چیپست مدیاتک دایمنسیتی 720 معرفی شد: میان رده های مجهز به 5G خوش قیمت تر از همیشه

0
۲۵,۲۱۲

به نظر می رسد که شرکت تایوانی مدیاتک راه خود را در ساخت و تولید سیستم های روی چیپ 5G پیدا کرده و قصد دارد نیاز بازار را از این طریق برطرف کند. این شرکت امروز چیپست میان رده دایمنسیتی 720 5جی را معرفی کرد. از نام این محصول می توان حدس زد که این شرکت مستقیما محصولات رقیبش یعنی کوالکام را هدف گرفته و قصد دارد تا با افزایش کارایی و معماری بهتر، سهم بیشتری در بازار نسل پنجم ارتباطات را برای خودش دست و پا کند.

شرکت مدیاتک در کنفرانس خبری خودش اعلام کرد که چیپست Dimensity 720 5G در دسته سیستم های روی چیپ 5G دیگر این شرکت یعنی سری 800 و 1000 قرار می گیرد. این سیستم روی چیپ با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شرکت TSMC طراحی شده است و از باند های SA و NSA در نسل پنجم ارتباطات پشتیبانی می کند.

صفحه نمایش و کارایی

در دل چیپست Dimensity 720 از دو هسته کورتکس A-76 مبتنی بر فناوری ARM استفاده شده و در کنارش شاهد وجود 6 هسته A-55 هم هستیم که تا قدرت 2 گیگاهرتز کلاک شده اند. زمانی که بخواهیم این پردازنده را با Kyro 465 موجود در سیستم روی چیپ اسنپدراگون 720G مقایسه کنیم، شاهد افت قدرت هستیم. هر چند که شرکت مدیاتک ادعا می کند در صورت هم راستا شدن این پردازنده با چیپست گرافیکی ARM Mali-G75 و حافظه رم از نوع DDR4x با فرکانس کاری 2133 مگاهرتز و حافظه از نوع UFS 2.2، کارایی آن در بخش گیمینگ افزایش خواهد یافت.

جدا از این، این سیستم روی چیپ از فناوری +HDR10 به همراه تکنولوژی MiraVision برای نمایش محتوای روی گوشی پشتیبانی می کند. به ادعای شرکت سازنده، استفاده از این فناوری باعث می شود تا محتوا در محیط های تاریک به خوبی دیده شود و ارتقاء از HDR10 به +HDR10 خودش یک پیشرفت محسوب می شود. پشتیبانی از نهایت رزولوشن 2520 در 1080 پیکسل و نرخ تازه سازی 90 هرتز نیز از دیگر پیشرفت های این چیپست بشمار می آید.

دوربین ها

چیپست مدیاتک دایمنسیتی 720 معرفی شد: میان رده های مجهز به 5G خوش قیمت تر از همیشه

در بخش دوربین ها، این چیپست از تک سنسور 64 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی در کنار دو سنسور ترکیبی 20 و 16 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند. دوربین ها می توانند با کیفیت 4K اقدام به ضبط ویدیو کنند و از فناوری مالتی فریم NR و کاهش نویز سه بعدی و … بسته به APU خود شرکت استفاده کنند.

ارتباطات

در بحث ارتباطات، این چیپست از باند های فرکانسی NSA و SA در شبکه 5G پشتیبانی می کند که نام جهانی استانداران زیر 6 گیگاهرتز در کشور های آسیایی و NA در اروپا است. این پردازنده همچنین از شبکه های 4G به صورت Dual SIM و Dual standby پشتیبانی می کند. در این میان می توان از ترکیب carrier Aggregation یا همان (2CC CA) برای افزایش سرعت دسترسی به اینترنت استفاده کرد. در نهایت، بعد از فناوری VoLTE، اکنون از Voice over New Radio (VoNR) نیز پشتیبانی می شود.

ویژگی های متفرقه

از دیگر ویژگی های این چیپست می توان به Voice Wakeup (VoW) اشاره کرد که مصرف انرژی دستورات صوتی برای دستیار های هوشمند مانند گوگل را کاهش می دهد اشاره کرد. همچنین قابلیت dual-mic noise suppression نیز برای افزایش کیفیت تماس های صوتی در نظر گرفته شده است.

باید گفت که در مقایسه با پردازنده اسنپدراگون 720G ساخته شرکت کوالکام، محصول جدید شرکت مدیاتک برتری را علاوه بر موارد گفته شده در فناوری ساخت دارد، چرا که محصول کوالکام با فناوری قدیمی تر 8 نانومتری طراحی شده است و به شبکه های تمام 4G محدود شده است.

مدیاتک همچنین می گوید که مودم به کار رفته در پردازنده دایمنسیتی 720 اش بسیار کارآمد بوده و با استفاده از تکنولوژی 5G UltraSave و بررسی دائمی وضعیت مودم، عمر باتری را تا حد ممکن ثابت نگاه داشته و در مصرف انرژی تا جایی که امکان داشته باشد صرفه جویی می کند. هنوز نمی دانیم که کدام شرکت ها از این سیستم روی چیپ بر روی گوشی های خودشان استفاده می کنند که بزودی اعلام خواهد شد.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here