توسعه دهندگان: پلی استیشن 5 بهترین معماری سخت افزاری و ساده ترین کنسول برای بازی سازی

0
۲۳,۲۷۱

با اینکه پلی استیشن 5 نسبت به نسخه نسل قبلی خود جهش بزرگی از نظر سخت افزاری و قدرت پردازشی است، اما سونی کاری کرده است که درک توسعه دهندگان از بازی سازی با این کنسول متفاوت باشد. بازی سازان از معماری x86 این کنسول و ابزار هایش بسیار خوشنود و راضی هستند. ما هنوز نمی دانیم که این کنسول چه ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری برای بازی سازان به ارمغان آورده است اما این باعث نشده تا آنها به تمجید از این سیستم نپردازند.

این واکنش مثبت از سال 2019 شروع شد و جیم رایان رئیس بخش سرگرمی های سونی اعلام کرد که توسعه دهندگان از سرعت و سادگی کار با کنسول پلی استیشن 5 بسیار هیجان زده است. دقیقا یک ماه بعد نیز آقای شوهی یوشیدا همین سخنان را به زبان آورد.

اکنون توسعه دهندگان ناشناسی به مجله VentureBeat گفته اند که کنسول پلی استیشن 5 معماری بهتر از هر کنسول ساخته شده در تاریخ دارد. اگر این قضیه صحت داشته باشد، می توان گفت سونی برای نسل بعد بازی های رایانه ای نقشه های بسیاری کشیده است.

مایکروسافت به طور طبیعی به قدرت کتابخانه های نرم افزاری دایرکت ایکس خود می بالد که از آنها در SDK (کیت توسعه نرم افزاری) کنسول ایکس باکس نیز استفاده شده است و بهینه سازی با یک کلیک را برای چندین پلتفرم مختلف میسر می سازد. توسعه دهندگان می توانند یک بازی را برای یک پلتفرم ساخته و با استفاده از کیت توسعه ایکس باکس و ابزار مخصوصش که قدرت گرفته از سیستم عامل ویندوز 10 است به راحتی یک کلیک برای سایر پلتفرم ها آن را منتشر کنند.

هدف کنسول های نسل بعدی همیشه تکامل بوده است اما بزرگ شدن اکوسیستم سخت افزاری های فعلی نیز از دیگر اهداف این کنسول هاست. ما اکنون شاهد این تکامل بزرگ در عرضه بازی ها و سخت افزار کنسول ها در هر دو پلتفرم پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هستیم. یکی دیگر از جنبه های این نسل پشتیبانی از بازی های موجود بر روی کنسول های قبلی است.

توسعه دهندگان: پلی استیشن 5 بهترین معماری سخت افزاری و ساده ترین کنسول برای بازی سازی

هدف اصلی سونی این است که ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری کنسول موفق پلی استیشن 4 را به خوبی و درستی به سمت کنسول پلی استیشن 5 هدایت کند و در این بین قابلیت هایی مثل پشتیبانی از بازی های نسل قبلی (backwards compatibility) و عرضه بازی بر روی کنسول نسل هشت و امکان بازی با کنسول نسل نهم به صورت رایگان و ساخت عناوین انحصاری بیشتر از برنامه های سونی است. برای کسب این دستاورد، سونی کنسولی با معماری انعطاف پذیر و ساده برای ایجاد بازی ها ساخته است که مهم ترین شاخص های کنسول پلی استیشن 4 مانند معماری x86 را با قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتر در دیوایس جدید خودش جای داده است.

اما بازی ساختن هیچگاه کار ساده ای نبوده است. در واقع، تا جایی که مربوط به هنر باشد، در واقع این کار یکی از سخت ترین کار های دنیاست چرا که شدیدا نیاز به خلاقیت، تجربه، دانش فنی و … دارد. برای توسعه دهندگان، در اختیار داشتن کنسولی که بازی ساختن برایش سخت باشد خودش یک مشکل جداگانه است که باید حل شود. خوشبختانه برای کسانی که روی کنسول های نسل بعدی بازی می سازند، پلی استیشن 5 را می توان کنسولی دانست که به ساده ترین شکل می توان یک بازی را روی آن توسعه داد و بزرگترین مشکل در اجرای یک گیم را از پایه حل کرد.

در یکی از مصاحبه های آقای شوهی یوشیدا رئیس شرکت سونی با مجله Dengeki PlayStation، ایشان بحث توسعه بازی بر روی پلتفرم نسل بعدی خودشان را مطرح کردند. می توان گفت که پلی استیشن 3 از این منظر یکی از بدنام ترین کنسول های تاریخ برای ساخت بازی بود که به شدت کار را برای بازی سازان سخت می کرد و این مسئله ای بود که سونی برای تبلیغ کنسول پلی استیشن 4 نیز به آن اشاره کرد که مشکل دیگر حل شده است. با اینکه در حال حاضر ساخت بازی برای کنسول نسل هشتم سونی ساده شده است اما آقای یوشیدا می گوید که توسعه دهندگان بسیاری به او گفته اند که پلی استیشن 5 ساده ترین کنسولی است که تا کنون برای ایجاد یک بازی ساخته شده است. شاید همین علت ظاهر عجیب و غریب کیت توسعه این کنسول باشد.

اینکه کنسولی با قدرت پلی استیشن 5 توسعه بازی بر رویش ساده باشد چیز خوبی است. با اطمینان پیدا کردن سازندگان از اینکه تجربه ساخت بازی بر روی کنسول ساده شده است، آنها دیگر نیازی نیست نگران سر و کله زدن با باگ های عجیب و غریب باشند و می توانند وقت خود را بر روی گسترش محیط بازی و نهایی سازی آن بگذارند. این برای توسعه دهنده، بازی باز و سونی خوب است، این مسئله باعث خواهد شد تا بازی ها بهتر ساخته شوند، ساده تر ساخته شوند و توسعه دهندگان بیشتری به سمت پلتفرم سونی کشیده شوند.

البته مدتی طول خواهد کشید تا گیمر ها در سراسر جهان مزه این ساده سازی ساخت بازی را بچشند. خوشبختانه توسعه ساده به معنی ساخت بازی های بزرگتر و بهتر است. به هر حال، این چیزی است که اکثر طرفداران از کنسول های نسل نهمی می خواهند.

توسعه دهندگان: پلی استیشن 5 بهترین معماری سخت افزاری و ساده ترین کنسول برای بازی سازی

مشخصات سخت افزازی کنسول پلی استیشن 5:

پردازنده: AMD Zen2 با هشت هسته پردازشی و فرکانس کاری 3.5 گیگاهرتز

پردازشگر گرافیکی: قدرت 10.3 ترافلاپسی، با 36 هسته CU و قدرت 2.23 گیگاهرتز با معمری RDNA 2

مموری: 16 گیگابایت از نوع GDDR6 با سرعت 256 بیت

پهنای باند حافظه: 448 گیگابایت بر ثانیه

حافظه داخلی: SSD سفارشی از نوع NVME با ظرفیت 825 گیگابایت

سرعت خواندن و نوشتن حافظه: 5.5 گیگابایت بر ثانیه (داده خام) 9 گیگابایت بر ثانیه (داده فشرده)

حافظه افزایشی: پشتیبانی از SSD های رده بالای رایانه ای با درگاه PCIe 4.0 با سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه

فضای ذخیره سازی خارجی: پورت USB 3.2 برای پشتیبانی از هارد HDD خارجی

درایو نوری: پشتیبانی از رزولوشن 4K و دیسک های بلو-ری آلترا اچ دی

فناوری ساخت: 7 نانومتری پیشرفته

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here