طراحی ناچ چیست؟ از کجا آمده و چه برندهایی با آن مبارزه میکنند؟

14
۱۵,۱۸۳


طراحی ناچ، صفحه نمایش ناچ یا ناچ استایل، واژه هایی هستند که بیشتر از یک سال از ورود آنها به فرهنگ لغت تکنولوژی میگذرد. طراحی ناچ در این مدت، همانند یک ویروس قوی، به بدنه بسیاری از برندها نفوذ پیدا کرده و طراحی گوشی های هوشمند را دستخوش تغییر کرده است.

اصلا طراحی ناچ نیست و برای اولین بار از کجا شکل گرفت؟ ناچ در لغت به معنای شکاف و بریدگی است و طراحی ناچ به گونه از طراحی گفته میشود که در آن، قسمتی از صفحه نمایش، بریدگی کوچکی دارد تا بتواند از فضاهای موجود بر روی بدنه تا جای ممکن به نفع صفحه نمایش استفاده کند. این سبک از طراحی به خیال بسیاری برای اولین بار در گوشی آیفون X مورد استفاده قرار گرفت، اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. در واقع اولین گوشی هوشمند دنیا که با طراحی ناچ معرفی شد، Essential PH-1 بود که در قسمت ناچ صفحه نمایش فقط یک دوربین سلفی قرار داشت.

آیفون X حتی دومین گوشی دنیا با صفحه نمایش ناچ هم نبود و بعد از گوشی Essential PH-1، کمپانی شارپ هم یک گوشی با صفحه نمایش ناچ را عرضه کرد. اما آیفون X با توجه به اهمیت آن، تاثیر بسیار زیادی در فراگیر شدن این نوع از طراحی داشت به گونه ای که امروز اغلب مردم گوشی آیفون X را اولین گوشی دنیا با صفحه نمایش ناچ میدانند.

زمانی که اپل گوشی آیفون X را با صفحه نمایش ناچ عرضه کرد، کمپانی های چینی به سرعت پیروی از این نوع طراحی را شروع کردند. هواوی، شیائومی، لنوو، وان پلاس و … همگی حداقل یک گوشی هوشمند را با این طراحی روانه بازار کردند. این نوع طراحی حتی به برندهای با سابقه نظیر ال جی، موتورولا و نوکیا نیز نفوذ پیدا کرد. حتی گوگل نیز در نسل سوم گوشی های پیکسل نیز بنابر تصاویر درز کرده قصد استفاده از این نوع طراحی را دارد.

تقریباً یک سال زمان لازم بود تا طراحی ناچ به یک استاندارد فراگیر در گوشی های هوشمند تبدیل شود اما هنوز هم هستند شرکت هایی که با این نوع طراحی شدیداً مبارزه میکنند. از بین معتبرترین کمپانی های فعال در صنعت گوشی های هوشمند، سونی و سامسونگ بزرگترین مبارزان این نوع طراحی به شمار میروند. HTC نیز تا امروز برای استفاده از این نوع طراحی مقاومت کرده تا مبارزان ناچ یک یار کهنه کار دیگر هم داشته باشند.

اینکه طراحی ناچ خوب است یا بد، کاملاً به سلیقه مشتریان بستگی دارد. ما هم هیچ نوع قضاوتی در این خصوص نداریم اما مقاومت برندهایی نظیر سونی یا سامسونگ برای ورود به این سبک از طراحی قابل احترام است. البته بعید نیست که در آینده ای نزدیک، سونی یا سامسونگ نیز به سراغ طراح ناچ بروند، اما تا پایان سال 2018، این دو برند سردمداران اصلی مبارزه با طراحی ناچ بودند. نظر شما در رابطه با این طراحی چیست؟

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

14 دیدگاه ها

  1. طراحی ناچ. فقط برای گوشی ساز های چینی خوب است که با این حال خیلی روش تبلیغات دارن
    برند هایی مثل سونی و سامسونگ
    به جایی که وقت خودشون صرف ناچ کنن
    بر روی گرافیک و سرعت بالا و دوربین کار میکنن
    تحسین برانگیز است

    درود بر سونی
    که هیچ وقت بدون اینکه آزمایش کنه رو گوشی قرار نمیده

    امیدوارم هر چه زودتر این ناچ
    بره و پروژه هواوی و اپل شکست بخوره

    به‌ جایی که ناچ استفاده کنن
    صفحه نمایش رو توسعه بدن

    پاسخ

  2. منتهی فرقش این هست که سامسونگ از روی فهم نیست که دنبالش نرفته!
    راستی تبریک میگم،نوت ۹ هم شروع کرده به ترکیدن
    توی نیویورک گزارش شده.نمیشه اینجا لینک گذاشت وگرنه لینکشم میذاشتم.
    بعدوقتی به طرف میگی سامسونگ در حدی نیست که حتی با پایین رده ی SONY هم مقایسه بشه،بهش بر میخوره

    پاسخ

  3. این نوع طراحی به درد همون مشتری هایی میخوره که فقط به دنبال کلاس برند هستن(خریدان آیفون) برندهای چینی هم ک توضیح نداره… اما مردم فقط چشمشون ی صفحه ببینه میخرن و هیچ اطلاعاتی از تکنولوژی ندارن… ازین که سونی همچنان اصالت و… رو حفظ میکنه عالی و جز این هم انتظار نمیره.

    پاسخ

  4. از شرکت‌های چینی که انتظاری هم نداریم 🙂
    والپیپر آیفون‌های جدیدِ اپل = والپیپر نصفِ گوشی‌های سالِ آینده هواوی، شیائومی و ‌‌…
    بدون اغراق، عملکرد و مقاوت سونی، HTC و سامسونگ تحسین‌برانگیزه و واقعا خوشحالم برندی که عاشقانه دنبالش می‌کنم، کورکورانه دنبالِ یک شرکت که “گنجشک رو رنگ میکنه، به قیمت(!!!) قناری می‌فروشه” نیست! امیدوارم به واسطه حذفِ حسگر اثرانگشت از پشت و رو‌به‌روی دستگاه، شاهد حذف و شکست طرح مسخره جدید اپل یعنی ناچ باشیم.

    پاسخ

    . Saeed گفته:
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۵:۱۰

    سونی شرکتی نیست که بدون فکر کاری کنه سونی یه شرکت با اصل‌ونصبه.

    پاسخ

    Reza Shirinnejad گفته:
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۳:۴۵

    درود بر سونی؛ و درود بر شما سعید جان! احسنت 🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here