لقب شناسی اکسپریا، قسمت چهارم: کالبدشکافی اسم رمز گوشی اکسپریا E5

6
۴,۲۵۷

Sony-Xperia-E5-Entry-Level-Android-Smartphone-2

اگر در طی روزهایِ اَخیر با سایت تخصصی اکسپریا همراه بوده باشید، حتماً در جریان هستید که سری مقالات جدید و جذابی تحت عنوان لقب شناسی اکسپریا آغاز کرده ایم و اَکنون در چهارمین روز این کالبدشکافی به سر میبریم. دیروز و در کالبدشکافی اسم رمز تنهاترین و قدرتمندترین فَبلِت سلفی محور سونی از خانواده X مطالب جالبی را مورد بررسی قرار دادیم، که برایِ یادآوری قسمتی از مقاله دیروز را در ابتدا برایِ شما همراهان همیشگی خواهیم آورد:

یوکلِلی که به هاوایی Ukulele خوانده میشود، یک ساز زهی و زیرمجموعه‌ ای از خانواده گیتار است. خاستگاه یوکللی از سدهٔ ۱۹ و زمانی بود که پس از ورود گیتار توسط پرتغالی‌ ها به هاوایی، مردم هاوایی شکل ویژه‌ ای از گیتار را برای خود ساختند. یوکللی در اوایل سده بیستم در ایالات متحده آمریکا محبوبیت زیادی یافت و پس از کانادا به دیگر نقاط جهان نیز راه یافت.

 

– برایِ خواندن این مقاله جذاب به این مطلب مراجعه کنید.

امروز و در قسمت چهارم سری مقاله هایِ لقب شناسی اکسپریا، به سراغ یک میهمان ناخوانده آمده ایم. شاید کمتر کسی حتی فکرش را میکرد که سونی در سال 2016 و با معرفی خانواده X، مجدداً سراغ خانواده گوشی هایِ پایین رده خود از سری E برود. اما سونی یکبار دیگر به همه ثابت کرد که هیچکس نمیتواند راه و رسم این کمپانی متفکر ژاپنی و حرکات آینده آن را پیش بینی کند.

این کمپانی با معرفی گوشی اکسپریا E5 تقریباً معادلات تمام جهانیان درباره منحصر به فرد شدن گوشی هایِ خانواده اکسپریا و تجمیع خانواده هایِ مختلف در خانواده ای با نام خانواده X را تا حدود بسیار زیادی دچار لغزش کرد. شاید اگر این کمپانی ژاپنی سال گذشته دست به معرفی این گوشی هوشمند میزد، برایِ همه بسیار این موضوع قابل هضم بود؛ اما معرفی اکسپریا E5 در سال 2016 شوک بسیار بزرگی به رسانه ها وارد کرد.

فی نهایه و با تمامی کش و قوس هایی که پیرامون معرفی این گوشی در رسانه ها صورت گرفت، سونی جدیدترین و قدرتمندترین پایین رده خود را در سال 2016 روانه میدان رقابت کرده است و عرضه این گوشی هوشمند از چند وقت دیگر در سراسر دنیا آغاز خواهد شد. اما امروز قصد داریم اسم رمز گوشی اکسپریا E5 سونی را کالبدشکافی کنیم و ببینیم آیا پشت پرده نامگذاری این گوشی هوشمند نیز اسراری نهفته است یا خیر.

همانطور که در مطلب ابتدایی پیرامون اَلقاب گوشی هایِ اکسپریا در سال 2016 اشاره شد، سونی برایِ تنها گوشی پایین رده خود از خانواده E، لقب Bassoon را انتخاب کرده است. سونی همچون 3 عضو دیگر خانواده X خود، برایِ گوشی اکسپریا E5 از لقبی موسیقایی استفاده کرده است. لقب این گوشی هوشمند از رویِ ساز قره نی یا همان کلارینت گرفته شده است.

اما قره نی چیست؟ قره نی سازی انتقالی است و باید گفت انواع مختلفی از این ساز ساخته شده که هر یک با فاصله ای دیگر، انتقالی هستند. قره نی از دسته سازهایِ یک زبانه ای است و متشکل است از یک لوله اُستوانه ای، که انتهایِ آن کمی مخروطی شده است. این ساز را در زبان انگلیسی Bassoon می‌نامند و نام دیگر آن کلارینت است و شباهت بسیار زیادی به فلوت ما دارد.

JP191-Basson-INSTRUMENT-SHOT1

قره نی همچنین از نوع سازهایِ بادی است، اما بازه صدایِ آن بسیار بیشتر از سایر سازهایِ بادی است؛ به همین دلیل برخی از موسیقیدانان آنرا مادر سایر سازهایِ بادی میدانند، چون قادر به تولید صداهایِ با فرکانس بسیار زیاد است. تاریخچه این ساز بادی به سال 1650 میلادی برمیگردد و خواستگاه آنرا فرانسه و آغاز معروف شدن آنرا از کشور ایتالیا میدانند.

این ساز تقریباً در تمامی کشورهایِ دنیا و در فرهنگ موسیقی بسیاری از کشورها از دیرباز وجود داشته است و هر جا آنرا با نامی و به سبکی میشناسند. همانطور که اشاره شد، در ایران سالیان سال است که آنرا با نام نی یا فلوت میشناسیم و در موسیقی حرفه ای و مدرن، همان نام قره نی یا کلارینت را برایِ آن به کار میبرند.

اگر تا کنون متوجه شده باشید، تا حدودی دلیل نامگذاری گوشی اکسپریا E5 سونی برایِ ما آشکار شده است. نی را بسیاری ساز گرم و خوش نوا میدانند، که ارتباط عمیقی با روح و جسم انسان ایجاد میکند و با توجه به اینکه از وزن کم و ظاهری جمع و جور بهره میبرد، اما صدایی غنی و تجربه شنیداری بینظیری را برایِ شنوندگان رقم میزند.

sony-e5-6-w7821

هدف سونی از نامگذاری اکسپریا E5 همچون سایر محصولات خانواده X تا حدودی روشن است. نامگذاری این گوشی هوشمند جمع و جور و کم ادعا، اما قدرتمند در باطن ما را یاد همان قره نی یا کلارینت یا فلوت می اندازد. این گوشی هوشمند 5 اینچی با قیمت بسیار مناسب و امکانات خوب خود میتواند محبوبیت خاصی در بین گوشی هایِ پایین رده دنیا به دست آورد و سونی اُمید دارد به واسطه این گوشی هوشمند در بازار گوشی هایِ پایین رده، سهمی کم اما مفید برایِ خود به دست بیاورد.

اکسپریا E5 بر خلاف سایر گوشی هایِ اکسپریا از تنوع کمتری در مدل هایِ خود برخوردار است و تنها در دو مدل با کدهایِ F3311 و F3313 به بازار عرضه میگردد. از این دو، مدل F3311 تک سیم کارت و مدل F3313 نیز دو سیم کارت است، که احتمالاً مدل دوم به عنوان نسخه دو سیم کارت اکسپریا E5 در بازار ایران عرضه خواهد شد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

6 دیدگاه ها

  1. عالی عالی و بازم عالی بود سینای عزیز خیلی لذت بردم سونی حتی لقب هایی که انتخاب می کنه با اصالت هست ماشالاه برا اقای پایدار و سونی و من

    پاسخ

  2. باسلام و احترام خدمت مدیران سایت و باتشکر از مطالب خوبتون.میخواستم خواهش کنم در کنار اخبار و مطالبی از ایندست که همیشه میذارید چقدر خوب میشد آگه برنامه های خوب و کاربردی اندرویدی را هم معرفی (حداقل) و لینک دانلود بذارید.مثل تمهایی که گهگدار میذارید. باسپاس.

    پاسخ

  3. “سونی یکبار دیگر به همه ثابت کرد که هیچکس نمیتواند راه و رسم این کمپانی متفکر ژاپنی و حرکات آینده آن را پیش بینی کند”
    با اینجای متن حال کردم 😀

    آقای پایدار مجددا سپاس و خسته نباشید 🙂

    پاسخ

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت: ۰۱:۳۴

    سلامت باشی رضا جان …
    خُداروشکر که لذت بردید
    🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here