چک لیست سرویس و تعمیر و نگهداری آسانسور
بررسی عملکرد کلی آسانسور
بررسی لنتهای ترمز
انجام روغن کاری گیربکس روغن موتور
بررسی وضعیت کنتاکتهای سیستم ترمز
برسی از کنتاکت سیم بکسل سیستم اورلند
بررسی عدم زدگی و کشش مناسب سیمها
کنترل تمام قطعات متحرک
تست کردن محکم بودن پیچ و مهرهها
بررسی موقعیت قلاب و پلاک تناژ
چک کردن فن، دما و روشنایی موتورخانه
کنترل انتقال کابین آسانسور به نزدیک ترین طبقه در مواقع قطعی برق
کنترل وجود برچسب شماره قطعات اصلی

همه افرادی که برای سرویس و تعمیر و نگهداری آسانسورها به ساختمانها میروند باید همه مواردی که در این چک لیست وجود دارد را بررسی و کنترل کنند. این موارد باید ماهانه یا یک ماه درمیان حتماً بررسی شوند حتی از یکی از آنها نیز نباید گذر کنند. همه موارد موجود در این چک لیست باید تیک خورده شده باشد.

مهمترین قسمتهای آسانسور که باید بررسی شوند
برای سرویس و بررسی وضعیت و عملکرد آسانسور بهتر است بخشهای مهم آن را تقسیم بندی شوند و به نوبت مورد بررسی قرار گیرند. این کار موجب میشود که افراد یا متخصصان با یک دید کلی و همینطور آمادگی بیشتر در زمان بررسی موارد، کیفیت بالاتری داشته باشند.
بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که به عنوان سرویس کننده آسانسور مشغول به کار هستید و یا مدیر ساختمان مسکونی و اداری هستید؛ بهتر از این موارد را بدانید. زیرا اگر خودتان مشغول به کار هستید که به بهترین شکل سرویس آسانسور را انجام دهید و اگر مدیر ساختمان هستید از فرد سرویس کننده بخواهید که همه این موارد را به درستی انجام دهد.

سرویس قسمت بالای اتاق آسانسور
به منظور بررسی قسمتهای بالایی اتاق آسانسور، ابتدا بایستی دکمه توقف را بررسی کرد تا از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. بعد از این مرحله نوبت به برداشتن هرگونه وسایل یا مواد اضافی از بالای اتاق آسانسور میباشد. بعد از اتمام این دو کار بایستی همه بخشها و قطعات موجود که شامل غلطک، ریل، دستگاه تراز و... میباشد، به طور دقیق و کامل بررسی شوند تا همه بخشهای آن به طور صحیح عمل کنند. حال نوبت به این میرسد که سیمها و کابلها بررسی شود، تا متوجه شویم که دچار پوسیدگی و پارگی نشده اند.

معرفی سرویسهای دوره ای PM و EM
دوره ی PM
در شرایطی که که با شرکت فروش آسانسور و ارائه دهنده خدمات سرویس قرارداد بسته شده است، این کار به شکل ماهانه به وسیله افراد متخصص انجام میشود. طبق قرارداد سرویس نگهداری آسانسور شرکت طرف قرارداد موظف است که سرویس کار مجاز و متخصص را به صورت ماهانه سر وقت مقعر به محل اعزام کند. وظیفه افرادی که برای سرویس به محل حاضر میشوند این است که همه قطعات بررسی شوند، مشکلات جزئی رفع شوند، در صورت نیاز نظافت صنعتی و تعویض قطعات انجام شود.
سرویس منظم آسانسور علاوه بر اینکه ایمنی را افزایش میدهد از وقوع خطرات احتمالی و همینطور هزینههای بیشتر جلوگیری میکند. اگر در قطعه مشکلی ایجاد شود وقتی به سرعت متوجه آن مشکل شوید میتوان آن را رفع کرد و دیگر نیاز به تعویض آن نیست و به دیگر بخشها نیز آسیب نمی زند. در زمان خرید و فروش آسانسور حتماً به استاندارد ادواری آن توجه داشته باشید.



دوره EM
این شیوه قرار داد به این صورت میباشد که اگر مشکلی ایجاد شود بایستی یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات سرویس تماس بگیرید تا کار تعمیر و سرویس آسانسور شما را انجام دهند. معمولاً این روش به افراد توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است با شرکت مورد نظر آشنایی لازم وجود نداشته باشد و افراد در این حوزه کارایی و تخصص لازم را نداشته باشند. به همین خاطر عدم وجود قرارداد امکانات لازم با کیفیت مرغوب ارائه نمی شود. بنابراین بعد از خرید و فروش آسانسور و تهیه ی آن، تا جایی که امکان دارد با شرکت مربوطه برای تعمیر و سرویس آسانسور قرارداد ببندید. اگر چنین شرایطی ایجاد نشد برای این کار حتماً به صورت مرتب و دوره ای باشرکت معتبر قرار داد ببندید.

هزینه سرویس و نگهداری آسانسور
هزینههایی که این کار ایجاد میکند به موارد گوناگونی بستگی دارد. نوع آسانسور و تعداد توقفها که پس از درخواست مشتری بررسی میشود. علاوه بر این مواردی که در چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور گفته شد باید توسط کارشناس بررسی شود تا قسمتهایی که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند مشخص شود. بنابراین هزینههای تعویض از در مقایسه با تعمیر یا سرویس بیشتر خواهد شد. به همین خاطر توجه داشته باشید که سرویسهای دوره ای آسانسور به موقع انجام شود. تا هم از خرابی بیشتر آسانسور و هم از هزینههای بیشتر جلوگیری شود.

منبع: استاندارد ادواری