بررسی قیمت گذاری ایکس باکس در برابر پلی استیشن

0
۳۱,۸۵۴

جنگ بر سر قیمت گذاری کنسول های نسل نهمی بازی های رایانه ای مدت ها بود که ادامه داشت و بلاخره مایکروسافت این جنگ را به پایان رساند. مایکروسافت ابتدا دست دست می کرد و اکنون می دانیم که نسل بعدی کنسول ها به چه میزان میارزند. این هفته و پس از گذشت 15 ماه از منتشر کردن اطلاعات اولیه کنسول های نسل بعد، مشخص شد که دو کنسول ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس رسما در دهم نوامبر (20 آبان) با پایه قیمتی 299 دلار روانه بازار خواهند شد.

سوالات زیادی باقی می مانند، مثلا آیا نسخه 299 دلاری ایکس باکس سری اس واقعا تجربه نسل بعدی را به کاربر منتقل خواهد کرد؟ چرا که این کنسول یک سوم قدرت پردازشگر گرافیکی کنسول 499 دلاری ایکس باکس سری ایکس و نصف قدرت پردازشگر گرافیکی پلی استیشن 5 را در اختیار دارد. (هر دو کنسول از معماری RDNA 2 شرکت AMD بهره می برند.)

اما بزرگترین سوال این است که پلی استیشن چه واکنشی نشان خواهد داد؟

یک دلیل احتمالی وجود دارد که هم سونی و هم مایکروسافت بیش از یک سال ما را معطل نگاه داشته اند (اگر بخاطر بیاورید سونی وجود PlayStation 5 را در اکتبر 2019 تایید کرد). احتمالا آنها درگیر این مبارزه شده اند زیرا هیچ یک از شرکتها نخواسته اند قیمت خود را ابتدا مشخص کند و قصد داشته اند تا حد امکان از این موقعیت استفاده کنند. در صورتی که قیمت شما بالاتر از رقیب باشد، آنها می توانند با ارائه قیمت کمتر شما را زمین گیر کنند. در صورتی که قیمت شما پایین تر از رقیب باشد محصول خود را با ضرر می فروشید. در سال 2013 وقتی سونی تصمیم گرفت تا کنسول پلی استیشن 4 را صد دلار زیر قیمت ایکس باکس وان بفروشد، ضربه عظیمی به رقیبش وارد شد.

اما اکنون که مایکروسافت قیمت کنسولش را فاش کرده دلیلی ندارد که سونی مانع آنها شود. سوال این است که سونی چقدر باید کنسولش را پایین تر قیمت گذاری کند و مردم تا چه حد توانایی خرید آن را دارند، زیرا 299 دلار یک قیمت شروع باور نکردنی است که به نظر رسیدن به آن غیرممکن است.

بیایید 299 دلار در نظر بگیریم. از نظر تاریخی، “کنسول نسل بعدی” از زمان ایکس باکس 360 بیشتر از 299 دلار هزینه نداشته است و فقط اگر نسخه “Core” را انتخاب کنید که هارد دیکس را از کنسول حذف کرده است می توانید قیمت پایین تری برایش بپردازید. در غیر این صورت، از زمان ایکس باکس اورجینال و پلی استیشن 2 این اتفاق نیفتاده است و در همان زمان و همانطور که مجله Kotaku به طور واقعی اشاره کرد حتی آن زمان: با توجه به نرخ تورم، هر کدام از کنسول ها 450 دلار قیمت گذاری می شدند. در حالی که نینتندو سوییچ، Wii U ،Wii ،GameCube و N64 با نرخ تورم مطابقت داشته اند و هزینه هر کدام به پول امروزی 300 دلار است.

بررسی قیمت گذاری ایکس باکس در برابر پلی استیشن

(299 دلار نیز به اندازه ای کم است که شما نمی توانید فقط یک کامپیوتر مخصوص بازی با همان قیمت تهیه کنید چرا که درایو SSD 512 گیگابایتی NVMe در ایکس باکس سری اس فقط یک ششم بودجه را تشکیل می دهد و یک کارت گرافیک میان رده از سال 2017 هنوز بیش از 140 دلار قیمت دارد.)

در همین حال، قبلا سوالاتی در مورد توانایی سونی در فروش پلی استیشن 5 با قیمت کمتر از 500 دلار یعنی حتی کمتر از 300 دلار وجود داشته است. در ماه فوریه و بار دیگر در ماه آوریل، تاكاشی موچیزوكی، روزنامه نگار صنعت بازی های بلومبرگ گزارش داد كه افزایش قیمت حافظه سونی را مجبور می كند قیمت هایی بالاتر از پلی استیشن 4 یا پلی استیشن 4 پرو را در نظر بگیرد، با یك تخمین ساده می توان فهمید که ساخت این کنسول برای سونی 450 دلار هزینه در بر دارد.

و در حالی که به نظر می رسد سونی موفق شده است تولید پلی استیشن 5 را 50 درصد افزایش دهد (تا مارس 2021 به 10 میلیون کنسول برساند)، سونی هنوز در حال حل مشکل محدودیت هاست و برای پیش خرید کنسول باید دو هفته منتظر بمانید.

اما قبل از اینکه پلی استیشن 5 را از نظر قیمت با ایکس باکس مقایسه کنیم، مزایای سونی را نیز باید در نظر بگیریم. مثلا اینکه هر دو نسخه دیجیتالی و عادی کنسول سونی از کنسول 300 دلاری مایکروسافت ارزان تر است، سابقه موفقیت های انحصاری اخیر سونی (مانند Spider-Man و Horizon Zero Dawn، که هر دو دنباله ای بر روی کنسول پلی استیشن 5 دارند). علاوه بر این، مایکروسافت در زمان عرضه کنسولش به بازار هیچ محصول قوی در اختیار ندارد.

بررسی قیمت گذاری ایکس باکس در برابر پلی استیشن

من در تاریخ 23 ژوئیه و بعد از تماشای شوکیس مایکروسافت به این فکر کردم که دلیل خوبی برای خرید ایکس باکس وجود ندارد، زیرا بازی های مهم آنها برای رایانه های شخصی هم موجود است. برخی نیز برای ایکس باکس وان هم عرضه می شوند. بسیاری از آنها از طریق سرویس بازی xCloud مایکروسافت از طریق تلفن های اندرویدی نیز قابل بازی هستند. و یک سوال جدی تر اینکه که آیا برخی از بزرگترین بازی های برند ایکس باکس حتی تا دو سال پس از عرضه کنسول در دسترس خواهند بود؟

علاوه بر این، زمانی که بلومبرگ از مشکلات قیمت گذاری پلی استیشن 5 خبر داد، سونی هنوز اعلام نکرده بود که دو کنسول را در این تعطیلات عرضه می کند، و این احتمال وجود دارد که نسخه بدون دیسک این کنسول با قیمت گذاری متفاوت برگ برنده آنها باشد.

تنها تفاوت این دو کنسول در حدف شدن درایو بلو-ری آنهاست که مایکروسافت همین کار را ایکس باکس وان انجام داد و تنها 50 دلار از قیمت کنسول کم شد.

هر کس که نسخه دیجیتالی کنسول سونی را بخرد سود بیشتری به این شرکت می رساند، زیرا به جای Amazon ،Target ،GameStop یا موارد دیگر، بازی ها از طریق فروشگاه PlayStation به فروش می رسد. بازی های دیجیتالی نیز قابل فروش نیستند، بنابراین خریداران بیشتری مجبورند آنها را با قیمت های جدیدتر خریداری کنند. حتی کسانی که دیسک را ترجیح می دهند ممکن است دیسک های دست دوم کمتری را در بازار پیدا کنند زیرا خریداران دیجیتال مجبور نیستند در GameStop بازی ها را با تخفیف بفروشند.

لحظه ای تصور کنید که سونی نسخه دیجیتالی کنسولش را 400 دلار و نسخه مجهز به دیسک را با همان قیمت 500 دلاری یا حتی 550 دلار بفروش برساند، سونی و خبرنگاران، کنسول 300 دلاری مایکروسافت را به خاطر توانایی ضعیف ترش در اجرای بازی های مولتی پلتفرم مانند Call of Duty Black Ops: Cold War به شدت مسخره خواهند کرد. چرا که تفاوت فقط 100 دلار خواهد بود.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here