مشخصات PS5 سونی منتشر شد | جدیدترین اطلاعات از کنسول بعدی سونی

2
۸,۹۴۶

با اینکه کنسول PS5 شرکت سونی به هیچ عنوان امسال عرضه نخواهد شد، اما اطلاعات جدیدی از آن منتشر شده است که خبر دل گرم کننده ای برای هواداران این شرکت ژاپنی خواهد بود. در جریان برگزاری یک کنفرانس در مورد استراتژی این شرکت در قبال ارائه کنسول جدید سونی، این کمپانی لیستی از تمامی اطلاعاتی که تا کنون از کنسول پلی استیشن 5 در اختیار ما قرار گرفته است را منتشر کرده و یکی از نکات مهم این لیست تایید شدن قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل های قبلی کنسول های عرضه شده توسط شرکت سونی یا همان backwards compatibility می باشد. از آنجایی که معماری فعلی کنسول PS4 با معماری کنسول نسل آینده شرکت سونی یعنی پلی استیشن 5 یکسان می باشد، خریدارن این کنسول قادر خواهند بود تا تمامی بازی های ارائه شده بر روی کنسول PS4 را به همراه بازی های ارائه شده برای پلی استیشن VR را در کنسول جدید خود تجربه نمایند.

“ما از ویژگی پشتیبانی از نسل گذشته (backwards compatibility) کنسول جدیدمان به عنوان اهرمی برای سوق دادن کاربران به نسل جدید دنیای سرگرمی استفاده خواهیم کرد و نوید اجرای بازی های یکپارچه و سریع تر را به کاربرانمان می دهیم.” شرکت سونی قصد دارد تا از موفقیت بازی های کنسول پلی استیشن 4 خود برای تشویق کاربران استفاده کرده و آنها را تضمینی برای موفقیت دوباره با کنسول پلی استیشن 5 جلوه دهد. در واقع، آنها قول داده اند که کنسول پلی استیشن 4 همچنان تا سه سال دیگر پشتیبانی خواهد شد و در این مدت بازی های AAA (بازی هایی با بالاترین بودجه توسعه، کیفیت بالای گرافیک و گیم‌ پلی) بیشتری برای این کنسول به اصطلاح “موتور تعامل و سودآوری” عرضه شود. این جمله می تواند بدین معنی باشید که قرار است قیمت تمام شده برای کنسول پلی استیشن 5 در پایین ترین حد خود باشد و وظیفه تامین هزینه ها تا مدتی بر عهده کنسول PS4 باشد.

با این حال، کنسول جدید شرکت سونی همچنان نقطه اشتراک هایی را با کنسول PS4 خواهد داشت. این کنسول نیز قدرت گرفته از پردازنده مرکزی و گرافیکی جدیدی خواهد بود. در مصاحبه ای که مارک سرنی مدیر بخش پلی استیشن با مجله Wired در گذشته داشته است، به این مورد اشاره شده بود که کنسول جدید شرکت سونی از نسل سوم پردازنده های شرکت AMD مبتنی بر معماری Ryzen با هشت هسته پردازشی سفارشی شده به همراه پردازنده گرافیکی داخلی مبتنی بر معماری AMD Radeon Navi این شرکت استفاده خواهد کرد. این پردازنده گرافیکی از قابلیت پردازش جداگانه شعاع نوری تصاویر یا ray tracing نیز پشتیبانی خواهد کرد که هم اکنون تنها می توان در کارت گرافیک های high-end مخصوص رایانه های رومیزی به این قابلیت دست پیدا کرد. همچنین گفته شده که در کنسول جدید شرکت سونی از صدا به صورت سه بعدی نیز پشتیبانی خواهد شد.

علاوه بر این، کنسول پلی استیشن 5 از یک حافظه SSD پر سرعت به عنوان منبع ذخیره اطلاعات خود استفاده خواهد کرد. این حافظه در کنار سایر تجهیزات این کنسول وظیفه ارائه سرعت بسیار بالاتر نسبت به کنسول نسل قبلی سونی در بازی ها را بر عهده خواهد داشت. در این رویداد، سونی نشان داد که چگونه کنسول پلی استیشن 5 در بارگزاری مراحل سنگین بازی Spider-man سرعتی 10 برابری نسبت به پلی استیشن 4Pro دارد.

کنسول جدید پلی استیشن 5 همچنین قابلیت پشتیبانی از بازی هایی با گرافیک و رزولوشن 8K را داشته و همین مورد باعث ورود تلویزیون های با کیفیت 8K به بازار خواهد شد. با این حال، قرار نیست بازی با کیفیت 8K به صورت native (پردازش شده با رزولوشن 8K) برای این کنسول منتشر شود، چرا که این کار حتی از عهده جدید ترین و قدرتمند ترین رایانه های رومیزی روز دنیا نیز بر نمی آید. شاید دلیل محکم دیگری برای کسانی که هنوز هم به صورت صد در صد از خرید بازی های دیسکی دست نکشیده اند این باشد که در کنسول جدید شرکت سونی همچنان از دیسک های بازی پشتیبانی خواهد شد. با این حال هنوز شرکت سونی اعلام نکرده است که علاوه بر دیسک های بازی کنسول پلی استیشن 4 چه دیسک های دیگری بر روی کنسول نسل جدید این شرکت اجرا خواهند شد.

یکی دیگر از اهداف شرکت سونی این است که صاحبان کنسول پلی استیشن 5 استفاده از قابلیت استریم آنلاین بازی ها را به عنوان یکی دیگر از قابلیت های این کنسول در نظر بگیرند. برنامه آنها این است تا کیفیت استریم بازی ها به صورت آنلاین را بهبود داده و کاربران سرویس PlayStation Now، این ویژگی را در کنار خرید بازی ها به صورت دیسکی و دیجیتالی نیز به عنوان یک گزینه جدید در نظر بگیرند. به علاوه، شرکت سونی قصد دارد تا از همکاری اش با شرکت مایکروسافت به عنوان اهرمی استفاده کرده تا رشد بالایی در زمینه بازی ها به صورت استریم آنلاین با سرعت و کیفیت بیشتر را تجربه کند. در هفته ای که گذشت نیز این مسئله مورد بحث رسانه ها بوده و هر دو شرکت مایکروسافت و سونی وعده داده اند تا تکنولوژی را ارائه بدهند که نتیجه آن ارائه بازی ها و محتوای سرگرم کننده آنها از طریق استریم آنلاین با سرعت و کیفیت بالاتر باشد.

با این حال هنوز هم مسائل کوچک و بزرگ زیادی ناشناخته و بی پاسخ مانده است و یکی از چیزهایی که ما از آن مطمئن هستیم به عدم حضور شرکت سونی در نمایشگاه E3 امسال بر خلاف سایر سال های گذشته مربوط می شود. در واقع آنها اصلا قصد ندارد در این زمینه صحبتی کرده و به طور کامل از حضور در مراسم امسال انصراف داده اند.

متاسفانه شرکت سونی همچنان مشخص نکرده است که کنسول جدید پلی استیشن 5 در چه تاریخی عرضه خواهد شد یا اینکه این کنسول برای اولین بار در کدام کشور ها عرضه خواهد شد و قیمت آن چقدر خواهد بود. تمام چیزی که ما از آن مطمئن هستیم این است که این کنسول امسال عرضه نخواهد شد. همچنان باید منتظر باشیم تا شرکت سونی اطلاعات جدید تری را به صورت عمومی منتشر کند.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

2 دیدگاه ها

  1. سونی یعنی تکنولوژی برتر.. دنیا بدون سونی در زمینه تکنولوژی هبچی نیست… خیلی ها در دنیا شادی ها و تفریح های خودشان را به سونی مدیون هستند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here