فناوری Spatial Audio اپل کپی از ایده شرکت سونی است

1
۱۶,۳۰۲

یکی از ویژگی ‌های جدید iOS 16 و چیزی که بار دیگر در رویداد روز چهارشنبه اپل برجسته شد ، صدای فضایی شخصی ‌شده نام داشت. هنگامی که آخرین نسخه iOS را از ۱۲ سپتامبر (21 شهریور) بر روی آیفون خود نصب کردید ، می توانید یک پروفایل صدای سفارشی ایجاد کنید که حس غوطه وری و کلی تجربه صوتی فضایی را که از AirPods دریافت می کنید را بهبود می بخشد.

برای تولید این تنظیم شخصی ، اپل از دوربین TrueDepth جلوی آیفون برای اسکن گوش های شما استفاده می کند. این فرآیند که شامل نگه داشتن آیفون در فاصله 10 تا 20 سانتی‌ متری از کنار سر است ، کمتر از یک دقیقه طول می‌ کشد و سپس از داده‌ های به ‌دست ‌آمده برای بهینه‌ سازی صدای فضایی برای شکل منحصر به ‌فرد گوش شما استفاده می‌ شود. مری ان راو (Mary-Ann Rau) از اپل در جریان سخنرانی خود گفت:

“روشی که همه ما صدا را درک می کنیم ، بر اساس اندازه و شکل سر و گوش ما منحصر به فرد است. صدای فضایی شخصی شده با قرار دادن دقیق صدا هایی در فضا که فقط برای شما تنظیم شده اند ، فراگیرترین تجربه شنیداری را ارائه می دهد.”

اما اپل اولین شرکتی نیست که این مسیر را طی می کند. سونی از سال 2019 “صدای واقعی 360 درجه شخصی” را برای خدمات موسیقی پشتیبانی شده مانند آمازون موزیک ، Tidal ، Deezer و Nugs.net ارائه کرده است. از نظر مفهومی ، این دو فناوری بسیار شبیه یکدیگر هستند: هر دو کمپانی سونی و اپل در تلاش هستند تا ساختار گوش شما را تعیین کنند و پردازش صوتی فضایی را برای در نظر گرفتن چین ‌ها و خطوط منحصر به فرد گوش ‌های شما تنظیم کنند. هدف این است که آن تجربه صوتی سه بعدی را حفظ کنید و هر گونه ابهام صوتی را که باعث کاهش حس می شود حذف کنید.

سونی مزایای این روش را در ماه ژوئن به نویسنده خبر توضیح داده که توسط آقای کاز ماکیاما (Kaz Makiyama) ، معاون ویدیو و صدا در Sony Electronics ارائه شده است:

“انسان ها می توانند منابع صوتی فضایی را با تغییرات ظریف در شدت و زمان ورود صدا از منبع صدا به گوش چپ و راست تشخیص دهند. به علاوه ، صدا ممکن است به شکل سر و گوش ما بستگی داشته باشد. بنابراین ، این فناوری با تجزیه و تحلیل و باز تولید ویژگی های هر دو گوش با گرفتن عکس از گوش ها ، امکان بازتولید میدان صوتی را در هنگام استفاده از هدفون فراهم می کند.”

با این حال، رویکرد سونی ، کمی عجیب تر از اپل است. تکنیک AirPods دقیقاً در تنظیمات iOS تعبیه شده است. اما برای ایجاد یک میدان صوتی شخصی سازی شده با محصولات سونی ، باید با اپلیکیشن Headphones Connect و دوربین گوشی خود یک عکس واقعی از هر گوشتان بگیرید.

این تصاویر برای تجزیه و تحلیل در سرورهای سونی آپلود می‌شوند و سپس سونی 30 روز دیگر آن‌ ها را نگه می‌ دارد تا بتواند از آنها برای تحقیقات داخلی و بهبود ویژگی‌ های خود استفاده کند. این شرکت می ‌گوید که عکس‌ های شخصی گوش شما در جای دیگری استفاده نخواهند شد.

این بدان معنا نیست که اپل روش اسکن گوش را نیز کاملاً متوقف کرده است. در طول دوره بتای iOS 16 ، برخی از رسانه‌ های اجتماعی و Reddit اشاره کرده بودند که این فرآیند ممکن است خسته ‌کننده باشد و گاهی اوقات گوش را تشخیص نمی‌ دهد. من فکر می‌ کنم حقیقت موضوع این است که هیچ راه ساده ‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد و در عین حال یک خوانش خوب و دقیق از شکل گوش خود نیز بایستی دریافت کنید.

هر چند به نظر می رسد که این روش ارزش تلاش را دارد: این پروفایل های شخصی سازی شده اغلب تفاوت قابل توجهی ایجاد می کنند و می توانند درک ما از صدای فضایی را بهبود بخشند. و اپل عکس‌ های واقعی از گوش شما نمی‌ گیرد: دوربین TrueDepth نقشه عمق سر و گوش شما را می‌گیرد ، دقیقاً به همان روشی که Face ID ویژگی‌های صورت شما را یاد می‌ گیرد.

وب‌ سایت اپل اشاره می ‌کند که هنگامی که یک پروفایل صوتی فضایی شخصی ‌سازی شده از آیفون ایجاد کردید ، برای حفظ یک تجربه ثابت ، با سایر دستگاه‌ های اپل شما ، از جمله مک بوک ‌ها و آی ‌پدها ، همگام‌ سازی می‌ شود. این رویه از ماه اکتبر شروع خواهد شد: برای اینکه فرایند همگام ‌سازی کار کند ، به به ‌روزرسانی ‌های آتی برای macOS و iPadOS نیاز دارید. صدای فضایی شخصی ‌شده فقط در نسل سوم AirPods ، هر دو نسل AirPods Pro و AirPods Max پشتیبانی می‌ شود.

اپل هرگز ادعا نکرده است که اولین بار صدای فضایی شخصی سازی شده را اختراع کرده است. مدیران این شرکت مرتباً اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ ها ارائه بهترین عملکرد از ویژگی ‌های معنادار است ، حتی اگر دیگران که در این مورد ، منظور شرکت سونی می باشد ، قبلاً این روش را ابداع کرده باشند.

اما طبق معمول ، پیاده سازی اپل یکپارچه تر از سایر شرکت ها مانند سونی است و بر روی ویژگی های محصولات این شرکت تبلیغات زیادی می شود.

نظر شما درباره این اتفاق چیست؟

[تعداد: 4    میانگین: 4/5]

یک دیدگاه

  1. بله معمولا هر مبتکری موفق نمیشه محصولش رو به نحو احسن تکمیل و عرضه کنه. نمونه ای که یادم هست دوربینهای ضبط روی DVD بود که اگرچه توسط هیتاچی اختراع شد ولی توسط سونی به نحو احسن تجاری سازی شدو مدلهای زیادی ازش عرضه شد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here