مصاحبه با توسعه دهنده اکسپریا وان مارک 2: فناوری های خاص دوربین گوشی

4
۲۲,۱۷۶

در بخش دوم مصاحبه با توسعه دهندگان محصول پرچمدار جدید سال 2020 شرکت سونی یعنی Xperia 1 مارک 2، تصمیم گرفتیم تا به سراغ بخشی برویم که همه شما عزیزان بی صبرانه منتظر بررسی آن از سمت وب سایت های مختلف و مراجع متفاوتی مانند DxOMark هستید. بگذارید قبل از اینکه این ترکیب دوربین سه گانه توسط چنین مراجعی بررسی شود، به امکانات موجود در این بخش بپردازیم و صحبت های سازندگان و دلایل استفاده از چنین ترکیب و جای دادن چنین قابلیت هایی در این بخش را بشنویم.

قسمت سوم و آخر این مصاحبه روز های آینده در وب سایت اکسپریان منتشر خواهد شد، با ما همراه باشید.

سایر شرکت ها به دنبال بهبود کارایی اپتیکال دوربین ها هستند، اما سونی بر روی ساخت دوربینی دیجیتال، مانند دوربین های پر سرعت DSLR تمرکز کرده است

چرا تصمیم گرفتید تا از لنز های شرکت زایس استفاده کنید؟

لنز دوربین های قرار گرفته بر روی بدنه پشتی گوشی Xperia 1 II با همکاری با شرکت آلمانی ZEISS ساخته شده اند. این لنز ها به نوعی طراحی شده اند که بتوانند بافت سوژه را با توجه به نوع رنگ بندی، شفافیت و ترکیب بندی به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن حتی در تصاویر بوکه تولید کند.

احتمالا متوجه شده اید که در کنار لوگوی شرکت کارل زایس یک نوشته *T دیده می شود. این نشان به این معنی است که پوشش جدیدی به لنز های دوربین اضافه شده است. همین باعث شده تا بازتاب نور کاهش داده شده و از حالت روح مانند روی عکس ها جلوگیری شود، که همین باعث می شود تا کیفیت تصاویر ثبت شده بیشتر شود و تصویر نهایی شفاف تر باشد.

قابلیت عکاسی پیاپی به صورت 20 فریم بر ثانیه یکی از عوامل فروش گوشی است، اینطور نیست؟

مصاحبه با توسعه دهنده اکسپریا وان مارک 2: فناوری های خاص دوربین گوشی

در حالیکه سایر شرکت ها بر روی قابلیت های عکاسی اپتیکال تمرکز کرده اند، دوربین گوشی جدید اکسپریا ویژگی هایی را در خود جای داده است که تنها در دوربین های حرفه ای سونی پیدا می شود.

از همان اوایل توسعه گوشی اکسپریا وان مارک 2 می دانستیم که نیاز به یک سنسور با سرعت بسیار بالا هستیم. استفاده از سه سنسور 12 مگاپیکسلی مجهز به Dual PD (فوکوس خودکار دوگانه) به جهت ایجاد بالانس بین دو بخش کیفیت تصویر و کارایی دوربین بود. هر چند، ویژگی Dual PD تنها بر روی لنز های 16 و 24 میلی متری وجود دارد و لنز 70 میلی متری گوشی از سنسور PD بهره می برد.

نحوه چینش و وظیفه Dual PD و Single PD در این گوشی چیست؟

مصاحبه با توسعه دهنده اکسپریا وان مارک 2: فناوری های خاص دوربین گوشی

PDAF (فوکوس خودکار مبتنی بر فاز) نور وارد شده از طریق لنز را به دو بخش تقسیم می کند و هر کدام را به سنسور های مشخص شده ارسال می کند تا با مقایسه دو تصویر با یکدیگر مشخص شود که میزان فوکوس بر روی آن باید چقدر باشد. نتیجه یک فوکوس خیلی سریع و کاملا دقیق است.

اما بر روی سنسور های PD تنها در حدود 5 درصد از پیکسل های روی سنسور برای قابلیت تشخیص فاز و فوکوس خودکار استفاده می شوند، در صورتی که در سنسور های Dual PD از 100 درصد پیکسل ها برای این کار استفاده می شود. به عبارت دیگر، کل سنسور قابلیت تشخیص فاز داشته و به عنوان سنسور فوکوس خودکار از آن یاد می شود. همین مورد باعث می شود که این گونه سنسور ها نسبت به سنسور های عادی PD، سرعت و قدرت تشخیص بیشتری داشته باشند.

به نظر می رسد که چنین ویژگی برای عکاسی پیاپی بسیار حیاتی است.

دقیقا همینطور است، ما از سنسور های Dual PD و PD به این جهت استفاده کرده ایم که بتوانیم به نهایت سرعت و کارایی در گوشی Xperia 1 II دست پیدا کنیم، و به همین صورت موفق شدیم تا

“اولین گوشی با عکاسی پیاپی 20 فریم بر ثانیه مجهز به قابلیت AF و AE” را به دنیا معرفی کنیم.

همانطور که پیشتر توضیح دادم، سنسور Dual PD می تواند سریع تر و دقیق تر عمل کند. با این حال، افزایش بی رویه رزولوشن می تواند بر روی سرعت سنسور تاثیر داشته باشد، دقیقا به همین خاطر ما نمی توانستیم رزولوشن را بیشتر از این افزایش دهیم چون در این صورت دیگر نمی شد عکاسی سرعت بالا را مانند امروز در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

حس می کنم برنامه جدید Photography Pro با توجه به بازخورد کاربران بروز رسانی شده است.

مصاحبه با توسعه دهنده اکسپریا وان مارک 2: فناوری های خاص دوربین گوشی

ما سخت بر روی بهبود قابلیت های برنامه Photography Pro کار می کنیم تا بازخورد های دریافت کرده از کاربران حرفه ای دوربین های آلفای سونی را به این بخش اضافه کنیم.

ما از نحوه در دست گرفتن دوربین تا تمام بخش تنظیمات را بازنگری کرده ایم تا چیزی که با چشم می بینید همان چیزی باشد که در دوربین های آلفا وجود دارد.

به طور دقیق تر، باب مارتین، نیک دیدلیک و سایر حرفه ای های دنیای عکاسی با ویژگی عکاسی پیاپی 20 فریم بر ثانیه ای گوشی کار کرده اند و ما ویژگی را بر اساس بازخورد نظرات آنها بهبود داده ایم.

تا این لحظه ما تمام عملکرد دوربین را در محصولات Xperia خود آنگونه طراحی کرده ایم که از یک تلفن هوشمند رده بالا انتظار می رود. با این حال، برای Xperia 1 II فقط عملکرد اصلی دوربین را بهبود نداده ایم، ما همچنین سعی کرده ایم عملکرد و کارایی را به آن اضافه کنیم که علاقه مندان به دوربین های حرفه ای از این بابت قدردان باشند.

تفاوت های میان برنامه عادی دوربین و برنامه Photography Pro چیست؟

در مقایسه با نسخه عادی برنامه دوربین، Photography Pro به کاربران این اجازه را می دهد تا تنظیمات بیشتری را تغییر دهند که این تنظیمات شامل سرعت شاتر، میزان اکسپوژر و .. است که تنها به صورت دستی قادر به تغییر آن ها هستید. تنظیمات از پیش ساخته شده ای هم وجود دارند که با توجه به میزان نور موجود در منظره یاب می توان آنها را انتخاب کرد.

تفاوت این بخش با برنامه اصلی دوربین تنها در رابط کاربری برنامه نیست، چرا که عملکرد آنها نیز باهم تفاوت دارد. برای مثال، قابلیت عکاسی پیاپی 20 فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار و تشخیص چشم انسان و حیوان تنها در برنامه Photography Pro موجود است.

در خبرگزاری ها گفته شده است که این برنامه با بروزرسانی سیستمی اضافه خواهد شد، تا آن زمان، این قابلیت ها در برنامه دیگری موجود است؟

تا زمانی که بروزرسانی عرضه شود تنها می توانید از قابلیت های عادی موجود در برنامه دوربین استفاده کنید. اما پس از آپدیت می توانید مشخص کنید که برای عکاسی از کدام برنامه به صورت پیشفرض استفاده شود.

[تعداد: 5    میانگین: 5/5]

4 دیدگاه ها

  1. اصلا مهم نیست امثال DXO چه امتیازی به دوربین سونی بده اصلا DXO در حدی نیست که دوربین سونی رو تست بکنه اگه فردا DXO بالاترين امتیاز را هم به اکسپریا ۱II بده بازهم ارزشی نداره چون یک حرفه ای می‌فهمد که دوربین اکسپریا ۱II چقدر برتره

    پاسخ

  2. گوشی xperia1mark2با قابلیت های جدید و خاصی که از دوربین دیجیتالی به ارث برده و باتوجه به فیلم هایی که در یوتیوب مشاهده کردم
    به احتمال زیاد امتیاز ۱۲۵از دگزومارک از ان خودش میکنه

    پاسخ

  3. دوربین گوشی xperia1mark2در واقع علاوه بر کارایی بالایی که داره با بدنه گوشی و راحتی استفاده کاربر هماهنگ شده
    مثلا دکمه فیزیکی شاتر دوربین در جایی قرار گرفته که کاربر علاوه بر استفاده اسان احساس میکنه با دوربین حرفه ای الفا داره عکسبرداری میکنه

    پاسخ

    مصطفی گفته:
    ۰۵ تیر ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۹:۳۷

    با این که طرفدار سونی هستم ولی فکر نکنم امتیاز بالای کسب کنه در dxo
    همش حرف چرت پرت میزنه مدیران سونی
    هنوز گوشیهای سونی امتیاز ۱۰۰ رو به خودشون ندیدن
    نرم‌افزار آلبوم هم که حذف کردن در مارک ۲
    حیف این سونی که گیر این مدیران بی لیاقت افتادن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here