playstation-4-ps4-20th-anniversary-logo-angle

سونی هفته گذشته در مراسم اختصاصی خود در شهر نیویورک از جدیدترین دستاوردهایش در زمینه کنسول هایِ بازی پرده برداشت. پلی استیشن 4 اسلیم که نسخه ای کوچکتر و سبک وزن تر از پلی استیشن 4 اصلی میباشد و پلی استیشن 4 پرو که نسخه ای ارتقا یافته از کنسول محبوب پلی استیشن 4 سونی میباشد در این مراسم معرفی شدند و مورد استقبال محافل خبری دنیا قرار گرفتند.

اما به دور از حال و هوایِ جدیدی که کنسول هایِ ارتقا یافته سونی با ظاهر جدید آورده اند، کاربران انتظار بیشتری از سونی دارند. سونی قبلاً بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده بود که کنسول PS4 اصلی از قافله عقب نخواهد ماند و امکانات نرم افزاری کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro و PS4 Slim به کنسول نسل قبل انتقال پیدا خواهد کرد.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که پیش از کنفرانس خبری پلی استیشن مطرح شده بود، عرضه نسخه بتایِ بروزرسانی سیستمی شماره 4.00 سیستم عامل پلی استیشن بود. تا قبل از کنفرانس به برخی از امکانات بروزرسانی آینده کنسول PS4 اشاره کردیم و برخی از امکانات جدید نیز با کنسول هایِ جدید معرفی شد.

یکی از قابلیت هایِ نرم افزاری بسیار مهمی که سونی به نسل قبل کنسول PS4 انتقال خواهد داد، پشتیبانی از استاندارد HDR است. حال اما خبر دیگری رسیده است که برایِ گیمرهایی که بیشتر به صورت دیجیتالی به بازی کردن عناوین کنسول PS4 میپردازند شاید بسیار حیاتی و مهم به نظر برسد.

کُلاً عناوین کنسول PS4 به 2 صورت فیزیکی و دیجیتالی عرضه میشوند. مورد اول که به صورت فیزیکی میباشد را حتماً با آن آشنایی دارید و حدأقل یکبار دیسک هایِ بلو-ری را از نزدیک دیده اید. این موضوع نیاز به توضیح اضافه ندارد، چون از دیرباز در کنسول هایِ قبلی نیز این موضوع وجود داشته است. اما مورد دوم که بازی هایِ دیجیتالی میباشند نیاز به کمی توضیح دارد.

بازی هایِ دیجیتالی هیچگونه تفاوتی با نسخه فیزیکی ندارند و تنها از طریق فروشگاه پلی استیشن قابل خریداری هستند. اما فرق اصلی بازی هایِ دیجیتالی و فیزیکی، محتوی آنهاست. در نسخه فیزیکی شما دیسک بازی را دارید و با قرار دادن آن داخل کنسول میتوانید به بازی بپردازید، اما در نسخه دیجیتالی شما تنها مجوز قانونی بازی را خریداری میکنید و دیتایِ بازی را باید از طریق شبکه پلی استیشن دریافت کنید.

این موضوع شاید در کشورهایِ توسعه یافته اَمری بسیار پیش پا افتاده باشد، اما در کشورهایِ جهان سومی چون ایران، دانلود کردن دیتایِ یک بازی با حجم بالایِ 25 یا 30 گیگابایت و در مواردی حدود 60 گیگابایت بسیار مشکل به نظر برسد. تا پیش از این گیمرها برایِ راحتی کار خود، سیستمی را تدوین کرده بودند و از طریق شبکه کردن کامپیوتر شخصی و کنسول و با داشتن دیتایِ بازی میتوانستند بازی دیجیتالی مد نظر خود را بدون هدر دادن حجم و از دست رفتن وقت نصب کنند؛ اما حالا سونی خودش به صورت رسمی به این نیاز کاربران پاسخ داده است.

یکی از ویژگی هایِ بسیار جالبی که بروزرسانی سیستمی شماره 4.00 پلی استیشن با خود به همراه دارد، قابلیت انتقال دیتا از کنسولی به کنسول دیگر میباشد. در این بین شما تنها نیاز به یک هات اسپات، یک کابل لَن و یک اکانت شبکه پلی استیشن دارید. به این ترتیب و با بالاترین سرعت ممکن میتوانید اطلاعات بسیار زیادی را از کنسولی به کنسول دیگر انتقال دهد.

به نظر میرسد سونی در حال گسترش دادن قابلیت هایِ نرم افزاری کنسول پلی استیشن بیش از پیش میباشد و در نظر دارد علاوه بر تغییر ساختار ظاهری کنسول هایِ ارتقا یافتۀ خود، امکانات بیشتری را نیز در اختیار کاربران قرار دهد. این موضوع به خوبی در رفتارهایِ سونی پس از معرفی کنسول هایِ PS4 Slim و PS4 Pro مشهود است.

منبع: