ویدیو قطعه قطعه کردن کنسول پلی استیشن 5، سیستم حیرت انگیز خنک کننده مایع را نشان می دهد

1
۲۳,۹۰۱

برای مدت زیادی از زمان اعلام سخت افزار کنسول نسل نهمی شرکت سونی که با نام پلی استیشن 5 شناخته می شود، نگرانی ها از بابت اورکلاک کردن پردازنده گرافیکی کنسول توسط آقای مارک سرنی، طراح ارشد بخش پلی استیشن شرکت سونی برای همگان این سوال را ایجاد کرده بود که سونی چگونه می خواهد مشکل خنک کنندگی دستگاه را حل کند و صدای بلند ساتع شده از این خنک کننده به چه میزان خواهد بود. پس از اینکه چند ماه پیش در مراسم رونمایی از این کنسول، متوجه اندازه بزرگش شدیم، بی شک همه ما متوجه شده بودیم که سونی بی دلیل چنین کنسولی را طراحی نکرده است و خنک کنندگی بخش مهم این کنسول را تشکیل می دهد. امروز اما با ویدیو قطعه قطعه کردن بخش های سخت افزاری کنسول توسط آقای یوشیرو اوتوری (Yasuhiro Ootori)، به ما ثابت شد که سونی برنامه های ویژه ای برای این بخش داشته و پشت طراحی عظیم کنسولش سال ها زمان خوابیده است.

امروز بخش پلی استیشن شرکت سونی ویدیویی را در شبکه اجتماعی یوتیوب با همهگان به اشتراک گذاشت که در آن به عوض نمایش دادن ویژگی های بیرونی کنسول، تکه تکه شدن این کنسول را شاهد بودیم که به ما نمای داخلی کنسول را نشان می دهد. نکته جالب این ویدیو در اینجا بود که به چه سادگی می توان پلات های روی کنسول (بخش های سفید رنگ راست و چپ) را با دست و بدون نیاز به هیچ ابزار جانبی جدا کرد.

یوشیرو اوتوری، معاون اصلی بخش طراحی مکانیک از قسمت طراحی سخت افزار در Sony Interactive Entertainment است.

کنسول نسل نهمی سامورایی ها عرضی به اندازه 190 میلی متر داشته و ارتفاع آن 390 میلی متر در عمق 260 میلی متری است. در ابتدا و در این ویدیو به ما نشان داده می شود که پورت های جلوی کنسول شامل یک پورت USB Type C و یک پورت USB Type A می شود که با استاندارد های روز دنیا ساخته شده و سرعت بسیار بالایی دارند. در پشت کنسول نیز دو پورت USB Type A دیگر قرار داده شده است که به مانند پورت های جلوی کنسول آنها هم سرعت بالایی را در اختیار کاربر قرار می دهند. پورت های دیگر شامل پورت شبکه LAN، پورت خروجی تصویر HDMI 2.1 و محل اتصال کانکتور برق می شوند.

ویدیو قطعه قطعه کردن کنسول پلی استیشن 5، سیستم حیرت انگیز خنک کننده مایع را نشان می دهد

ورودی های هوا در بخش جلویی کنسول قرار گرفته اند که بدین صورت گوشه های دستگاه به مانند مجرای خروجی هوا یا اگزوز های کنسول عمل می کنند. ایشان سپس با استفاده از یک پیچ گوشی چهارسو، استند کنسول را باز می کند و به ما نشان می دهد که سونی برای اینکه این پیچ را گم نکنید، جایگاهی را هم برای قرار دادن پیچ درون آن بر روی کنسولش در نظر گرفته است! (چقدر حساب شده). سپس تک تک بخش های کنسول از هم باز می شوند.

هر دو پنل های کنسول را می توان با اندکی فشار از جای خودشان خارج کرد که این نشان می دهد در آینده شاهد شخصی سازی بسیاری از سمت تولید کنندگان فرست پارتی (سونی) و یا تولید کنندگان ثرد پارتی (سازندگان لوازم جانبی) خواهیم بود که می تواند به زیباسازی کنسول کمک شایانی نماید. پس از این کار به وضوح می توان فن خنک کننده کنسول را مشاهده کرده که از نوع مرسوم 120 میلی متری بوده و ضخامتی به اندازه 45 میلی متر دارد. این فن می تواند هوا را از دو طرف تهویه نماید. گرد و خاک جمع شده درون کنسول به دو محل خاص هدایت می شوند که به گفته سونی خود دارندگان کنسول می توانند این گرد و خاک ناخواسته را از طریق سوراخ های از پیش تعبیه شده از درون کنسول خارج نمایند.

ویدیو قطعه قطعه کردن کنسول پلی استیشن 5، سیستم حیرت انگیز خنک کننده مایع را نشان می دهد

سونی همچنین برای ذخیره سازی بیشتر بازی ها فکر ویژه ای برداشته است. آقای یوشیرو اوتوری می گوید که کاربران می توانند از هارد های SSD با فرم فاکتور M.2 با پشتیبانی از فناوری PCIe 4.0 در چهار اندازه مختلف در این بخش استفاده کنند و به راحتی با برداشتن پلات های کنسول، هارد مورد نظر را درون کنسول جایگذاری کنند. او سپس کنسول را تکه تکه می کند. سپس به درایو بلو-ری Ultra HD کنسول می رسیم که توسط دو صفحه فلزی دو لایه محافظت شده است تا نویز حاصل از چرخیدن دیسک درون درایو و ویبره وارد شده به کنسول را در نسخه فیزیکی این دستگاه خنثی نماید.

سپس به آنتن های مخصوص بلوتوث نسخه 5.1 و وای فای 6 می رسیم. یک صفحه نیز از پردازنده هشت هسته ای و 16 رشته ای آن که قادر به اجرای دستورات با سرعت 3.5 گیگاهرتز بوده موسوم به پردازنده AMD Ryzen Zen 2 محافظت می کند. این پردازنده شامل یک پردازشگر گرافیکی از نوع AMD Radeon RDNA 2 می شود که قدرت کلاکی 2.23 گیگاهرتزی و یا به اعتبارتی 10.3 ترافلاپسی دارد.

ویدیو قطعه قطعه کردن کنسول پلی استیشن 5، سیستم حیرت انگیز خنک کننده مایع را نشان می دهد

مموری این کنسول به میزان 16 گیگابایت و از نوع GDDR6 بوده که حداکثر سرعت پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار می دهد. حافظه SSD با ظرفیت 825 گیگابایت و حداکثر سرعت 5.5 گیگابایت بر ثانیه نشان می دهد که سرعت اجرای بازی ها تا چه اندازه در این کنسول کاهش یافته است. کنسول پلی استیشن 5 سونی همچنین به یک سیستم خنک کننده مایع بسیار پریمیوم مجهز شده است که به گفته خود سونی برای ساخت آن 2 سال زمان صرف شده و برتری اش نسبت به مدل های مجهز به خمیر سیلیکون کاملا واضح است. لازم به ذکر است که چند روز پیش شرکت سونی از چندین یوتیوبر معروف ژاپنی دعوت کرده بود تا به مقر سونی آمده و کنسول جدیدشان را تست کنند که همگی آنها اعتراف کرده بودند که در مدت زمانی که در آن اتقاق با دمای بالای 30 درجه حضور داشته اند، هیچگونه صدای خاص یا گرمای خاصی را پس از 80 دقیقه بازی با کنسول احساس نکرده اند که این خود نشان دهنده حرفه ای بودن سیستم خنک کنندگی کنسول جدید ژاپنی ها است.

هیت سینک استفاده شده در این کنسول هم بی شباهت به هیت سینک مورد استفاده در دو کنسول قبلی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 3 نیست و به همان اندازه بزرگ است، اما طراحی این هیت سینک به شکلی است که آن را بی شباهت به محفظه بخار نکرده است. همچنین یک منبع برق 350 واتی درون کنسول وجود دارد.

ویدیو قطعه قطعه کردن کنسول پلی استیشن 5، سیستم حیرت انگیز خنک کننده مایع را نشان می دهد

همچنین توصیه می شود که این کار را (باز کردن کنسول) در خانه امتحان نکنید در غیر این صورت ممکن است خود یا دیگران را در معرض تابش لیزر، شوک الکتریکی قرار دهید و قطعا جدا کردن آن ضمانت کنسول را باطل می کند.

در پایان بد نیست بدانید که این ویدیو در یوتیوب در مدت زمان یک روز بیش از 1.4 میلیون بازدید کننده داشته و این در حالی است که مشابه همین ویدیو که در مورد کنسول پلی استیشن 4 بوده است در عرض سه سال به همین تعداد بازدید کننده رسیده است!

ویدیو قطعه قطعه کردن کنسول پلی استیشن 5، سیستم حیرت انگیز خنک کننده مایع را نشان می دهد

این کنسول در تاریخ 12 نوامبر (22 آبان) در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت و گفته می شود که سونی پیش بینی می کند تعداد 7 میلیون از این کنسول را در عرض 5 ماه بفروش برساند.

نظر شما در این باره چیست؟ شاهکار سونی از نظر شما به چه شکل است؟

[تعداد: 5    میانگین: 3.8/5]

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here