کالبدگشایی اکسپریا XZ Premium: در دل قدرتمندترین گوشی هوشمند سونی چه میگذرد؟

27
۲۳,۵۲۳

همیشه یکی از جذاب ترین بخش هایِ بررسی یک گوشی هوشمند، مخصوصاً پس از معرفی و پیش از عرضه، کالبدگشایی گوشی هایِ هوشمند است. کاربران همیشه کنجکاو هستند که بدانند در دل گوشی محبوبشان چه میگذرد. آیا کمپانی متبوعه شان دست به ایجاد تغییرات بنیادین در طراحی قطعات داخلی زده است، یا از همان سنت قدیمی خود پیروی کرده است.

معمولاً کالبدگشایی گوشی هایِ هوشمند جدید پس از عرضه جهانی و توسط اصحاب رسانه صورت میگیرد، اما اینبار این کالبدگشایی بسیار زودتر و تنها دو روز پس از برگزاری نمایشگاه و معرفی قدرتمندترین گوشی سونی انجام گرفته است. جالب است که بدانید برایِ اولین بار این کالبدگشایی توسط اصحاب رسانه انجام نشده است و توسط خودِ سونی این کار انجام گرفته است تا کاربران و علاقه مندان بتوانند دید جامعی از محیط داخلی گوشی هوشمند مورد علاقه خود داشته باشند.

سونی در اکسپریا XZ Premium از یک صفحه نمایش ارتقا یافته با رزلوشن 4K و اینبار با فناوری بسیار خاص HDR استفاده کرده است. پنل این گوشی هوشمند در برابر نسل قبل 40 درصد روشنتر میباشد و به دلیل استفاده از فناوری HDR یا محدوده‌ی دینامیکی گسترده، تصاویر با عمق بسیار بیشتر، کنتراست بالاتر و رنگ هایِ چشم نواز تری به کاربر تقدیم میکند.

علاوه بر استفاده از یک صفحه نمایش خارق العاده که تا کنون نمونه اش را در هیچ گوشی هوشمندی ندیده ایم، سونی از نسل جدید سنسور دوربین خود که مجهز به حافظه رم میباشد نیز در این گوشی هوشمند بهره گرفته است. در کنار اینها، نباید از قدرتمندترین چیپست ساخته شده توسط کوآلکام، اسنپدراگون 835 نیز به سادگی گذر کنیم.

اینها را شاید بارها و بارها در طی روزهایِ گذشته برایِ شما تکرار کرده باشیم، اما مجسم کردن این قطعات با دیدن آنها به صورت عملی بسیار متفاوت است. به لطف حرکت بسیار ارزشمند سونی، حالا ما میتوانیم دید نسبتاً جامعی به قطعات داخلی گوشی اکسپریا XZ Premium، قدرتمندترین گوشی سونی تا به امروز داشته باشیم.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید، هر بخش مهم با یک شماره مشخص شده است، که به ترتیب به تشریح آنها خواهیم پرداخت. شماره 1 در تصویر فوق در واقع جایگاه قلب تپنده گوشی، چیپست اسنپدراگون 835 کوآلکام است، که باز هم همچون نسل قبل ( گوشی اکسپریا XZ ) دارایِ هیچگونه لوله خنک کننده ای نمیباشد، اما به واسطه مهندسی بینظیر سونی هیچگاه با مشکل گرم شدن گوشی هوشمند خود مواجه نخواهید شد.

در شماره 2 سنسور دوربین اصلی دستگاه را مشاهده میکنید، که در حال حاضر قدرتمندترین سنسور دوربین سونی در جهان میباشد و مجهز به حافظه موقت رم برایِ ثبت تصاویر در کسری از ثانیه و ثبت تصاویر آهسته با نرخ خارق العاده 960 فریم بر ثانیه میباشد. در کنار سنسور دوربین اصلی، سنسور دوربین ثانویه دستگاه نیز دیده میشود.

در شماره 3 اسپیکرهایِ اصلی دستگاه، که در مقایسه با نسل هایِ قبل بسیار بزرگتر هستند و یکی از آنتن هایِ گوشی اکسپریا XZ Premium را مشاهده میکنید، که با یک ترفند خلاقانه با یکدیگر در مسیری واحد قرار گرفته اند تا قدرت آنتن دهی گوشی بالاتر برود. در کنار اسپیکر اصلی و آنتن نیز در شماره 4 موتور ویبره دستگاه را میتوانید به خوبی مشاهده کنید، که برایِ یک گوشی هوشمند بسیار عالی به نظر میرسد.

در شماره 5 نیز جک 3.5 میلی متری صدا مشاهده میشود، که جایِ آنچنانی را نمیگیرد و نیازی به حذف آن نیست! در سمت پایین تصویر نیز پورت USB نوع C دستگاه، که اَکنون مجهز به USB 3.1 شده است را در کنار دکمه شاتر دوربین، سنسور اثر انگشت و کلیدهایِ کم و زیاد کردن دستگاه مشاهده میکنید، که در یک راستا و در سمت راست گوشی قرار دارند. در سمت چپ نیز اسلات کارت حافظه و محفظه سیمکارت دیده میشود.

اما قبل از اینکه به سراغ تصاویری از جزء به جزء این کالبدگشایی برویم، بد نیست نگاهی به صفحه نمایش دستگاه داشته باشیم، که سونی پشت آنرا با یک ورق بسیار ضخیم گرافیتی پوشانده است، تا هم از گرمایِ احتمالی تولید شده توسط نمایشگر خارق العاده این محصول و انتقال نیافتن آن به قطعات اصلی جلوگیری کند و هم صفحه نمایش را از گرمایِ احتمالی قطعات داخلی مصون بدارد.

در این بین نمیتوانیم از باتری غول پیکر این محصول و محافظ بسیار قدرتمندی که سونی برایِ باتری استفاده کرده است نیز به سادگی گذر کنیم. همه سونی را به عنوان یک کمپانی خوش نام و قابل اعتماد میشناسند. این کمپانی ید طولایی در عمر باتری بسیار مناسب گوشی هایِ خود دارد و در نسل هایِ اَخیر با توجه به افزایش یافتن قدرت سخت افزاری، همچنان دو روز عمر باتری تضمین شده را به کاربران پیشنهاد میدهد.

اما موضوعی که بیشتر از عمر باتری و حجم باتری ارزش دارد، امنیت باتری گوشی هوشمند است. باتری گوشی هایِ هوشمند میتواند مثل یک بمب ساعتی عمل کند؛ پس کمپانی ها باید با دقت بسیار زیادی به تولید باتری برایِ گوشی هایِ هوشمند خود اقدام کنند و آنرا تا حد ممکن ایمن سازند. باتری اکسپریا XZ Premium همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، علاوه بر پوشش بسیار ضخیم اصلی، دارایِ یک پوشش ضد حریق و احتمالاً گرما گریز است، که کاربران محصولات سونی را همچون قبل از بابت امنیت باتری گوشی هوشمندشان مطمئن میسازد.

بهتر است سخن کوتاه کنیم و شما را به تماشایِ قطعات داخلی گوشی اکسپریا XZ Premium، آخرین و جدیدترین شاهکار سونی موبایل دعوت کنیم. با ما با کالبدگشایی این غول سامورایی همراه باشید…

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
منبع:

27 دیدگاه ها

  1. اگه یه روز به آخر عمرم باشه میرم XA Ultra میخرم بعد کالبد شکافیش می کنم ببینم چی توش گذاشته که با باتری ۲۷۰۰ میلی آمپر , ۲۰۲ گرم وزن داره !!!؟

    پاسخ

  2. سلام دوستان.اول اینکه زومیت تا وقتی اس۸ نیاد توی بازار اگه کل کمپانی های موبایل رو بزارید۱جا و اس۷ رو بزارید روبرو؛با سیاست میگه ظاهرا اس۷ یک هوا سرتره از بقیه!و محض اطلاع دوستانی ک ایکس زد رو از نزدیک ندیدن باید بگم بدون هیچ ظاهرنمایی؛فقط ۲میلیون باید داد وا۳ خوشکلی و شیکیش.کلا ناخواسته نگاهتون میره سمتش در طول روز و اینکه رنگ مشکی این گوشی رو وقتی توی گارد ۱گوشی دیگه گذاشته بودم وقتی۳نفر از خانوادم جدای از هم کنارم نشستن متوجه گوشی ک جلوشون بود نشدن اینقدر ک صفحه نمایشش درحد سونی مشکی و تو دل بروست.باید۱روز باهاش سرکنید تا ب حرفم پی ببرید

    پاسخ

  3. فاطمیه آمد و آن مونس و همدم کجاست؟
    شمع میپرسد ز پروانه گل نرگس کجاست؟
    در عزای مادرت یا بن الحسن یکدم بیا ،
    تا نپرسد این جماعت بانی مجلس کجاست؟

    شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بر همه شما
    تسلیت باد

    پاسخ

    رایحه67 گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۵۵

    هر ‌دم به ‌ضر‌یح بی ‌نشانت ای ماه
    بسته ‌ست دخیل قلب من با هر آه
    عمریست ‌تپش ‌ها ‌ی دلم می گوید:
    «یا فاطمه ا‌شفعی لنا عنداللّه»
     

    پاسخ

  4. عالی ولی باید بیاد از نزدیک مقایسه بشه اگر مثل فیلم مقایسه دیشب باشه که پرمیومی که دارم حالا حالا ها نگه میدارم منتظر نسل بعدش میشم ولی میگم باید بیاد و از نزدیک باهاش کار کرد توی فیلم خیلی بد معلوم میشد
    راستی دوستان تا حالا کسی پی ۹ هواوی داشته چطوریه من یکی از دوستانم گرفته به گفته خود من بعد تعجبم چرا اینقدر باتری خوب نگه میداره گوشی هامون رو چند روز عوض کردیم ۱و نیم روز استفاده سنگین نگه میداره از پرمیوم خیلی بهتره به من میگه بیا تو هم پی ۹ بردار من میگم جز برند سونی به هیچ برندی اعتماد ندارم بعد میگه چقدر تو تعصبی هستی میگم دیگه سونی سلطانه

    پاسخ

    rad007 گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۳:۱۸

    ههههه p9 هواوی رذا با زدوان سونی باید مقایسه کرد نه با پرمیوم سال قبل… ضمنا به هیچ وجه پرمیوم دست شما تر حد ایکس زد پرمیوم جدید سونی نیست و زیاد به تصاویر معمولی و مقایسه های غیر استاندارد دلخوش نباش
    پی ۹ هواوی را به من مفت هم بدهند بازهم برنمیدارم ولی بدبختانه ببین کار تا کجا پیش رفته که با پرمیوم بیچاره دارن مقایسه میکنند
    ماشین چینی یعنی پی ۹ هواوی را دارن با یک اتومبیل بسیار لوکس و رده بالا مثل مرسدس بنز ((پرمیوم)) دارن مقایسه میکنند که البته متاسفانه با وجود عدم مطالعه و تجربه خریداران مبتدی موبایل!!!!!!! تا حد زیادی هم موفق شده اند!!!!!!!!!!!

    پاسخ

  5. من که لحظه شماری میکنم بیاد ایران

    پاسخ

    ARMTIN گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۲۲:۰۸

    واقعا من و خیلی های دیگه بی صبرانه منتظر عرضه این فبلت دوست داشتنی در ایران هستیم
    خداروشکر اکثر هم وطنی های عزیزمون نظرشون در مورد پرچمدار جدید سونی مثبت بود هست 🙂

    پاسخ

  6. یه زمانی سونی لوله خنک کننده استفاده می کرد بقیه نمی دونستن چیه
    بعدم هم که همه سونی رو الگو قرار دادند خودش با مهندسی لوله ها رو حذف کرد
    این نشون میده چقدر سونی از لحاظ فناوری از بقیه جلوتره
    چقدر دقت به خرج داده تو این محصول
    .
    یه چیز دیگه هم اگه بود خوب بود استفاده از سریع ترین حافظه دنیا
    SF-G که چند وقت پیش توسط خود سونی رونمایی شد با سرعت نوشتن ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه

    پاسخ

  7. این گوشی واقعا یه غوله بینظیره واسه خودش فقط نمیدونم به سامسونگی ها موقع معرفی S8 چی بگم چون سونی برای اولین بار دوربینش بیرون زده و S8 قرار برا اولین بار واسه سامسونگ برآمده نباشه کاش یکم گوشی رو زخیم تر میزد که هم باتری بزرگ تری توش جا بشه هم دوربین بیرون نزنه حالا حتی اگه اون بیرون زدگی ۰٫۱ میلیمتر باشه

    پاسخ

    ¥King.SON گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۴:۲۳

    دوربین این گوشی برآمده نیست عزیزم ! فقط یک حلقه از جنس فولاد ضد زنگه که دور لنز دوربینه و سونی برای زیباتر کردن گوشی اون حلقه فلزی رو به کار برده! شاید تو عکس ها فک کنی برامده هست ولی از نزدیک ببینی اصلا احساس نمیکنی ! برامدگیش در حد یک صدم میلی متر هم نیست

    پاسخ

    PADERBORN گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۴:۵۵

    http://www.aparat.com/v/Rnod0
    اینو ببین مال همین سایت اکسپریان توی آپاراته،
    ویدئوی تبلیغاتی Z1f،قشنگ اون حلقه درخشان که توی فیلم بهش اشاره میکنه رو میبینی،
    شاید تا حالا به فریم دور فریم زیبای دوربین محصولات سونی با دقت نگاه نکردی.

    پاسخ

    amirpalang گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۱۷

    Mostafa.taylor
    اینم در نظر داشته مقاومت در برابر خش لنز اس۷ چند برابر ایکس زد بود…..

    پاسخ

  8. نمیدونم چرا تو یکی از سایتهای ایرانی مقایسه ای بین گوشی سونی که همین پرمیوم با سامسونگ و الجی و هواوی شده بود ولی دوربینش زیاد رضایت بخش نبوده با این همه امکاناتی که سنسور دوربینش داشته

    پاسخ

    ¥King.SON گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۴:۱۹

    مقایسه این سایتها به هیچ وجه معتبر نیست بهتره منتظر نتایج DXO MARK باشید …

    پاسخ

    amirpalang گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۵:۲۳

    قریب به صد تا ویدیو مقایسه اس ۷ و ایکس زد هست تو یوتیوب اون ها هم حتما مطمئن نیست!
    تا وقتی مگاپیکسل بالا باشه مشکل وضوح و نویز تو دوربین های سونی برجا خواهد ماند…..

    پاسخ

    دکتر کالاهان گفته:
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ساعت: ۱۶:۰۵

    یه چیزی میگی که فقط ساکت نباشی!!
    یه جور گفتی یوتیوب، انگار فکر کردم امام زمانه، یوتیوب هم یه بنگاه جاسوسی و دروغ پراکنیه
    که لنگش تو دنیا کمه
    وقتی میری تو کانالای همون ویدیوها کاملاً متوجه میشی چند چنده، کلا مردم دنیا شرفشونو به پول فروختند.
    شما بگو چندتا کانال
    با چه اسمهایی
    و چند ویدئو برات تو همین توتیوب درست کنم؟!
    فقط بگو صبح اینکارو بکنم
    مرد حسابی وقتی آدم عاقل خوش میتونه ببینه و بفهمه نیازی نیست دیگران اینکارو براش دیکته کنند!!+
    اینهمه تکنولوژی انحصاری و پیشرفته سونی ریخته تو گوشیاش که مصرف کننده نهایت استفاده رو بکنه فقط تو بخش دوربین نزدیک به ۲۰ تکنولوژی انحصاری سونی بکار رفته که هرکدام شناسنامه دارند و دنیایی از علم هستند، حتی اون لنزشم اسم داره، لنز Gبرنده چندین جایزه بین‌المللیه، حالا ساکسونگ و سیب گاززده که به جز سنسورشون که مال سونیه اصلاً نام و نشانی از تکنولوژی خاصی توشون نیست، آخه تاکی بهانه گیری های کودکانه!!!؟؟؟

  9. شرکت محترم سونی
    یه لطی بکن، اندروئید نوقارو هم کالبد شکافی کن و ببین تو دلش چی میگذره که z5pرو ضایع کرده اساسی با این سرعت مزخرفش.

    پاسخ

    Mehrdad995 گفته:
    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ساعت: ۰۰:۲۴

    الحق که این اندروید ۷ گند زده به z5p
    گوشی منم دیگه فیلم های hd رو نمیتونه درست پخش کنه
    پر از لگ
    کلا شده ۱۱۰۰ واسه خودش
    تو فکر اینم برگردم رو ۶

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here