نگاهی کلی به روند توسعه 10 ساله دوربین در گوشی های هوشمند

25
۹,۲۰۷


بدون شک اگر به روند رو به رشد دوربین استفاده شده در گوشی های هوشمند نگاه کنید، این پیشرفت شما را متعجب خواهد کرد. در سال های گذشته پیشرفت های چشمگیری در سنسورها، لنزها و پردازنده های تصویر استفاده شده در سنسورها بوجود آمده است.

در اولین روزهایی که دوربین وارد تلفن های همراه شد، بیشتر از اینکه جنبه کاربردی داشته باشد، جنبه سرگرم کننده داشت. عکس های گرفته شده با دوربین های موبایل در سال های دور به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای ما نبودند اما امروزه دوربین های موبایل به حدی توسعه یافتند که به جز عکاسان حرفه ای، اکثریت افراد جامعه را از خرید یک دوربین عکاسی بی نیاز کردند.

در این مقاله می خواهیم دوربین اسمارت فون هایی از کمپانی های اپل، سامسونگ، سونی و LG را از سال 2007 بررسی کنیم. در نمودار زیر، نخستین نقطه ی آبی رنگ که در سمت چپ تصویر وجود دارد، مربوط به اولین آیفون معرفی شده در سال 2007 می باشد.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، رزولوشن سنسورها روز به روز افزایش یافته است؛ تا جایی که امروزه سونی گوشی هایی با دوربین های بیش از 20 مگاپیکسل را عرضه کرده است. البته بزرگ بودن پیکسل های استفاده شده در سنسور باعث افزایش جذب نور و عملکرد بهترین دوربین در محیط های کم نور می شود، که به همین دلیل برخی از کمپانی ها به دنبال افزایش رزولوشن و برخی دیگر به دنبال افزایش ابعاد پیکسل ها هستند.

در این نمودار، گشودگی دریچه ی دیافراگم دوربین دستگاه های مختلف نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید، در این بخش نیز شاهد بهبود عملکرد کمپانی ها بوده ایم؛ به گونه ای که در سال های 2008 و 2009 از لنزهایی با f نزدیک به 3 استفاده می شد اما در حال حاضر کمپانی ها از لنزهایی با دیافراگم f/2.0 و کوچکتر استفاده می کنند. در لنز هرچه که عدد f کوچکتر باشد، نور بیشتری از لنز عبور کرده و به سنسور می رسد؛ بنابراین عملکرد دوربین در عکاسی های شبانه بهتر خواهد بود.

در نمودار بالا، همانطور که مشاهده می کنید، ابعاد سنسورها بزرگتر شده است. بزرگتر شدن ابعاد سنسور باعث افزایش عمق فوکوس دوربین می شود. البته در این زمینه به دلیل محدودیت های موجود در استفاده از لنز برای گوشی های هوشمند، محدودیت هایی برای افزایش ابعاد سنسورها وجود دارد.


گوشی هایی که در سال های اولیه ی تولید اسمارت فون ها تولید می شدند، تنها از یک دوربین اصلی استفاده می کردند. پس از آن برخی از کمپانی ها شروع به استفاده از دوربین دوم برای مکالمه و عکاسی سلفی کردند که پس از مدتی، در تمامی گوشی های هوشمند شاهد دوربین سلفی بودیم. در حال حاضر هم شاهد عرضه ی دستگاه هایی هستیم که برای استفاده ی بهتر از فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، از سه دوربین استفاده می کنند. بعید نیست که در سال های پیش رو استفاده از سه دوربین نیز همه گیر شود و حتی برخی کمپانی ها به فکر استفاده از بیش از 3 دوربین نیز باشند.

اما مسئله ای که در تمامی این سال ها وجود داشته است، عدم جایگزینی دوربین گوشی های هوشمند با دوربین های حرفه ای می باشد. دلیل اصلی این مورد هم محدودیت های ابعادی لنز و سنسور استفاده شده در گوشی های هوشمند می باشد که در دوربین های حرفه ای چنین محدودیتی وجود ندارد. اما بدون شک پیشرفت چشمگیری را در بخش عکاسی و فیلم برداری موبایل ها شاهد بوده ایم.

پرسشی که در این بخش پیش می آید این است که دیگر چگونه پیشرفتی را باید از کمپانی ها انتظار داشته باشیم؟ در پاسخ می توان گفت که استفاده از سه دوربین ( دوربینی با قابلیت اولترا واید، واید و تله فوتو ) و لنزهایی با گشودگی دیافراگم بیشتر احتمالاً آینده را رقم خواهند زد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

25 دیدگاه ها

  1. سلام آقا سینا من امروز xz premium دستم رسید اما اسلوموشن یکم کیفیت اش پایین هست و نویز داره یعنی کامل با تمام فیلم هایی که تو بررسی ها دیدم فرق داره لطفا راهنمایی کنین و علتش چیه

    پاسخ

    حمید. گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۲۵

    چون hdه، تو نور کم، مثل تو خونه، جالب نمیشه. فیلمایی که دیدی همه تو محیط باز بوده

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۳۲

    عادیه بهرحال سایز سنسور کوچیکه و برای گرفتن ۹۶۰ عکس در ثانیه باید سرعت شاتر رو خیلی سریع و ایزو رو بالا ببره که باعث نویز در نور کم میشه
    در نور روز مطمئنا مشکلی نخواهید داشت

    پاسخ

    منتقدد گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۳۹

    عزیز تو نور کم با آیفون هم اسلو بخوای بگیری نویز شدید داره .خلاصه مشکلی نداره نگران نباشید

    پاسخ

  2. از قرارگیری جای دوربین و فلش معلومه که سونی بهترین طراحی رو داره آدم حالش خوب میشه با سونی، اگه سونی نباشه موبایل دیگه ای معنی نداره فقط سونی 🙂

    پاسخ

  3. ۲ دوربین یعنی،ترکیب ۲ سنسور و خروجی یک عکس با جذب نور بالا
    اما شرکت ها کج رفتن لنز تله واید و سیاه و سفید
    بابا این مسخره بازیا چیه،باید عکس ۲ دوربین ترکیب و ۱ خروجی داشته باشه،
    من اپ lenovo camera دارم تو نور کم ۲عکس میکشه باهم ترکیب و خروجی فوق العاده داره

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۶:۰۲

    اتفاقا گوشی هایی که یکیشون عکس رنگی و یکی سیاه و سفید میگیره عکس ترکیبی میگیرن مثل هواوی
    کوالکام هم همین راهکار رو پیشنهاد داده که بهتر از بقیه هم هست

    پاسخ

  4. دوستان اینجا در باره سایر برند ها حرف نزنید اینجا فقط بگید سونی خوبه و کامنتا رو بخونید و بخندید
    سونی خوبه فقط سونی
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    پاسخ

    Sonythebestbutnotinbusine گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۶:۰۸

    ببخشید فعلا که همین سونی بدجور بهتون فشار آورده، یکی میگه رو دیافراگم ۲مونده که استاندارد ترین دیافراگمه شما فکر کردین دیافراگم تو موبایل غیر ۱سوراخ چیز دیگه ای هست و هر احمقی هم میتونه ی سوراخو تنگ یا گشاد کنه و عکسهاشم ک فوق‌العاده هست. طبیعیه من نمیگم بدون نقصه چون هیچ موبایلی فعلا تو دوربین بی نقص نیست ولی همیشه بهترینها بوده و سنسوراشم که نابود کرده همه رو.

    پاسخ

    Mohammadsoley گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۷:۲۳

    استاندارترین دیافراگرام!!!
    #سخن بزرگان

    پاسخ

    shs77 گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۲:۲۵

    درسته واقعا استاندارد ترین هست چون هم عمق میدان و هم جذب نور مناسب هست ولی مثلا F1.7 جذب نورش بهتره ولی عمق میدان ضعیفتری داره
    ولی خب با وجود F1.7 و F1.8 همه شرکت ها مجبورن به سراغش برن! سونی ها باید در دیافراگم بازتر استفاده بکنه وگرنه عملکرد پرچمدار هاش در شب همیشه ضعیفتر خواهد بود

  5. سونی تو همون یه دوربین با دیافراگرام ۲ گیر کرده سونی همیشه عقب میمونه بعد با یه حرکت کلی جلو میزنه منتظر پرچمدار نیمه دوم هستیم

    پاسخ

    MOAZEZ گفته:
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۲۴

    دیافراگم گشادتر عیبش بیشتر از مزیتشه یکی عمق میدانی کمه و دیگری ‌شفافیت و شارپ بودن عکسه که کم میشه. دیافراگم ۲مناسب ترین دیافراگمه، سونی یا باید سایز سنسورشو بزرگتر کنه یا باید مگاپیکسل کم کنه بنظرم بزرگتر کردن سایز سنسور کار عاقلانه تریه.

    پاسخ

  6. شیوه ی فروش سونی در حد صفره! من اس هشت رو که گرفتم یه اسپیکر ۳۶۰ روش بود قیمتشم ۳۰۰ تومنه جداگونه یه سیم کارت فور جیم روش بود که چار گیگم اینترنت داشت و اینکه طرح وی ای پی داره یعنی اگه تا اخر امثال صفحه و نمایشگر گوشیم شکست با تنها ۱۷۰ هزارتومن واسم عوضش میکنن! تازه اگه ساکن شهر های مشهد و اصفهان و تبریزم باشد برای تعمیر اگه لازم بشه فرستاده بشه تهران هیچ هزینه ی حمل و نقلی از شما نمیگیرن! کارت هدیه واقعا خنده داره !

    پاسخ

    nima.d6502 گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۴:۰۹

    خنده دار نیس برای کساییه که میخوان لوازم جانبی بگیرن خیلی از برندا این هدایا رو هم ندارن پول باشه بهتره هر کسی هر چی دلش میخواد میگیره 😐

    پاسخ

    امیرشاتی گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۶:۴۵

    بخاطر همین ۸۰۰ تومن بابت یه گوشی ضعیفتر، بیشتر پول دادی دیگه. فکر کردی سامسونگ عاشق چشم و ابروی شماست؟

    پاسخ

    Reza133(xperia z2) گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۰:۳۱

    Saeed.shz72

    شما کسی هستی که خودت، عقلت و اطلاعات نداشته ات رو به چهار گیگ نت فروختی، من با شما سر چی سونی و واقعیت محصولات سونی بحث كنم!؟

    پاسخ

    Saeed.shz72 گفته:
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۲۱:۳۶

    خیلی باحلید شما واقعا معلومه بعضی دوستان چقدر کودکن که سر یه کالا به هم دیگه بی احترامی میکنن
    واقعا متاسفم
    خداروشکر که طرف داری سونی هستین سعی کنی تو همین برند بمونین

    پاسخ

    MOAZEZ گفته:
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۲۶

    دمت گرم من به شخصه طرفدار سونی خواهم موند تا آرخر عمرم حداقل میدونم وقتی مارک سونی رو گوشیمه کسی مسخرم نمیکنه. بدون اطلاعات ترین مردم دنیا هم به سونی احترام میذارن چون پدر تکنولوژیه و هرچی امروزه داریم مدیونش هستیم

    امیرشاتی گفته:
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۱۵:۳۴

    کسی بی احترامی نکرد به کسی 😐 چرا الکی شورش میکنید ؟ شما باند و باندکشی راه انداختید که طرفدار سونی بمونید طرفدار سامسونگ نشید و این حرفا !
    گرفتار شدیما خب حرف غیرمنطقی نزد که! میگه چهار گیگ اینترنت و یه اسپیکر ارزش نداره که آدم جنس بنجل رو به این قیمت بخره

    MOAZEZ گفته:
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۱:۲۷

    معلومه s8ضعیفترو رفتی گرونتر از xzp خریدی بایدم بهت آتو آشغال بدن. قیمت اصلی s8باید ۱۸۰۰باشه

    پاسخ

  7. الان ایرانسل طرح ویژه فروش اس۸ رو اورده کلی هدیه هم باهاش میده
    خب مشخصه وقتی این همه تبلیغات داره یه برند فروششم بیشتره
    سونی تو زمینه تبلیغات خیلی ضعیف عمل میکنه 😐

    پاسخ

  8. آقای گودرزی مقاله جالبی بود ممنونم

    فقط عکس های اول و دوم جابجا هستن لطفا تصحیحش بکنید

    اگر شرکتی بتونه دو تا سنسور ۱/۲٫۳ اینچی برای دوربین دوگانه بزنه شاهد تحولات بزرگی در دوربین موبایل ها خواهیم بود مخصوصا اگر هر دو تا دوربین با هم کار کنن مثل هواوی و مطابق تکنولوژی دوربین دوگانه کوالکام

    بنظرمن که اولین شرکت که میتونه به همچین چیزی دست پیدا بکنه قطعا سونی هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here