چینی ها حاضر نیستند گوشی آیفون را بدون برنامه WeChat بخرند! کاهش درآمد اپل تا 30 درصد

0
۳۶,۱۸۹

بر کسی پوشیده نیست که جنگ تجاری میان دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا به قدری بالاگرفته است که روز به روز ابعاد وسیع تر و اقدامات عجیب و غریب تری از این دو کشور را شاهد هستیم. کاملا مشخص است که مقامات آمریکایی تمام تلاش خودشان را می کنند تا شرکت هواوی را به هر طریقی که هست به زمین بزنند. تا بدین جا اما، همه تلاش ها بی نتیجه بوده اند. اما اگر چینی ها هم بخواهند پاسخ آمریکایی ها را به مانند خودشان بدهند، شرکت اپل در این میان قربانی خواهد شد. در حال حاضر، دولت چین فعالیت این شرکت را در کشورش متوقف نکرده و دیوایس های اپلی در آنجا به فروش می رسند، اما سوال اینجاست که آیا این شرایط بدین صورت خواهد ماند؟

برای این منظور، اپل به طور گسترده به چین کمک می کند. این شرکت خودش را از بحث های سیاسی جدا نگاه داشته است. و به همین خاطر دولت چین اجازه داده است تا فعالیت این شرکت در این کشور مانند گذشته ادامه یابد. امروز، اپل سهام خود را از ماه مه 2019 تا آوریل سال 2020 به چین اعلام کرد. این شرکت حدود 50 میلیون یوان (7.2 میلیون دلار) به مبارزه با coronavirus در چین اهدا کرده است.

براساس این گزارش، از پایان سال 2019، اپل دارای 9 کارخانه و 70 شعبه در کشور چین است. علاوه بر این، این شرکت همچنین دارای 52 فروشگاه خرده فروشی بزرگ در چین است. 50 میلیون یوان (7.2 میلیون دلار) کمک مالی اپل به بنیاد چین برای کاهش فقر به بنیاد چین ارسال شده است و این صندوق برای مقابله اضطراری علیه ویروس کرونا و بهبود اقتصادش پس از همه گیری از آن استفاده می کند.

این کمک های اپل به جامعه چین اکنون از همیشه مهم تر است. به نظر می رسد که تیم کوک همان ایدئولوژی مدیرعامل جدید نوکیا را دارد – از سیاست های مداوم دور شوید و کار خود را انجام دهید. در حال حاضر، به سختی می توانید یک فروشگاه فیزیکی با تلفن های هواوی در ایالات متحده پیدا کنید. بنابراین، اهدای چنین بخشی از سهام خود در جامعه چین اکنون بسیار حیاتی است.

چینی ها حاضر نیستند گوشی آیفون را بدون برنامه WeChat بخرند! کاهش درآمد اپل تا 30 درصد

اما باید گفت که مشکلات این دو کشور هنوز قابل حل نیست و متاسفانه تکنولوژی هسته اصلی این جنگ تجاری است. سال گذشته دولت آمریکا دو شرکت هواوی و ZTE را محروم کرد. اکنون، ایالات متحده در صدد است تا دو اپلیکیشن پیام رسان WeChat و TikTok را نیز محروم کند. با اینکه محروم کردن اپلیکیشن تیک تاک در دستور کار قرار دارد اما محرومیت WeChat می تواند مشکلات متعددی را شامل شود. اخیرا این برنامه به یکی از قابل اعتماد ترین پلتفرم های مالی میان آمریکا و چین تبدیل شده است و اگر کسی جلوی آن را بگیرد یعنی عملا کسب و کار بسیاری از آمریکایی ها با چین را از بین برده است.

براساس گزارش China Daily، با استناد به گزارشی از روزنامه وال استریت ژورنال، بیش از دهها شرکت آمریکایی برای تحریم برنامه دولت آمریکا برای محدود کردن معاملات تجاری مربوط به WeChat Tencent به نیروهای خود پیوستند. به گفته این شرکت ها، این باعث می شود رقابت شرکت ها در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان تضعیف شود.

در گفتگو با مقامات کاخ سفید، این شرکت های چند ملیتی همگی از تأثیر گسترده احتمالی دستور اجرایی “مسدود کردن” امضا شده توسط رئیس جمهور آمریکا ترامپ بر WeChat ابراز نگرانی کردند. براساس گزارش ها، دستورالعمل اجرایی در پایان ماه آینده اجرا می شود.

چینی ها حاضر نیستند گوشی آیفون را بدون برنامه WeChat بخرند! کاهش درآمد اپل تا 30 درصد

به گفته Tencent، دستور اجرایی رئیس جمهور ایالات متحده ترامپ در چین عملی نخواهد شد. بنابراین، این ممنوعیت تأثیر ناچیزی در تجارت آنها خواهد گذاشت. تفاوت بسیار زیادی بین WeChat در چین و خارج از چین وجود دارد. در جدیدترین بیانیه عملکرد گزارش مالی، مدیران Tencent تفاوت بین سرویس WeChat در خارج از چین و برنامه مشابه WeChat در چین را برجسته کرده اند. دستور اجرایی ترامپ به وضوح به عنوان سابق اشاره دارد.

طبق گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2020 شرکت Tencent، حساب های فعال ماهانه WeChat (در داخل و خارج از چین) بیش از 1.2 میلیارد دلار است. این رقم در حالت سال به سال 6.5 درصد و افزایش ماهانه در ماه 0.3 درصد است. تعداد حسابهای فعال ماهانه پایانه های هوشمند کیو کیو 647 میلیون نفر است.

از هم اکنون، ما نمی دانیم که چگونه این شرکت ها قصد دارند تحریم ها را اجرایی کنند. شرکت هایی مانند دیزنی، والمارت، آمازون و … این بحث را ره انداخته اند. با این وجود، بدیهی است که دولت آمریكا هنگام بحث و گفتگو با چین بسیار “سرسخت” است. با این حال، این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ ممکن است تصمیم خود را برای ممنوعیت شرکت های “همه جانبه” تجدید نظر کند.

گزارشات جدید نشان می دهد که بسیاری از شرکت های آمریکایی از جمله اپل به فرمان دونالد ترامپ واکنش نشان داده اند تا از این تصمیم منصرف شود. این تصمیم با هدف رسیدن به “شبکه پاک” گرفته شده است تا برنامه های چینی را از آمریکا خارج کند. اخیرا دولت آمریکا هدفش از مسدود کردن برنامه WeChat را “عدم اعتماد” اعلام کرده است.

طبق گزارش ها، این ممنوعیت ممکن است به فروش گوشی های آیفون اپل در بازار چین آسیب برساند. تحلیلگر بین المللی Tianfeng ادعا می کند که در بین محصولات سخت افزاری، اپل بیشترین ضربه را خواهد خورد. در بهترین حالت، فروش اپل 3-6 درصد کاهش می یابد و در بدترین حالت، فروش آن می تواند 25-30 درصد کاهش یابد.

چینی ها حاضر نیستند گوشی آیفون را بدون برنامه WeChat بخرند! کاهش درآمد اپل تا 30 درصد

اما نکته جالب اینجاست که بر اساس یک نظرسنجی اجرا شده توسط بلومبرگ، 95 درصد از 1.2 میلیون کاربر چینی اپل گفته اند که ترجیح می دهند از یک آیفون بدون WeChat به دستگاه اندرویدی سوئیچ کنند. یک کاربر هنگ کنگی اظهار داشت که ممنوعیت WeChat آیفون را به “زباله ای الکترونیکی” تبدیل می کند. دیگری اظهار داشت: “خانواده وی در چین همه به WeChat عادت کرده اند و تمام ارتباطات ما روی این پلتفرم است.”

جالب است بدانید که امروز بازی Fortnite از روی دو فروشگاه اپل استور و گوگل پلی استور حذف شد و شرکت اپیک گیم با قرار دادن تبلیغات ضد اپلی درون بازی و انتشار ویدیو های مختلف به نوعی به این حرکت واکنش اعتراضی نشان داده است اما مشخص نیست که دلیل انجام این کار از سوی این دو شرکت چه بوده است.

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here