نگاهی به 10 گوشی هوشمند از سونی که در بازار ایران عرضه نشدند!

34
۱۱,۳۳۷


حتما در جریان هستید که روز گذشته سونی از یک اسمارت فون قدرتمند به نام اکسپریا XZ2 Premium پرده برداشت. شیرینی خبر معرفی اکسپریا XZ2 Premium بلافاصله پس از خبر عدم عرضه آن در کشور ایران برای طرفداران سونی در کشورمان از بین رفت. البته این اولین باری نیست که سونی موبایل تصمیم به عدم عرضه یک گوشی در ایران کرده است.

سونی موبایل معمولا بعد از معرفی یک گوشی، بازارهای مورد نظر خود را اعلام میکند که ممکن است در سیاست های این شرکت، برخی از کشورها شانس ورود بعضی از گوشی ها را نداشته باشند. این مورد تنها به ایران محدود نمیشود، بلکه گاهی بعضی از کشورهای بزرگ هم در لیست سونی برای عرضه برخی از مدل ها جای نمیگیرند.

به مناسبت معرفی اکسپریا XZ2 Premium و تصمیم سونی برای عدم عرضه آن در کشور ایران، قصد داریم تا نگاهی کوتاه به 10 گوشی هوشمند از سونی داشته باشیم که هیچگاه در ایران عرضه نشدند. البته در این مطلب، مقصود از عرضه، همان عرضه رسمی است و عرضه غیر رسمی که تا سال گذشته و پیش از آغاز طرح رجیستری اتفاق معمول در بازار موبایل بود در نظر ما جای ندارد.


1- اکسپریا GX سال 2012
در فاصله بین معرفی اکسپریا S و اکسپریا T در سال 2012، سونی یک گوشی قدرتمند با نام اکسپریا GX را معرفی کرد. این گوشی چند ماه زودتر از اکسپریا T معرفی شد، اما تقریباً از نظر مشخصات سخت افزاری با اکسپریا T برابری میکرد. به عبارت دیگر اکسپریا T به نوعی نسخه جهانی اکسپریا GX بود که در اواخر سال 2012 معرفی و به بازار عرضه شد. اکسپریا GX توسط سونی تنها در بازار ژاپن عرضه شد.


2- اکسپریا SX سال 2012
اکسپریا SX همزمان با اکسپریا GX معرفی و همانند آن تنها در بازار ژاپن عرضه شد. این گوشی از یک نظر در تاریخ گوشی های سونی آغازگار یک راه بزرگ است. اکسپریا SX نسخه ای کوچکتر از اکسپریا GX بود که از نظر سخت افزاری با آن تقریباً برابری میکرد. به عبارت دیگر اکسپریا SX را میتوان اولین کامپکت در تاریخ گوشی های سونی دانست.


3- اکسپریا Z1s سال 2014
پس از معرفی اکسپریا Z1 با حافظه 16 گیگابایتی در اواخر سال 2013، سونی یک نسخه 32 گیگابایتی از آن را مخصوص اپراتور T-mobile ارائه کرد. البته این گوشی به صورت محدود در برخی کشورهای دیگر نیز عرضه شد و حتی در کشور ایران نیز یافت شد. اما اکسپریا Z1s نیز از جمله گوشی های سونی است که در برنامه ریزی های سونی جایی برای ورود به ایران پیدا نکرد.


4- اکسپریا Z2a سال 2014
در سال 2014 پس از عرضه محصول موفقی به نام اکسپریا Z2، سونی یک مدل 5.0 اینچی از این دستگاه را ویژه بازار تایوان معرفی کرد. این محصول با نام اکسپریا Z2a با مشخصات سخت افزاری مشابه با اکسپریا Z2، از نظر ظاهری شباهت زیادی به اکسپریا ZL داشت. به همین خاطر این محصول با نام دیگر اکسپریا ZL2 هم شناخته شده بود.


5- اکسپریا E4g سال 2015
سونی در اوایل سال 2015 گوشی اکسپریا E4 را به عنوان ارزانترین گوشی سال معرفی کرد. تا آن سال رسم بر این نبود که گوشی های ارزان قیمت به فناوری 4G مجهز شوند، اما سونی با احترام به تمام اقشار، یک نسخه 4G از این گوشی را با نام اکسپریا E4g عرضه کرد. البته اکسپریا E4g تفاوت های دیگری با اکسپریا E4 داشت که مهمترین آن برخورداری از گیرنده دیجیتال تلویزیون بود. این محصول نیز در سیاست های سونی شانسی برای ورود به بازار ایران پیدا نکرد.


6- اکسپریا X Performance سال 2016
بدون تردید یکی از مهمترین گوشی های سونی که حسرت ورود آن به ایران در دل طرفداران این برند باقی خواهد ماند، اکسپریا X Performance است. اولین نسل از گوشی های سری X در سال 2016 که با چیپست اسنپدراگون 820 معرفی شده بود. یک محصول فوق العاده قدرتمند با طراحی شکیل و خوش دست که موفق نشد تا در بازار ایران راهی برای خود پیدا کند. استقبال زیاد مشتریان از اکسپریا X گواهی این را داشت که اگر اکسپریا X Performance هم وارد بازار ایران شده بود، میتوانست محصول موفقی باشد. البته این محصول به صورت بسیار محدود و غیر رسمی وارد ایران شده بود.


7- اکسپریا XZs سال 2017
اکسپریا XZs را هم میتوانیم جزو بهترین محصولاتی قلمداد کنیم که در ایران وارد نشد. محصولی با مشخصات اکسپریا XZ و دوربین اکسپریا XZ Premium که شاید عدم توجه به آن به دلیل قرار گرفتن در زیر سایه اکسپریا XZ Premium بود. این محصول هم هیچگاه در ایران عرضه نشد که البته به خاطر نمونه های قدرتمند مشابه، کمتر جای خالی آن در بازار ایران احساس شد.


8- اکسپریا XZ1 Compact سال 2017
کامپکت های سونی همیشه مشتریان خاص خود را دارند. شاید سری کامپکت فروش بالایی نداشته باشد، اما طرفداران پر و پا قرصی دارد که در هر شرایط به دنبال خرید این سری هستند. متاسفانه اکسپریا XZ1 Compact هواداران خود را تنها گذاشت و به کشور ایران سفر نکرد. اکسپریا XZ1 Compact هم از جمله محصولاتی است که جای خالی آن در ایران به شدت احساس شد.


9- اکسپریا R1 سال 2017
در آخرین هفته های سال گذشته، سونی در هند از دو گوشی جدید به نام های اکسپریا R1 و اکسپریا R1 Plus رونمایی کرد. این دو گوشی در همان هند رونمایی و همان جا هم عرضه شدند. محصولاتی در پایین ترین سطح بازار که سونی خودش هم توجه زیادی به آن نداشت. در واقع معرفی اکسپریا R1 بیشتر با هدف مقابله با گوشی های ارزان قیمتی بود که از اندروید خام برخوردار بودند.


10- اکسپریا XZ2 Premium سال 2018
تا این لحظه که ما در حال نگارش این مقاله هستیم، آخرین و شاید مهمترین گوشی هوشمند سونی که در تصمیمات سونی به ایران وارد نخواهد شد اکسپریا XZ2 Premium است. اکسپریا XZ2 Premium سومین گوشی از سری پرمیوم های سونی است که در ایران محبوبیت فراوانی داشتند. با این حال سونی موبایل این بار با اتخاذ سیاست عجیب، تصمیم گرفت تا این گوشی را در ایران عرضه نکند. اکسپریا XZ2 Premium اولین گوشی هوشمند سونی با دوربین دوگانه است که ایرانی ها از نعمت آن محروم خواهند بود.

این لیست میتواند محصولات دیگری را هم در خود جای دهد. گوشی هایی مثل اکسپریا A و اکسپریا A2 که تنها در کشور ژاپن عرضه شدند و یا اکسپریا Z3v که مختص اپراتور Verizon بود. به هر حال مهمترین محصولاتی که در سال های اخیر ویزای ایران را بدست نیاورند شاید همین گوشی هایی باشند که در بالا به آنها اشاره کردیم. به نظر شما مهمترین گوشی هوشمندی که در سال اخیر به ایران وارد نشد کدامیک از موارد فوق است؟ با انتخاب گزینه مورد نظر دلایل خود را برای انتخاب بیان کنید.

مهمترین گوشی سونی که در ایران عرضه نشد کدام است؟

نتایج

Loading ... Loading ...
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

34 دیدگاه ها

  1. Xpera Xperia فکر میکنم تو ایران جاش خیلی خالی بود

    پاسخ

    گاندولف گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۱:۲۸

    ببخشید Xperia xp منظور بود

    پاسخ

    Milad leopard گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۳:۳۶

    داداش اصلا همچین گوشی توی لیست نیستا.

    پاسخ

    گاندولف گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۷:۲۸

    X performance عزیز جان

    Omids7 گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۹:۱۴

    X Performance

  2. خیلی خوب شد ایکس زد۲ پریمیوم جهانی نشد. کدوم ایرانی عاقلی به گوشی ۲۳۸ گرمی پول میده در سال ۲۰۱۸ با این ابعاد و ضخامت. امیدوارم جاش با گوشی بهتر و طراحی بهتر پر بشه

    پاسخ

    dante2033 گفته:
    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۷:۱۷

    رب کیلو گوشی 😐

    پاسخ

  3. ضد حالی بود عظیم، سونی یه غولی زد دهن همرو بست اونوقت به ایران ندادش

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۹:۵۵

    نسخه بهتر از xz2 پرمیوم با حافظه ۱۲۸ گیگابایت را به صورت جهانی به زودی معرفی خواهد کرد و به همه کشورها خواهد فرستاد
    ضمنا دوربین استفاده شده در xz2 premium با اختلاف بهترین دوربین دنیا هست که به زودی خواهید دید!!!!

    پاسخ

    AMIR-T گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۲:۱۴

    حالا کاری به بهترین و ایناش ندارم. ولی نسخه بهترم اگه بخواد بزنه باید تا شهریور وایسیم. بعدم تو مهر و آبان میاد تو بازار. تا آذر تازه قیمتش معقول میشه.

    پاسخ

  4. من سالهاست سونی دستم میگیرم .واقعا بعد از مدت ها سونی یه محصول نسبتا بی نقص داد اون هم همین xz2p
    الان خودم xzp دارم خیلی راضیم ولی بدون تعصب یه مقدار بد دسته حاشیه هاش زیاده .
    دوربین پشت از رقبا ضعیف تره ((فقط در عکاسی )) مخصوصا ثبت جزییات و نویز واقعا رقباش قوی ترن .
    در کل ازش راضیم ولی با دیدن xz2p واقعا عاشقش شدم .
    کاش لااقل داخل دبی یا کشورهای اطراف بیاد شاید تونستیم بیاریم.
    چون واقعا چشمو گرفته

    پاسخ

  5. X performance شیک ترین گوشی ای هست که سونی ساخته. به شخصه از طراحی دو گوشی سونی بی نهایت خوشم میاد یکی xz1 و یکپارچگی و زیباییش یکی هم همین x performance که فلز برس خورده محشری داشت اگه میومد فوق العاده میشد و قطعا میخریدشمش. خوش دست و فلزی و همه چی تموم. Xz2p هم که مهم نیست نمیاد چون گوشی جهانی ای مثل اینکه نیست و هدف از معرفیش هم فقط سونی میدونه اما قطعا گوشی بعدی با این دوربین و ضعف های زیادشو برطرف میکنه از ضخیم بودن تا وزن خیلی بالا و حاشیه های زیادش. پس خیلی ناراحت کننده نیست. طراحی xz2 خیلی خوبه ضعف های کمی داره اما واقعا زیباست مخصوصا از نزدیک اما xz2p اینجوری نبود.

    پاسخ

    masoudxperiaz2 گفته:
    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۹:۱۴

    اره انصافا طراحی x و x performance از همشون زیباتره

    پاسخ

  6. Xperia xz2p حیف شد. البته اگه هم میاد من قدرت خریدش و نداشتم.
    میانرده های xa2 و xa2ultra چرا وارد بازار ایران نمیشن. اقای معراجی مدیر محترم سایت لطفا جواب بدید نامعلومه خیلیا پرسیدن در ماه های اخیر ولی جوابی ندادید.

    پاسخ

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۱:۲۲

    فعلا به خاطر یک سری مشکلات واردات گوشی به کشور صورت نمیگیره.
    نه تنها سونی بلکه بعضی دیگه از برندها هم این مشکل رو دارن.
    باید صبر کنیم تا مشکلات حل بشه.

    پاسخ

  7. قطعا عدم عرضه XZ2 پریمیوم و معرفی بی سر و صداش بخاطر اینه که نه تنها ایران بلکه خیلی کشور ها عرضه نمیشه و یک نسخه جهانی بعدا معرفی میشه احتمالا با صفحه اولد و تغییرات دیگه
    اما X Performance واقعا گوشی تکی بود! فلز برس خورده پشتش فوق‌العاده بود حیف که ایران نیومد
    XZs هم گوشی خوبی بود واقعا رنگ های جالبی داشت، فیلمبرداری ۹۶۰ فریم و بدنه با جنس آلکالیدو که اگر عرضه میشد بهتر بود
    اما XZ1 کامپکت عرضه نشدنش در ایران بنظرم کاملا عقلانی هست چون اولا کمتر کسی گوشی با اون ابعاد دیگه دستش میگیره دوما چندان گوشی پرطرفداری هم نمیشد بخاطر بدنه پلاستیکی و…

    پاسخ

  8. بنظرم ایکس زد اس
    چون میتونست یه نمونه مقرون به صرفه با قابلیت های مهم پرچمدار روزش باشه که میتونست فروش خوبی رو هم تجربه کنه،اما برا اینکه به فروش پرچمدارش اسیب نزنه سونی بنظر اونو محدود به یسری کشورها کرد

    پاسخ

  9. Xz2 Premium به دلیل طراحی افتضاح و ضخامت بالای اون و وزن خیلی سنگینش، اصلا تو ایران موفق نمیشه!
    اگه X Performance تو ایران وارد شده بود حتما فروش بالایی میکرد.

    پاسخ

  10. دلیل من پرچمدار بودن پرفورمنس بود…
    به نظرم فوق پرچمدار و میان رده و مدلهای خاص اگه نیان به ایران،زیاد احساس نمیشه…
    ولی نیومدن پرچمدار فاجعه س!!!!

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۳:۰۷

    البته X Performance پرچمدار سری X به حساب نمیومد و یک بالارده بود با پردازنده پرچمدار ها
    حتی خود سونی هم XZ رو اولین پرچمدار سری ایکس اعلام کرده بود

    پاسخ

    Behrad Fely گفته:
    ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۳:۲۵

    عزیز دل x performance پرچمدار نبود یک شبه پرچمدار بود مثل x

    پاسخ

  11. Xz2 premium با بقیه گوشی های وارد نشده به کشور فرق میکنه این یه گوشی قدرت مند و رده بالاست و جای گذینی نداره باید وارد بازارهی کل کشور ها میشد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here