150700_4404825248077_1975290545_n
همانطور که پیش از این وعده داده بودیم، در فرصتی که در اختیار ما قرار گرفت، مصاحبه ای را با آقای رودیگر آدنباخ، مدیر عامل سونی موبایل خاورمیانه و آفریقا به عمل آوردیم. این مصاحبه در جریان مراسم معرفی گوشی های خانواده Z5 در تهران انجام شد و در آن آقای آدنباخ به سوالات ما که تعدادی از آنها نیز توسط کاربران سایت تخصصی اکسپریا مطرح شده بود پاسخ داد.

رودیگر آدنباخ یکی از مدیران با سابقه و قدیمی سونی است که در زمان همکاری این شرکت با اریکسون نیز سمت های مدیریتی را بر عهده داشت. او هم اکنون به عنوان مدیر عامل سونی موبایل خاورمیانه و آفریقا فعالیت میکند و هفته گذشته نیز برای معرفی گوشی های خانواده اکسپریا Z5 به ایران سفر کرد. آقای آدنباخ در جریان این مصاحبه بسیار خوش برخورد بودند که لذت هم صحبتی با او را برای ما دو چندان میکرد.

مصاحبه با آقای آدنباخ بسیار جالب آغاز شد چرا که پیش از طرح اولین سوال از جانب ما او پیش دستی کرد و سوالی را از ما پرسید. او دلیل علاقه ما به سونی و گوشی های اکسپریا را جویا شد. پس از آن به گوشی اکسپریا Z2 که در اختیار ما قرار داشت نگاهی کرد و به تمجید از این گوشی پرداخت و آن را یکی از موفق ترین محصولات سونی دانست که هنوز هم در بازار طرفداران زیادی دارد. بعد از این نوبت به ما رسید تا سوالات خود را از آقای آدنباخ بپرسیم. ما هم سعی کردیم با سوالات متنوع و جذاب، مصاحبه ای خواندنی را برای شما آماده کنیم. پس تا پایان این مصاحبه با ما همراه باشید.
Sony Gathering (9) (2)
سونی یکی از برندهای محبوب در ایران میباشد. اما آن طوری که کاربران انتظار دارند در ایران حضور فعالی ندارد. آیا سونی برنامه ای برای حضور فیزیکی در ایران مثل ایجاد فروشگاه رسمی ندارد؟
ما استراتژی خود را عوض کردیم و دیگر به فکر فروش گسترده و عرضه گوشی ها با حجم بالا در بازار نیستیم. ما قصد داریم تا سونی را تبدیل به یک برند خاص کنیم. به همین خاطر در استراتژی جدید ما نیازی به چنین برنامه هایی احساس نمیشود.

 

 چرا سونی برای فروش محصولات خود از طرح های ویژه مثل طرح تعویض گوشی های قدیمی با جدید استفاده نمیکند؟
احتیاجی به تعویض تلفن های قدیمی و جدید نیست. چرا که تلفن های قدیمی هنوز به خوبی کار میکنند، مشتری با آنها راحت است و هیچ شکایتی از آنها ندارد. ضمن اینکه گوشی های آنها نیز آپدیت میشود و در نتیجه مشتری نیازی نمی بیند که به سرعت گوشی خود را تعویض کند.

این عمل از نظر اقتصادی نه برای مشتری و نه برای ما به صرفه نیست. مخصوصا در بازار ایران که کاربران به راحتی گوشی های خود را به صورت دست دوم میفروشند شما به راحتی میتوانید گوشی خود را فروخته و گوشی جدید خریداری کنید و دیگر نیازی نیست که این عمل توسط ما صورت بگیرد.

ما اگر این طرح را برای مصرف کننده قرار دهیم آنها احساس میکنند که گوشی هایشان قدیمی است و نیاز به تعویض آنها دارند در حالی که این گونه نیست. به طور مثال هنوز هم فروش اکسپریا Z2 بسیار بالاست، پس چرا باید ما چنین طرحی را در پیش روی مصرف کننده قرار دهیم که او گوشی خود را که هنوز هم طرفداران زیادی دارد تعویض کند.

 

سونی معمولا در ژاپن و یا آمریکا با اپراتورهای معتبر در جهت عرضه گوشی ها همکاری میکند. اما در کشورهای این منطقه چنین چیزی وجود ندارد. دلیل این موضوع چیست و آیا در خاورمیانه و کشور ایران امکان چنین همکاری هایی وجود دارد؟
ساختار تجاری ایران و دیگر کشورهای این منطقه با کشورهای اروپایی و ژاپن متفاوت است. در کشورهای اروپایی به مشتری در هنگام خرید سوبسید تعلق میگیرد ولی در ایران اینگونه نیست و معمولا کاربران گوشی های خود را به صورت جدا از اپراتورها خریداری میکنند.

 

این وضعیت آیا در دیگر کشورهای این منطقه نیز وجود دارد؟
بله… البته در کشورهای تحت مدیریت ما، به جز دو کشور ترکیه و آفریقای جنوبی، دیگر کشورهای این منطقه همانند ایران هستند. فقط این دو کشور هستند که اپراتور محور بوده و در آنها اپراتورهای بسیار قوی عمل میکنند.

 

بعضی از محصولات سونی همانند تبلت اکسپریا Z4 با وجود معرفی رسمی با تاخیر زیادی وارد بازار میشوند. در حالی که ما مشاهده میکنیم بعضی از برندهای دیگر در روزهای اولیه پس از معرفی محصول، فراخوان هایی میدهند که مشتریان زیادی برای خرید در روزهای اولیه علاقه نشان میدهند. آیا این تاخیر سبب عقب ماندن سونی از رقبا و کاهش فروش محصول نخواهد شد؟
بله. در مورد تبلت اکسپریا Z4 حق با شماست و ما تاخیر داشتیم. اما در مورد محصولات دیگه ما گوشی هایی داشتیم که حتی در ایران زودتر از دیگر کشورها عرضه شده است. به هر حال این موضوع به موارد زیادی مثل آمادگی بازار و اپراتورها بستگی دارد. اما دلیل خاصی برای عرضه دیر هنگام از سوی ما وجود ندارد.

 

الان به طور مثال اکسپریا Z5 Premium با نزدیک به سه ماه تاخیر به بازار ها عرضه میشود؟ آیا منظور شما این است که این گوشی هنوز به طور کامل برای ورود به بازارها آماده نیست؟

این موضوع تنها به آمادگی خود دستگاه مربوط نمیشود. بلکه توزیع کنندگان نیز باید آمادگی خریداری و عرضه گوشی ها را داشته باشند. مخصوصا در کشورهایی مثل ایران که کارهای اداری مثل گمرک برای ورود گوشی به بازار بسیار زیاد است. حتی در کشورهای دیگری مثل مصر روند اداری کار بسیار بیشتر از ایران است. در نتیجه مشکل تنها از سوی ما نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
DSC_0267 (2)
گوشی های اکسپریا معمولا به صورت منطقه ای آپدیت میشوند. تقریبا هر کشوری یک نسخه سفارشی از آپدیت ها را دریافت میکند اما در منطقه خاورمیانه به این صورت نیست و معمولا یک آپدیت برای تمامی کشورهای این منطقه منتشر میشود. آیا تفکیک کشورهای این منطقه و اختصاص یک نسخه سفارشی به کشورها از جمله ایران امکان پذیر نیست؟ با این اقدام میتوان برنامه های فارسی نیز به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب شود.
در اروپا اینگونه نیست که فریمورها به صورت جدا منتشر شوند. در کشورهای اروپایی آپدیت ها از طریق اپراتورها در اختیار کاربران قرار میگیرد. اما در این منطقه اپراتوری وجود ندارد که این کار را انجام دهد. ما آپدیت های متفاوتی را منتشر نمی کنیم بلکه آپدیت ها را در اختیار اپراتورها قرار میدهیم و آنها پس از بررسی و تایید، اقدام به انتشار آپدیت ها میکنند.

 

البته در اروپا علاوه بر آپدیت هایی که توسط اپراتورها منتشر میشوند، برخی نسخه های نرم افزاری نیز به صورت آزاد و برای کاربرانی که تحت اپراتوری نیستند عرضه میشود.
پایه و اساس تمام آپدیت ها یکی است و اندک تفاوت های آنها نیز مربوط به اپراتورهای همان کشور هاست.

 

پس یعنی ما نمیتوانیم امیدوار باشیم که روزی کشور ایران هم یک فریمور اختصاصی داشته باشد؟
خیر. یقینا امکان ندارد. مثل این که ما حالا که اکسپریا Z5 را عرضه کردیم برای یکی از اپراتورهای این منطقه یک آپدیت جدا و برای اپراتور دیگری آپدیت متفاوتی عرضه کنیم که چنین چیزی امکان ندارد.

 

بحث آپدیت بسیار طولانی است و کاربران هم سوالات زیادی در مورد آن داشتند.
بله. برای ما در درجه اول این مهم است که بدانیم گوشی هایی که در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد در کشورهای مختلف به درستی کار میکند. بعد از این باید به جزئیات فکر کنیم.

 

 سونی یکی از شرکت هایی است که هر ساله پتنت های زیادی ثبت میکند. در ایران اگر کسی ایده یا پتنتی در ذهن داشته باشد به چه صورت میتواند آن را با سونی در میان بگذارد؟
( ابتدا با خنده کارت ویزیت خودشان را به ما دادند و گفتند با من تماس بگیرید) ما از اینکه کسی ایده یا پتنتی در ذهن خود داشته باشد استقبال میکنیم. اگر در ذهن خود ایده ای دارید میتوانید با دفتر سونی موبایل در دبی یا به صورت مستقیم یا از طریق نمایندگان ما در ایران تماس بگیرید. به علاوه ما آنقدر به دریافت ایده های جدید تمایل داریم که گاها در بین کارکنان سونی موبایل مسابقه ای به صورت داخلی برگزار میکنیم و ایده های برتر را جمع آوری کرده و در نهایت به ایده های برتر جوایزی اهدا میکنیم.

 

 سونی از چیپست های اختصاصی خود در تلویزیون های خود استفاده میکند. آیا این شرکت تصمیمی به تولید چیپست های اختصاصی مخصوص گوشی های هوشمند ندارد؟
من نمیتوانیم هیچ نظری در مورد آینده بدهم (خنده) ولی ما همیشه سعی داریم از تمامی امکاناتی که سونی در اختیار دارد در بخش گوشی های هوشمند استفاده کنیم.

 

 سونی همواره بر مقاومت گوشی های اکسپریا در برابر آب تاکید داشته اما اخیرا در این خصوص محتاطانه تر عمل کرده و به کاربران توصیه کرده تا از گوشی های خود در زیر آب استفاده نکنند. آیا سونی به مقاومت گوشی های خود در برابر آب همانند قبل ایمان ندارد یا اینکه این فقط یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز مشکل برای کاربران است؟
خیر. ما هنوز بالاترین استاندارد جهانی که IP68 است را برای گوشی های هوشمند داریم. اما مسئله این است که شما آی پی 500 (خنده) را هم داشته باشید اگر مصرف کننده طرز استفاده صحیح از آن را یاد نداشته باشد به طور حتم باعث ایراد آسیب میشود. در نتیجه ما سعی میکنیم تا اطلاع رسانی بیشتری به مصرف کننده داشته باشیم تا در مورد مقاومت گوشی ها در برابر آب اطلاعات بیشتری داشته باشند.

 

 در سال 2015 گوشی های اکسپریا به چهار گروه C/Z/M/E تقسیم شدند که هر کدام یک سری قابلیت های شاخص را دارند. به نظر شما این چهار خانواده میتواند تمامی سلایق را پوشش دهد یا اینکه بهتر است خانواده های دیگری با قابلیت های شاخص دیگر تولید گردند؟
ما نه تنها به فکر افزایش تعداد خانواده ها نیستیم بلکه سعی داریم در آینده تعداد خانواده های اکسپریا را کمتر کنیم. با این کار تفاوت در خانواده ها و جداکردن خانواده ها از یکدیگر هم تنها به قیمت معطوف خواهند شد. چرا که قیمت یک شاخص بسیار اساسی است. بعضی از کاربران توانایی خرید گوشی های سری Z را ندارند در نتیجه ما سعی میکنیم تا یک رده پایینتر را با کیفیت بالا و ویزگی های خاص مثل دوربین خوب در اختیارشان قرار بدهیم.

 

سال گذشته سری T در بین خانواده های اکسپریا وجود داشت که در سال 2015 سونی تولید این خانواده را ادامه نداد. با این حساب آیا احتمال دارد که سری C هم در آینده ای نزدیک از خانواده های سونی حذف شوند؟
ما اخیرا اکسپریا C5 Ultra را داشتیم. اما در مورد آینده نمیتوانیم نظری بدهیم.

C5-31 (2)
بازار تبلت ها برای سونی بسیار محدود و معطوف به تبلت های گران قیمت است. چرا سونی به بازار تبلت های ارزان قیمت و میان قیمت که در کشورهای آسیایی نیز طرفداران زیادی دارد وارد نمیشود؟
سیاست ما در بخش تبلت ها با گوشی های هوشمند هماهنگ است. همانطور که سعی میکنیم گوشی های خود را در رده ی بالا نگه داریم، در تبلت ها نیز به همین صورت است. در واقع هدف ما این است که بیشتر بر روی محصولات پرمیوم و با کیفیت تمرکز کنیم.

 

کشور ایران و در کل منطقه خاورمیانه توسعه دهندگان زیادی دارد که معمولا در فروم های مختلف نیز فعالیت مستمری دارند. اخیرا سونی طرحی را برای کاربران کشورهای اروپایی قرار داده که در آن رابط کاربری اندروید 6.0 به صورت آزمایشی به بعضی از کاربران ارائه شود. از اینگونه طرح ها بارها برای کشورهای اروپایی ارائه شده اما در کشورهای خاورمیانه معمولا چنین چیزی مشاهده نمیشود. چرا این طرح ها برای کشور های این منطقه ارائه نمیشود؟ میتوان امیدوار بود که در آینده برای ما نیز از این دست طرح ها ارائه شود؟
وقتی که ما چنین طرح هایی ارائه میکنیم به این دلیل است که قصد داریم تا کاملا از کیفیت آپدیت های خود مطمئن باشیم. اما دلیل خاصی ندارد که این طرح ها فقط در اروپا ارائه میشود. نگاه ما نگاه جهانی است و هر موقع که احساس کنیم که نیاز به استفاده از کاربران است از آنها استفاده میکنیم. ولی هیچ دلیل خاصی برای استفاده از یک کشور و منطقه خاص وجود ندارد.

 

تبلیغات نقشی اساسی در رونق فروش دارد. بسیاری معتقدند سونی در زمینه تبلیغات نسبت به رقبای خود عملکرد ضعیفتری دارد. مخصوصا تبلیغات تلویزیونی در ایران که چنین چیزی مشاهده نمیشود. آیا شما با این موضوع موافقید؟
در مورد تبلیغات تلویزیونی باید از نمایندگان ما در ایران بپرسید. ما کاربران بسیار هوشمندی داریم که معمولا اطلاعات زیادی در مورد تکنولوژی در ذهن دارند. به همین خاطر بر خلاف برندهای دیگر که مداوم بر روی یک قابلیت تبلیغ میکنند، لزومی به تاکید پیاپی بر یک موضوع وجود ندارد. ما محصولاتی داریم که مربوط به یک مصرف کننده خاص است که از کیفیت ما با خبر است. در نتیجه وقتی محصولات جدیدی عرضه میکنیم تبلیعات آن را در بیلبورد ها، تلویزیون و به صورت آنلاین ارائه میکنیم. مثلا حالا که اکسپریا Z5 را معرفی و عرضه کرده ایم، تبلیغات گسترده آن را نیز در کشورهای مختلف از جمله ایران به زودی آغاز خواهیم کرد.

 

برای علاقه مندان به سونی در ایران برای ترویج محصولات اکسپریا چه پیشنهادی دارید؟
در شبکه های اجتماعی و به صورت آنلاین بهترین حالتی است که میتوان گوشی های سونی را در آنها تبلیغ کرد.

 

 و در آخر هم معمولا هر برندی با یک سری قابلیت مهم شناخته میشود. سونی قابلیت های مهمی مثل دوربین خوب، مقاومت در برابر آب، عمر باتری بالا، طراحی خاص و … دارد. به نظر شما شاخص ترین قابلیت گوشی های سونی چیست و چه برچسبی میتوان بر روی گوشی های اکسپریا به عنوان اصلی ترین ویژگی آنها زد.
گوشی های اکسپریا ترکیبی از ویژگی های مختلف است که همه با هم ارتباط دارند. اگر یک گوشی طراحی خوبی داشته باشد اما دوربین آن کار نکند هیچ وقت رضایت بخش نیست. گوشی های اکسپریا هم ترکیبی از ویژگی های مختلف است که همگی مهم بوده و در کنار هم قرار میگیرند.
DSC_000002 (3)
ما همین سوال را در سایت خود از کاربران پرسیدیم که بیش از 40 درصد به طراحی رای دادند. نظر شما در این خصوص چیست؟
نتیجه این نظرسنجی را به آنهایی بگویید که میگویند سونی باید طراحی گوشی های خود را تغییر دهد. ما که چنین اعتقادی نداریم.