ps4-pro

فلسفه ساخته شدن PS4 Pro برایِ سونی یک فلسفه بسیار ساده است؛ نیازهایِ بازار میطلبد کنسول ارتقا یافته ای پس از چند سال عرضه شود. در بدو معرفی کنسول PS4 Pro اینطور بیان شد که کنسول هایِ اصلی و ارتقا یافتۀ PS4 از لحاظ سخت افزاری با یکدیگر تفاوتی ندارد و در واقع نیز چنین موضوعی واقعیت دارد، اما در پَسِ پرده همیشه رازهایی نهفته است که کمتر کسی از آن خبر دارد.

تا همین چندی پیش فکر میکردیم کنسول PS4 Pro نیز همچون نسخه اصلی PS4 از 8 گیگابایت رم GDDR5 بهره میبرد و در واقع چنین چیزی هم هست (!)، اما به تازگی متوجه شده ایم که سونی علاوه بر این میزان رم، حافظه رم نهانی را نیز برایِ کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro در نظر گرفته است، که نسخه اصلی از آن بی بهره میباشد.

تا پیش از این میدانستیم که نسخه ارتقا یافته نسبت به نسخه اصلی از پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی بهبود یافته ای بهره میبرد و اَکنون با تأیید رسمی سونی، در بخش حافظه رم نیز کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro مجهز به یک گیگابایت رم DDR3 میباشد، که وظیفه بسیار خطیری را به عهده دارد. به گفته آقایِ Mark Cerny، طراح اَرشد کنسول PS4:

ما به این نتیجه رسیدیم که بازیهایِ امروزی نیاز به کمی حافظه رم بیشتر دارند (چیزی حدود 10 درصد بیشتر)، به همین خاطر تصمیم گرفتیم 1 گیگابایت حافظه رم با قدرت کمتر و در نتیجه مصرف بهینه تر به کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro اضافه کنیم. در نسخه اصلی کنسول PS4 اگر مثلاً در حال بازی کردن یک عنوان انحصاری چون Uncharted 4 باشید و همزمان بخواهید ویدئویی را از برنامه Netflix بر رویِ کنسول خود بارگزاری کنید، این اجرایِ همزمان شاید کمی کار را برایِ گیمرها سخت کند، چون ممکن است ویدئویِ در حال بارگزاری با رفتن به بازی از حافظه رم خارج شده و در نتیجه عملیات بارگزاری قطع شود. حال با توجه به میزان حافظه رم اضافی ای که ما در نظر گرفته ایم، شما میتوانید به سادگی بین یک بازی سنگین و نرم افزاری چون Netflix که نیاز به باز بودن در حافظه رم دارد جابجا شوید.

همانطور که گفته شد، سونی از حافظه 1 گیگابایتی DDR3 به عنوان حافظه رم اضافی بهره گرفته است. اما چرا سونی از حافظه رم با سرعت پایین تری در کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro بهره گرفته است؟ آیا بهتر نبود از 1 گیگابایت حافظه رم GDDR5 در این کنسول استفاده میشد؟ مارک سرنی در این باره ادامه میدهد:

ما بر رویِ کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro معماری و ساختار کنسول را به نحو بسیار جالبی تغییر داده ایم. به عنوان مثال وقتی در حال استفاده همزمان از یک بازی سنگین و برنامه ای چون Netflix هستید، در صورت جابجایی و بردن برنامه Netflix به پس زمینه، این برنامه در واقع بسته نمیشود و همچنان در حافظه رم باقی خواهد ماند، اما به قسمتی که رم 1 گیگابایتی با سرعت پایین قرار دارد انتقال پیدا میکند و به این ترتیب در پس زمینه به بارگزاری ویدئویِ شما میپردازد. بر اساس این استراتژی، چیزی حدود 1 گیگابایت از حافظه رم 8 گیگابایتی GDDR5 آزاد میشود. سابقاً برایِ اجرایِ یک بازی نیاز به 5 گیگابایت رم داشتید، اما وقتی رزلوشن به سطحی بسیار بالاتر ارتقا می یابد، مطمئناً شما نیاز به حافظه رم بیشتری برایِ مدیریت و نگه داشتن بازی هایِ سنگین در پس زمینه دارید. به این دلیل، وقتی که شما یک بازی سنگین با رزلوشن 4K را با زدن دکمه PS به پس زمینه میبرید، در واقع آن بازی در پس زمینه در حال اجراست (با مصرف بسیار پایینی) و بسته نخواهد شد، چون علاوه بر 8 گیگابایت حافظه رم GDDR5، شما 512 مگابایت حافظه رم اضافی DDR3 نیز در دسترس دارید، که به مدیریت این موضوع میپردازد.

استفاده از رم DDR3 از سویِ سونی یک حرکت بسیار عاقلانه میباشد، چون از طرفی حدود 1 گیگابایت رم بیشتر در اختیار توسعه دهندگان بازی و نرم افزارهایِ کنسول پلی استیشن 4 قرار داده است و هم هزینه هایِ نهایی را تا حد امکان پایین آورده است. استفاده از رم هایِ GDDR5 قطعاً باعث بالاتر رفتن قیمت کنسول میشد.

از طرفی، سونی به وعده هایِ خود پایبند مانده است و بر اساس اظهارات سردمداران بخش پلی استیشن، کنسول ارتقا یافتۀ PS4 Pro بر رویِ کاغذ آنچنان قویتر از نسخه اصلی نیست و تنها به اندازه نیاز سونی ارتقا برایِ آن در نظر گرفته است. این موضوع همچنین باعث میشود دست توسعه دهندگان نیز بیش از اندازه باز نماند تا به صورت دلبخواه بازیهایِ کنسول PS4 Pro را از لحاظ جزئیات آنچنان متفاوت با کنسول اصلی بسازند.

منبع: