Najib Zahed
هفته گذشته، در جریان مراسم معرفی اکسپریا X در ایران، فرصتی پدید آمد تا با مدیر سونی موبایل ایران، آقای نجیب الزاهد مصاحبه ای داشته باشیم. ما در این مصاحبه سعی کردیم تا بیشتر به سوالاتی که دغدغه بسیاری از کاربران نیز هست بپردازیم.

این مصاحبه در همان فرصت کوتاه تا حدودی توانست ما را به ادامه حضور سونی در ایران امیدوارتر کند. در حقیقت حرف های نجیب الزاهد خبر از آینده ای روشن برای سونی در بازار ایران داشت که ما را از این بابت خوشحال میکند. ما برای شما گزارشی از این مصاحبه را آماده کرده ایم که در ادامه میخوانید.

شاید مهمترین سوال کاربران، شکل حضور سونی موبایل در ایران و فعالیت آنها باشد که در دل آنها ده ها سوال دیگر نیز نهفته است. علی الخصوص با شرایط جدید ایران و رفع تحریم ها سوالی پدید می آید که واکنش سونی نسبت به این اتفاق چگونه خواهد بود.

نجیب الزاهد در پاسخ به سوال ما در خصوص واکنش سونی نسبت به دوران بعد از تحریم ها در ایران اظهار داشت، تحریم ها و یا لغو آنها تاثیری در نحوه عملکرد سونی موبایل در ایران ندارد و آنها با برنامه های خودشان حضور در ایران را ادامه میدهند.

همه ما میدانیم که در حال حاضر، سونی موبایل جایگاه خوبی در فروشگاه های آنلاین دارد اما در بازارهای فیزیکی در شهرهای ایران به ندرت محصولات سونی در ویترین ها مشاهده میشود. با توجه به یک نظرسنجی که چندی پیش در سایت انجام دادیم، از سهم 15 درصدی فروشگاه های آنلاین در مقابل سهم بیش از 80 درصدی فروشگاه های فیزیکی برای خرید گوشی های هوشمند در بین کاربران سایت تخصصی اکسپریا با خبر شدیم. نقطه نگرانی ما نیز همین بود تا باعث گردد از مدیر سونی موبایل ایران راه حل های این مشکل را جویا شویم.

زاهد معتقد بود فروشگاه های آنلاین روز به روز در حال گسترش هستند و آنها بسیار خوشحالند که در این بخش سهم بالایی از بازار را در اختیار دارند. اما در خصوص فروشگاه های فیزیکی با قبول شرایط موجود نوید آن را داد تا در آینده ای نزدیک، با اجرای برنامه های جدید سونی در ایران ما شاهد گسترش سهم سونی از این بخش بازار نیز باشیم.

همانطور که میدانید اوایل سال گذشته شایعه ای مبنی بر خروج سونی از بازار موبایل مطرح شد. هر چند که این شایعه چندین بار توسط مسئولان سونی تکذیب گردید اما هنوز از اذهان بسیاری از مردم خارج نشده و بسیاری هنوز معتقدند که سونی به زودی از تجارت گوشی های هوشمند خارج میشود. دغدغه ما نیز پاکسازی این شایعه از اذهان مردم بود. نجیب میگوید وقتی حضور شما در یک بازار کمرنگ شود شایعات به تبع آن بیشتر میشود. اما سونی وقتی برنامه های جدید خود را در ایران پیاده سازی کرد همه خواهند دید که خروج سونی از بازار ایران تنها یک شایعه بوده و این کمپانی هنوز با قدرت در حال فعالیت است.

تبلیغات نه چندان گسترده سونی در ایران نیز یکی دیگر از دغدغه های ما بود که ایشان در این خصوص ما را امیدوار کردند که برای گوشی های سری X برنامه های گسترده ای برای تبلیغات و معرفی جنبه های مختلف محصولات جدید خود دارند.

از صحبت های مدیر سونی موبایل ایران اینگونه برآورد میشود که در واقع سری جدید X از هر نظر آمده تا شرایط موجود را تغییر دهد. اکسپریا X و اکسپریا XA خود را آماده میکنند تا با برنامه های بازاریابی جدید وارد کشور ما شوند و بازار ما را برای ورود محصولات جدیدی از این خانواده آماده کنند.

ما از مسئولان سونی به نبود برخی محصولات در ایران، مانند تبلت اکسپریا Z4، نسخه های تک سیم کارت گوشی ها و یا برخی رنگ های گوشی ها انتقاد داشتیم. مدیر سونی موبایل ایران تمام این موارد را ناشی از نیازهای بازار دانست. سونی موبایل تمامی بازارها را مورد ارزیابی قرار میدهد و سعی میکند با توجه به مهمترین نیازهای مشتریان در هر منطقه محصولات خود را عرضه کند.

ما سوالات زیادی از آقای نجیب الزاهد در خصوص تکنولوژی هایی که سونی از آنها استفاده میکند پرسیدیم. از صفحه نمایش 4K اکسپریا Z5 Premium گرفته تا ویژگی مقاومت در برابر آب و سیاست های جدید سونی در مورد معرفی خانواده ای جدید به نام X …
ایشان مهمترین هدف پایه گذاری خانواده X سونی را تاکید بر سه قابلیت دوربین، باتری و طراحی دانستند. در حقیقت مشتریان بیش از هر چیز دیگری به این سه اصل در گوشی های هوشمند توجه میکنند. سونی نیز با هدف آسانتر کردن زندگی مشتریان به این سه اصل در گوشی های هوشمند جدید خود توجه داشت. زاهد به پیشرو بودن سونی در بسیاری از زمینه ها اشاره داشت و معتقد بودند بسیاری از تکنولوژی هایی که امروزه ما آنها را میشناسیم توسط سونی پایه گذاری شدند.

در زمینه فناوری های موجود در گوشی های هوشمند اکسپریا او همچنان به وجود تکنولوژی های جدید در سری X تاکید داشت و معتقد بود سونی از تکنولوژی هایی در گوشی های جدید خود استفاده کرده که کاربردهای فراوانی در زندگی مشتریان دارد.

ما در انتها دو سوال کوتاه دیگر از مدیر سونی موبایل ایران پرسیدیم. یک راه های ارتباطی مردم در ایران با سونی موبایل و دیگری تایید یا عدم تایید آن دست از علاقه مندانی که در شبکه های اجتماعی به نام سونی فعالیت میکنند. ایشان برای سوال اول مراجعه به نمایندگی های مجاز سونی موبایل در ایران را راه چاره دانست و برای مورد دوم نیز اظهار داشت هیچ مشکلی برای فعالیت آنها نیست و سونی از تلاش های آنان نیز استقبال میکند.

تمام صحبت هایی که ما روز سه شنبه هفته گذشته از زبان مدیران سونی موبایل در ایران شنیدیم نشان از اهمیت بازار ایران برای سونی موبایل داشت. حضور نسبتا طولانی مدت آقای هیروکازو ایشیزوکا در ایران و بررسی بازار ایران نشان میدهد که سونی به بازار کشور ما توجه ویژه ای دارد و به طور حتم در آینده نیز این توجهات را بیشتر خواهد کرد. همانطور که نجیب الزاهد نیز در مصاحبه خود اعلام کرد سونی موبایل برای معرفی محصولات سری X در ایران برنامه های ویژه ای دارد. پس میتوانیم امیدوار باشیم در آینده ای نزدیک نام سونی بیش از گذشته شنیده شود.