پرچمدار قدیمی یا میان رده جدید؟ در این دو راهی دشوار کدامیک را انتخاب کنیم؟

25
۱۱,۲۹۸


موضوع خرید یک اسمارت فون با قیمت مناسب در مقابل کارایی زیاد، همواره به صورت یک سوال بزرگ در ذهن خریداران بوده و هست. شاید برای آن کسی که هیچ محدودیتی از نظر هزینه خرید یک گوشی هوشمند ندارد، انتخاب یک گوشی با کیفیت چندان دشوار نباشد، اما برای آنهایی که اقتصادی تر به موضوع نگاه میکنند و میخواهند با هزینه ای متوسط یک گوشی مناسب را انتخاب کنند، این موضوع به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.

در سطح متوسط بازار، اصولاً مهمانان ناخوانده ای حضور دارند که میان رده های بازار را به چالش میکشند. مهمانانی که خود روزی بر اریکه قدرت نشسته بودند و حالا با ظهور فرمانروایانی جدید، جای خود را به آنها دادند. همین موضوع مشکل را برای انتخاب درست از بین یک گوشی میان رده و گوشی پرچمدار سابق برای کاربران سخت و دشوار میکند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید یک گوشی با قیمت متوسط، بین دو گزینه تردید داشته باشید. میان رده جدیدی که وارد بازار شده یا پرچمدار قدیمی که عمری از آن گذشته اما هنوز اصالت و قدرت خود را دارد. بارها و بارها در سال های اخیر این چالش بین گوشی های سونی هم ایجاد شده بود که گاهی کاربران میان رده جدید و گاهی پرچمدار سابق را انتخاب کردند. اما چه دلیلی برای انتخاب هر کدام وجود دارد؟

ما امروز اینجا هستیم تا به این موضوع نگاه ویژه ای داشته باشیم تا شاید بتوانیم کمک خوبی برای خریداران گوشی باشیم که بین این دو گزینه تردید دارند. ما در این مورد ملاک را گوشی های سونی قرار میدهیم، اما با اندکی تفاوت میتوان به سایر گوشی های هوشمند نیز تعمیم داد. در ابتدا یک اصل تقریباً در تمامی برندها نسبتاً ثابت است که برای برابری قیمت یک پرچمدار با میان رده، بیشتر از یک سال زمان نیاز است. یعنی یک پرچمدار تقریباً بعد از گذشت یک سال و نیم تا 2 سال به قیمت میان رده های روز میرسد.

بدیهی است که هر کدام از این دو گروه اسمارت فون، مزایا و معایبی در مقایسه با هم دارند. به طور کلی در دو بخش به این موضوع نگاه میکنیم. دلایلی که میان رده را انتخاب کنیم و یا دلایلی که انتخاب ما پرچمدار سال قبل باشد. در این مقاله همراه ما باشید.


انتخاب پرچمدار قدیمی به جای میان رده جدید

تمام آن دلایلی که ما در این بخش نیاز به ذکر داریم در یک ضرب المثل قدیمی خلاصه میشود. “شیر وقتی پیر بشه باز هم شیره”. یک گوشی برای اینکه لقب پرچمدار را بدست آورد استانداردهایی را باید داشته باشد که در میان رده ها کمتر به آن توجه میشود. کیفیت در یک پرچمدار حرف اول را میزند. جنس بدنه، کیفیت ساخت، کیفیت قطعات، کیفیت صفحه نمایش، کیفیت صدا و هر چیزی که به واژه کیفیت خلاصه میشود در پرچمداران مورد اهمیت است. پرچمدار یعنی بهترین در دوره خود که شامل مجموعه ای از قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری میشود که سازنده گوشی در یک محصول گنجانده است.

بسیاری از قابلیت ها هستند که نه تنها در پرچمدار یک سال قبل، بلکه در پرچمداران چند سال قبل هم قرار دارند که میان رده های امروزی از آن محرومند. گوشی های سونی را مثال میزنیم. شما یک دستگاه اکسپریا XZ را بدست بگیرید. دوربین آن تنظیمات گسترده ای در اختیار شما قرار میدهد که در میان رده های جدید خبری از آن نیست! لرزشگیر دیجیتالی ویژه این گوشی فراتر از لرزشگیر استاندارد بهترین میان رده های 2018 است. در بخش صدا شما فراتر از آنچه که انتظار دارید را بدست خواهید آورد. قدرت پردازنده با وجود اینکه یک یا دو نسل قدیمی تر است اما نسبت به میان رده های جدید برتری مطلق دارد. یا سنسورهای به کار رفته در پرچمداران قدیمی را در نظر بگیرید که از نظر کمی و حتی کیفی به مراتب بیشتر و بهتر از میان رده های امروزی است.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کیفیت در پرچمداران فراتر از میان رده هاست. شاید از نظر اعداد و ارقام یک میان رده از پرچمدار یک سال قبل بهتر باشد، اما این را نباید فراموش کنیم که اعداد بر روی کاغذ ملاک نیست. سرعت خواندن و نوشتن در حافظه داخلی یک پرچمدار قدیمی چه بسا چندین برابر میان رده امروز باشد که از نظر ظرفیت روی کاغذ فراتر از آن پرچمدار است. دوربین با مگاپیکسل کمتر در یک پرچمدار قدیمی ممکن است بسیار بهتر از دوربین یک میان رده با مگاپیکسل بالاتر باشد.

در مجموع بیشترین دلایلی که برای انتخاب یک پرچمدار، هر چند قدیمی وجود دارد مباحث مربوط به کیفیت است. عمر مفید یک گوشی که لقب پرچمدار را یدک میکشد از یک گوشی میان رده بیشتر است. در کنار این عمر مفید، بازدهی دستگاه در مقایسه با مشخصات روی کاغذ نیست در این گوشی ها بالاتر خواهد بود. پس پرچمدار سال قبل حتی اگر پیر هم شده باشد هنوز در مقایسه با یک میان رده برتری هایی دارد که نمیتوان به سادگی از آن گذشت.


انتخاب میان رده جدید به جای پرچمدار

شاید اگر قسمت اول مقاله را که مربوط به برتری های پرچمدار قدیمی نسبت به میان رده جدید بوده را خوانده باشید، تصمیم قاطع خود را برای انتخاب پرچمدار قدیمی بگیرید. اما توصیه میکنیم این بخش را هم مطالعه کنید. چرا که وقتی کمپانی سازنده میان رده های جدید را عرضه میکند، قطعاً دلایلی برای جذب مشتری دارد.

اولین دلیل برای انتخاب میان رده های جدید به جای پرچمدار قدیمی، همین “جدید بودن” آنهاست. تکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت است. ممکن است امروز یک تکنولوژی در گوشی های میان رده و حتی ارزان قیمت قرار بگیرد که یک سال قبلا اصلا وجود نداشته است! عمده این پیشرفت ها در بخش ظاهری گوشی ها است. طراحی گوشی ها به سرعت در حال به روزرسانی است به طوری که امروز میان رده ها به مراتب نوین تر و مخاطب پسندتر از پرچمداران قدیمی هستند. یک یا دو سال قبل، در طراحی گوشی ها از حاشیه های زیادی استفاده شده بود که امروز میان رده ها با حاشیه های کم جلوه بهتری نسبت به آنها دارند. یا مثلا استاندارد 18:9 امروز در گوشی های میان رده سونی هم دیده میشود که حتی یک سال قبل در پرچمداران سونی هم وجود نداشت.

به روز بودن میتواند در جای جای یک گوشی خود را نشان دهد. فقط چند ماه زمان نیاز بود تا یک قابلیت مثل USB Type-C از پرچمداران به میان رده های سونی نفوذ پیدا کند. نیمه دوم سال 2016 این ویژگی برای اولین بار در سونی مورد استفاده قرار گرفت و چند ماه بعد، میان رده های نخست سال 2017 از آن بهره بردند. در واقع میان رده های 2017 از قابلیتی بهره بردند که پرچمداران یک سال قبل فاقد آن بودند.

بخش نرم افزاری هم گاهاً میتواند تحت تاثیر این به روز بودن قرار بگیرد. هر چند که معمولا عمر به روزرسانی گوشی های پرچمدار بیشتر از میان رده هاست، اما پرچمدار دو سال قبل دیگر آخرین روزهای پشتیبانی نرم افزاری خود را سپری میکند در حالی که میان رده روز میتواند حداقل تا 1 سال و یا بیشتر تحت حمایت نرم افزاری سازنده قرار بگیرد.

با وجود اینکه پرچمداران مجموعه ای از بهترین ها را در اختیار دارند، اما گاهی اوقات برخی از میان رده ها بر روی یک ویژگی خاص تمرکز میکنند که حتی از آن نظر بهتر از پرچمدار هم دوره خود هم هستند. به طور مثال سونی سری الترا را با هدف تمرکز بر عکاسی سلفی عرضه میکند. یا ممکن است یک برند گروهی از گوشی های خود را با هدف عمر بالای باتری عرضه کند. پس اینجا کسی که عکاسی سلفی یا عمر باتری برای او مهم است، گزینه ای بهتر از یک میان رده را که بر روی این موارد تمرکز دارد پیش روی خود نخواهد داشت.


نتیجه گیری

ما برای انتخاب هر کدام از این دو گروه، یعنی پرچمداران قدیمی یا میان رده های جدید دلایلی ذکر کردیم که میتواند این دلایل با توجه به سلایق هر خریدار مورد ارزیابی قرار بگیرد. شاید خلاصه این مقاله را در چند خط به این صورت توضیح دهیم که اگر نگاهی تخصصی و حرفه ای تر به گوشی دارید، انتخاب یک پرچمدار، هر چند قدیمی تر نسبت به میان رده های جدید عاقلانه تر است. اگر علاقه به کارهای توسعه دهندگی مثل تغییر رام و یا نصب مودهای مختلف دارید، پرچمداران قدیمی به شدت توصیه میشود. چرا که توسعه دهندگان توجه بسیار بیشتری به آنها دارند. اما اگر نگاه چندان تخصصی به گوشی هوشمند ندارید و یا قصد معرفی یک گوشی به فردی با این خصوصیات را دارید، شاید میان رده های جدید انتخاب مناسب تری باشند. به طور مثال بانوان که عکاسی سلفی و یا زیبایی ظاهری گوشی برای آنها اهمیت بیشتری دارد یا افراد مسن تر که نگاه تخصصی به گوشی ندارند، با یک میان رده تجربه بهتری را در مقایسه با پرچمدار قدیمی رقم خواهند زد.

[تعداد: 2    میانگین: 3/5]

25 دیدگاه ها

  1. به شخصه خودم XZدارم و اگر بخوام بدون تعصب رو گوشی بگم اما به غیر از بروز بودن نرم افزار گوشی های میان رده جدید از لحاظ نرم افزاری نمیتونن با XZرقابت کنن من اطرافیانم میان رده های سونی دارن XA1ULTRA. XA. XA2اما در اخر اینارو کنار هم گذاشتم XZیچیز دیگس از لحاظ سرعت دوربین میتونم بگم به شخصه ظاهر XZبهتر خوش دست تر و سبک تر

    پاسخ

  2. مطلب خوب و مفیدی بود، این از اون مطالبی بود که واقعا روش وقت صرف کردین، تشکر از همه عوامل سایت، یک مقدار روی پست های کانال تلگرام هم وقت بذارید خیلی دارن لفت میدن، البته ما که هستیم.
    یک ویدیو تست ضد آب اسپیکر SRS-XB40 سونی هم اومده اینجا تو سایت و کانال بذارید علاقه مندان سونی ببینند مطمئنن لذت میبرند.

    پاسخ

  3. میان رده ۲۰۱۸ سونی با میان رده ۲۰۱۴ هم برابر نیست
    چرا اقا بی جا میگی ؟
    من برا رفیقم XA1 Plus خریدم (۱٫۴۵۰٫۰۰۰)با هزار تعریف و تمجید
    اما حتی ۱۲۰ فریمم ضبط نمیکنه
    لرزشگیر نرم افزاری هم کلا تاثیری نداره
    باتری متوسط
    اندرویدم که یه نسخه تکمیلی بیشتر نداد
    بیشتر نرم افزار های ثالث دوربین هم کار نمیکنن
    هرجا میشینه میگه سونی سونی که میگی این بود ؟ اگه یکم بیشتر هزینه میکرد XZ ور میداشت (۱٫۷۰۰٫۰۰) الان ایقد شرمندش نمیشدم

    پاسخ

    Reza50 گفته:
    ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۸:۵۵

    سری xa1 نقص های زیادی داشتن
    ولی سری ایکس ای دو کاملا خوبن و مشکلی ندارن

    پاسخ

    AmirAloone گفته:
    ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ساعت: ۱۲:۰۵

    این XA , XA1 سابقه سونی و خراب کردن
    الانم کسی پول نداره XA2 بخره

    پاسخ

  4. من خودم xa2 دارم و یکی از اعضای خانواده xz داره
    ۱ صفحه نمایش هر دو عملکرد عالی دارن ولی وقتی حالت صفحه xa2 رو سر حالتvivid میذارم (چیزی که در xz وجود نداره) کیفیت صفحه ایکس ای دو خیلی بهتر از ایکس زد میشه
    دوربین ایکس ای دو واقعا از ایکس زد بهتره با اینکه سنسور ها یکین ولی ایکس زد نویز زیادی داره ولی توی ایکس ای دو نویز کنترل شده و تصاویر خیلی شارپ ترن دوربین سلفی ایکس ای دو از ایکس زد هم بهتره
    سرعت هر دو عالیه و میزان رم هم یکیه ولی حافظه ایکس زد ۶۴ گیگه که بهتر از xa2
    طراحی هم هر خوبن ولی جنس فریم ایکس زد جالب نیست و خط های ریز میوفته صدای بلندگو ایکس ای دو بلند تره ولی ایکس زد کمی صداش کیفیت بیشتری داره باتری هم که ایکس ای دو دو روز جواب میده ولی ایکس زد یک روز
    ایکس زد بیشتر از ایکس ای دو داغ میکنه و ایکس ای دو هم به اندروید ۹ اپدیت میشه ولی ایکس زد نه
    من خودم معمولا میانرده جدید رو به پرچمدار قدیمی ترجیح میدم

    پاسخ

    Reza Shirinnejad گفته:
    ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۲:۴۷

    درود رضا جان؛
    احتمالا کمی بی‌دقتی کردید 🙂
    صفحه‌نمایش Xperia XZ هم مجهز به موتور™X-Reality و حالت Super Vivid هست.

    پاسخ

    Reza50 گفته:
    ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۰:۱۲

    سلام بله درسته مجهزه ولی فقط توی گالری ولی گوشی های سونی از ۲۰۱۷ به بعد این قابلیت ها رو توی رابط کاربری هم اجرا میکنن

    پاسخ

  5. من شخصاً سه سال پیش بین Z2 و C5 Ultra که تقریباً هم قیمت بودن پرچمدار قدیم رو انتخاب کردم و الان اصلاً پشیمون نیستم چون پرچمدار معمولاً گوشی ای نیس که بعد چند سال تو رو لنگ بذاره و الانم کاملاً جواب میده

    پاسخ

  6. بدونِ شک همه‌
    شرکت‌ها‌ی سازنده اسمارت‌فون‌ها، متوجه شدند که امکان نداره صرفا با یک “پرچمدار قدرتمند” کُل بازار رو به تسخیر درآورد … (مخصوصا با وجود میان‌رده‌های چینی!)؛ راهی که سامسونگ برای میان‌رده‌های سری A انتخاب کرده، مسیر جدیدی برای میان‌رده‌ها(ی این شرکت) تبیین می‌کنه(راهی که چینی‌ها به واسطه‌ی همین راه، سال‌هاست بازار میان‌رده‌ها رو تسخیر کردند!)؛ البته با این تفاوت که، انگار سامسونگ به قیمت‌گذاری چینی‌ها اعتقادی نداره 😀
    البته به اعتقادِ من، این رویکرد در مورد شرکت‌هایی که (صرفا) محصول سخت‌افزاری تولید می‌کنند هم، صادقانه و بهترین گواه برای این حرفم به‌نظرم پردازنده‌های سری ۷۰۰ کوآلکام هستند.
    نتیجه‌گیری(و صدالبته نظر‌ِ شخصی): شخصا با شرایط فعلی بازار، پرچمدارِ سابق رو به میان‌رده جدید ترجیه می‌دم اما به زودی، و قطعا، با این روندِ بازار، میان‌رده‌ها به انتخابی بسیار ارزشمند تبدیل خواهند شُد.

    پاسخ

  7. دوستان یه سوال داشتم بنده یه گوشی xa دارم اندروید شش هست. حالا برای ارتقا به هفت باید چیکار کنم تو خود گوشی به روز رسانی موجود نیست. لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    پاسخ

    oha2012 گفته:
    ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ساعت: ۲۳:۳۳

    سلام.با کابل وصل کن گوشیو به کامپیوتر برنامه xperia companion رو نصب کن گوشی که شناخته بشه توسط برنامه خودش میگه آپدیت کن به ۷

    پاسخ

    گاندولف گفته:
    ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ساعت: ۰۰:۳۱

    ممنون عزیز جان

    پاسخ

  8. من طرفدار پرچم دار قدیمیه هستم….تا حالا به بیشتر از ده نفر از فامیل هم مشاوره دادم و بیشتر پرچمدار قدیمی رو پیشنهاد دادم…مثلا چیزی مثل فیلمبرداری از صفحه فقط تو پرچمدارها وجود داره…البته خیلی زیادتره تفاوت ها من یه نمونه کوچیکشو گفتم

    پاسخ

  9. به شخصه خرید میانرده جدید رو به پرچمدار قدیمی ترجیح میدم.مثلا خرید xa2رو به x یا xzترجیح میدم. البته این مورد فقط تو سونی صدق میکنه. تو سامسونگ میانرده افتضاحه و تا حدودی عملکرد خوبو تو پرچمداراش میشه دید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here