مشخصات اندروید 10 و برخی قابلیت های آن توسط گوگل اعلام شد

    0
    ۵,۸۸۹

    در کنفرانس I/O توسعه دهندگان، امروز شرکت گوگل اطلاعات جدیدی از نسخه بعدی سیستم عامل اندروید را که هم اکنون بر روی بیش از 2.5 میلیارد دستگاه در سراسر دنیا فعال است با خبرنگاران و مراجعین به اشتراک گذاشت. این نسخه 10 از سیستم عامل اندروید است اما شرکت سازنده تاکنون اطلاعاتی از نام اصلی آن را فاش نساخته است. به همین دلیل، ما نام آن را اندروید 10 Q در نظر می گیریم.

    اندروید Q با خبر پشتیبانی از قابلیت های مخصوص به گوشی های تاشو از راه می رسد. این سیستم عامل جدید به واسطه ویژگی به نام Screen Continuity قادر است تا با قابلیت های خاص و ابعاد صفحه نمایش های تاشو سازگاری داشته باشد و به شما این امکان را بدهد تا از گوشه گوشه آنها استفاده کنید. اندروید Q همچنین از تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات سیار 5G نیز پشتیبانی می کند.

    گوگل امسال اقدام به اصلاح ژست های حرکتی مخصوص به نوار ناوبری کرده است و این بدین معنیست که آنها در نهایت از شر این نوار کاربری خلاص شده اند. این بار ژست های حرکتی مخصوص تمام صفحه نمایش بوده و با تکیه بر همین قابلیت قادر خواهید بود از کل صفحه نمایش در برنامه های کاربردی خود استفاده کنید. کافیست انگشت دست خود را به بالا بکشید تا به صفحه اصلی هدایت شوید، انگشت خود را بر روی صفحه نمایش بالا کشیده و نگاه دارید تا آخرین برنامه های باز شده را مشاهده کنید و با کشیدن انگشت بر روی لبه های سمت راست و چپ صفحه نمایش به صفحه قبلی مراجعه کنید.

    عنوان زنده (Live Caption) قابلیت جدیدی است که توسط سیستم یادگیری ماشینی گوگل به آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید اضافه شده و برای کاربران ناشنوا ویژگی بسیار مهمی محسوب می شود. این قابلیت می تواند عنوان هر چیزی را برای شما به صورت زنده به نمایش در بیاورد. این قابلیت برای تمامی محتوای قابل پخش مبتنی بر سیستم عامل قابل اجرا بوده مانند: موسیقی، ویدیو، پادکست و پیام های صوتی. به محض تشخیص صدا، عنوان آن بر روی صفحه ظاهر می شود. این ویژگی نیازی به ارتباط اینترنتی نداشته و هیچ کدام از داده های مربوط به آن به خارج از گوشی شما هدایت نخواهد شد.

    همچنین با تکیه بر سیستم یادگیری ماشینی، گوگل این بار قابلیت پاسخ هوشمند (Smart Reply) را برای سیستم عامل اندروید Q به ارمغان آورده است. این قابلیت به صورت کاملا یکپارچه برای تمامی اپلیکیشن های پیام رسانی مبتنی بر این سیستم عامل کار می کند و می تواند در پاسخ دهی به پیام های شما جواب های هوشمندانه ای را ارسال کند. علاوه بر این، شما می توانید فرمان های مختلفی را از این طریق اجرا کنید. به طور مثال اگر کسی برای شما یک آدرس را ارسال کند، دیگر نیازی نیست پیام را باز کنید، با یک لمس شما به صورت مستقیم وارد برنامه نقشه گوگل خواهید شد. هیچ کدام از داده های مربوط به این قابلیت نیز به خارج از گوشی شما هدایت نخواهد شد.

    تم تاریک نیز به این سیستم عامل آمده و به صورت خودکار در صورت فعال سازی قابلیت صرفه جویی در مصرف باتری فعال خواهد شد. همچنین می توانید آن را به وسیله یک دکمه مخصوص تنظیم کنید. این ویژگی نه تنها محیط سیستم عامل را تاریک می کند که حتی می تواند با اپلیکیشن هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند نیز هماهنگ شود. از طرف دیگر، توسعه دهندگان می توانند با استفاده از قابلیت Force Dark اندروید را مجبور کنند تا یک نسخه تاریک از برنامه مورد نظر خود را ایجاد کند.

    اندروید Q دارای بیش از 50 ویژگی متمرکز بر حریم خصوصی و امنیت کاربران است که این بار جایگاه خاص و مهمی در بخش تنظیمات اندروید به دست آورده اند. همچنین یک ابزار دیگر برای شفاف سازی استفاده از ویژگی موقعیت مکانی برای این سیستم عامل در نظر گرفته شده است، چرا که این ویژگی بسیار شخصی محسوب می شود. بنابرین در صورتی که برنامه ای دسترسی به موقعیت مکانی شما داشته باشد و شما اخیرا از آن استفاده نکرده باشید، هشداری در این زمینه دریافت خواهید کرد. همچنین اندروید این بار سه انتخاب مناسب برای دسترسی به موقعیت مکانی شما در برنامه را در اختیار شما قرار خواهد داد که عبارتند از: دسترسی به موقعیت مکانی برای همیشه، دسترسی به موقعیت مکانی فقط برای این برنامه و عدم دسترسی به موقعیت مکانی. تنظیمات موقعیت مکانی نیز اکنون دارای جایگاه مهمی در منوی تنظیمات گوشی است.

    با استفاده از پروژه جدید Project Mainline، برخی از اجزا سیستم عامل در پس زمینه و بوسیله Google Play، بدون نیاز به راه اندازی مجدد تلفن همراه یا بروز رسانی های ارائه شده توسط سازندگان آپدیت خواهند شد. ظاهرا این قابلیت باعث بروز رسانی سریع تر ویژگی های امنیتی، حریم خصوصی و ظاهری سیستم عامل خواهد شد. جزئیات مربوط به این پروژه هم اکنون ناچیز است تنها می توان گفت که تک تک بخش های سیستم عامل می تواند بدین صورت بروز رسانی شود و این چیزییست که گوگل از مدت ها پیش آن را برای گوشی های غیر پیکسلی وعده داده بود.

    قابلیت Focus Mode نیز اواخر سال جاری برای اندروید Q و همچنین اندروید 9 Pie عرضه خواهد شد. این قابلیت قادر است تا تمرکز شما را بر روی برنامه ای که در حال استفاده از آن هستید افزایش دهد، بدون آنکه اعلانات سایر برنامه ها برای شما مزاحمتی ایجاد کنند. کافیست ابتدا یک برنامه را انتخاب کرده و با روشن کردن این قابلیت تمامی اعلانات مزاحم تا زمان غیر فعال کردن ویژگی Focus Mode مخفی می شوند.

    Family Link ویژگی دیگریست که به والدین اجازه می دهد تنظیمات خاصی را بر روی دستگاه هایی که به ویژگی Digital Wellbeing مجهز هستند اعمال کنند. این قابلیت با عرضه سیستم عامل اندروید Q فعال خواهد شد. زمانی که شما گوشی خود را در اختیار فرزندتان قرار می دهید، Family Link فعال شده و شما به وسیله حساب کاربری خود می توانید برنامه های بازدید شده را مشاهده کنید، محدودیت زمانی برای آنها در نظر بگیرید، زمان استفاده از برنامه ها را مشاهده کرده و حتی زمانی برای خواب فرزندتان در نظر بگیرید. در سیستم عامل اندروید Q همچنین قادر خواهید بود تا مدت زمان خاصی برای استفاده از یک برنامه را تا قبل از ساعت خواب برای فرزند خود مشخص کنید.

    نسخه بتا و آزمایشی اندروید Q از امروز برای 21 گوشی هوشمند از 13 برند مختلف در دسترس خواهد بود و این شامل تمامی گوشی های خانواده Pixel نیز می شود.

    [تعداد: 0    میانگین: 0/5]

    دیدگاهتان را بنویسید

    لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
    Please enter your name here