سونی از گوشی های Xperia 1 III و Xperia 5 III رونمایی کرد؛ تعریف دوباره سرعت

29
۲۴,۴۶۵

پس از گمانه زنی های مختلف و بحث و شایعات متفاوت پیرامون گوشی های نسل جدید و 2021 شرکت ژاپنی سونی ، این کمپانی بلاخره امروز و در ساعت 12 ظهر به وقت تهران از جدید ترین محصولات تلفن همراه برند اکسپریا رونمایی کرد که این معرفی شامل سه محصول بود که دو عدد از آنها پرچمدار هستند. به نظر می رسد سونی امسال قصد داشته تا فاصله میان معرفی محصولات پرچمدار را به حداقل رسانده و از این جهت ، آنها به جای معرفی 6 ماه به 6 ماه دو گوشی پرچمدار ، هر دو محصول را در یک روز معرفی کردند.

گوشی های معرفی شده در این مراسم شامل مدل های اکسپریا وان مارک 3 ، اکسپریا 5 مارک 3 و اکسپریا 10 مارک 3 می شوند که در اینجا به دو مدل اول اشاره خواهیم کرد. قبل از مطالعه کامل این خبر باید بگوییم که سونی در گوشی اکسپریا 5 مارک 3 به نوعی به سراغ یک محصول کامپکت رفته که با اندازه کوچکتر خود ، نمایشگر بزرگتری را ارائه داده و شاید بتوان گفت تنها گوشی کامپکت پرچمدار در بازار به حساب می آید. هر دو این تلفن های همراه به لنز های ویژه تله فوتو آن هم از نوع متغیر (variable) مجهز شده اند که در این حالت می توان بین دو فاصله کانونی 70 و 105 میلی متر جا به جا شد که این به معنی بزرگنمایی 2.9 تا 4.4 برابر به صورت اپتیکال است (مانند آنچه در کیت لنز دوربین های دیجیتال وجود دارد).

لنز تغییر پذیر به معنای استفاده از دو دریچه دیافراگم متفاوت برای جذب نور به داخل سنسور است که این را برای اولین بار در صنعت تلفن های همراه شاهد هستیم. سونی برای این دوربین از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.9 اینچ استفاده کرده که گشودگی دریچه دیافراگم آن بین f/2.3 و f/2.8 متغیر خواهد بود و همه چیز بستگی به میزان فاصله کانونی و تثبیت گر اپتیکال تصویری دارد.

سونی از گوشی های Xperia 1 III و Xperia 5 III رونمایی کرد؛ تعریف دوباره سرعت

اکنون بزرگنمایی دیجیتالی در این گوشی به 300 میلی متر (30 سانتی متر) می رسد که در مقایسه با دو گوشی سال گذشته این شرکت یعنی سونی اکسپریا وان مارک 2 و سونی اکسپریا 5 مارک 2 ، شاهد افزایش بزرگنمایی هستیم که این شرکت ژاپنی فناوری با نام AI super resolution zoom را همراه با این دو گوشی معرفی کرده است که از هوش مصنوعی برای بزرگنمایی در تصاویر بدون افت کیفیت استفاده می کند.

دوربین اصلی استفاده شده در این گوشی همان سنسور قدیمی 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/1.7 اینچ و گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 به همراه لرزشگیر اپتیکال (OIS) است در حالی که برای دوربین زاویه عریض از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.6 اینج و گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 به همراه قابلیت فوکوس خودکار استفاده شده است که چنین چیزی حتی برای گوشی های پرچمدار نیز چندان معمولی نیست.

یکی از ویژگی های بزرگ و جدید دوربین در گوشی Xperia 1 III معرفی لنز تله فوتو متغیر در پیکربندی دوربین سه گانه آن است. ماژول تله فوتو نوری (با سنسورهای Dual PDAF) دارای دو فاصله کانونی (70 میلی متر و 105 میلی متر) با استفاده از طراحی لنز پریسکوپی تاشو است که به شما امکان می دهد اشیاء متحرک را با فوکوس خودکار سریع و از راه دور ثبت کنید. سونی همچنین از آنچه زوم با وضوح فوق العاده جدید AI نامیده می شود ، بدون کاهش رزولوشن عکس ها و جزئیات در این مراسم به عنوان یکی از ویژگی های برتر گوشی هایش رونمایی کرد.

سونی از گوشی های Xperia 1 III و Xperia 5 III رونمایی کرد؛ تعریف دوباره سرعت

Xperia 1 III یک بار دیگر شامل فوکوس خودکار مداوم و سریع در تمام لنزها است ، با این حال این قابلیت اکنون از ردیابی اشیاء به صورت زنده و بدون تاخیر برخوردار است ، که امکان ضبط اشیا متحرک چالش برانگیز را به صورت فوکوس شده نیز فراهم می کند. این سیستم با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و حسگر 3D iToF (زمان پرواز) برای نگهداری دقیق مسیر از روی اشیا ، حتی اگر به طور موقت از دید خارج شوند استفاده می کند. ضبط ویدئو اکنون از 4K HDR و به صورت 120 فریم بر ثانیه حتی به صورت صحنه آهسته تا 5 برابر آهسته تر و همچنین ضبط ویدئو سینمایی به صورت 24 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند.

جالب است بدانید که سونی تصمیم گرفته تا بر روی شاتر دوربین از بافتی سیقل داده شده و زبر استفاده کند تا لمس و فشردن دکمه شاتر دوربین ساده تر و لذت بخش تر از قبل باشد که البته این حالت تماما منحصر بفرد و برای گوشی Xperia 1 III خواهد بود. برنامه Photography Pro برگشته و این بار شامل “حالت اصلی” برای جلب نظر کاربرانی که به دنبال سادگی استفاده از این اپلیکیشن هستند می شود و اکنون دسترسی به حالت های آسان برای عکاسی عمودی ، جلوه بوکه هنری و پانوراما را فراهم می کند.

پس از معرفی یک نمایشگر 120 هرتزی در Xperia 5 II (مارک 2) سال گذشته ، تنها زمان لازم بود تا سونی آن را به سری 1 نیز بیاورد. گوشی Xperia 1 III دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی با نسبت تصویر 21 به 9 CinemaWide و فناوری نرخ تازه سازی 120 هرتز نمایشگر با پنل HDR OLED و رزولوشن 4K (3840 x 1644) است. اولین نمونه در نوع خود. این صفحه نمایش از پوشش محافظ Gorilla Glass Victus ساخته شده و سونی از شیشه آب دیده مات در پشت آن استفاده می کند. هر دو این دو تلفن همراه از قابلیت کاهش تاری نمایشگر به صورت 240 هرتز و نرخ بازخورد لمسی 240 هرتز پشتیبانی می کنند.

سونی از گوشی های Xperia 1 III و Xperia 5 III رونمایی کرد؛ تعریف دوباره سرعت

هر دو گوشی مجهز به چیپست پرچمدار اسنپدراگون 888 بوده و گوشی Xperia 1 III با 12 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می شود. از طرفی مدل Xperia 5 III دارای نسخه کمی محافظه کارانه 8 گیگابایت حافظه رم / 128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت / 256 گیگابایت است. هر دو گوشی دارای اسلات دو سیم کارته ترکیبی هستند بنابراین در صورت نیاز می توانید فضای ذخیره سازی را از طریق کارت microSD به راحتی گسترش دهید. همچنین از وای فای نسل 6 به همراه بلوتوث 5.2 و گواهینامه های IP65/68 برای محافظت در برابر ورود آب و گرد و غبار به این دو گوشی استفاده شده است.

حتی باتری نیز در هر دو گوشی یکسان است. یک واحد 4500 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژر سریع 30 واتی (50 درصد شارژ در 30 دقیقه) نوید دهنده عمر 3 ساله آنها است. Xperia 1 III همچنین شارژ بی سیم را پشتیبانی می کند که این مورد در گوشی Xperia 5 III وجود نخواهد داشت.

سونی به ویژگی های چند رسانه ای و بازی نیز اهمیت ویژه ای داده و در این گوشی شاهد بهبود هایی در هر دو بخش هستیم. هر دو دستگاه دارای بلندگو های استریو قدرتمند و کاهش تاری حرکت 240 هرتز در بازی های پشتیبانی شده هستند. افزایش دهنده گاما به دید در سایه بازیکنان کمک می کند ، در حالی که اکولایزر صدا به شما کمک می کند تا صدای اسلحه و قدم ها را بهتر بشنوید. سونی همچنین تلاش بیشتری برای بهبود ورودی میکروفن در هنگام گفتگوی صوتی کرده است ، از بین بردن سر و صدای پس زمینه و یک گفتگوی صاف و شفاف از این ویژگی های محسوب می شوند.

اکنون بلندگو های استریو هر دو گوشی قدرت تفکیک و تولید صدای 40 درصد بیشتری نسبت به مدل های قبلی داشته و از صدای واقعیت مجازی 360 درجه به همراه Spatial Audio هم برای هدفون و هم برای پخش مستقیم از بلندگو ها استفاده می کنند.

ضبط بازی با حداکثر کیفیت 1080p و به صورت 120 فریم بر ثانیه در دسترس است و یک ویژگی زیبا دارد که سونی آن را Rewind time recording نام گذاری کرده است. این قابلیت بسیار شبیه به ویژگی highlight recording در کارت های گرافیک انودیا است ، جایی که به طور مداوم 30 ثانیه آخر را در طول بازی ضبط می کند. بنابراین اگر می خواهید قسمت ویژه خود را در بازی ذخیره کنید ، تنها کافیست دکمه ضبط را لمس کرده و نرم افزار 30 ثانیه از آخرین لحظات شما را به عقب برده و آن را برایتان ذخیره می کند.

گوشی اکسپریا 5 مارک 3 که دارای نمایشگر 6.1 اینچی از نوع HDR OLED آن هم با استاندارد سینمایی و نسبت تصویر 21 به 9 می باشد ، از نظر وزن با گوشی اکسپریا XZ2 Compact عرضه شده در سال 2018 هیچ تفاوتی نداشته و از اندازه تنها 27 میلی متر بزرگتر است. در صورتی که این مدل نمایشگر 5 اینچی داشته و در حالی که باتری آن ظرفیتی 2870 میلی آمپری داشته است ، ضخامت آن از گوشی اکسپریا 5 مارک 3 بیشتر بوده است!

آخرین تفاوت اصلی بین Xperia 1 III و Xperia 5 III قابلیت محافظت از صفحه نمایش است. مدل اول از Gorilla Glass Victus برای جلو و گوریلا گلس 6 برای محافظت از پنل پشتی استفاده می کند در حالی که مدل کوچکتر به دو ورق گوریلا گلس 6 برای نمایشگر و بدنه پشتی مجهز شده است.

رنگ های موجود برای Xperia 1 III شامل: مشکی مات ، خاکستری مات و بنفش مات است در حالی که رنگ های Xperia 5 III فقط سیاه ، سبز و صورتی هستند. سونی می گوید هر دو گوشی در ابتدای تابستان امسال (اواسط ژوئن) با قیمت گذاری که بعدا اعلام خواهد شد در دسترس خواهند بود.

نظر شما درباره این دو محصول جدید چیست؟ بزودی با نقد و بررسی آنها در خدمت شما خواهیم بود.

[تعداد: 20    میانگین: 4.7/5]

29 دیدگاه ها

  1. عالی هست این گوشی ها کلا همه مدل های سونی عالی هستن جز چند دونه.

    اقای سیمین فر گرامی: از خنک کننده های این دو مدل چیزی به میان نیومده یا شما جا انداختید؟ لطفا توضیحی در این مورد اگر مقدور هست قرار بدید یا به همین مطلب اضافه کنید. با سپاس از شما و دست اندرکاران سایت خوبمون اکسپریان دوست داشتنی

    پاسخ

    محمدرضا سیمین فر گفته:
    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۰۱:۱۵

    سلام دوست عزیز متاسفانه هنوز خبری نشده از خنک کننده اما حتما اندازه نسخه Pro هست

    پاسخ

  2. سلام به تیم خوب اکسپریا و همراه همیشگی طرفداران سونی
    سونی همیشه با معرفی نسل جدید اکسپریا همه رو سورپرایز میکنه
    همیشه تکنولوژی و نوآوری های جدید و خارق العاده ای که *برای اولین بار در صنعت موبایل هوشمند* است به ثبت میرسونه
    به امید بازگشت سونی موبایل به ایران و خاورمیانه

    پاسخ

  3. سونی جان لطفا برگرد خاورمیانه

    پاسخ

    POLAT گفته:
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۸:۲۴

    واقعا …امیدوارم زودتر بیاد و حسرت نشه برای ماها. البته تا کله کلم ها در ایران هستن فکر نکنم بیاد!

    پاسخ

  4. از هر نظر واقعا عالی هستش، واقعا فاصلش بیشتر شده با رقبا.
    امیدوارم فروش خوبی داشته باشیم.
    من میخام یکی سفارش بدم پسر خالم از اورپا بیاره

    پاسخ

  5. خییییییلی روی گمینگ کار کرده جناب سیمین‌فر. لطفا پوشش یه آیتم جدا براشون بذارید..

    پاسخ

    محمدرضا سیمین فر گفته:
    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۹:۵۹

    حتما

    پاسخ

    آرمین گفته:
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۰۰:۳۵

    دمتون گرم …
    خسته نباشید به بچه های سایت

    پاسخ

  6. انتظار زیادی داشتیم که بر اورده نشد

    پاسخ

    Rrxa گفته:
    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۲۳:۲۲

    من نمی‌دونم دیگه چه انتظاری میشه داشت؟!
    با گوشی‌های برتر برندهای دیگه مقایسه کنی از همه نظر قورتشون میده، همه نظر

    امیدوارم سنسور با مگاپیکسل بالاتر منظورت نباشه که در پاسخ یکی از دوستان دلیلش رو گفتم

    برو مقایسه‌ی حالت فوتو پرو رو با آیفون ۱۲ پرومکس در یوتیوب ببین، طرف کف کرده از کیفیت و رنگ بندی و داینامیک رنج و همه نویز کم و جزئیات بالای تصویرها و همه چی…

    پاسخ

  7. یا خداااااااا
    ایوللللللللل
    از کجاش بگم چقدر زیباست!
    هر دو گوشی بی نقص همه فن حریف و زیبا
    الهی شکر
    این گوشی ها فروش عالی و قدرتمندی را باید داشته باشن
    فروش بالا نداشتن مشکل نه از گوشی نه از سونی
    مشکل عقل ادماسسست
    ای خدااااااااااااااااااااااا
    ایهاالناسسسسسسسسسسسسسسسس
    شارژر ۳۰واتی پس کجاست داخل جعبه است عزیزان ،
    خدا رو هزار مرتبه شکر راه بنجلسونگ و شیافومی و اپل پیش نگرفت

    پاسخ

    علی گفته:
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۱:۲۱

    مشکل سونی فقط نداشتن یه تبلیغات خوبه، وگرنه دیگه اسمی از اون بنجل ها نخواهیم شنید

    پاسخ

    علیرضا گفته:
    ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۴:۳۹

    درسته سونی تبلیغاتی در حد سامسونگ نداره ولی سونی نیازی به تبلیغ و تعریف نداره کافیه یه محصول ساخته شده ی غول تکنولوژی ژاپنی استفاده کنی دیگه تمومه

    پاسخ

  8. درود،بسیار هم عالی و نکو،فقط ای کاش از آخرین دستاوردهای سنسور دوربینش استفاده میکرد با رزولوشن بالا،چه اسراری به ۱۲ مگاپیکسل داره آخه،

    پاسخ

    Rrxa گفته:
    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۲۳:۱۹

    توی سایت اصلی گفته؛ نیازی به مگاپیکسل بالاتر نیست؛ همون ۱ii از همه‌ی گوشی‌های دنیا بهتر بوده دوربینش(تنظیمات فوتو پرو که توسط مهندسان آلفا طراحی و ساخته شده، نه حالت عمومی)
    استفاده از سنسورهای بالای ۱۲ مگاپیکسل با سی‌پی‌یو‌های کنونی، مشکل سرعت خواندن داره و دیگه نمیشه ۲۰ عکس در ثانیه گرفته بشه(سرعت به ۶ عکس بر ثانیه کاهش پیدا میکنه، ضمن اینکه اپل هم ۱۲ مگاپیکسله)

    پاسخ

  9. واااااااااااااااااای وااااااااااااااااااااااااااای وااااااااااااااااااااااااای
    خدایا شکرت من دارم دیوووووووووووووووووونه میشم
    دو تا گوشیشو رو بزاری رو هم همدیگرو شارژژژژژژ میکنن
    سونی دمتتتتتتتتتتتتتتتتت گرررررررررررررررررررررررم

    پاسخ

  10. فقط کاش بجای ۱۲۰ فریم، نرخ فیلمبرداری اسلوموشن ۲۴۰ یا ۴۸۰ بود، میتونست نسخه ۱۶ گیگ رم هم داشته باشه طبق شایعات، اما درکل بی نظیره و آرزوی خیلی از ماهاست که فنه سونی هستیم

    پاسخ

  11. حالا دیگه نمیشه به مشخصات سونی خورده گرفت حالا دیگه هم سطح با رقبا جلو میره کافیه تو بحث طراحی و تبلیقات کمی بیشتر ابتکار و سلیقه بخرج بده مطمئنم دوباره دوران باشکوهش برمیگرده و شاهد افزایش فروش خواهیم بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here