پنج قابلیت مهم در اکسپریا 1 که کمتر به آن توجه شده است

21
۱۱,۶۲۸


اکسپریا 1 آخرین پرچمدار سونی است که از معرفی آن حدود یک ماه میگذرد. طبق معمول همیشه، فاصله طولانی معرفی تا عرضه پرچمداران سونی سبب شده تا این گوشی فعلاً کمتر مورد توجه قرار بگیرد. البته سونی در هنگام معرفی توضیحات کوتاهی از قابلیت های این گوشی هوشمند ارائه داده اما برخی از ویژگی ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مهمترین قابلیتی که سونی در اکسپریا 1 به کار برده، بهره مندی از صفحه نمایش عریض با استاندارد 21:9 است. صفحه نمایش 4K OLED با استاندارد 21:9 و قابلیت ضبط ویدئو با همین استاندارد، مهمترین ویژگی اکسپریا 1 است که سونی در بسیاری از تیزرها بر آن تاکید داشته است. شاید توجه بیش از حد سونی به این ویژگی سبب شده تا چند قابلیت مهم دیگر کمتر به چشم بیاید.

ما امروز در این مقاله کوتاه، سعی داریم تا نگاهی به سه قابلیت مهم در اکسپریا 1 اشاره کنیم که سونی کمتر به آنها پرداخته است. البته نمیتوان در این باب به سونی خرده گرفت و رسانه ها نیز در کم توجهی به این قابلیت ها کوتاه کردند.


1- قابلیت Side Sense
شش ماه قبل از اکسپریا 1، سونی با معرفی اکسپریا XZ3 بر روی قابلیت Side Sense تاکید زیادی داشت. در مورد این قابلیت پیشتر گفته بودیم که “با دوبار کلیک بر روی کناره های دستگاه، یک منو بر روی صفحه نمایش باز میشود که بر روی آن تعدادی برنامه و میانبر را پیش روی شما قرار میدهد. انتخاب برنامه هایی که با دو کلیک بر روی لبه صفحه بر روی صفحه نمایش داده میشوند، به کمک هوش مصنوعی انجام میشود. به عبارت دیگر به کمک هوش مصنوعی، برنامه هایی انتخاب میشوند که شما به دنبال آن هستید و نیاز به استفاده از آن دارید.

در حالی سونی شش ماه گذشته بر روی این قابلیت در اکسپریا XZ3 مانور زیادی داده بود که امسال در اکسپریا 1 به آن کمتر توجه داشته است. نکته جالب اینکه این قابلیت نه تنها در اکسپریا 1 به کار رفته، بلکه سونی از آن در اکسپریا 10 و اکسپریا 10 پلاس نیز استفاده کرده است.


2- قابلیت Eye AF
این قابلیت که به دوربین گوشی مربوط میشود، پیش از این در دوربین های عکاسی سونی استفاده شده بود. این نکته شایان ذکر است که اکسپریا 1 اولین گوشی هوشمند در جهان است که به این قابلیت مجهز میشود. پس بهتر بود که سونی و رسانه ها بیشتر به این قابلیت بپردازند. اما به راستی قابلیت Eye AF چیست؟

کاربرد اصلی این قابلیت، تشخیص و فوکوس روی عنبیه چشم است که در هنگام عکاسی پرتره تاثیر بسزایی دارد. به کمک این قابلیت، کاربر نیازی به تغییر حالات فوکوس یا انتخاب محل فوکوس و دنبال کردن سوژه ندارد. این قابلیت در عمل به حدی کار با دوربین گوشی را راحت میکند که شاید، کوچ کردن از اکسپریا 1 به یک گوشی هوشمند دیگر که فاقد این قابلیت است برای کاربر دشوار باشد.


3- پردازنده X1 برای صفحه نمایش
سونی دستی توانا در تولید تلویزیون دارد. در این راه سونی از تکنولوژی های اختصاصی خود استفاده میکند که یکی از آنها، پردازشگر تصویر X1 است. سونی با ورود این پردازنده به دنیای تلفن های هوشمند، گام بلندی برداشته که اثر آن را در صفحه نمایش اکسپریا 1 خواهیم دید. اکسپریا 1 اولین تلفن هوشمند سونی است که از این پردازشگر در صفحه نمایش خود استفاده کرده است.


4- لرزشگیر اپتیکال برای دو دوربین از سه دوربین موجود
سونی سال ها بود که برای استفاده از لرزشگیر اپتیکال در گوشی های هوشمند خود مقاومت میکرد. اما به یکباره در اکسپریا 1 تصمیم گرفت تا از موضع خود کوتاه آمده و این فناوری را به کار ببرد. نکته جالب اینجاست که از سه دوربین موجود در پشت دستگاه، دو دوربین مجهز به این قابلیت هستند. دوربین اصلی و دوربین سوم که از نوع تله فتو است، به این قابلیت مجهز شده است.


5- تنظیمات دستی دوربین با اختیارات بیشتر
بخش تنظیمات دستی دوربین، موضوعی جنجالی بود که چند سال کاربران سونی از آن شکایت داشتند. سونی سر انجام این قابلیت را به گوشی های اکسپریا وارد کرد تا کاربر بتواند سرعت شاتر و یا فوکوس را به صورت دستی تنظیم کند. اما به علت محدودیت این قابلیت، عملاً تنظیم سرعت شاتر برای کاربران کاربری نداشت. چرا که حداقل سرعت موجود بر روی 1 ثانیه بود که حالا در اکسپریا 1، سونی این قابلیت را تا 30 ثانیه افزایش داده است.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

21 دیدگاه ها

  1. الان توی بازار مشهد به سختی گوشی سونی پیدا میشه نهایتا چند مورد xa1 دیدم و سوال اصلی اینجاست
    سایت اکسپریان هدف واقعیش چیه؟ اراعه اخبار درباره سونی؟ خب این رو که میتونیم سریعتر از سایت های مختلف خارجی به دست بیاریم
    به نظرم الان باید یک برنامه ریزی وجود داشته باشه برای اینکه بتونیم توی ایران گوشی سونی بخریم یا حداقل روش هایی رو ارائه بدید که گوشی سونی رو بتونیم از خارج بخریم. مثلا سایت هایی مثل مالتینا و یا کشور هایی ک خرید ازشون به صرفه هست یا شخصی که بتونه از چند نفر سفارش بگیره و از خارج خرید کنه و کار های مشابه.

    مثلا بنده از مالتینا یک خرید کوچیک داشتم که با توجه به قیمت نهایی ک سایت گفت خرید کردم بعد یکی دو روز پیام اومد که قیمت نهایی واقعی بیشتر شده حدود ۲۰ درصد که من چاره ای جز پرداخت نداشتم چون گزینه انصراف نداشت. الان باید دید تجربه دوستان به چه صورت هست. (البته من موقع دلار ۳۷۰۰ خرید داشتم)

    دست کم بدونیم با چقدر تفاوت قیمت میتونیم به گوشی سونی برسیم. مثلا همین اکسپریا ۱ به نسبت s10 چقدر برامون گرونتر تموم میشه اگر برسه به ایران.

    پاسخ

  2. فرمت raw هم باید اضافه کنه

    همیشه عقبه سونی!!!

    پاسخ

    Amer biotechno گفته:
    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۴:۵۸

    فرمت RAWهم داره متاسفانه اطلاعات شما عقبه

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۲:۰۸

    بله فرمت raw و کلا همه امکانات جدید را خیلی بهتر از دیگران و بقیه گوشی ها داره ولی به دلیل عدم تبلیغات سونی و نپرداختن سایت‌های جیره خوار دیده نمی شود

    پاسخ

    کیان گفته:
    ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۰۸:۵۳

    همیشه عقبه؟ فرمت raw خیلی وقته توی سونی هست فقط باید با اپلیکیشن مجزا مثل open camera عکس بگیری!

    پاسخ

  3. جناب معراجی تروخدا اگه راهی واسه خریدش پیدا کردید اطلاع بدید

    پاسخ

    MOAZEZ گفته:
    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۵:۰۲

    آقا از سایت مالتینا میشه سفارش داد وقتی اومد به آمازون

    پاسخ

  4. فرصت خوبی بود برای اینکه بالاخره دست به ارتقاء بزنم. حیف پول دادن به گوشی حرومه تو این وضعیت

    پاسخ

    EhsAn_TotAl گفته:
    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۱۳:۰۵

    تو این وضعیت؟ زمانی پول دادن حروم میشه که بدونیم وضعیت فعلی موقعی هست و قیمت ها کاهش پیدا میکنه، نه وضعیت الان که مشخصه برگشتی تو کارش نیست و حتی شاید گرون ترم بشه!!!

    پاسخ

  5. سنسور S5K3M3 دوربین دوم و سوم سامسونگ در این گوشی سنسور دوم دوربین گوشی های
    (Samsung Galaxy Note 8 (Secondary Rear Camera
    (Samsung Galaxy S9+ (Secondary Rear Camera
    (Samsung Galaxy Note 9 (Secondary Rear Camera
    (iPhone X (Secondary Rear Camera
    (iPhone XS (Secondary Rear Camera
    (iPhone XS Max (Secondary Rear Camera
    (iPhone 7 Plus (Secondary Rear Camera
    (iPhone 8 Plus (Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi 8 (Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi 8 Pro (Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi 6 ((Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi MIX 2s (Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi MIX 3 (Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi Note 3 (Secondary Rear Camera
    (Xiaomi Mi Max 2 (partly
    (LG V30 (Secondary Rear Camera
    می باشد.

    پاسخ

  6. بعد داخل تیزر های گوشی از صفحه نمایش فقط گفته . اصلا این گوشی انگار هیچ قابلیتی دیگه نداره . اصلا این تیم طراحی تیزر های سونی و باید دار بزنن

    پاسخ

  7. قابلیت این که با گوشی فیلم یا ترانه گوشی میدیم تکون بخوره تو این گوشی اون قابلیت لرزشو گذاشته؟

    پاسخ

    reza2060 گفته:
    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۰۰:۴۱

    بله این تکنولوژی بعد xz2 روی گوشی های xz3 و xperia 1 هم موجود می باشد.

    پاسخ

  8. اکسپریا ۱ اولین تلفن هوشمند در جهان با صفحه نمایش ۴K HDR OLED میباشد.
    سونی موبایل برای ساخت این گوشی همکاری های گسترده ای با تیم CineAlta(تیم دوربین های فیلمبرداری حرفه ای سونی) داشته است.
    این همکاری تحولاتی را در صفحه نمایش و دوربین این گوشی پدید آورده است.
    صفحه نمایش این گوشی از نسبت ۲۱:۹ بهره میبرد، این همان نسبتی است که فیلم ها برای اکران در سینما در آن ضبط میشوند.
    همچنین تیم CineAlta همکاری های بسیاری را با بخش های دیگر سونی در زمینه دقت رنگ صفحه نمایش انجام داده است تا مطمئن شود، رنگ ها همانطور که کارگردان در نظر دارد، روی موبایل نمایش داده شوند.
    اگر اهل دیدن فیلم روی صفحه موبایل خود هستید، محصولی بهتر از Xperia 1 برای این منظور وجود ندارد.
    سونی در اکسپریا ۱، برای اولین بار از دوربین سه گانه و همچنین لرزشگیر اپتیکال استفاده کرده است.
    برای بخش عکسبرداری ، سونی با تیم Alpha( تیم دوربین های عکاسی حرفه ای سونی) همکاری های گسترده ای داشته است.
    حاصل این همکاری ها، پردازنده جدید تصویر BIONZ X برای موبایل و تکنولوژی حذف نویز در تصویر خام و تکنولوژی های گسترده ای در زمینه فوکوس، از جمله فوکوس در نور کم میباشد که همگی از دوربین های حرفه ای Alpha، به اکسپریا آمده است.
    در بخش فیلمبرداری، حاصل همکاری سونی موبایل و CineAlta، مود Cinema pro میباشد که به شما امکان تصویربرداری سینماتیک و با تنظیمات بسیار زیادی را میدهد، اکسپریا ۱ میتواند تصاویر ۴k HDR را با نرخ فریم ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط کند.
    اکسپریا ۱ حاصل یک همکاری گسترده بین بخش های حرفه ای سونی است که نتیجه این همکاری ها، خود محصولی حرفه ای است.

    پاسخ

    Alisafaipanah گفته:
    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ساعت: ۲۳:۰۲

    کاشکی پولشو داشتیم میخریدم ن فقط پیاماشو بخونیمو حصرت بخوریم ای خداااااااااااا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here