پس از وی چت و واتس آپ: وایبر، اینستاگرام و تانگو در انتظار فیلترینگ!

32
۱۱,۰۹۷

viber-logo
روز گذشته بار دیگر با بروز اختلال در عملکرد یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تلفن همراه، بحث احتمال فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل جریان ساز شد. این درحالی است که طی ماه‌های گذشته وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اتفاق به کار برده است.

روز گذشته به دنبال مشکلاتی که در وایبر ایجاد شده بود اخباری در رسانه‌ها منتشر شد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر فیلتر شدن این نرم افزار مطرح شد البته بعدها مشخص شد که مشکل وایبر جهانی بوده و این اختلال به خود شرکت ارائه کننده این اپلیکیشن بازمی گردد اما با این حال این اتفاق فرصتی ایجاد کرد تا بار دیگر مسوولان کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بر لزوم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل تاکید کنند.

در همین زمینه روز گذشته عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تصویب فیلترینگ نرم افزار واتس آپ خبر داده و یادآور شد: این مساله از اواخر سال گذشته تصویب و به وزارت ارتباطات اعلام شده اما با این وجود همچنان از سوی وزارت ارتباطات اجرایی نشده است.

خرم‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود به نرم افزارهای دیگری مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام هم اشاره کرد و افزود: با وجود این که فعالیت‌های مجرمانه زیادی در این نرم افزارها صورت می گیرد هنوز فیلترینگ آنها تصویب نشده است.

وی اضافه کرد: ما در خصوص فیلترینگ نرم افزارهای مجازی مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام اتخاذ تصمیم نکرده‌ایم و شاید در آینده این نرم افزارها در دستور کار ما قرار گیرند. البته نتیجه نهایی بستگی به رای اعضای کارگروه دارد.

طی ماه‌های گذشته نیز با فیلترینگ وی چت کاربران ایرانی این شبکه از دسترسی به آن بی بهره شده‌اند اما با این وجود تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایل در دنیا به سرعت در حال گسترش است و بنا بر اذعان اپراتورهای مختلف دنیا درآمدهای اپراتورها طی سال‌های گذشته از بحث voice(مکالمه صوتی) و پیامک به سمت دیتا و اینترنت رفته است.

در این زمینه بسیاری از کاربران بر این باورند که یکی از عمده دلایلی که منجر به فیلتر شدن این شبکه‌ها در ایران می‌شود بحث زیان کردن اپراتورهای موبایل است اما در این خصوص وزیر ارتباطات تاکید دارد قرار نیست در ایران شبکه‌ای به دلیل موضوعات اقتصادی فیلتر شود.

واعظی چندی پیش هم در صفحه خود در شبکه اجتماعی کلوپ از نارضایتی خود از فیلترینگ واتس آپ سخن گفته و اظهار کرده بود: اخبار و تماس‌های زیادی دریافت کرده‌ام در خصوص این که وزارت ارتباطات موافق مسدود کردن اپلیکشن واتس آپ است.

نماینده وزارت در کارگره تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به مخالفت با این تصمیم اقدام کرده و وزارت ارتباطات با توجه به تعداد قابل توجه کاربران موافق این تصمیم نیست.»

واعظی همین دو هفته پیش هم در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر صحبت‌هایی که درباره فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس آپ مطرح می شود و این که آیا همچنان قرار بر آن است از میان شبکه‌های اجتماعی موبایل، برخی فیلتر شوند توضیح داده بود: وزارت ارتباطات بر این باور است که هیچ یک ازشبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی فیلتر شود.

حال بحث فیلترینگ این شبکه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که هنوز نمونه داخلی مناسبی برای جایگزینی این شبکه‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر برخی از این شبکه‌ها به طور آزاد فعالیت خود را ادامه می دهند و فیلترینگ تنها نصیب بخشی از این شبکه‌ها می‌شود.

از سوی دیگر چندی پیش مدیر عامل یکی از اپراتورهای ارتباطی کشور در صحبت‌های خود به طور تلویحی به گلایه از فعالیت آزاد این شبکه‌ها پرداخته و فیلترینگ این شبکه‌ها در برخی کشورها را نوعی حمایت از اپراتورهای تلفن همراه محسوب کرده بود.

isna

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

32 دیدگاه ها

  1. اخوندیسم اینه دیگه…………حیف جونیمون که تو این جهنم حروم میشه اخه این کشوره که ما داریم خجالت میکشم که ایرانیم……… ای خدا کی ميشه من برم امریکا…….

    پاسخ

  2. یه پیشنهاد بهتر برای وزیر محترم ارتباطات دارم…. بهتر نیست جلوی گوشی هایی که این نرم افزار ها روشون نصب ميشه رو بگیرند…..! اگه مردم از گوشی های مثل نوکیا 1100 استفاده کنند دیگه دست رسی به این نرم افزار ها ندارن…..

    پاسخ

  3. ای خدا با این که گناهانی کردم از تو درخواست گرفتن جانم را دارم چون تو ایران دیگه هیچ آرزویی واسم نمونده و پول رفتن به خارج از ایران هم ندارم آخه چرا من ایرانی شدم.
    چند تا از آرزو هام
    1-ماشین خوب که تو ایران گاری با قیمت بالای بیست میلیونه به بالا
    2- خونه ی خوب که تو ایران یه اتاق 1 در 1 خداتومنه
    3-زندگی خوب که خدارا شکر با وجود این همه مشکل تو ایران ندارم و عصاب همه داغونه
    4-مردم با فرهنگ واخلاق خوب که با وجود این همه مشکل معلومه که گیر نمیاد
    5-تلفن همراه-رایانه-تی وی – یخچال-گاز-کولر و… که سرجمع بالای70 میلیون میشه تقریباً الان بخوای یه گوشی سطح متوسط بخری کمتر از یه میلیون نیست در صورتی که دلت با اون پرچمدارست که بالای دو میلیونه
    6-خواب با آرامش که یک شبش واسه من غنیمته
    7- میخوایم موزیک از خواننده مورد علاقمونو بگیریم تو گوگل سرچ میکنیم این سایت اون سایت تا بالاخره پیدا میکنیم و به اون سایت وابسته میشیم صبح سر میزنیم نه بابا اینم که فیلتر شد همینطور در مورد فیلم های مورد علاقه و سایت هایی از جمله ایران فیلم که هر هفته یا هر ماه فیلتر میشن و باید یه شماره به آخره سایت اضافه کنی تا سایت با آدرس جدید باز بشه مثالiranfilm176.com
    و…
    هرچی بگم کم گفتم خدایی
    اگه با من موافقید لایک کنید و اگه میتونید این کامنتو به گوش مسئولین خ… برسونید.امید وارم نظر منو پاک نکید مدیران سایت اکسپریان چون این کامنت هیچی که نشه ذره ای از حقیقته

    پاسخ

    issagh2009 گفته:
    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۳:۳۲

    فقط میتونم بگم دمت گرم. i love u

    پاسخ

  4. من موندم واقعا به خاطر جرم های اتفاق افتاده میخوان فیلتر کنن؟مگه تو کل دنیا این اتفاقا نمیوفته؟خوب و بد همه جا هست،اونم مطمعنن تعداد جرایم تو کشورای خارجی باید بیشتر از ایران باشه چون تو کشور ما هنوز خیلیا اینترنت ندارن و عقب افتاده آیم،همه جوره دارن مارو تحت فشار میزارن،کسی که بخواد جرمی کنه اینم ببندن یه جور دیگه کارشو میکنه.حکومتی که مجلس شورای اسلامیش شکل هرم مصر باشه بهتر نمیشه.

    پاسخ

  5. خودتونو آماده كنين هفته بعد ميگن اصلا حق نداريد wifi گوشيتونو روشن كنين………………(بسته هاي اينترنتي كه الانش هم قعطن)
    پس گوشي هاي هوشمند ما هيچ كارايي نداره و اينگونه بود كه 1100 ساخته شد.

    پاسخ

  6. وقتی ایمیل رو باید با فیلتر شکن باز کنیم.دیگه چه انتظاری داری.حتی بعضی سایتا که نصفه باز میشن.مثلا gsmarena.رو باز میکنم.نصفه میاد.صفحه سفید هست. ولی با فیلتر شکن سایت کامل باز میشه.آیا اینم فیلتره؟ خوبه حمام رو فیلتر نمیکنن. بگن.بدلیل لخت شدن فیلتر شد.والا…

    پاسخ

  7. بدتون نیادا ولی. کمی هم تقصیر ماست چون از این اون طور که باید استفاده نکردیم و حد و مرز های شرعی رو بعضی ها رعایت نکردن به همین دلیل که میخوان. فیلتر کنند

    پاسخ

    Alack-You گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۰:۵۱

    اینو راس میگی باو خز کردین دیگه هر جا میرن عین ادمای کمبود …. حرفای زیر نافی میزنن مطالب+18 میزارن

    پاسخ

    علی گفته:
    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت: ۰۹:۳۸

    دقیقا موافقم . من میگم این نرم افزار ها فرهنگ استفادشو بلد نیستیم , بعد چون بعضیا منافعشون تو ضرره میان منفی میدن و میگن به ما مربوط نیست کی چیکار میکنه . خب مگه جنگله اینجا ؟؟؟

    پاسخ

    naser khan گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت: ۲۰:۵۲

    داداشمن اگه بازهم درست استفاده میکردیم بازم میگفتن که فرهنگ غربی توش هست وفیلتر میکردن.

    پاسخ

  8. پووووووف ر*دیم آب هم قطه

    بابا این واتس اپ چی داره خدا وکیلی این نیمباز با اون گندکاریش فیلتر نمیشه این واتس اپ ک جز پیام دادن نمیتونی کاری کنی فیلتر میشه عجبا

    پاسخ

  9. با این وضعیتی که مسعولین دارن پیش میرن فک کنم تا چند وقت دیگه باید بریم رو پشت بوم خونه و آتیش روشن کنیم و با دود به هم پیغام بدیم!!!

    پاسخ

  10. “خرم‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود به نرم افزارهای دیگری مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام هم اشاره کرد و افزود: با وجود این که فعالیت‌های مجرمانه زیادی در این نرم افزارها صورت می گیرد هنوز فیلترینگ آنها تصویب نشده است.”

    یه دیدی یه روزی هم سایت اکپرین را به علت وجود مصادیق مجرمایه فیلتر کنند .

    پاسخ

  11. ینی خدا این همه کهکشان ما افتادیم راه شیری
    این همه سیاره ما افتادیم زمین
    این همه قاره افتادیم آسیا
    این همه کشور افتادیم ایران

    طرف تو تانزانیا از اینا میتونه استفاده کنه ما نه 😐

    پاسخ

  12. براشون قیمت سرسام آور اجناس و پیشرفت صعودی نرخ ارز که مهم نیست
    فقط فیلتر کردن براشون اولویت داره
    الان یک ساله میخوام گوشی بگیرم از بس این نرخ ارز نوسان داره نتونستم هی امروز و فردا میکنم آخرشم الان بدون گوشی هستم
    کاش یه خورده به فکر ارزش پول کشورمون بودین
    کاش یه خورده رو نرخ فروشنده های نظارت میکردین
    کاش کاری میکردین که دلالا کمتر بشن یا به کل از بین برن
    کاش از پیشرفت شرکتای سونی و سامسونگ و نوکیا و اپل یاد میگرفتید که جی ال ایکس مزخرف رو با قیمت 800 هزار تومن ندین به مردم
    کاش تو پشتیبانی و فروش عالی عمل میکردین
    فقط و فقط و فقط چیزی که بهش افتخار میکنین فیلتر کردن و بستن پورتهای خاص هست وگرنه تو ارئه تکنولوژی و پیشرفت اقتصاد جامعه و بالا بردن ارزش پول دارین بدجوری پس رفت میکنین
    شرمنده اعصابم خورد شد البته هنوز که اتفاقی در مورد واتساپ و وایبر نیفتاده اما این ناراحتیم کلی بود

    پاسخ

  13. کاش یه کشوری به دنیا میومدیم یا این وری یا اون وری .

    تکلیفون مشخص می شد .

    کاش بعد مردن یه بار توی آمریکا به دنیا میومدم .

    پاسخ

    hesam. tm گفته:
    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت: ۱۹:۴۰

    حتما میری آمریکا.
    چون وقتی نیمه اول تموم شه خدا سوت میزنه.ما باید نیمه دوم بریم آمریکا اونا باید بیان ایران. بعد چه کارا که میتونیم انجام بدیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here