سامسونگ آخرین کارخانه تولید موبایلش در چین را نیز تعطیل کرد

2
۵۵,۷۳۷

در ابتدا ماه اکتبر سال جاری، شرکت سامسونگ تصمیم گرفت تا کارخانه های تولید کننده موبایل خودش را در دو شهر هویژو و ژوانگ دانگ کشور چین تعطیل کند و حقیقت اینجاست که کارخانه تعطیل شده این شرکت در واقع آخرین آنها در کشور چین بوده است و اکنون مسئله اصلی تهیه و توزیع قطعات مناسب طراحی و ساخت گوشی های تلفن همراه و لوازم جانبی ها در سطح خبری مطرح شده است که باعث شده تا اکثر سازندگان پس از این تصمیم سامسونگ برای ادامه یا توقف فعالیت خودشان در کشور چین دو دل شوند.

بسته شدن کارخانه این شرکت در شهر هویژو دنباله رو تصمیمی بود که سامسونگ در اواخر سال 2018 گرفت و به موجب آن کارخانه تجهیزات خود در شهر شن‌ژن را تعطیل کرد و سایر کارخانه های این شرکت در شهر تیان‌ژین نیز پس از آن بسته شدند. کارخانه هویژو در سال 1992 فعالیت خود را آغاز کرد و تا همین امروز عامل ایجاد 6 هزار موقعیت شغلی در این شهر بوده است. علاوه بر این، این کارخانه توانسته است تا تولید 63 میلیون گوشی تلفن همراه در سال را به عهده بگیرد که رقم قابل توجهی است.

در ماه ژوئن، داستانی از سوی روزنامه South China Morning Post منتشر شد که در آن مشخص شده بود، توقف فعالیت شرکت سامسونگ در کشور چین باعث آسیب رسانی به سایر کمپانی های فعال در این حوزه خواهد شد. یک تحلیل گر که داستان وضعیت کاری کارخانه جات در این کشور را دنبال می کند در مورد وضعیت پیش آمده چنین می گوید:

“شرکت سامسونگ هم اکنون یکی از بزرگترین و سردمداران تولید قطعات الکترونیکی در دنیا محسوب می شود، اگر تولید محصولات این شرکت در کشور چین متوقف شد، حداقل 100 کارخانه دیگر در شهر ژوان‌دانگ به طور کامل تعطیل خواهند شد.”

با این حال، شرکت سامسونگ قصد ندارد تا فروش موبایل های خودش در کشور چین را متوقف نماید، با اینکه این کمپانی بر خلاف سال 2013 که 20 درصد از سهم فروش گوشی در این کشور را در اختیار داشت و اکنون این رقم به 1 درصد رسیده است و این اختلاف به دلیل عدم توانایی رقابت با برند های داخلی این کشور مانند هواوی و شیائومی است. با این حال، شرکت های چینی همچنان به تولید گوشی های شرکت سامسونگ ادامه دادند و اکنون نیز می توان این کار را از طریق قرارداد های داخلی با کمپانی های مختلف و کارخانه های مشترک به انجام رساند.

اما این همه ماجرا نیست. انتقال کارخانه های تولید کننده محصولات شرکت سامسونگ از کشور چین به ویتنام درست است که این جریان را سرعت خواهد بخشید اما ریسک های مخصوص به خودش را نیز دارد. هر چند این سوال وجود دارد که آیا تصمیم سامسونگ به علت جنگ تجاری بین دو کشور چین و آمریکا است یا خیر. شرکت گوگل نیز به دلیل همین مسائل و مشکلات کارخانه تولید محصولات خودش را از کشور چین به ویتنام منتقل کرده است. همین موضوع گریبان گیر شرکت اپل نیز شده است اما مشخص نیست که در نهایت تصمیم این شرکت چه خواهد بود.

بر اساس توضیحات روزنامه “امروز چین”، مشخص شده است که تصمیم سامسونگ برای خروج از کشور چین به علت جنگ تجاری این کشور با آمریکا نبوده و به دلیل کاهش هزینه های تولید محصولات در خارج از این کشور و به خصوص ویتنام بوده است. شرکت اپل اما با موضوع متفاوتی دست و پنجه نرم می کند و خارج شدنش از کشور چین می تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگی برای این شرکت شود که در پی آن ممکن است اپل را از برنامه های آینده خود عقب بی اندازد.

بر اساس گفته های مجله Financial Times، شرکت هایی مانند اپل، گوگل و … سال ها تلاش کرده اند تا با بستن قرار داد های مختلف در کشور چین و به کار گرفتن کارگران و کارمندان به تعداد زیاد، برای سال ها به این کارمندان آموزش های ویژه ساخت و تولید محصولات الکترونیکی را بدهند و با خروج از این کشور و انتقال کارخانه جات به کشوری مانند ویتنام، این مورد می تواند ضربه سنگینی به این افراد بزند و سرعت انجام این عملیات را به شدت کاهش دهد.

شرکت سامسونگ اکنون 60 درصد از گوشی های خود را در کشور ویتنام می سازد و در حال اقدام برای ساخت کارخانه جات بزرگی در کشور هند نیز می باشد. بر اساس گزارشات منتشر شده، به نظر می رسد که دستمزد تولید یک گوشی هوشمند در کشور چین دقیقا دو برابر همان مقدار در کشور ویتنام است و به وضوح این رقم حتی از دستمزد تولید محصول در کشور هند نیز بالاتر است.

[تعداد: 2    میانگین: 3/5]

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here