چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 با قابلیت های ویژه معرفی شد

0
۲۱,۳۶۶

امروز تیم کوالکام از پرچمدار جدید خود یعنی چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد. عملکرد این چیپست در همه ابعاد در مقایسه با مدل نسل 1 بهبود یافته است. عملکردی که به زودی تجربه خواهیم کرد زیرا اولین دستگاه های مبتنی بر نسل 2 به سرعت به بازار خواهند آمد.

این تراشه به طور رسمی با نام SM8550-AB شناخته می شود و بر روی یک نود 4 نانومتری ساخته شده است. در زیر به جزئیات بیشتر در مورد این تراشه اشاره خواهیم کرد.

تراشه پردازشگر مرکزی و تراشه پردازشگر گرافیکی

کوالکام روی بهبود بهره وری انرژی تمرکز کرده است، اما تراشه جدید همچنان سرعت قابل توجهی را به همراه دارد. سه CPU جدید از نوع Kryo تا 35 درصد عملکرد بالاتر به همراه 40 درصد راندمان بالاتر را ارائه می دهند.

سرعت کلاک این تراشه مشابه با 8 پلاس نسل 1 است، اما ترکیب هسته ها اینطور نیست. تک هسته Kryo Prime (بر اساس Cortex-X3) با فرکانس 3.2 گیگاهرتز (به طور دقیق 3.1872 گیگاهرتز) کار می کند تا عملکرد تک رشته ای بالایی را ارائه دهد. با این حال، این بار از چهار هسته Performance (به جای سه هسته در نسخه قبلی) استفاده شده تا بارهای کاری چند رشته ای را بهتر مدیریت کنند. این هسته ها با فرکانس 2.8 گیگاهرتز کار می کنند. در نهایت، سه هسته بازده با فرکانس 2.0 گیگاهرتز در کنار هسته های دیگر قرار گرفته اند.

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 با قابلیت های ویژه معرفی شد

تراشه اسنپدراگون نسل 2 از فناوری‌های حافظه جدید و سریع‌تر پشتیبانی می‌کند. اکنون حافظه RAM با مدل LP-DDR5X و سرعت 4200 مگاهرتزی کار می کند. برای ذخیره سازی نیز از فرمت جدید UFS 4.0 (بالاتر از UFS 3.1) استفاده شده است.

آخرین تراشه گرافیکی Adreno تا 25 درصد عملکرد بالاتر همراه با 45 درصد بازده انرژی بیشتر را وعده می دهد. همچنین پشتیبانی سخت‌افزاری از قابلیت رهگیری پرتو یا همان Ray-Tracing به پلتفرم اسنپدراگون اضافه شده است. اکنون و با این قابلیت جدید، ممکن است شاهد استقبال توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل از فناوری جدید مانند رایانه شخصی و کنسول ها برای ساخت بازی های واقع گرایانه تر باشیم. همچنین، این پردازنده گرافیکی اولین پردازنده گرافیکی است که از برنامه نویسی گرافیکی Vulkan 1.3 (به همراه OpenGL ES 3.2) پشتیبانی می کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند نمایشگرهای روی دستگاه با وضوح +QHD تا 144 هرتز یا 4K تا 60 هرتز را پشتیبانی کند. همچنین از نمایشگرهای خارجی تا رزولوشن 4K با فرکانس 60 هرتز (با گستره رنگ 10 بیتی Rec 2020 و +HDR10 به همراه Dolby Vision برای بوت شدن) پشتیبانی می کند. کوالکام همچنین سرانجام رمزگشایی ویدیوی AV1 را در این تراشه فعال کرده است. پخش استریم نیز تا کیفیت 8K با سرعت 60 فریم در ثانیه (با HDR) پشتیبانی می شود.

دوربین ها

کوالکام به خود می بالد که حسگرهای سونی با همپوشانی دیجیتال HDR (DOL-HDR) و 200 مگاپیکسلی HP3 سامسونگ برای کار با ISP اسنپدراگون بهینه شده اند. مانند نسل قبلی خود، نسل 2 یک ISP سه گانه 18 بیتی را ارائه می دهد که می تواند تا سه دوربین 36 مگاپیکسلی (30 فریم در ثانیه) را به طور همزمان و یا یک دوربین تکی 200 مگاپیکسلی را اداره کند. سنسورهای 108 مگاپیکسلی با تاخیر شاتر صفر نیز پشتیبانی می‌شوند.

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 با قابلیت های ویژه معرفی شد

برای فیلمبردرای، چیپست جدید می تواند فیلم های با کیفیت 8K HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه (و گرفتن عکس های 64 مگاپیکسلی به طور همزمان)، 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و همچنین فیلم های اسلوموشن (720p با 960 فریم در ثانیه) ضبط کند. از چندین فرمت HDR از جمله HDR10+، HLG و Dolby Vision پشتیبانی می شود. با استفاده از حسگرهای DOL، می‌توان تا چهار نوردهی را برای هر فریم ویدیو ثبت کرد.

قابلیت اتصال

اسنپدراگون 8 نسل 2 به مودم جدید اسنپدراگون X70 ارتقا یافته است. البته از mmWave و باند فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز 5G نیز پشتیبانی می شود. حداکثر سرعت دانلود این مودم جدید 10 گیگابیت بر ثانیه و اوج سرعت آپلود آن 3.5 گیگابیت در ثانیه (مشابه با نسل قبلی خود) است.

این مودم از عملکرد Dual-SIM، Dual-Active (DSDA) پشتیبانی می کند که در آن دو سیم کارت 5G (یا 5G+4G) به طور همزمان فعال هستند.

به لطف سیستم جدید FastConnect 78000، اتصال محلی ویژگی های استاندارد Wi-Fi 7 آینده (802.11be) را به ارمغان می آورد. سرعت آن 5.8 گیگابیت در ثانیه است (از 3.6 گیگابیت بر ثانیه در تراشه قبلی). استاندارد جدید علاوه بر سرعت، تأخیر را نیز کاهش می دهد (کوالکام آن را “سیم مانند” می نامد).

مانند قبل، سیستم FastConnect دارای اتصال بلوتوث 5.3 است. با جدیدترین سیستم صدای اسنپدراگون می‌تواند پخش موسیقی ۴۸ کیلوهرتز بدون افت کیفیت و همچنین کمترین تأخیر ۴۸ میلی‌ثانیه را برای بازی ارائه دهد.

تراشه جدید همچنین از ارتباط USB 3.1 با Quick Charge 5 پشتیبانی می کند.

هوش مصنوعی

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 با قابلیت های ویژه معرفی شد

پردازنده جدید Hexagon برای اولین بار در تراشه کوالکام موبایل از فرمت جدید INT4 پشتیبانی می کند. این نوید 60 درصد عملکرد بهتر در هر وات نسبت به تکنیک های قبلی را می دهد.

Hexagon به طور کلی سریعتر است. کوالکام ادعا می کند که عملکرد هوش مصنوعی 4.35 برابر افزایش یافته است. این قدرت را می‌توان با تشخیص اینکه کدام قسمت‌های تصویر شامل چهره، مو، لباس، پس‌زمینه و غیره است مشخص کرده و اعمال پردازش متفاوت روی آن‌ها به دوربین کمک کرد.

عرضه در تلفن های همراه

اسنپدراگون 8 نسل 2 توسط سازندگان بزرگ اندروید به کار گرفته خواهد شد، کوالکام در بیانیه مطبوعاتی خود موارد زیر را فهرست کرده است: Asus ROG، Honor، iQOO، Motorola، nubia، OnePlus، Oppo، Red Magic، Sharp، Sony، vivo، Xiaomi، Meizu و ZTE.

در ادامه گفته شده که اولین گوشی‌های مبتنی بر نسل 2 قبل از پایان سال جاری در دسترس خواهند بود، اما مشخص نیست که کدام سازنده اولین آنها خواهد بود. خبری از سامسونگ و سری S23 آینده نیست.

نظر شما درباره پیشرفت این تراشه پرچمدار موبایل های اندرویدی چیست؟

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here