sony-cover-logo
سونی یکی از کمپانی هایی است که هر ساله هزینه زیادی را صرف توسعه و تحقیق میکند. توسعه و تحقیق که به صورت مخفف با عنوان R&D (مخفف research and development) شناخته میشود بخش زیادی از هزینه کمپانی ها را در هر سال شامل میشود.

از ژاپن خبر میرسد سونی برای سال مالی 2016 قصد دارد تا 450 میلیارد ین برابر با حدود 4.5 میلیارد دلار را صرف توسعه و تحقیق کند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط شرکت Nikkei از 272 کمپانی ژاپنی، امسال بیش از 120 میلیارد دلار هزینه صرف توسعه و تحقیق در این کشور خواهد شد. در بین کمپانی های ژاپنی، تویوتا با حدود 10 میلیارد دلار بیشترین هزینه را صرف توسعه و تحقیق میکند و پس از آن هوندا، نیسان و پاناسونیک در رتبه های دوم تا چهارم قرار دارند. سونی نیز در رتبه پنجم و بالاتر از کمپانی هایی مثل هیتاچی، توشیبا و کنون قرار گرفته است.

تحقیق و توسعه به «کار خلاقانه‌ای گفته می‌شود که به طور سیستماتیک انجام می‌شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به‌کار ببرد. دسته‌بندی فعالیت‌های تحقیق و توسعه از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما در مجموع شامل دو مدل اصلی می‌شود. در یک مدل، وظیفه اصلی یک گروه تحقیق و توسعه، توسعه و دستیابی به محصول جدید است؛ در مدل دیگر، وظیفه اصلی گروه تحقیق و توسعه عبارت است از، ساخت و کشف دانش نوین پیرامون عناوین علمی و فناورانه به منظور توسعهٔ محصولات، پروسه‌ها و خدمات ارزشمند و جدید.

در اکثر فعالیتهای یک شرکت بازدهی سریع سود یا بهبود سریع در عملکردها، با هدف تسریع در بازگشت سرمایه‌گذاری معمولاً مورد انتظار است، اما این موارد دربارهٔ هیچ‌کدام از مدلهای ذکر شده از تحقیق و توسعه، صدق نمی‌کنند. عموماً مهندسین، کادر پرسنلی در مدل اول تحقیق و توسعه را تشکیل می‌دهند، در حالی که در مدل دوم تحقیق و توسعه، غالباً دانشمندان صنعتی مشغول به فعالیت می‌شوند. فعالیتهای تحقیق و توسعه توسط شرکتهای خصوصی یا موسسات وشرکتهای دولتی انجام می‌پذیرند.

منبع: