سونی نتیجه بازی دوربین های موبایل را به نفع خود عوض می کند، سنسور IMX700 در راه است

15
۳۳,۶۱۸

در حالی بحث این روز های دنیای فناوری و به خصوص گوشی های هوشمند بر سر مگاپیکسل بیشتر، بزرگنمایی فضایی 100 برابری و سنسور های بزرگ با رزولوشن 108 مگاپیکسل بسیار داغ شده است که همه این هایپ به خاطر سنسور جنجالی شرکت سامسونگ بوده که در ابتدا بر روی گوشی میان رده شیائومی Mi Note 10 نصب شد و نتایج تست های وب سایت DxO Mark را به کلی تغییر داد و امروز ما شاهد استفاده از این سنسور در گوشی هایی مانند Mi 10 و Mi 10 Pro شرکت شیائومی و به تازگی بر روی گوشی جدید سامسونگ یعنی Galaxy S20 Ultra هستیم و خب همه ما می دانیم که سنسور بزرگ این شرکت موفقیت های بسیاری را به دست آورده است اما کدام شرکت بیشترین سهم را در بازار سنسور دوربین گوشی های هوشمند در اختیار خود دارد؟ معلوم است سونی.

این شرکت ژاپنی نیز بیکار ننشسته و سخت مشغول طراحی یک سنسور پرچمدار در حد و اندازه نام سونی است که در حال حاضر ما این سنسور را با نام IMX700 میشناسیم. از آنجایی که ما محصولات پرچمدار شرکت هواوی (خانواده گوشی های P) را به خاطر عکاسی بسیار با کیفیت و درجه یک آنها می شناسیم، این قضیه قرار است در گوشی جدید این شرکت یعنی P40 نیز تکرار شود و روند همکاری دو شرکت سونی و هواوی نیز ادامه پیدا کند.

شایعات زیادی پیرامون این گوشی در حال شکل گرفتن هستند که بیشتر آنها اشاره به استفاده از سنسور CMOS جدید سونی یعنی IMX700 دارند. این سنسور قرار است رزولوشنی 52 مگاپیکسلی داشته باشد. با اینکه این سنسور از نصف مگاپیکسل های سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ بهره می برد اما به هیچ عنوان نگران نباشید، چرا که مگاپیکسل همه چیز نیست و فاکتور های بسیار زیاد تری کیفیت دوربین گوشی را مشخص می کنند. این سنسور هم مانند سنسور به کار رفته بر روی گوشی هواوی P30 Pro از ترکیب رنگ غیر عادی RYYB برای افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده استفاده می کند که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

شایعات بر این مورد دلالت دارند که سنسور سونی IMX700 بسیار بزرگ بوده و اندازه ای در حدود 1/1.33 پیکسل داشته و از ترکیب معروف pixel binning آن هم به صورت 16 تایی استفاده می کند، یعنی هر 4 پیکسل بر روی یکدیگر ترکیب شده و یک پیکسل واحد را تشکیل می دهند (4×4). به معنی دیگر کلمه، این بزرگترین واحد استفاده شده از اندازه پیسکل در صنعت عکاسی موبایل بر روی بردی با اندازه 4.48μm (میکرون) است. برای مقایسه باید بگوییم که گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra که صد مگاپیکسلی است از ادغام 9 پیکسل بر روی یک چیپ به شکل 3×3 استفاده می کند که یک واحد پیکسل آن به اندازه 2.4μm میکرون است. در این بین، سنسور 100 مگاپیکسلی استفاده شده بر روی گوشی های شرکت شیائومی از نوع 100 مگاپیکسلی HMX است که از ادغام 4 پیکسل به صورت 2×2 استفاده می کند، اندازه هر پیکسل این سنسور نیز 1.6μm میکرون است.

با توجه به بررسی های انجام شده، آنطور که حدس زده می شود، گوشی هواوی P40 بعدی در صورتی که از سنسور IMX700 سونی استفاده کند، برتری محسوسی در عکاسی نسبت به دو مدل موجود در بازار خواهد داشت. سنسور بزرگتر سونی باعث خواهد شد تا گوشی هوشمند بتواند عکس های بهتری در شرایط نوری نامساعد و فضا های تاریک تر ثبت نماید. این را می توان از روی مقایسه اندازه 4.48μm میکرونی آن در مقایسه با سنسور های سامسونگ با اندازه های 2.4μm میکرون و 1.8μm میکرون برداشت کرد.

در نهایت، گوشی هواوی P40 به یک لنز 40 مگاپیکسلی فوق عریض آن هم ساخته شرکت سونی و یک لنز پریسکوپی با قابلیت بزرگنمایی 10 برابری هیبریدی مجهز خواهد شد تا کار برای رقبا سخت تر شود. در کنار این سه لنز، سنسور تشخیص عمق (ToF) اختصاصی سونی را نیز اضافه کنید.

نظر شما راجب سنسور 52 مگاپیکسلی IMX700 سونی چیست؟ آیا شما هم از شنیدن این خبر هایپ شده اید؟ در بخش کامنت ها نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 9    میانگین: 4.7/5]

15 دیدگاه ها

  1. دوست گرامی تکنولوژی دوربین دیجیتال موبایل(نرم افزار)به تکامل رسیده و به محدودیت رسیده الان سنسور و سخت افزار دوربین تعیین کننده هست چون محدودیت تکنولوژی ندارن شاید محدودیت جای دهی قطعات در گوشی داشته باشن که در اینده برطرف میشه ولی به اشباع نرسیده دیگه نرم افزار همه به تکامل رسیدن

    پاسخ

    Yas گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۳:۱۰

    حرفای شما رو قبول دارم یکی دوسال قبل شرکت گوگل با گوشیاش که یه دوربین داشتن تمام معادلات بازارو عوض کرد. این نشون میده نرم افزار دوربین چقدر میتونه مهم باشه.

    پاسخ

  2. من نمیدونم سونی چرا علاقه داره سنسورهاش را به هواوی بنجل بفروشه
    سونی جان نفروش به جای فروختن تو موبایل های خودت استفاده کن
    بدون سنسور دوربین حبابی بنجل هیچ ارزشی نداره و حتی فروشش هم کم میشه

    پاسخ

    Yas گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۳:۰۷

    دوست عزیز گوشای خود سونی فروش زیادی نداره بخاطر همین به شرکتای مثل هواوی میفروشه اینجوری سودش برا سونی هزار برابره

    پاسخ

  3. سلام نمیدونم چرا سونی اینجور سیاستی داره میتونست این سنسور رو فقط برا گوشی های خودش بزنه بصورت انحصاری بعد میتونست به واسته همین گوشی های خودش رو بکشه بالا خوب حالا شاید سود کم تری داش ولی خوب درعوض انحصاری مال خودش بود تا این که بده به رقبا

    پاسخ

    وحید گفته:
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت: ۲۰:۲۹

    خب رو گوشیای خودشم همینا رو استفاده میکنه ولی فاصله ش با پرچمدارای دیگه در حد میانرده س

    پاسخ

    Yas گفته:
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۳:۱۸

    شرکتی مثل سونی یا شرکت های بزرگ دیگه تو این بازه زمانی فقد دنیال سود کردنن اگر سونی به شرکتی مثل هواوی سنسور میفروشه بخاطر اینه که فروش پرچمدارای هواوی خیلی خیلی زیاده اینجوری سود خیلی بیشتر داره برا سونی به طور مثال سونی ۵ میلیون پرچمدار میفروشه هواوی ۸۰ میلیون دیگه خودتون نگاه کنید چرا سونی برا گوشیای خودش استفاده نمیکنه بعدشم سونی تو این چندسال نشون داده هر جوری شده فقد میخواد تو صنعت موبایل باشه ولی نمیخواد جز بهترینای بازار باشه چراشو نمیدونم بسته به شریط خود شرکته که خودشون بهتر میدونن چه خبره

    پاسخ

  4. من زمانی خوشحال میشم که سونی از سنسور خودش برا گوشیای خودش استفاده کنه نه از سنسور سامسونگ برا پرچمدارای خودش استفاده کنه. تا الان سرم داره گیج میره که برا گوشی اکسپریا ۱ از سنسور سامسونگ استفاده کرده باورم نمیشه هنوز. امیدوارم این سنسور جدید موفق تراز سنسورهای دیگه ی بازار باشه

    پاسخ

    HESAM گفته:
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۵:۰۴

    سنسور اصلی اکسپریا ۱ ساخت خود سونی است

    پاسخ

    علی گفته:
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت: ۲۰:۲۵

    سنسور اصلی اکسپریا ۱ از مدل های ساخت خود سونی هست.

    پاسخ

  5. سونی، برای خودش کدوم سنسور میخواد استفاده کنه. پس که ی قراره به بالای لیست بیاد، یعنی یه برنامه نویس نداره که نرم افزار دوربین رو تقویت کنه؟.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here