گوشی های سونی اکسپریا وان و 5 مارک 2 آپدیت اندروید 13 را دریافت می کنند

10
۴۴,۰۰۴

احتمالا شما هم با خواندن تیتر این خبر اندکی شوکه شده اید، چرا که شرکت نام آشنای سونی معمولا پشتیبانی از گوشی های هوشمندش را به مدت تنها دو سال ادامه می دهد و این یعنی به غیر از نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده روی گوشی در زمان خرید، تنها دو بروزرسانی دیگر برای گوشی شما از سمت سونی منتشر خواهد شد و در نهایت این وصله های امنیتی هستند که ماهیانه و به مدت دو سال برای گوشی های شما یا حتی در بسیاری موارد تا سه سال ارسال می شوند.

اما با رونمایی شرکت سامسونگ از دو گوشی گلکسی نوت 20 و نوت 20 آلترا در ماه گذشته، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تا بروزرسانی سیستم عامل اندروید برای گوشی هایش از سال گذشته تا کنون که شامل گوشی های خانواده گلکسی S10 به بعد می شود را تا سه سال ادامه دهد و البته این مورد تنها برای گوشی های پرچمدار در نظر گرفته خواهد شد. البته خودتان بهتر می دانید که کره ای ها در بروز رسانی گوشی هایشان اندکی بد قلق هستند و معمولا بسیار دیرتر از سایر شرکت های وان پلاس، سونی و شیائومی، این کار را انجام می دهند.

اکنون اما به نظر می رسد که سونی نیز تصمیم گرفته تا روند آغاز شده توسط همتای کره ای اش را ادامه دهد. بر اساس آخرین شایعات رسیده از ژاپن، سامورایی ها قرار است تا 3 بروز رسانی سیستم عامل اندروید را برای گوشی پرچمدار جدیدشان یعنی اکسپریا وان مارک 2 تامین کنند و این بدین معنی است که این گوشی آپدیت اندروید 13 را دریافت خواهد کرد. البته هنوز مشخص نشده است که گوگل قرار است این بروز رسانی ها را در چه بازه های زمانی برای شرکت های تولید کننده عرضه کند اما همین که سونی بعد از سامسونگ تصمیم گرفته این کار را انجام بدهد نشان می دهد که این شرکت انعطاف بیشتری در بحث نرم افزاری از خود نشان داده و کم کم تصمیم دارد تا دنباله رو تصمیمات بروز شرکت های مختلف در زمینه عرضه گوشی های هوشمند باشد.

البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که این خبر اکنون یک شایعه است و هنوز توسط خود شرکت سونی تایید یا رد نشده است، با این حال، این منبع همچنین اطلاعاتی از آخرین گوشی اکسپریا شرکت سونی را نیز با ما به اشتراک گذاشته است که نشان می دهد باید انتظار دریافت بروزرسانی اندروید 13 برای این گوشی را نیز داشته باشیم.

گوشی اکسپریا 5 مارک 2 که بزودی معرفی می شود نیز قرار است همانند برادر بزرگترش آپدیت اندروید 13 را دریافت کنند و دو گوشی اکسپریا 5 و اکسپریا 10 مارک 2 تنها بروزرسانی امسال اندروید 11 را دریافت کرده و برای همیشه فراموش می شوند. همچنین باید اشاره کنیم که گوشی هایی مانند اکسپریا 10، اکسپریا 10 پلاس، اکپسریا Ace، اکسپریا 8 و اکسپریا 8 لایت نیز برای همیشه بر روی سیستم عامل اندروید نسخه 10 باقی خواهند ماند و هیچکدام از این 5 گوشی قرار نیست تا به نسخه های جدید تر سیستم عامل اندروید بروزرسانی شوند.

بدیهی است که باید این اطلاعات را فعلا بی ارزش بدانید اما امیدوارم تا سونی از روند سامسونگ پیروی کند و به نوعی اطلاعات رسمی در مورد وضعیت بروزرسانی دستگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارد. چرا که این کار درستی خواهد بود.

نظر شما در این باره چیست؟ سونی به تازگی برای بخش موبایل اهمیت ویژه ای قائل شده است!

[تعداد: 3    میانگین: 5/5]

10 دیدگاه ها

  1. سلام من هم دارم عالیه
    فقط یه سوال داشتم قاب و محافظ گ.شی از ایران گرفتی؟

    پاسخ

    Peiman گفته:
    ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت: ۲۲:۳۸

    من از ی بنده خدا خریدم فقط کاور کتابی داشت گلس رو اس۸ براش انداختم

    پاسخ

    Reza S گفته:
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۴:۲۴

    چند مدل قاب نقش دار تو سایت دیجیکالا براش هست،من از اون گرفتم،برای جلوش هم محافظ نانو S1O+ انداختم

    پاسخ

  2. من یه XZ3 دارم خیلی مظلوم واقع شده
    با اندروید ۹اومده،سونی گفته برای گوشیاش ۲تا آپدیت میده اما به نظر قرار نیست آپدیت اندروید ۱۱ براش بیاد
    کاش یکم بیشتر توجه به بروزرسانی بکنه

    پاسخ

    Vahid گفته:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت: ۱۷:۵۹

    سلام بر شما
    اشتباه شما درست همینجاست.
    سونی هر سال دو پرچمدار داره و هر دو با مشخصاتی دقیقا شبیه به هم.
    نیمه اول ۲۰۱۸ سونی Xperia XZ2 و Xperia XZ2 Premium رو معرفی کرد با اندروید ۸ و در نیمه دوم ۲۰۱۸ سونی Xperia XZ3 رو معرفی کرد با اندروید ۹ چون اندروید ۹ تازه وارد بود. ولی در واقع یعنی گوشیهای ۲۰۱۸ را تا ۲۰۲۰ آپدیت داد. شما چون پرچمدار نیمه دوم رو خریدی در واقع مثل این میمونه که یک نسخه اندروید رو جلو افتادی. و جز اولین کاربرانی هستی که اون نسخه جدید رو داری.
    یک مثال دیگه:
    نیمه اول ۲۰۱۷ سونی XZ Premium رو معرفی کرد با اندروید ۷ و نیمه دوم ۲۰۱۷ بقیه این خانواده یعنی XZ1 رو با اندروید ۸ معرفی کرد که تمام آنها تا اندروید ۹ آپدیت شدند و این یعنی سونی پرچمداران ۲۰۱۷ خود رو دو سال پشتیبانی کرده.
    سال ۲۰۱۷ رو مثلا نگاه کنی میبینی گلکسی S8 و گلکسی نوت ۸ سامسونگ که به ترتیب پرچمدار نیمه اول و دوم ۲۰۱۷ سامسونگ بودن ، هر دو اندروید ۷ داشتند هنگام معرفی ولی XZ1 که همزمان با نوت ۸ معرفی شد اندروید ۸ داشت. حالا فرق سونی و سامسونگ میشه اینکه:
    سونی یک آپدیت داده ولی سامسونگ دو آپدیت داده. ولی آیا همچین چیزی درسته؟ در واقع هر دوتاشون سیستم آپدیتشون تا اندروید ۹ بوده ولی سامسونگ در ابتدا به جای ۸ از اندروید ۷ استفاده کرده.
    البته همیشه این اتفاق نمیافته و اندروید جدید همیشه آماده نیست که شرکتهایی مثل سونی و بقیه بلافاصله برای استفاده کاربر روی پرچمدارشون قرار بدن.
    مثلا Z و Z1 سال ۲۰۱۳ با اندروید جلی بین اومدن و با لالیپاپ تموم شدن
    Z2 و Z3 سال ۲۰۱۴ با اندروید کیت کت اومدن و با مارشملو تموم شدن
    Z4 و Z5 سال ۲۰۱۵ اومدن با اندروید لالیپاپ و با ناگت خداحافظی کردن
    X Performance و XZ سال ۲۰۱۶ با مارشملو معرفی شدن و با اوریو رفتن
    Xperia 1 و Xperia 5 سال ۲۰۱۹ با اندروید پای اومدن و تا ۱۱ فعلا هستن
    این وسط گوشی های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ استثنا بودن یعنی:
    XZ Premium و XZ1 قرار بوده هر دوتاش با اندروید ۷ معرفی بشه دقیقا مثل اکثر شرکتهای دیگه ولی XZ P که نیمه اول بوده با اندروید ۷ اومده و XZ1 که نیمه دوم بوده با اندروید ۸ معرفی شده که یکی از اولین گوشیهایی بوده که این اندروید رو داشته.
    سال ۲۰۱۸ هم دقیقا همینطوره، XZ2 با اندروید ۸ اومده و نیمه دوم XZ3 با اندروید ۹ اومده و جز اولین گوشیهایی بوده که ۹ رو داشته که قطعا همینطور هست.
    پس میبینیم که هیچ پرچمدار سونی مظلوم واقع نشده. این دو پرچمدار بخصوص فقط به عنوان یک آپشن با یک اندروید جلوتر به بازار عرضه شدند.
    “سال ورود و سال آخرین پشتیبانی رو باید مد نظر قرار داد. نه شماره اندروید”

    پاسخ

    Reza S گفته:
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ساعت: ۰۴:۲۱

    وقتی سیاست شرکتی اعمال میشه نباید تغییری حتی به استثنا روش انحام بشه
    اون سیاست یا باید وجود داشته باشه یا نداشته باشه
    اکسپریا z3+ و z5 هم با سخت افزار یکسان و فاصله زمانی شش ماهه عرضه شدن اما z5 نسخه ۷٫۱ رو گرفت و z3+ رو ۷ متوقف شد،درصورتی که هردو میتونستن یکسان باشن،اما سیاست شرکت فقط دو آپدیت رو پذیرا بود
    پس این وسط میشه گفت این یه کم کاری از برند هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید
Please enter your name here