شارژ سریع یا ظرفیت بالای باتری؟ مسئله این است

3
۱۶,۳۵۶

خریداران موبایل نظرات مختلفی راجع به قابلیت های جدیدی که باید به صورت گسترده روی گوشی ها قرار بگیرند می دهند، اما یکی از مسائلی که همه با آن موافق هستند عمر بیشتر باتری است. با اینکه سازندگان هر سال تلاش می کنند تا این قضیه را بر روی باتری گوشی هایشان بهبود ببخشند، اما هنوز به سطحی نرسیده اند که اضطراب ناشی از تمام شدن شارژ باتری را از بین ببرند.

حالا می خواهیم در این مقاله به این قضیه بپردازیم که این ظرفیت باتری نیست که شما را از خالی شدن شارژ باتری خلاص می کند، بلکه این قابلیت شارژ سریع است که مشکل شما را حل می کند.

اشتباه نکنید، در اختیار داشتن گوشی که بتواند یک روز کامل یا حتی دو روز با یکبار شارژ دوام بیاورد خوب است. اما حتی در این صورت نیز، اگر فراموش کنید که گوشی را در زمان مناسب شارژ کنید و درصد آن کاهش پیدا کند، مشکلات شما پدیدار می شوند. باتری های بزرگ برای شارژ شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند و اگر تلفن همراه شما نتواند این کار را به سرعت انجام دهد، ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانید دستگاه خود را به جیبتان برگردانید.

شارژ سریع یعنی پر کردن باتری بدون اینکه برنامه ای برایش داشته باشید!

مانند بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند و برای مدت زمان زیادی، یکی از کار های همیشگی من این بود که در طول روز با گوشی خودم کار می کردم و موقع خواب آن را به شارژ می زدم. و باید گفت که این مسئله خیلی زود می تواند به یک کار روتین در زندگی شما تبدیل شود. با این حال، از زمانی که از گوشی شیائومی Mi 10 Pro برای بررسی استفاده می کنم، اوضاع تغییر کرده است.

گوشی Mi 10 مانند سایر محصولات بازار (گلکسی S20 Ultra، وان پلاس 8 پرو، هواوی P40 Pro و …)، به همراه شارژری عرضه می شود که نه تنها سریع است، که فوق العاده سریع است. داریم درباره شارژ شدن 0 تا 80 درصد باتری گوشی در 30 دقیقه صحبت می کنیم. و این مسئله باعث شد تا درباره قضیه شارژ کردن گوشی به فکر بیوفتم.

پیش از این، شارژ کردن گوشی چیزی بود که من مجبور شده بودم آن را در ذهن خودم به عنوان یک وظیفه که باید انجام شود حفظ کنم. مطمئنا این مسئله چندان مورد اهمیت نیست اما به هر حال به نوعی استرس زا نیز خواهد بود، در کل می توان گفت که هر راهکاری که بتواند این وظیفه را سرعت ببخشد یک نعمت الهی است.

شارژ سریع یا ظرفیت بالای باتری است؟ مسئله این است

باید گفت که شارژ سریع باعث شده است تا حتی متوجه خالی شدن باتری گوشی نشوم، چرا که ده دقیقه شارژ کردن گوشی ام مساوی است با استفاده مداوم نصف روزی از گوشی بدون اینکه مشکلی برایش پیش بیاید. کسی به شما زنگ می زند و باتری گوشی به اتمام رسیده؟ تا موقع ای که گوشی را به شارژر متصل کنید و تماس بگیرد، گوشی به اندازه ای شارژ شده است که نیاز شما را تا اتصال دوباره به پریز برق برطرف می کند.

می خواهید به رختخواب بروید و نشانگر باتری قرمز شده است؟ گوشی را به شارژر متصل کنید و تا زمانی که در شبکه های اجتماعی دور بزنید، گوشی تقریبا فول شارژ شده است و دیگر نیازی نیست تمام شب آن را به پریز برق وصل کنید، مسئله ای که خیلی هم برای باتری گوشی مناسب نیست. صحبت از سلامت باتری شد، مواردی وجود دارد که ذکر آنها به نفع شارژ سریع نیست.

مشکلات فناوری شارژ سریع

مانند هر چیز دیگر زندگی، شارژ کردن سریع گوشی تان چندان هم بی هزینه نیست. اینکه باتری گوشی را با بالاترین میزان قدرت شارژ کنید خیلی هم خوب نیست. گوشی می تواند حین شارژ شدن گرم شود و این می تواند عمر باتری را کاهش دهد. بنابرین، اگر کسی هستید که گوشی را هر دو یا سه سال عوض می کنید، این مسئله می تواند به ضرر شما باشد.

از طرفی دیگر اما، زمانی که باتری گوشی شما نیازمند زود به زود شارژ کردن باشد، اینجاست که قابلیت شارژ سریع به کار شما می آید. و بله، این یک چرخه تکراری ایجاد می کند: شارژ مکرر منجر به تخریب سریعتر باتری می شود و شما نیاز دارید تا گوشی را بیشتر و بیشتر شارژ کنید.

یکی دیگر از اشکالات اتکا به شارژ سریع به جای ظرفیت بالای باتری این است که شما باید یک شارژر قابل استفاده را در دسترس داشته باشید. این بدان معناست که یا چندین شارژر سریع بخرید ، که می تواند گران باشد، یا حمل تنها یک نمونه برای همه دستگاه ها، که ایده آل نیست زیرا این نوع شارژر ها از بقیه بزرگتر و سنگین تر هستند.

البته بدست گرفتن یک شارژر کوچک هم برای هر کسی ممکن نیست. برخی مواقع، هیچ چیز نمی تواند جای باتری با ظرفیت بالا یا پاوربانک را بگیرد، چرا که هیچ پریز برقی برای شارژ کردن گوشی وجود ندارد. با این حال، خود من شخصا مزایا داشتن یک شارژ سریع برایم بیشتر از مشکلاتش است. زمانی که به این مسئله عادت کنید، به نظرتان خواهد رسید که تا پیش از این داشته اید در ده سال قبل زندگی می کرده اید. فکر می کنم که قابلیت شارژ سریع از مسائلی است که در تکنولوژی گوشی های هوشمند کمتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته است. با اینکه اکنون پیکسل های بیشتر دوربین گوشی ها و سرعت بالای رفرش ریت صفحه نمایش به شدت برای خریداران جالب به نظر می رسد، این ها نمی تواند به اندازه شارژ سریع کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد.

نظر شما چیست؟ دوست دارید تا شرکت های سازنده ظرفیت باتری هایشان را افزایش دهند یا شارژر های سریعی بسازند که بتواند گوشی را خیلی سریع تر از قبل به صورت 100 درصدی شارژ کند؟

[تعداد: 3    میانگین: 5/5]

3 دیدگاه ها

  1. بهترین راهکار:
    شارژر سریع بیشتر شبیه داروی مسکن هست و الا علاج این مشکل باید در خود باطری جستجو کرد
    راهکار :باید صنعت باطری دگرگون کرد و به جای پیشرفت در صنعت شارژر سریع باید صنعت باطری پیشرفت کنه
    باید باطری تولید کرد که هم از لحاظ فیزیکی وزن و حجم کمتری از فضای داخل گوشی بگیره و هم اینکه ظرفیت باطری دو برابر ظرفیت باطری های فعلی باشه
    استفاده از مواد جدید در ساخت باطری میتونه بهترین راهکار ابدی باشه

    پاسخ

    محمدرضا سیمین فر گفته:
    ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۱:۰۱

    با نظرتون موافقم

    پاسخ

  2. گزارش خوب و مفیدی بود
    به نظرم بالا بردن ظرفیت حجم باتری و بهینه کردن مصرف باتری توسط سازنده گوشی مهم تر و بهتر از شارژر سریع هست
    شارژر سریع باعث افزایش دمای باتری میشه و گرمای باتری باعث استهلاک قطعات الکتریکی گوشی من جمله نمایشگر میشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here