فلش بک: نگاهی به اولین پرچم دار اندرویدی سونی اریکسون با نام اکسپریا X10

55
۱۳,۰۳۵

xperia-x10-sony-review
این روز ها وقتی از سونی نام میبریم توجه همه به دستگاه های Xperia آن معطوف میشود اگرچه روزگاری نام سونی با واکمن های معروفش و تلویزویون های نوستالیژیک آن زمان و چندی بعد کنسول بازی ™Playstation گره خورده بود اما هنوز هم محصولات پروپاقرص آن زمان سونی در صدر محصولات پرفروش امروزی قرار دارند. صحبت این مطلب ما بیشتر در مورد همان چیزی است که امروزه به عنوان پرچم داران سونی از آن ها یاد میکنیم. اولین محصول اندرویدی ™Xperia چیزی نبود جز X10 این محصول انقلابی که بعضی ویژگی های آن از زمان خودش جلوتر بود هرچند که اولین تجربه دستگاه های هوشمند سونی اریکسون آن زمان به حساب نمی آمد ولی اولین تجربه اندرویدی سونی اریکسون محسوب میشد. سونی اریکسون نیز همچون بسیاری از رقبا در سال 2009 وارد این قمار شد یعنی استفاده از سیستم عامل اندروید، قماری که بسیار هم هوشمندانه بود به هر حال بعد از معرفی این محصول در نوامبر 2009 میلادی یا آبان ماه 88 خورشیدی و عرضه آن در اسفند ماه همان سال سونی رسما وارد رقابت گوشی های اندرویدی شد، اما بیایید نگاهی به مشخصات آن کنیم:

1-watermarked

همانطور که ابعاد این پرچم دار Xperia را میبینید به نسبت دستگاه های امروزی ضخیم تر است اما کناره های دستگاه حالت خمیده ای دارد که ضخامت دستگاه آنچنان به چشم نمی آید همچنین دستگاه صفحه نمایشی 4 اینچی دارد که بسیار بزرگتر از گوشی های هوشمند آن سال ها بود. این صفحه نمایش از 16 میلیون رنگ پشتیبانی میکرد اما نسخه اندروید آن زمان تنها از 65 هزار رنگ پشتیبانی میکرد و به نوعی این دستگاه صفحه نمایشی جلوتر از دوران خودش را داشت که بعدها با بروزرسانی اندروید پویایی صفحه نمایش آن در نشان دادن رنگ ها بیش از پیش مشخص شد. حاشیه های کنار آن در کناره ها تقریبا معقول و قابل قبول است در بالای صفحه نمایش هم تا حد ممکن سعی شده بود از حاشیه ها کاسته شود و فقط حاشیه تا حدی که بلندگو و لوگو قرار گیرد در نظر گرفته شده اما در قسمت پایین دستگاه حاشیه کمی زیاد است آن زمان مثل امروز خبری از دکمه های نرم افزاری نبود و استفاده از چندین دکمه در پایین صفحه نمایش کاری معمول بود همانطور که میبینید ترتیب قرارگرفتن دکمه ها هم متفاوت بود.

3-watermarkedدر ابتدا که Xperia X10 با اندروید 1.6 به بازار آمد دوربین این دستگاه حداکثر توان ضبط ویدئوهای با کیفیت 480p را داشت که بعدها با بروزرسانی اندروید قابلیت فیلم برداری 720p یا HD ممکن شد، قابلیتی که پیش از این به صورت سخت افزاری پشتیبانی میشد اما در سیستم عامل اندروید پیش بینی نشده بود. سونی اریکسون آن موقع نرم افزار دوربین را کاملا متفاوت از اندروید خام نوشته بود، مثل دوربین فعلی ™Xperia برای عکس برداری Scene های مختلف در نظر گرفته شده بود و خوشبختانه در حالت Automatic هم قابلیت استفاده از نهایت کیفیت ممکن سنسور دوربین یعنی هشت مگاپیکسل ممکن بود، همچنین لازم به ذکر است در این محصول خبری از دوربین جلو نیست که دلیل آن هم به طراحی آن باز میگردد، دستگاه طوری طراحی شده که با نگاه کردن به آن از جلو و یا عقب ظاهری کاملا متقارن دارد و در طراحی آن جایی برای دوربین جلو در نظر گرفته نشده است هرچند که آن زمان سلفی گرفتن مثل شرایط حاضر معمول نبود و دوربین جلو به صورت عمده فقط برای تماس تصویری استفاده میشد در نتیجه فقدان دوربین جلو آن زمان ضعف محسوب نمیشد.

gsmarena_002 gsmarena_2004

4-watermarked

اگرچه صفحه نمایش دستگاه بزرگ بود اما باتری 1500 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی از پس آن برمی آمد، امروزه بیشتر از باتری های لیتیم یون استفاده میشود پیش از این استفاده از باتری های لیتیم پلیمر معمول تر بود، این دو نوع باتری هر کدام برتری و ضعف هایی نسبت به یکدیگر دارند و نمی توان هیج یک را برنده نهایی دانست اما امروزه صنعت موبایل بیشتر به سمت استفاده از لیتیم یون پیش رفته است.

رابط کاربری دستگاه که Timescape UI و Mediascape نام داشت طراحی ساده اما زیبایی داشت ویژگی برجسته خاصی نداشت که بتوان از آن یاد کرد و فقط شامل چندین سری ویجت بود که بعدها نیز در دستگاه های ™Xperia توسعه پیدا کرد و طراحی های ظاهری است، همان موقع هم تصویر زمینه از طراحی های سبک Flow پیروی میکرد که هنوز هم استفاده میشود اما از آن زمان تا الان تغییرات زیادی داشته است.


نسخه اندروید دستگاه در ابتدا 1.6 بود که سپس به 2.1 و بعد از آن به 2.3.3 بروزرسانی شد، اما از این ها گذشته بیایید نگاهی به قلب تپنده دستگاه بندازیم.

چیپست استفاده شده این دستگاه از کمپانی شناخته شده Qualcomm و از سری Snapdragon S1 و مدل QSD8250 بود، از ویژگی های برجسته این تراشه میتوان به پردازنده یک گیگاهرتزی Scorpion با کش 256 کیلوبایتی و پردازنده گرافیکی Adreno 200 اشاره کرد، این چیپست همزمان در دستگاه هایی با سیستم عامل عامل Windows Phone هم استفاده میشد و همچنین دستگاهی از سری Nexus یعنی Nexus One هم از چیپست مشابهی استفاده میکرد، در سال 2009 میزان RAM گوشی های موبایل را با گیگابایت اندازه نمی گرفتند بنابراین در این دستگاه 384 مگابایت رم بیشتر دیده نمی شود!

شبکه موبایل آن هم فقط تا نسل سوم پشتیبانی میکرد، اما نگران نباشید دستگاه به تکنولوژی وای فای مجهز است که میتوانید با سرعت بالا با آن دانلود کنید! نسخه بلوتوث دستگاه هم 2.1 است اما باید بدانید خبری از NFC و حتی رادیو در این محصول انقلابی نیست، متاسفانه آن زمان نه خبری از اتصال فلش با کابل OTG بود نه خبر از برنامه های جانبی متنوع همچون Airdroid و برای انتقال فایل ها باید از بلوتوث یا کابل USB به کامپیوتر استفاده میکردید.

در مجموع علی رغم تمامی برتری ها و کاستی های این محصول، X10 چیزی بود که در خاطر خیلی از دوست داران و طرفداران موبایل ماند، بدون شک X10 بسیار جلوتر از زمان خود بود و در بسیاری از ویژگی های اصلی بسیاری از گوشی های موجود در بازار توانایی رقابت با آن را نداشتند.

44 3343

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

55 دیدگاه ها

  1. من داشتمش واقعا بی نظیر بود به نظرم برای اون زمان بی رقیب بود توی طراحی و کیفیت .
    مهم تر از اون Cyber Shot اش منو کشته بود 🙂
    بعد این گوشی هم اولین ساخته سونی رو (Xperia Z) خریدم والانم Z3 دارم و خدا رو شکر بدی از این گوشی ها ندیدم و خیلی ام راضیم

    پاسخ

  2. وای عجب گوشیی بود
    خیلی عالی بود
    بهترین گوشی اندرویدی زمان خودش بود
    همون اول که x10 امد
    من mini خریدم بعد دیدم خیلی توپه سرماه فروختمش x10 خریدم
    وای چه صحفه نمایشی داشت
    کیفیتش واقعا عالی بود اون زمان
    فقط دوربینش رو اصلا حال نمیکردم صدا مکالمش و اسپیکرش خیلی کم بود
    ولی بعدش ارک اس خریدم
    ارک اس تو همه چی سلطان بود
    تاریخ گوشی ها فکر نکنم دوباره مث ارک اس بیاره
    چقدر نازک و خوش دست بود
    ای کاش دوباره سونی یه گوشی اونجوری بزنه
    مثلا طراحی z3+ رو با ارک قاطی کنه

    پاسخ

    Sony is the best گفته:
    ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۲:۱۴

    بزگترین عیبه arc و arcs حافظه داخلی 320 مگابایت بود که واقعا نقطه ضعف بزرگی بود، واقعا این دو گوشی از حافظه داخلی ضربه خوردن

    پاسخ

    freezz گفته:
    ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۵۱

    اون arc s رو هنوزم دارم.سالم و تمیز بدون خش !!!
    دست منکه بود والا حافظه کمش جواب میداد و مشکلی نداشت.ضمن اینکه اون موقع اندازه حافظه ها همین قد بود.تازه که galaxy s اومد فک کنم 512 تا بود.فک کنم.جالب بود باتری arc s خیلی عالی کار میکرد.اما عجیبه الان که دست کسی هس گوشی بشدت لگ میزنه و فلجه.نمیدونم چرا.

    پاسخ

  3. دیگه هیچ برندی نمیتونه مثل سونی اریکسون گوشی بزنه اون موقع سال2011 منظورمه برای اینکه گوشیت فیلم برداری HD داشته باشه باید حدود هفتصد هزار هزینه میکردی اما سونی اریکسون با سیصد تا پونصد هزار تومن این امکان رو بهت میداد گوشی مثل ایکسپریا ray با دوربین هشت مگاپیکسل و مشخصات مربوط به اون موقع دیگه تولید نمیشه!!!!!حییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییف

    پاسخ

  4. اخی من داشتمش.تازه اومده بود خریدمش.
    470 تومن.اگه درست یادم باشه.اولین گوشی هوشمند من. اندوریدش 1.6 بود.اپ کردم 2.1.بعد یع دفه 2.3. تقریبا یه سال و نیم داشتمش بعد رفتم arc s سفید گرفتم.اونم خیلی دستم بود.

    پاسخ

  5. یادش بخیر من اولین گوشی اندروییدم arc s بود . و اولین تجربه استفاده ورژن پر باگ اندروید۴ که ۳ ساعت طول کشید آپدیتش و فرداش بر گشتم به اندروید ۲.۳.۶.

    پاسخ

  6. آقا من هنوز این گوشی رو دارم
    خراب بشو نیست که
    کلی روش رام نصب کردم
    بی خیال نمیشه
    مردونه تو عکاسی سنگ تموم گذاشت
    فقط در پوش usb خراب شده

    پاسخ

  7. من arc داشتم با این کار نکردم چطوره این از arc بهتره؟

    پاسخ

    Sony is the best گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۴۶

    نه داداش arc بهتر بود، هم مانیتورش بهتر بود، هم سرعت پردازنده و گرافیکش، یخورده 8 مگش ضعیفتر بود ولی فیلم برداری بهتری داشت همینطور باتریش بهتر بود.

    پاسخ

  8. سلام.دوستان لطفاً راهنماییم کنید کنید
    میشه قابلیت double tap رو به گوشی Z اضافه کرد؟ البته بدون روت
    چون من تو یکی از پست های همین سایت خوندم که سونی تو آندروید 4.3 به گوشیای Z و sp این قابلیت رو اضافه کرده ولی من که تو Z چیزی ندیدم!
    و توی بخش نظرات همون پست هم يه نفر نوشته بود: چون اکسپریا Z و sp قابلیت استفاده از گوشی با دستکش رو دارن سونی اینکارو کرده کرد آما Z که همچین چیزی نداره !!! داره؟ لطفاً راهنماییم کنید اینم لینک همون پستی که گفتم.
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://xperian.ir/%25D8%25A2%25DB%258C%25D8%25A7-%25D8%25B3%25D9%2588%25D9%2586%25DB%258C-%25D9%2582%25D8%25A7%25D8%25A8%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25AA-tap-wake-%25D8%25B1%25D8%25A7-%25D8%25A8%25D9%2587-%25D8%25AF%25DB%258C%25DA%25AF%25D8%25B1-%25D9%2585%25D8%25AD%25D8%25B5%25D9%2588%25D9%2584%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D8%25A7/&ved=0CCcQFjACahUKEwjpwsyQqv7GAhXKWhQKHZpDAI4&usg=AFQjCNHRZIdZ27c7WjbpT9R3R8FzOIbC8g&sig2=HayXURp04Y3H3QGyy9Ju7A

    پاسخ

  9. من اول x8 داشتم اونموقع هنوز x10 نبود و باهاش کیف میکردم که بعدش x10 معرفی شد دیدم همه ازش تعریف میکنن رفتم خریدم فوق العاده بود یه تجربه جدیدی بود اونموقع همون حسی که الان Z3 بی نقص ترین گوشیه سونی تداعی میکنه

    پاسخ

    farid گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۳۳

    اشتباه میکنی
    من x10 داشتم
    X10 اولین گوشی اندروید سونی اریکسون بود
    هنوزم کار میکنه اما وقتی z2 گرفتم گذاشتمش کنار

    پاسخ

  10. یادش بخیر، اولین ویدویی که از این گوشی توی فون آرینا دیدم مانیتور 4 اینچیش رو به صورت gigantic خطاب کرد(یعنی غول آسا) الان کسی واسه مانیتور 4 اینچ تره هم خورد نمیکنه، دوربین 8 مگش واقعا عالی بود، بسیار بهتر از 8 مگاپیکسل های الانه سونی بود،

    پاسخ

  11. فقط میتونم بگم یاد k320بخیر اولین گوشی که بلوتوث داشت چقدر خاطره دارم باهاش بعد از اون یه k810که عشقم بود خریدم(k320 افتاد تو اب پرتغال سوخت)چقدر گوشی باهاش هک کردم …هییییی.یه سونی اریکسون بود حکومت داشت با نوکیا

    پاسخ

  12. چیزایی که تا الان تو آپدیت z2 متوجه شدم :
    1- گرافیک زیباتر
    2- سرعت بیشتر
    3- افزایش نور صفحه نمایش
    4- مصرف کمتر باتری ( خیلی مشهود نیست)
    5- میزان داغی کمتر

    پاسخ

  13. یادش بخیر اونموقع هیچی از تکنولوژی نمیدونستم و اصلا علاقه ای نداشتم داستانش طولانیه که چجوری وارد این کار شدم ولی خیلی ساده و جالبه ممنون از سایت خوبتون و از دوستای خوبم که نظرات سازنده میدن

    پاسخ

  14. یکی این گوشی X10 سفیدش بود اون زمان من خیلی دوست داشتم یکی هم گوشی P1 سونی اریکسون ولی اون موقع مدرسه راهنمایی میرفتم هیچکدومو برام نخریدم و به جاش یه W700 بژ داشتم که دنیایی بود برا خودش !! بعدشم K510 و Xperia Live و … تا الان که Z3 گرفتم واقعا اون زمان یه حال و هوای دیگه ایی بود !! با دوربین 2مگاپیکسلی W700i پدر عکاسی رو در آورده بودیم !

    سونـــــــــــــــــــی برگرد به رکوردای قبلیت <3 😉

    منتظر یه محصول انقلابی دیگه که بازم سونی سره زبونا بیوفته 😉

    پاسخ

  15. خیلی گوشی باحالی بود

    پاسخ

    just sony گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۳۵

    درود بر شرف سونی، درود بر وجدان سونی
    سونی دمت گرم، اپدیت آندروید 5.1.1 برای z2 D6502 بفرست بیا
    بدجور منتظریم

    پاسخ

  16. اقا من اکسپریا مینی داشتم خدای گوشیا بود ،چه روزایی داشتم باهاش ….یادش بخیر

    پاسخ

    mamad naeem گفته:
    ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۰:۰۶

    منم الان اکسپریا مینی دارم/میشه گفت یه تراکتور کوچیک هست/من کااااملا ازش راضیم هیچی کم نداره/حالا بعد دوسال میخوام یه گوشی دیگه بخرم/الان گلکسی اس4 سفارش دادم و دو روز دیگه میرسه
    .
    .
    .
    .
    اما هیچی سونی نمیشه

    پاسخ

  17. عجب حس غریبی بهم دست داد یادش بخیر در نوع خودش بهترین بود
    عاشق این بودم که یکی شو داشته باشم که آخرم نشد و سال بعدش xperia arc رو خریدم تا یه ماه پیش هم داشتمش عجب کیفیت صفحه ای داشت

    پاسخ

  18. سلطان بود ، یادمه وقتی خریدم پز اینو میدادم که گوشیم 4اینچه ، الان که 4اینچ کوچیک محسوب میشه وقتی اندروید 2/1 اومد واسش ذوق مرگ شدم ، 5 ساعت تو کافی نت اپدیت کردمش ،خیلی دوسش داشتم فک کنم بیشتر از خودم :)))) تا اینکه یه روز خوابید و دیگه بیدار نشد ، بردمش دکتر گفت سکته مغزی کرده (سی پی یوش سوخته ) کلی غصه خوردم فراموش شد تا الان که شما دوباره منو یاد عشقم انداختین

    پاسخ

    amir one گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۴۷

    من یه زمانی سونی اریکسون vivaz داشتم اکثر خاطراتمو با اون دارم.دوربینشم عالی بود.اون زمان به چهار اینچ x10 میگفتن گوشی نیست ال سی دیه!!! الان به 5.2 راضی نیستیم.

    پاسخ

  19. خدا که پس گوشی های جدید سونی معرفی میشن.خیلی از c5 ultra خوشم اومده.عکس دفترچه راهنماش میارزه به صد تا آیفون6.فقط خدا کنه حالا که سونی به فکر تغییرات اوفتاده جعبه ی گوشی هاشم عوض کنه.در حد محصولاتش نیست.گوشی شیک بسته بندیه شیک هم میخواد.مثلا هوآوی برای p8 اومد بسته بندیه شیک طراحی کرد که کلاس گوشی رو برد بالا.درسته سونی همه ی حرف هاش رو تو کیفیت خود گوشی میزنه ولی قبول کنید در حال حاضر بسته بندیه شیک بی تاثیر تو استقبال از محصول نیست.کیا موافق هستن؟

    پاسخ

  20. سونی در زمینه صوت و تصویر واقعا توی دنیا حرف اول رو میزنه!!!
    اون موقع که نوار کاست های سونی بهترین نوار کاست بوده بقیه کجا بودن واقعا!!!
    الان باید نگاه باید ادم منطق و دید عمیق داشته باشه تا بتونه تفاوت و کیفیت سونی رو درک کنه!!

    پاسخ

  21. سلام اقای مرگوئی ممنون بابت این مطلب زیباتون
    یادش بخیر واقعا این X10 گوشی فوق العاده ای بود اولین گوشی اندرویدیم همین گوشی بود میتونم بگم بهترین کیفیت رو داشت که هیچ گوشی ای جرات نزدیک شدن بهش نداشت زمان خودش دوربین این گوشی خیلی فوق العاده بود. چه روزایی با این گوشی گذروندیم. 🙂

    پاسخ

  22. واقعا یادش بخیر اونروزا.خیلی گوشی قشنگی بود.
    .
    .
    .
    .
    .
    الکی مثلا من اونزمان X10 داشتم.(به ما حلب خالی هم نمیدن). D:

    پاسخ

    مصطفی گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۸:۵۴

    اگه تو شارژ با گوشی کار کنم باطری خراب میشه ؟!
    گوشیم Z

    پاسخ

    aliasghar گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۳۰

    سلام دوست عزیز اگه تو شارژ باهاش کار کنید خراب نمیشه ولی به مرور زمان باطریش ضعیف میشه یعنی بهتره که بزارید شارژ شه بعد ازش استفاده کنید

    پاسخ

    Amin گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۵۶

    386?

    o m i d گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۵۱

    396
    مگه داریم
    مگه میشه

    پیتر جکسون ( تیم برتون سابق ) گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۹:۰۱

    تقویم تاریخ…کمتر از شش سال پیش در چنین روزی در دیدگاه های کاربران اکسپریان:
    اکبر جوجه باز گفته: وای عجب پرچمداری…عجب دوربینی…
    حسن قلی یارگفته: سی پی یو نگو ابر کامپیوتر بگو….
    لینچانگ ( یعنی خودم در اون زمان ) گفته: دیگه باید 6600 ام رو بدم بره اینو بخرم… یعنی میشه…

    پاسخ

  23. یادش بخیر،گوشی باحالی بود

    پاسخ

    AIWA SONY گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۲۴

    من این گوشی رو 950 تومن خریدم تا یک سال داشتمش. در ضمن اون زمان آندروید از دوربین جلو پشتیبانی نمبکرد و به همین خاطر سونی تو محصولاتش از دوربین جلو استفاده نمبکرد

    پاسخ

    مقداد گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۲:۳۱

    سلام مدیر جان اگه اپدیت زد تو 02بیاد اطلاع رسانی میکنید
    تشکر میکنم از سایت خوبتون واقعا برای خریدارن سونی یه امتیاز که همچین سایتی با چنین جوانان فعالی داره میشه گفت از همه ی سایتهای تخصصی اکسپریا در جهان بهتره
    ممنوم
    بازم ممنون
    قالب جدیدتون هم عالی خدا قوت

    پاسخ

    ya30n kqz گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۰:۲۷

    من x10 mini proداشتم اون موقع کسی نمیدونست اندروید چیه. یادش بخیر با کیبوردش خییییییییییلی حال می کردم

    پاسخ

    M2aqua گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۴۵

    منم داشتم ، خیلی دوسش داشتم

    پاسخ

    hamidxkhaleghi گفته:
    ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۲۱:۵۱

    سلام دوستان من یه شارژر زد3 خریدم ولی سرش شبیه شارژر زد2 مادرمه !! o.O
    شارژر زد3 فرق داره یا مشکلی نیست که باهاش شارژ کنم ؟

    پاسخ

    Amir گفته:
    ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۰۰:۳۴

    وقتی اسم سونی میاد همه یاد اکسپریا میوفتن خخخخ با این که من خودم فن سونیم ولی با این حرفشون کاملاً مخالفم به نظر من تا اسم سونی میاد همه یاد پلی استیشن میوفتن که الان سونی تو اوج قدرته نه تو موبایل که سونی هنوز کار داره( من خودم زد 3 دارم ولی قبول دارم که سونی کار زیاد داره)

    پاسخ

    Ajinn گفته:
    ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ساعت: ۱۳:۳۴

    من این گوشی رو هم داشتم طراحیش خیلی باحال بود ولی دوربینش افتضاح بود.من عکساش رو هنوز هم دارم.سرعتش هم به نسبت بقیه خیلی پایین بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here