کرده است که موجب بهبود روی خروجی نهایی می شود. این پلتفرم در نهایت از تکنولوژی شارژ سری Quick Charge 4 پلاس هم پشتیبانی می کند.

تولید کنندگان مختلفی مانند HMD Global (نوکیا) تصمیم گرفته اند تا از این چیپست در گوشی های بعدی خود استفاده کنند و ال‌جی و هواوی و شارپ و تی سی ال نیز از همین پردازنده در میان رده های بعدی خود استفاده می کنند.

بسیاری شرکت کوالکام را به دلیل ساخت سیستم های روی چیپ گوشی های هوشمند می شناسند اما این تمام ماجرا نیست. این شرکت چیپست هایی برای ساعت های هوشمند، لپ تاپ ها، تلویزیون های هوشمند و حتی ربات ها می سازد. این ابر تراشه ساز آمریکایی امروز از پلتفرم روباتیک جدید خودش به نام Robotics RB5 نیز رونمایی کرده است.

این پلتفرم جدید مبتنی بر پردازنده قدرتمند و محبوب اسنپدراگون 865 است و در آن از پردازشگر QRB5165 با همان پردازنده، شتاب دهنده گرافیکی، ISP و DSP استفاده شده است. این پلتفرم قادر است تا در مراکز صنعتی با پیشینه دمای منفی 40 درجه تا 105 درجه سانتی گراد فعالیت کند و می توان گفت که ما با این پلتفرم وارد عرصه جدیدی از صنعت روباتیک شده ایم.

این پردازشگر جدید از هسته های Kyro 585 شامل 4 هسته Cortex-A77 با ترکیب 1+3 به اضافه 4 هسته Cortex-A55 استفاده می کند. از چیپست گرافیکی آدرنو 650 در این پردازنده استفاده شده است. از این دستگاه می توان برای محسبات سنگین استفاده کرد و با ترکیب بخش گرافیکی و DSP می توان وظایف هوش مصنوعی را به خوبی انجام داد.

کوالکام از پردازنده اسنپدراگون 690 در کنار پلتفرم رباتیک RB5 5G مبتی بر اسنپدراگون 865 رونمایی کرد

پردازشگر تصویری Spectra 480 ISP این دستگاه قادر است تا در هر ثانیه 2 گیگاپیکسل را محاسبه کند، این یعنی توسعه دهندگان می توانند تا 7 دوربین مجزا را به ربات ها اضافه کنند تا بتوان ویدیو های 8K و 4K HDR را ضبط نمود. این ISP همچنین مجهز به موتوری برای آنالیز ویدیو ها (EVA) است که می تواند رفتار محیط را بررسی و ضبط نماید.

در بخش نرم افزاری، پلتفرم روباتیک RB5 مبتی بر سیستم عامل لینوکس اوبونتو بوده و از سیستم فرمان روباتیک (ROS) نسخه 2.0 در آن استفاده شده است. کوالکام همچنین از کیت توسعه نرم افزاری هوش عصبی و هوش مصنوعی برای سازندگان رونمایی کرده است که با این ترکیب می توان انواع ربات های پرنده و زمینی را طراحی کرد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

یک دیدگاه

  1. عالی انشا…سونی هم در میان رده نسخه پلاس از این پردازنده استفاده کنه
    با این اوصاف این پردازنده قوی تر از ۷۳۰Gهست
    گرافیک ۶۱۹داره
    و دو هسته قوی کورتکسA77در خودش جا داره
    ولی از پردازنده ۷۶۵کمی ضعیف تر هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here