شوکه کننده اما واقعی؛ سونی بخش موبایل خود را به شرکت چینی TCL واگذار کرد!

39
۲۰,۰۵۲

نوشتن این تیتر برای کسی که از کودکی عاشق سونی و محصولاتش و به ویژه موبایل های بسیار با کیفیت، با دوام و پر از نوآوری های تازه و دست اول بوده است به شدت سخت است اما چاره ای نیست و باید اخبار را همانطور که منتشر می شوند به سمع و اطلاع شما کاربران و خوانندگان فهیم و دانای وب سایت اکسپریان رساند.

دیر زمانی نیست که سونی به طور کامل از خاورمیانه و به ویژه ایران خارج شده است و جای خود را به محصولات ریز و درشت چینی و کره ای داده است و خوب می دانم که همه شما عزیزان خاطرات تلخ و شیرین زیادی با موبایل های شگفت انگیز سونی از جمله گوشی های Xperia Z یا Xperia Z2 یا مدل Xperia X و XZ3 را تجربه کرده اید اما شرایط به نحو دیگری رقم خورد و دیگر هرگز نتوانستیم تجربه کار با گوشی های نوین و پرچمداران واقعی Xperia 1 یا Xperia 1 مارک 2 را لمس کنیم و اخبار بد یکی پس از دیگری از راه می رسند.

در شرایطی که ویروس کرونا همچنان در کشور های مختلف جولان می دهد و غول های فناوری موبایل مانند شیائومی و سامسونگ گسترده تر از قبل مردم را با محصولات متنوع خودشان به سمت یکدیگر می کشند و کشور های حاشیه خلیج فارس علاقه شدیدی به آیفون های جدید شرکت اپل پیدا کرده اند ، مراسم امسال MWC در شانگهای چین برگزار شد و خبری هم از شرکت نام آشنای ژاپنی سونی نشد. بار دیگر اعلام شد که مراسم اصلی در بارسلونا و اوایل تیر ماه برگزار می شود که سونی مجددا اعلام کرد از شرکت در این مراسم نیز خودداری خواهد کرد و بله ، در کمال تعجب ، این عدم حضور سونی نشان از عدم تمایل به ساخت تلفن های همراه را در بر داشت.

همه ما می دانیم که به دلیل شرایط سخت بازار و عدم شکل گرفتن رابطه میان ژاپنی ها و آمریکایی ها و عدم محقق شدن رویای استیو جابز برای تولید لپ تاپ های مک با همکاری سونی ، این کمپانی با اینکه نوآوری های خاص خودش را داشت اما موفق نشد تا برند VAIO را حفظ کند و مجبور به فروش این برند لپ تاپ به کمپانی چینی Nexstgo شد و اکنون همین اتفاق برای برند پر آوازه موبایل اکسپریا این کمپانی نیز رخ داده است.

همه ما کم و بیش شرکت چینی TCL را می شناسیم که در ایران البته بیشتر شهرتش به خاطر تولید تلویزیون و پنل تلویزیون برای کمپانی های مختلف است. این شرکت در اواسط سال 2020 موفق شد تا جای خودش را در میان کمپانی های بزرگ ژاپنی باز کرده و با پیوستن به ژاپن دیسپلی و کسب سهام این کمپانی ، زمزمه نزدیک شدنش به ژاپنی ها بیشتر به گوش می رسید تا اینکه امروز این شرکت موفق شد تا سامورایی ها را متقاعد کند که بخش موبایلشان را به چینی ها واگذار کنند.

از منظر یک طرفدار ، نمی توانم دلیل قانع کننده ای برای این حرکت سونی پیدا کنم ، شاید بلایی که بر سر ال جی آمد و آن همه نبوغ و خلاقیتی که در نهایت به سرانجام نرسید یا شرکت HTC که فعالیتش کمرنگ تر از قبل شد ، در کنار معرفی زود هنگام محصولات و عرضه با تاخیر آنها ، عدم تنوع محصولات و قیمت گذاری غیر قابل رقابت با چینی ها ، باعث شد تا ژاپنی ها به فکر خلاص شدن از بخش موبایل بیافتند.

به هر حال هر چه هست باید صبر کرد و دید که آیا از این به بعد گوشی های شرکت سونی با نام TCL وارد بازار خواهند شد یا Xperia Made by TCL!

منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان و بحث در مورد این خبر شوکه کننده هستیم. آیا شما سونی را سرزنش می کنید یا برایش آرزوی موفقیت؟

[تعداد: 14    میانگین: 2.7/5]

39 دیدگاه ها

  1. خدا بگم چکارت کنه جناب نویسنده! اونقد جدی و با جزئیات بود که باورم شد و کامنتی هم گذاشتم، ولی خداروشکر فقط یک شوخی خیلی جدی والبته ترسناک برای دوستداران اکسپریا بود!
    واقعا اگر قرار بود سونی موبایلشو جمع کنه تا حالا جمع کرده بود. خودش خوب میدونه که هیچ محیولی مانند گوشی موبایل نیست و حفظش برای یک شرکت چقد اهمیت داره.
    با ارزوی سالی خوش و پر از خبرهای خوب برای شما و خوانندگان ارجمند اکسپریان❤

    پاسخ

    محمدرضا سیمین فر گفته:
    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۵:۲۳

    سال دیگه این موقع مواظب باشید دوباره گول نخورید :))

    پاسخ

    ایوب گفته:
    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۸:۱۵

    اگر عمری باشه، سال دیگه حتما حواسمو جمع میکنم

    پاسخ

  2. درود،خدا بگم چکارت نکنه آقای معراجی،من تو اینستا دیدم، فقط داشتم سنگکوب میکردم،اگه بگم ضربانم به ۲۰۰ رسید اغراق نکردم،خدا خیری به دوستانی بده که تیز بودنو تو کامنتها منظور شومتو فاش کردن،خدا از سرت بگذزه

    پاسخ

  3. اینقدر ناراحت شدم وقتی لینکش تو تلگرام گذاشتی
    بعد رفتم گوگل سایت androidnext
    رو زیر و رو کردم دیدم نیست هیچ خبری
    اومدم لاگین کنم فحشت بدم دیدم نوشتی
    گنارش دروغ ۱۳
    از ایکارا نکن قلب ما با روغن سوخته کار میکنه

    پاسخ

  4. ای هادی معراجیه خالی بند….
    اصلا یادم نبود فردا ۱۳ بدره و قراره دروغ ۱۳ بشنویم
    به رسم هرسال دروغ ۱۳ رو خیلی واقعی و تاثیر گذار گفتی
    دسخوش
    جان داداش داشتم باور میکردم و چقدم اخمم تو هم بود
    چقد ناراحت شدم….
    ‍♂️

    درکل دروغ خوبی بود دمت گرم
    ارادتمند Sajad Askari پیشکسوت انجمن خاطره انگیز اکسپریان

    سال خوبی داشته باشی عزیز دل ❤

    پاسخ

  5. تیتر رو خوندم نااااموسن دیگه خالی شدم…
    فقط داشتم محاسبه میکردم میگفتم خب خدا رو شکر.. میریم تلویزیون و بقیه چیزاش رو میخریم.. اونا عالی ان حالا…

    پاسخ

  6. یکی فقط ب من بگه که این موضوع کاملا دروغه و حقیقت نداره لطفا اگر دروغه فردا اعلام کنید تو کانال بیشتر از این ما طرفدارا رو زجر ندین چون من هنوز تو شوکش موندم و واقعا ناراحت شدم

    پاسخ

  7. آقا اذیت نکن وایو که دسته شرکت ژاپنیه، نکستیگو فقط مجوز فروشش رو گرفت، سهمی تو وایو نداره، وایو رو بیشتر اسمن داده به اون شرکت چون شرکت خیلی کوچیکیه تو سایت ژاپنی سونی هم هنوز دارن وایو میفروشن

    پاسخ

  8. اینقد اعصابم بهم ریخت که دلم میخواد مشت بزنم تو شیشه خاکبرسرت سونی بابا بخش سرگرمیا داره اینقد سود میده جایگزین کنه اما این کارو نکنه،هیچی دیگه باید فقط برندای چرت مثل سامسونگ هوآوی… و این آشغالارو بخریم دیگه من نمدونم واقعا چه برندی در دنیا بالاتر و بهتر از سونی و پاناسونیک هست هر چی بگیرم رو دلمه،خاکتوسرت سونی خاکتوسرت،چقد این گوشیاش خاص و معرکه بود

    پاسخ

  9. از خبر واگذاری جنوب به چینیها هم بدتر و تلخ تر بود. متاسفم. “این یک سونی” بود و دیگر نیست! امیدوارم روح اکیرا موریتا و ماسارو ایبوکا ازین خبر مطلع نشوند که قطعا مانند میلیونها طرفدار سونی عذاب خواهند کشید.
    این اتفاق درس عبرتی برای کسانی هست که نمیدانند کشور سازنده برای مصرف کننده هنوز اهمیت دارد. سونی تا مادامی رو به رشد بود که جملهMADE IN JAPAN بر روی محصولاتش حک میشد و خریداران مطمئن بودند که کالایی میخرند که ازبابت کیفیتش مطمئن هستند.
    بازهم باید بگویم متاسفم!

    پاسخ

    مصطفی گفته:
    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۹:۴۵

    سونی به طور رسمی در صفحه اینستاگرام خودش امروز اعلام کرده روز ۲۵ فروردین گوشی پرچمدار بعدی خودشو معرفی میکنه بربد تصویر رو ببینید روز
    ۱۴/ April
    ۲۰۲۱

    پاسخ

  10. اره این خبر صحت نداره ۱۴ آپریل که فکر کنم ۲۵ فروردین خودمون قراره پرچمداره جدیدیشو معرفی کنه بازهم به شرکت tcl هم واگذار بشه همون کیفیتو داره چون با تمام تکنولوژیش واگذار میشه مثل گوشی های موتورولا یه مدل وان ماکروشو دارم ۳۰ بار از دستم افتاده بدون گارد هنوز همونه انشالا سونی دو تا گوشی ۲۰۰ دلاری وارد بازار کنه برسه دستمون چون واقعا من یکی حوصله شیاومی ندارم یه کارت حافظه روش میندازی ۲۰ درصد سرعتش افت میکنه با اون دوربین های فیکش یا سامسونگ ۳۰ مدل داده بازار با بدنه بسیار بی کیفیت و همشون یه شکل

    پاسخ

  11. سلام به سایت محبوب اکسپریان متاسفانه سال نو را با خبری بسیار بد و شوکه کننده اغاز کردیم برای منی که همیشه طرفدار محصولات سونی بودیم همیشه دنبال کورسویی امید برای نجات بخش موبایل سونی میگشتیم اما اینبار هیچ چیزی بر وفق مراد طرفداران ژاپنی نگذشت …

    چینی ها با سیاست پیش بسوی سلطه برجهان دارن یکی یکی کمپانی های بزرگ دنیا رو ورشکست و سپس به تصرف خود در میاورند تا در عرصه تکنولوژی حرف اول رو بزنند ….
    تنفر من از چین روز به روز بیشتر خواهد شد …

    به امید روزی که سونی دوباره به بخش موبایل بازگردد و بابرندی جدید امیدوارم اینبار بشه

    پاسخ

  12. خسته نباشید آقای سیمین فر، فکر کنم این اخبار صحت نداره چون سونی قراره چهارده آپریل پرچمدار جدیدشو( وان مارک سه) رو معرفی کنه

    پاسخ

    حامد گفته:
    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت: ۱۵:۱۲

    درسته میشه ۲۵ فروردین

    پاسخ

  13. ای بابا کلا جمع کن برو دیگ حرفی برای گفتن نمی مونه سیاست های احمقانه ادامه دادند تا به این روز برسیم تا چند سال بعد هم بازار لنز دوربین هم از دست خواهد داد

    پاسخ

  14. خیلی بد شد واقعا ناراحت شدم
    من خودم به‌شخصه فقط وفقط گوشی ‌های سونی رو قبول داشتم و از گوشی ایکسپریا zتا ایکسپریا xz پریمیموم رو خریدم و از همشون کمال رضایت رو داشتم اما حالا با این خبری که خوندم نمی‌دونم از چه گوشی استفاده کنم که یک ذره ازش لذت ببرم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here