مدیاتک از چیپست میان رده Dimensity 700 رونمایی کرد؛ 5G برای گوشی های ارزان قیمت

0
۲۲,۹۲۶

در تاریخ یازده نوامبر (21 آبان) ، شرکت تایوانی مدیاتک از سیستم روی چیپ دایمنسیتی 700 خود رونمایی کرد. در این چیپ از پردازنده ای هشت هسته ای استفاده شده است ، که شامل دو هسته بزرگ Arm Cortex-A76 با سرعت 2.2 گیگاهرتز می شود. این چیپ همچنین از دوربین اصلی با کیفیت 64 مگاپیکسلی و حالت Night Shot پشتیبانی می کند. تلفن همراه هوشمندی که به این چیپ مجهز شود قادر خواهد بود تا با نرخ تازه سازی 90 هرتز نمایشگر به فعالیت بپردازد. در بحث ارتباطات نیز ، چیپ دایمنسیتی 700 از شبکه 5G به صورت تجمیع فرکانس (dual carrier aggregation (2CC 5G-CA)) و دوال استندبای پشتیبانی می کند.

فناوری ساخت Mediatek Dimensity 700

جدیدترین پردازنده میان رده شرکت مدیاتک از فناوری ساخت 7 نانومتری بهره می برد. هدف از ساخت آن بازار گوشی های میان رده و اتصال به شبکه پر سرعت 5G است و این شرکت اعلام کرده که دیگر قصد تولید سیستم های روی چیپ 4G را ندارد. با عرضه چیپست دایمنسیتی 700 به بازار ، گوشی های میان رده مجهز به فناوری 5G تعدادشان زیاد شده و از این رو قیمت سایر گوشی ها نیز کاهش پیدا می کند.

با تمامی این اوصاف ، سیستم روی چیپ Dimensity 700 از معماری هشت هسته ای بهره می برد که در آن شاهد استفاده از 2 هسته با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز + 6 هسته با سرعت 2.0 گیگاهرتز هستیم. پردازنده گرافیکی Mali-G57MC2 با قدرت 950 مگاهرتز نیز وظیفه پردازش بخش های گرافیکی را بر عهده دارد.

ویژگی های سیستم روی چیپ Mediatek Dimensity 700

تکنولوژی ذخیره انرژی MediaTek 5G UltraSave: از آنجایی که فناوری 5G مصرف بالای زیادی دارد ، شرکت مدیاتک با استفاده از این تکنولوژی در صدد حل مشکل مصرف انرژی آن بر آمده است و در نهایت عمر باتری گوشی افزایش خواهد یافت. این فناوری شامل تشخیص هوشمند اجزاء شبکه ، تشخیص محتوای OTA ، تخصیص پویای پهنای باند BWP و مدیریت انرژی C-DRX و … است. این تکنولوژی ها می توانند به صورت هوشمند مدیریت ارتباطات 5G را کنترل کرده و در نهایت مدت زمان ماندگاری شارژ بیشتری را بر روی شبکه 5G برای کاربران به ارمغان بیاورند.

نرخ تازه سازی 90 هرتز نمایشگر: پشتیبانی از نمایشگر فول رزولوشن +FHD و نرخ تازه سازی بالای نمایشگر ، کاهش انیمیشن های نمایشگر ، تغییر وضعیت صفحات ، سایه ایجاد شده در حین تکان دادن آیکن ها و قفل شدن صفحه نمایش به هنگام بازی و تجربه کاربری روان برای کاربر نهایی.

پشتیبانی از سنسور دوربین 64 مگاپیکسلی و حالت Night Shot: این سیستم روی چیپ اکنون می تواند از دوربین های اصلی 48 یا 64 مگاپیکسلی مچهز به سنسور هوش مصنوعی تشخیص عمق ، پردازش رنگ با کمک هوش مصنوعی و زیباسازی چهره با AI پشتیبانی کند. شتاب دهنده سخت افزاری تعبیه شده درون این چیپ می تواند علاوه بر کاهش نویز تصاویر ، حتی در شب نیز تصاویر با کیفیتی و بدون نویزی را برای کاربر ثبت نماید.

سازگاری با انواع دستیاران صوتی: پشتیبانی از علی بابا ، آمازون ، بایدو ، گوگل ، تنست و سایر دستیاران صوتی جهانی.

کارایی و چالش های مدیاتک

مدیاتک با تراشه های تقلبی شروع به کار کرد و در حال حاضر در بازار تراشه های گوشی های هوشمند 5G با کوالکام رقابت می کند. با این حال ، باید بیان کنیم که کوالکام از مزایای بیشتری در جایگاه تراشه های سطح بالا برخوردار است ، اما آنها همچنان به فشاری های خود در بخش گوشی های سطح پایین و میان رده ادامه می دهند. MediaTek امسال از ارتقاء تکنولوژی 4G به 5G بهره برده و به طور متوالی تعدادی تراشه را برای پلتفرم گوشی های هوشمند پایین رده و پرچمدار راه اندازی کرده است. از ابتدای سال جاری ، مدیاتک پتلفرم های دایمنسیتی 1000 و 1000 پلاس ، 700 و 720 و 800 و 820 را تا کنون عرضه کرده است. علاوه بر این ، شایعاتی وجود دارد که مدیاتک به زودی از دو سیستم روی چیپ دایمنسیتی 400 و 600 برای گوشی های پایین رده رونمایی خواهد کرد.

در حال حاضر تراشه های MediaTek (مانند Dimensity 720) قبلا در گوشی های هواوی ، شیائومی و OPPO ظاهر شده اند. اما محصولات مدیاتک که به طور کلی توسط سازندگان بزرگ و اصلی تلفن های هوشمند انتخاب می شوند ، هنوز بر روی گوشی های پایین رده نصب می شوند.

با این حال ، مدیاتک چشم پوشی از بازار تراشه های شاخص را رها نکرده است. ما قبلا گزارش داده بودیم که مدیاتک پردازنده Dimensity 2000 را نیز با روند 5 نانومتری در سه ماهه دوم سال آینده عرضه خواهد کرد. این بدان معناست که مدیاتک که به فناوری 5G به چشم یک فرصت بازگشت نگاه می کند ، در بخش گوشی های پرچمدار با کوالکام به صورت مستقیم رقابت خواهد کرد.

مدیاتک از چیپست میان رده Dimensity 700 رونمایی کرد؛ 5G برای گوشی های ارزان قیمت

علاوه بر گسترش گسترده خط تولید تراشه که دامنه کامل قیمتی را پوشش می دهد ، مدیاتک ممکن است همکاری و سفارشی سازی عمیقی با تولیدکنندگان گوشی های هوشمند از جمله شیائومی انجام دهد.

با توجه به شناسایی تولید کنندگان اصلی تلفن های هوشمند ، اطلاعات درآمد سومین گزارش مالی MediaTek در سال جاری بهبود یافته است. همانطور که گزارش نشان می دهد ، درآمد MediaTek برای سه ماهه 97.275 میلیارد دلار تایوان (تقریبا 3.41 میلیارد دلار) بوده است که سالانه 44.7 درصد افزایش داشته است. سود خالص 13.367 میلیارد دلار تایوان (تقریبا 0.47 میلیارد دلار) بوده که سالانه 93.7 درصد افزایش داشت. همه داده ها نشان می دهند که مدیاتک اکنون به بالاترین حالت سود دهی خود رسیده است.

چیپ های مدیاتک اکنون همه جا هستند

مدیر عامل شرکت مدیاتک ، کای لیکسینگ (Cai Lixing) گفته که از نظر درآمد ، “مدیاتک در حال حاضر چهارمین شرکت بزرگ طراحی IC در جهان ، با تخمین سرمایه گذاری تحقیق و توسعه بیش از 2.5 میلیارد دلار در سال 2020 است.”

پیش از این ، مدیاتک بازسازی هایی انجام داد و به سه بخش عمده تقسیم شد: ارتباطات بی سیم ، دستگاه های هوشمند و خانه های هوشمند. از منظر درآمد ویژه ، به دلیل رشد محموله های تلفن های هوشمند 5G ، سهم درآمد مشاغل “تلفن های هوشمند و تبلت” مدیاتک در این سه ماه افزایش یافته است ، از 30٪ و 35٪ در سال گذشته به 43٪ و 48٪ درصد رسیده است. مدیاتک تخمین می زند که تلفن های هوشمند 5G بیش از دو برابر رشد سالانه در سال 2021 رشد خواهند داشت.

علاوه بر پلتفرم تلفن های هوشمند ، مدیاتک همچنین دو چیپست را برای نسل بعدی کروم بوک عرضه کرده است: MT8192 با فناوری ساخت 7 نانومتری و MT8195 با فناوری ساخت 6 نانومتری. آنها عمدتا در نمایشگرهای هوشمند ، رایانه های لوحی (تبلت) و سایر پایانه های دستگاه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here