کوالکام واسطه میان هواوی و دولت آمریکا برای فروش پردازنده به این شرکت

0
۳۱,۱۷۶

بلاخره اتفاقی که همه ما منتظرش بودیم رخ داد. شرکت چینی هواوی رسما اعلام کرد که در شرایط فعلی دیگر قادر به تولید پردازنده HiSilicon نیست. به همین دلیل هم گوشی مورد انتظار بعدی آنها یعنی Mate 40 قرار است آخرین محصول مجهز به سیستم های روی چیپ Kirin باشد. بنابر اطلاعات منتشر شده توسط وال استریت ژورنال و همانطور که انتظار می رفت، شرکت آمریکایی کوالکام در تلاش است تا دولت ایالات متحده را متقاعد کند تا اجازه بدهند به این کمپانی چینی باقی چیپست هایش را بفروش برساند.

بر اساس قوانین جدید، کارخانه جات خارجی که از تکنولوژی رسمی آمریکایی های برای ساخت چیپست های خود استفاده می کنند باید قبل از فروش پردازنده های خود به هواوی از دولت آمریکا مجوز تهیه کنند. به طور خلاصه می توان گفت که با این کار تراشه های HiSilicon برای همیشه به تاریخ می پیوندند. کمپانی تایوانی TSMC که بزرگترین تولید کننده تجهیزات نیمه هادی دنیا به شمار می رود نیز پیش از این روابط تجاری خودش با کمپانی هواوی را قطع کرده بود.

کوالکام معتقد است محدودیت برای هواوی بیشتر به ضرر خود این شرکت خواهد بود

اما با شرایط پیش آمده شرکت چینی هواوی هیچ چاره ای نخواهد داشت جز اینکه تجهیزات جدیدش را از سایر سازندگان تامین کند و کوالکام تصمیم دارد قبل از اینکه شرکت دیگری پا پیش بگذارد، خودش پیش قدم شود. این سازنده چیپست در حال بحث با مقامات آمریکایی است تا آنها را متقاعد کند که قوانین صادرات باعث نمی شود تا این شرکت چینی به چیزی که در اختیار شرکت های غیر آمریکایی و دقیقا مورد نیازش هستند نرسد و همین مورد باعث از دست رفتن میلیون دلار سرمایه خواهد شد.

شرکت بین المللی نیمه هادی ساخت و ساز چین (SMIC) پیشتر پردازنده Kirin 710A را برای هواوی تولید کرده است. همچنین گفته شده است که هواوی با شرکت تایوانی مدیاتک مذاکراتی داشته است تا آنها 120 میلیون واحد چیپ برای هواوی تولید کنند. سامسونگ دیگر شرکت خارجی است که می تواند تامین کننده پردازنده برای شرکت چینی هواوی باشد.

کوالکام در این مورد هشدار داده است که این کار باعث خواهد شد تا تولید چیپست های 5G به دست یک رقیب چینی و کشور های دیگر بیوفتد. اوایل همین امسال بود که HiSilicon موفق شد تا به عنوان برترین تامین کننده چیپست در کشور چین رقیبش کوالکام را پشت سر بگذارد. هواوی از زمان قرار گرفتن در فهرست نهاد های غیر قابل تجارت با آمریکا، تمرکز خود را بر روی سرمایه گذاری در کشور خودش افزایش داده است. و اگر دیگر نتواند تراشه های خودش را درست کند، آن قسمت از سهم بازار به رقبای کوالکام خواهد رسید.

افزایش سهم بازار هواوی در چین نیز بر شرکت های داخلی مانند Xiaomi و OPPO که تراشه های خود را از کوالکام دریافت می کنند تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که کوالکام بسیار مشتاق است تا سیستم های روی چیپ مجهز به مودم سر خود 5G خودش را به هواوی بفروشد. این کمپانی می گوید که بازار فروش چیپست ها چیزی در حدود 8 میلیارد دلار ارزش دارد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می خواهد که رقابت های فناوری آمریكا را تقویت كند و این می تواند به نفع کوالكام باشد. اگر کوالکام موفق به دریافت مجوز برای تجارت با هواوی شود، این کار منجر به کسب میلیارد ها دلار سرمایه شده و می تواند از همین راه برای پیشربرد اهداف تکنولوژی این شرکت نیز استفاده شود. آنها همچنین تکید می کنند که اگر مجوز صادر نشود، هواوی تحت تاثیر قرار نمی گیرد زیرا می تواند نیازمندی های خودش را از جایی دیگر دریافت کند.

کوالکام همچنین اخیرا با هواوی اختلاف حق ثبت اختراع خودش را حل و فصل کرده است که طبق آن شرکت چینی توافق کرده است 1.8 میلیارد دلار به این شرکت آمریکایی بپردازد. شرکت هواوی یکی تا سال گذشته و پیش از اینکه در لیست سیاه تجارت آمریکا قرار بگیرد یکی از بزرگترین و قابل توجه ترین مشتریان کوالکام بوده و اکنون این کسب و کار برای آمریکایی ها ارزش ناچیزی دارد.

برخی از شرکتها از جمله Micron Technology، اینتل و Xilinx قبلا مجوزهایی را برای انجام تجارت با هواوی از دولت آمریکا دریافت کرده اند. براساس گزارش قبلی، درخواست کوالکام نیز پاسخ داده می شود. اگر این اتفاق بیوفتد، احتمالا گوشی های P50 و Mate 50 در سال آینده به تراشه های اسنپدراگون کوالکام مجهز خواهند شد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here